2010.04.23.
Úgy
szép a zene, ha élő
Siliga
Miklós zeneszerző, zenetanár
1942-ben született Vácon. Zenei tanulmányait zongorával
kezdte, 16 éves korától a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola
klarinét szakán tanult, majd tanárképzőbe jelentkezett.
1965-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola dzsessz-tanszakának
növendéke. 1968-tól a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola,
majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Budapesti Tanárképző
Intézetének dzsessz-tanszakán tanított a szaxofon-szakon
2002-ig. A Határőrség Központi Zenekarának – ez az együttes
kísérte a Savaria Táncversenyeket –karmestere 1990-től
2000-ig. Jelenleg a Magyar Nótaszerzők és Énekesek Iskolája
tanár-korrepetitora. A 2007. év magyarnóta-szerzője lett.
2008-ban a Magyar Köztársaság Ezüst Érdemrend kitüntetést
kapott művészi munkája elismeréséül. Két musicalt szerzett:
Sissy és én, Csoda az élet.
–Több internetes
oldal is kiemeli az ön váci származását. Gyakran visszajár
szülővárosába koncertezni?
– Eddig csak egy szerzői estet rendeztek számomra
„Tiszta fehér oltár” címmel. A címadó dal az egyik
legismertebb szerzeményem. Erre az estre külön rá kellett beszélni
engem, mert kissé rendetlen vagyok, s dalaim nincsenek otthon összegyűjtve.
Ezen a rendezvényen számos ismert művész lépett fel – többek
között műsorvezetőként – közös barátunk, Agárdi László.
Vácott ritkán volt fellépésem, de gyerekkori barátaimat
viszont gyakran meglátogattam.
–
Nem tudom, milyen gyakori név a Siliga. Olvastam egy Siligai
Siliga Ferenc festőművészről. Felmenője volt önnek?
– Olyannyira, hogy a nagyapám volt. Sajnos mára feledésbe
merült a neve. Mint a Franklin Társulat illusztrátora, szépirodalmi
lapokba és a társulat kiadványaiban dolgozott, majd Hollósy
nagybányai iskolájának növendéke lett Czóbel Bélával együtt.
Első művészi sikerét Önarcképével aratta, a Képzőművészeti
Társulat 1905. évi kiállításán. Ezt a képet lakásomban őrzöm.
Ettől kezdve állandóan szerepelt kiállításokon, s neve országszerte
ismertté vált. Jelenleg Vácott újra felfedezték.
– Létezett olyan
település, hogy Siliga?
– Nem, művésznév volt a Siligai, hogy ne tévesszék össze
a kor egyik komikusával.
– Tehát nagyapja festőművész
volt, míg édesapja pedig hegedűn játszott.
– Apám tanult muzsikus volt, a MÁV Szimfonikus
Zenekarban is játszott, de civil foglalkozást űzött.
– Tehát innen a művészet
szeretete.
–Volt egy kis házi zenekarunk. A régi világban gyakori
volt a családoknál a házimuzsikálás. Bátyám csellózott,
unokaöcsém zongorázott, másik unokatestvérem pedig vadászkürtön
játszott. Amikor összejöttünk, akkor házi koncerteket adtunk.
–Zenei általános
iskolába járt?
–Teljesen
„normális” életet éltem 16 éves koromig. Akkor felvettek a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, amikor a váci
piaristák gimnáziumában tanultam. Mindkét intézményben elég
nagy volt a követelmény, s így a Budapesti Táncművészeti
Szakközépiskola növendéke lettem. Ott is érettségiztem. A
konzervatórium elvégzése után felvételiztem a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola tanárképzőjébe klarinét szakra.
Amikor 1965-ben beindult a dzsessz-tanszak, átjelentkeztem oda.
Így nem a klasszikus vonalat folytattam. A dzsessz-tanszak is tanárképzőnek
számított. Olyan kiváló tanáraim voltak, mint Pernye András,
Bágya András és a tanszék elindítója, Gonda János. 1968-ban
végeztem, s ottmaradtam tanítani. Az ok elég prózai, a tanárom
– az akkori rendszer szerint – Nyugatra disszidált. Később
a szaxofon szakot vezettem. Újabb szakaszt jelentett a tanszak főiskolává
válása. Már hosszabb ideje nyilvánvaló volt, hogy a
dzsessz-tanszak művész- és tanárképző feladatkörének
megfelelően csak főiskolai keretek között tehet eleget. Ezért
1990-ben a tanszak átkerült a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
Budapesti Tanárképző Intézetéhez – ma Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem –, s hivatalosan főiskolai tanszékké alakult át.
Ezzel együtt új szakok létesültek, számos új tárgy került
bevezetésre, jelentősen kibővült a tanítás anyaga és
emelkedtek a vizsgakövetelmények. 1963-ban kerültem a Határőrség
Központi Zenekarához, s előbb helyettes vezetője, később
karmestere voltam az együttesnek. Operaénekesektől magyarnóta-énekesekig
mindenkit kísértem. Sokat játszottam külföldön, a fél világot
bejártam, elsősorban, mint kísérő-zenész.
– Azt írják önről,
hogy több hangszeren zenevirtuóz. Milyen instrumentumokról van
szó?
– Ez a jelző azért túlzó. A klarinéton kívül tudok
zongorázni, szaxofonozni és harmonikázni is. Meg kellett
ismernem ezeket a hangszereket ahhoz, hogy rájuk alapozzam
egy-egy dalomat, számomat.
– Ön tehát
klasszikus zenét is tanult. Mennyire fontos az, hogy egy dal- és
nótaszerző ismerje a klasszikusokat?
– Minden zenének az alapja a klasszikus műfaj. Egy
dzsessz-zongoristának kötelező volt a klasszikus zenei tudás,
a szaxofon mellett pedig klarinétozni és zongorázni kellett
tanulni. A nótaszerzésnek nincs viszont köze a klaszszikus zenéhez.
Egy családi örökségről van szó. Apám eléggé mulatósfajta
volt, másrészt pedig sokat jártam esküvőkre zenélni, ahol
megismertem a vidéki népet, s rájöttem arra, hogy bármilyen műfajt
hallgasson is az ember, mulatni csak nótára és cigányzenére
lehet. Így megszerettem a magyar nótát. Azt a műfajt, amit nem
támogatnak megfelelően, pedig Petőfi, Egressy verseire is íródtak.
Bár azt mondtam, hogy a magyar nótának nincs köze a klasszikus
zenéhez, ám vannak olyan dalok, amik a nótarepertoárban
szerepelnek, de más a harmonizálásuk. Az igazi magyar nótának
olyan a harmóniavilága, ami a népdalban is felfedezhető; ez a
párhuzamos hangnemek és a kvintváltós dallamok birodalma.
– Johann Strauss
muzsikája a maga korában könnyűzenének számított. A
biedermeier-kor diszkózenéjének nevezik. Mára klasszikus lett.
Ez a metamorfózis elmondható a dzsesszről is?
– Ez annyiban igaz, hogy a mai dzsessz-muzsikáláshoz
nagyon precíz klasszikus hangszertudás szükséges.
- Annak idején, az
„imperialisták” zenéjét könnyű volt itthon elfogadtatni?
– Amikor még konzervatóriumba jártam, működött ott
Borszt Rudolf vezetésével egy remek fúvószenekar. Akkor külön
igazgatói engedély kellett ahhoz, hogy szaxofonnal játsszunk.
Dzsesszt a ’60-as évek közepéig csak a nyugati adókon
lehetett hallgatni.
– Mennyire igaz, hogy
az elmúlt évtizedekben a modern dzsessz mindinkább elkülönült
a könnyűzenei műfajoktól és önálló improvizációs művészetként
nyert elismerést a világ zenekultúrájában?
– Ez teljes mértékben így van. A dzsessz lényege az
improvizatív zene. Meg kell említeni, hogy már Bach idejében
is több improvizációs zene született egy adott témára. Érdekesség,
hogy Bartók Béla muzsikája is beépült a hazai dzsesszbe. Nálunk
jelenleg a magyar, magyaros, a cigány zenét próbálják – pl.
Szakcsi Lakatos Béláék– ötvözni a dzsesszel.
– Ezt az idegen eredetű
zenét sikerrel művelik a magyarok is?
–
Hogyne. Csepregi Gyula szaxofonművész, aki tanítványom is
volt, nagy sztárokkal játszik külföldön. Magyarországról
nagyon kiváló dzsessz muzsikusok kerültek ki. A leghíresebb közülük
Lakatos Tóni. Ő is hozzánk járt tanulni. Helyesebben: inkább
mi tanultunk tőle. Jelenleg nagyon sok remek dzsessz big-band működik
Magyarországon, s igen nagy az érdeklődés irántuk.
– Csepregin kívül
kik voltak azon tanítványai, akik később híressé váltak?
– Dés László előadó és zeneszerző, St. Martin, Elek
István session-zenész, Dresh Mihály,Borbély Mihály zenetanár,
Csiszár Péter és még nagyon sokan, akik ma már kiváló művészei
a hangszerüknek. A zeneművészeti főiskolán több mint 160 növendékem
volt 32 év alatt.
– Igaz, hogy nem csak
befutott énekesnek, hanem tehetséges növendékei számára is
szerzett zenét?
– Még a főiskolán Elek Istvánnal együtt írtam egy
szaxofon- iskolát, ami nem jelent meg, csak „házilag” használtuk.
A Magyar Nótaszerzők és Énekesek Iskolájában valóban
tanulnak olyan tehetséges fiatalok, akiknek írtam dalokat. Ezek
hallhatók a Duna Televízióban. Szinte ez az egyedüli nagyobb médium,
ami a sanzont, az operettet, a magyar nótát befogadja és
felkarolja. Jelenleg az MTV Aranyág műsorába írok Kovács
Erzsi számára egy dalt. Az lenne az üdvös, ha kereskedelmi tévékben
énekelnék a dalaimat, de ehhez olyan előadót kell találnom,
akit oda meghívnak.
– Mikor és milyen műfajban
írt először zenét?
– Első művem egy táncdal – az Apu ne menj el –
volt, amit S. Nagy Istvánnal írtam Csongrádi Kata számára. A
művésznő akkor lett ismert a Millió rózsaszállal.
– Ezt követték a
dzsessz és magyarnóta-szerzemények?
– Igen, de nem ilyen sorrendben. Ma is írok táncdalokat,
sanzonokat és magyar nótát. A kapott szöveg, s a téma alapján
döntöm el, hogy mikor melyik műfajt választom.
– Zeneszerzés közben
arra is gondol, hogy ki legyen az előadó? Ki vigye sikerre a művet?
–
A sikerhez nélkülözhetetlen egy jó előadó. Ma annyira erős
befolyással bír a média, hogy egy közepes, elfogadható dalból
slágert képes kreálni. Hiába gyönyörű a dal, ha nem kerül
be a médiába, nem lehet sikeres. George Benson régen írt egy
szép dalt, a „Nothing’s gonna change my love for you”-t. Ez
a mű a fiókban hevert, míg Glenn Medeiros sikerrel el nem énekelte,
s ezt követően a lemez több millió példányszámban fogyott
el. A könnyűzene világában tehát nem mindegy ki az előadó.
– Ez odáig fajult,
hogy egy slágerhez már nem a szerzőt, hanem az előadót kötjük.
– Ez nem bánt, mert örülök annak, ha visszahallom a
dalomat. De azért megkértem egy-két műsor szerkesztőjét,
hogy mondják be a szerzők nevét. Ezen tehát nem bosszankodom,
hanem az olyan perceknek örülök, mint mikor Erdélyben több százan
énekelték a közönség soraiból a „Tiszta fehér oltár”-t.
– Két musicalt is
szerzett.
– Mindkettőt Csongrádi Kata számára. Az egyik a Sissy
és én, a másik, amit jelenleg is játszanak a Tivoli Színházban,
a Csoda az élet.
– Milyen sztár az,
akiért csak 1-2 évig rajonganak?
– Régebben egy-egy énekesnek több saját száma volt.
Olyan dalok, amiket nekik írtak. A mai megasztárosoknál ez nem
jellemző. Ők ráadásul többször külföldi dalokat is énekelnek.
Nehezen lesz sztár egy olyan énekesből, akihez nem köthető
egy táncdal vagy sanzon.
– Azt is mondják,
hogy ma –zenei műfajtól függetlenül – kevés az egyéniség.
–A mai fiatal énekesek egy része úgy nő fel, hogy az
internetről leutánoznak egy előadót. Az még nem baj, ha
fiatalon utánzunk valakit, de ki kell fejlődni az egyéni stílusnak.
A gond az, ha valaki epigon marad. Mi is hallgattunk annak idején
külföldi dzsesszmuzsikosokat, de utána arra törekedtünk, hogy
kialakítsuk egyéni stílusunkat.
– Zeneszerzésben önnek
voltak példaképei?
– Természetesen voltak és vannak is. A musical műfajában
Andrew Lloyd Webber a késő XX. század egyik legnépszerűbb színházi
zeneszerzője. A könnyűzene területén: Elton John, George
Benson. Lionel Richie. Dzsesszben: Charlie Parker, aki számomra
meghatározó volt. Klarinétban: Benny Goodman, Acker Bilk és
meg kell említeni Duke Ellingtont és Buddy Rich-t.
– Térjünk rá arra,
hogy arról is panaszkodnak: ma pénzért is lehet énekelni egyes
tévékben magyar nótát, örökzöldet, s nem szükséges hozzá
megfelelő hangi adottság.
–
Valóban volt már erre példa. Ezért kéne egy szakmai zsűri és
megfelelő vizsga, mint korábban volt. Csak olyan ember álljon a
rádió, vagy a tévé mikrofonjai elé, aki tud is énekelni. Ha
valaki akkor kapcsolja be a tévét, mikor egy amatőr, dilettáns
roszszul énekel, akkor nem az illetőt, hanem magát a műfajt kárhoztatja.
„Na, ha ilyen a magyar nóta, ilyen az operett, akkor nem kérek
belőle”- gondolja.
–
Mára megszűnt az élő zene, sokan discről játszanak. Mi erről
a véleménye?
– Mindig is az élő zene mellett voltam, s nem vagyok a
playback híve. Az előadók kísérése nem egy könnyű szakma,
hiszen próbákat és nagyfokú odafigyelést igényel. Ma azonban
ritkán van csak ránk szükség, s az élő zenére. Ezt nem azért
mondom, mert „savanyú a szőlő.” Korom miatt sem mondhatom
azt. Ma sok esetben a zenész, az előadó nem más, mint egy CD,
amit betesznek a lejátszóba, a számokat beprogramozzák, s kezdődik
a koncert. Színészek, operaénekesek is tudják, hogy egy-egy
fellépés, előadás megismételhetetlen. Egy előadás, egy élő
koncert függ a fellépő lelkiállapotától, s természetesen a
közönségtől is. Egy jó előadó érzi azt, hogy mire is
„vevő” a közönség. Mint említettem, kísérő-zenészként
is működtem több nagy előadóművész mellett. Ők kiléptek a
színpadra, s egy-két másodperc alatt megérezték, hogy az
adott közönséget melyik dallal ragadják magukhoz. A playbacknél
viszont mindig ugyanaz a zene szól, ugyanolyan tempóban. A
hangulat és az érzelmek háttérbe szorulnak. Ma már az
operettnél és a magyar nótánál is sokszor alapra dolgoznak.
Ezeknél a műfajoknál létezik az ún. tradíció, ahol az énekesek
pillanatnyi hangi állapotuknak megfelelően brillírozhatnak. Ez
egy zenei alapnál nem lehetséges. Ha a közönség is bekapcsolódik
az éneklésbe, akkor aztán neki kell alkalmazkodnia a lemez
alapritmusához.
– Külföldön is dívik
a „tátogás”…
– Majdnem lehetetlen! 2009-ben Malmöben léptem fel, ahol
többek közt az ottani remek énekesnőt, Hoffmann Mónikát kísértem.
ő a Megasztár műsor döntőse volt. A modern technika vívmányait
jóra is lehet használni: a skype-n próbáltuk le a műsort,
mert Svédországban nem lehet CD-vel énekelni. Ez neki
megfelelt, hiszen a mai hangszerek alkalmasak arra, hogy igényes
megszólalást biztosítsanak, s így minden a színpadon történjen.
– A technikai vívmányokat
jóra is lehet használni, de csalni is lehet velük. Még egy bödönhangú
ember is kiadhat olyan CD-t, amin úgy énekel, mint Domingo.
– Jómagam zenei stúdiózással is foglalkozom. Tudom,
hogy a mai technikával olyan hangot hozhatok létre, amilyet
szeretnék, s képes vagyok kijavítani számítógép segítségével
a roszszul intonált hangot. Közben egy színész, egy operaénekes,
egy klasszikus-, vagy dzsessz-zenész minden este összeszorult
gyomorral lép ki a színpadra, hogy megnyerje a közönséget.
Említettük már, hogy a dzsessz improvizációs műfaj, így
minden zenei varázslat az adott pillanatban születik. Ilyenkor
nem lehet leimitálni a zenét. Sajnos sok esetben a közönség
azt hallja a koncerteken, amit lemezen is megkap. Engem érdekel
az élő zene varázsa, s a zenekar is, hiszen annak tagjai is részesei
a sikernek, mert ez egy csapatmunka. Gondoljunk bele, hogy esztétikailag
is szörnyű látvány: kint áll egy ember egyedül a színpadon,
s közben CD-ről szól egy szimfonikus zenekar. Sajnos az előadók
rájöttek arra, hogy a playbacket is elfogadja a közönség, s
így nem erőltetik meg magukat. Ma már kuriózum, hogy valaki a
tévében élőben zenél. Nagy betűvel kiírják: élő zene! Ha
ez így folytatódik, a végén odáig is eljutunk, hogy bevetítik
az énekest, majd kiküldik a lakására a gázsit.
– Mi lenne erre a kórra
a gyógyír?
– Nem akarok senkit sem megbántani, de olyan alacsony
szinten van tartva a hazai közönség igényessége, hogy
elfogadják a tátogást is. Ha a média azt harsogja valamiről,
hogy az jó, akkor ezt a közönség nagy része elfogadja. Ezért
nem a publikumot kell szidni. Hosszú idő munkája, míg a közönség
igényességét magasabb szintre emeljük. A művelődési házaknak
pedig meg kell határozniuk, hogy csak kivételes esetekben engedélyezhető
a fél, vagy az egész playback. Akkor lenne értelme a zenélésnek,
s azt hallanánk, ami a színpadon történik. Szerencsére már
előfordult olyan, hogy azt mondta a helyi rendezvényszervező:
csak élő műsort kérünk. Ezt az egészet egy reménytelen küzdelemnek
érzem, pedig mindezt a zenészek és énekesek védelmében
mondom. Sajnálom azokat a tehetséges muzsikusokat, akik azért
nem jutnak fel a színpadra, mert ott a CD az „úr”. Volt egy
hazai felkapott lány-duó, akikről kiderült, hogy még a felvételen
sem ők énekelnek. A playback megölte az egészséges versenyt,
s az a kérdés is felvetődik: minek tanuljon valaki énekelni,
ha tátogással is érvényesülhet?
– Mi volt a titka a múlt
azon nagy színészeinek, akiknek kevés énekhangjuk volt, de mégis
feledhetetlenül tudtak sanzonokat énekelni?
– Nincs itt semmi titok, ők művészek és egyéniségek
voltak. A művészetet pedig nem lehet tanítani, csak a tudást.
Még szerencsére élnek közöttünk nagy művészek, akik példaképek
lehetnek. A művészet funkciója az, hogy közösséget hozzon létre.
Ez a közösség éppen a színház világában valósulhat meg a
legjobban. Abban a térben, ahol néző és alkotó együtt tesz
utazásokat, együtt játszik az ismerős és ismeretlen határán.
Abban a dimenzióban, ahol a múlt és a jövő egyszerre van
jelen a most pillanatában. Ahol a játék ünneppé válik. Én
ilyen színpadi ünnepekre vágyom, s remélem, hogy ezzel nem
vagyok egyedül.
Medveczky Attila
|