2010.04.23.
Isten
szeret
Ablak a végtelenre–Csaba
testvér gondolatai
Böjte
Csaba ferences szerzetes gondolatairól számolok be, de előtte néhány
szó az egykor Budapesten élt ferencesről, Faddy Othmár atyáról.
Történt pedig, hogy interjút készítettem a rádióban Othmár
atyával. Roppant egyszerűen és világosan beszélt mindenről.
Kijelentette, hogy az Isten nem hülye. Meghökkentem a kitételen,
és mondtam a mikrofon előtt: no de atya! Mire ő hangsúlyosan
megismételte a mondatot, és magyarázatként hozzátette: Isten
mindenható, selejtet soha nem teremtett. Nincs tehát selejtes
ember sem. Persze van gonoszság a világon, de ennek más az
eredete.
Faddy
Othmár szeretetre méltó barát volt. Valahol Szeged környékén
született egy népes paraszti családban. Majd örök hűséget
esküdött hivatásának. Sok-sok évet ült börtönben a
kommunista rendszer jóvoltából. Derűjét azonban megőrizte,
és az életet szerette. Ferences bohém módon. Egy alkalommal a
Nógrád megyei Tar községben találkoztam vele egy plébánián.
Kislányomat is magammal vittem. Othmár atyán egy divatos, kockás
zakó volt. Megkérdeztem: Atya, hogy nézel ki? Azt mondta: várjál,
mindjárt visszajövök. Elment, és magára öltötte a rendi ruhát.
Na, így már jobban nézek ki? – kérdezte. Kislányom nagyon
megszerette az öreg papot. Mondom, ezek a ferencesek bohémek.
Olvasva
Böjte Csaba szerzetes interjúkötetét, elképedek roppant
egyszerű és világos szóhasználatán. A szövegben fel-feltűnik
a tizenévesek laza szövegfonása. Nemhiába, hisz köztük él,
1500 gyerek gondját viseli. Nézem a kötet borítólapján a
szerzetesről készült fényképet. Ül a rendi ruhában, fejét
lehajtja, kezét összekulcsolja, és tűnődik. Min tűnődik?
Biztos lehetsz benne, hogy Isten végtelen jóságáról. A kordán,
amivel a habitust összekötik, ott a három csomó. Mit jelent ez
a három csomó? Engedelmesség, tisztaság, szegénység. Ez a három
fogalom tökéletesen ráillik erre a fiatal papra. Mert pap ő
mindörökké. Böjte Csabával Karikó Éva beszélget, magáról
az Istenről, az ő fiáról, Jézus Krisztusról, és sorra veszi
az Apostoli Hitvallás, a Hiszekegy tételeit. Nemrégen olvastuk
XVI. Benedek pápa könyvét a Názáreti Jézusról. A pápa, ki
korábban a Hittani Kongregáció vezetője volt Vatikánban, a
Miatyánk imádság szövegét elemezte. Ami ebben a szövegben
benne van, az csupán hét kérés, amit az Úrhoz intézünk, ha
imádkozunk, ha tudunk imádkozni. Az egykori Ratzinger bíboros könyve
német alapossággal megírt mű, és roppant pontos okfejtés. Érzelem
is van ebben a műben, de a ráció uralkodik mindenek fölött.
Csaba testvér gondolataiban mindenek előtt a jóságot, az érzelmet
fedezzük fel, de ott van minden mondatában a ráció is.
Legelőször
arra kérdésre válaszol, hogy ő hogyan ismerte és szerette meg
a jó Istent. Azt mondja:
„Az
én családom mindig is vallásos volt, nagytatám egyháztanácsos
volt. Templomba jártam, de ez akkor még nem volt tudatos Isten
melletti döntés.
Az
első személyes élményem: édesapám 5 és fél éves koromban
meghalt. (1956 után rendszerellenes izgatásért börtönbe zárták,
négy és fél év múlva szabadult, rá két hónapra meghalt a
fogságban elszenvedett kínzások következtében.) Kijártam
hozzá a temetőbe, a sírja mellett öntöttem ki a szívemet,
mint fiú az apjának. Nagyon hamar megéreztem, hogy valójában
nem egy földi, hanem egy mennyei Atyával beszélek. Ezek az élmények
nagyon erősek voltak, megéreztem, hogy Valaki hall engem,
meghallgat, megért, sőt válaszol is az imámra. 1978-ban kaptam
olyan útlevelet, amellyel elmehettem Magyarországra. Akkor érettségiztem.
Egyedül voltam, kiültem József Attila bronzszobra mellé a
Duna-partra, és írtam egy levelet, amit Jézusnak címeztem.
Hajtogattam belőle egy papírhajót, és a Dunára eresztettem.
Talán ez volt az első tudatos Isten felé fordulásom. Majd józan
eszemmel kezdtem keresni az élet értelmét. Akkoriban a
kommunizmus dúlt-fúlt Erdélyben is, sokan megkeseredtek, és én
arra gondoltam, jó lenne találkozni egy boldog emberrel. Akármerre
keresgéltem, azt láttam, hogy igazából csak azok az emberek
kiegyensúlyozottak, akik Istent keresik, az ő közelében élnek.”
És
ezenközben Böjte Csaba elgondolkodott, és tűnődött a világ
elképesztő színes valóságán. Azt írja a pap:
„Az
autó számára nem készül vaníliás, epres és kakaós üzemanyag
– megtölti az ember benzinnel, és megy. Az ember is működhetne
hasonlóan. Az Isten teremthetett volna egyféle „üzemanyagot”,
ételt számunkra, például salátát – csak azt ennék, és a
saláta társadalma lennénk. Milyen jó, hogy sokféle íz, sokféle
szín, sokféle illat létezik. Mindegyik más és egymást felülmúlja.
Mind-mind ajándék, és arról szól, hogy Isten, aki megalkotta
számunkra, nagyon szeret
bennünket. Ha egy fiú elmegy egy lányhoz, és ott megkínálják
egy csésze teával, az arról szól, hogy elfogadják, örülnek
neki. Ha egy hatfogásos vacsorát készítenek számára, akkor
felkötheti a gatyáját, és elmehet gyűrűt vásárolni, hogy
megkérje a lány kezét. Mert nagy-nagy szeretettel fogadták. A
jó Isten nem hatfogásos vacsorával vár minket, hanem
hihetetlenül sok szépséggel, finomsággal. Emlékszem, mikor először
rádöbbentem, hogy az eper finom zamata, a megalvadt tej savanykás
íze, és mindaz, ami körülöttem van, ajándék. Mikor kezembe
vettem egy falat kenyeret, és beleharaptam, tudatosan figyeltem,
hogy amikor elolvad a számban, hányféle ízt érzékelek. Utána
kezembe vettem egy pohár friss vizet, leöblítettem a falatot,
éreztem, hogy végigfolyik torkomon, és arra gondoltam: nem
szabad, hogy ez magától értetődő legyen. A szívemet elöntötte
a hála: köszönöm Uram, hogy ezt az ízt kitaláltad, ezt számomra
elérhetővé, élvezhetővé tetted. Az eszmélésnek ez volt az
egyik alsó lépcsőfoka.” (21. old.)
Majd
így folytatja Böjte Csaba:
„Ahogyan
nem vágyakozunk nemlétező étel után, tudnánk-e vágyódni
Isten után akkor, ha nem létezne. Nem lehet, hogy minden ember
valamikor, talán születése előtt találkozott az Istennel?”
– kérdezte a szerkesztőnő az atyát.
„Anyánk,
az egyház nem hisz az ember preegzisztenciájában, hogy születésünk
előtt léteztünk volna valamilyen másik dimenzióban.
A
semmiből, a nemlétből indulunk el, anyánk méhében két sejt
találkozásából alakul ki az életünk, hogy felnőjünk
mennyei Atyához. Ahogy a virág vágyik a fény után, hajlik a
nap felé, bennünk is megvan a végtelen jóság, szeretet, megértés,
igazság, bölcsesség iránti vágy, és az a szép, hogy
Istenben mindezeket megtaláljuk.”
Valamikor
a múlt század elején Budapesten a központi teológián a
Szentháromság-tant a Szentháromság egylényegűségét Schütz
professzor németül tanította a kispapoknak, a teológusoknak,
magyarul alig lehetett értelmezni ennek a dogmának a lényegét.
Böjte Csaba ferences rendi szerzetes elképesztő egyszerűségével
viszi közel az emberhez ezt a tanítást. Elmeséli:
„Szent
Ágoston éppen a Szentháromság titkán töprengett, amikor meglátott
egy gyereket, aki a tengerparton kagylóhéjjal merte egy kis gödörbe
a vizet. Megkérdezte: „Mit csinálsz te, gyerek?”, aki magától
értetődő természetességgel felelte: „Átmerem a tengert a gödörbe.”
A püspök elkacagta magát. „Nem látod milyen nagy a tenger,
és milyen pici az a gödör? Hogyan sikerülhetne neked ez?! A
gyerek elcsodálkozott, és kíváncsian visszakérdezett: „És
a bácsi vajon mit csinál?” Ágoston csendesen tovább ment, és
megértette, hogy valójában ő is ugyanezt teszi: agyába a pici
csontgolyókba akarja a világmindenség hatalmas titkát
belemerni. Gondolom elmosolyodott, és megértette, hogy vannak
dolgok, amelyeket a földön nem tudunk felfogni, Isten teljessége
befogadhatatlan emberi elménkbe, piciny cseppeket foghatunk fel
csupán. Kinyilatkoztatás nélkül a Szentháromságról nagyon
keveset tudnánk. Ha Isten jónak látta ezt tudatni velünk,
akkor nagyon fontos üzenete van, amely életünk meghatározó
igazsága. Próbáljunk mi is közösségben élni, mert a Szentháromság
egy szeretetteljes közösség, amelybe bennünket is meghívtak.
Csak ebbe a közösségbe besimulva teljesedhet ki a mi életünk.”
(21. old.)
Böjte
Csaba Szentháromságról szóló elmélkedéséből nem idézek,
jobb azt a maga tejességében a szerzőtől elolvasni.
Gyakran
hallani: ha Isten és az ő Fia maga a jóság, akkor miért tűri
azt a töméntelen gonoszságot, ami a földet beborítja? A
szerzetes pofonegyszerű választ ad, íme:
„Ha
valaki addig rángatja a szekrényt, míg magára borítja, ne az
asztalost szidja, hanem saját magát. A mi rossz döntéseink, bűneink
következményeit nem szabad Isten nyakába varrnunk.”
Ez
alighanem így van – állapíthatjuk meg magunkban.
„Az
Isten által teremtett világ jó! Sajnos a gonosz lélek sokszor
elemi részecskékre robbantja ezt a csodás mozaikot, világunkat.
De ha alázattal, szelíd türelemmel elkezdjük a részeket egymás
mellé rakosgatni, Isten élő arca válik láthatóvá.”
Egyébként
írja a mi szerzetesünk:
„Ha
születésünkkor egy listán felsorolva megkapnánk azokat a nehézségeket,
amelyek érni fognak minket, biztosan összeomolnánk, és neki
sem indulnánk az életnek. A szenvedés olyan ajtó, amelyen –
akarva nem akarva – keresztül kell mennünk. A szenvedés szintén
egy misztérium, mint a Szentháromság, csak nagy alázattal beszélhetünk
róla. Krisztus szenvedésével nem szüntette meg az emberi fájdalmat,
hanem annak értelmetlenségét vette el, általa tisztulhat, erősödhet
emberségünk, szeretetünk, önfeláldozásunk. Kodály Zoltán
valahogy így fogalmazott: „Életutunkon a keresztek olyanok,
mint a kottában, felemelnek.” Azt mondják, hogy a mai világ
rosszabb, mint az elmúlt világ? Azt üzeni nekünk a páter:
„Nem az aranykorból jövünk, de hiszem, hogy úton vagyunk az
aranykor felé. A mai helyzet sem rózsás, de a mai világ nem
rosszabb, mint a régi, inkább őszintébb, szókimondóbb.
Szerintem a mai hatalom gyakorlói nem rosszabbak, hanem jobban láthatóak
a régebbieknél. Eljött az az idő, amikor az emberek szennyesét
sokkal nehezebb elrejteni, mint régebben, de ez nem jelenti azt,
hogy rosszabbak vagyunk, hanem a tisztulás újabb állomásához
értünk.”
Ezen
a megállapításon is jócskán elgondolkodhatunk.
Hozzáteszi
Böjte Csaba:
„Számomra
Isten stílusára vall, hogy nem magányosan trónol a mennyben
egy lakatlan szigeten, hanem benépesíti az általa a teremtett
világot. A gonoszt, a sötétet nem Isten teremtette. A sötét a
fény hiánya. A gonosz a szeretet hiánya. A gonosz lélekben
nincs jelen a szeretet, az Isten, mert tudatosan kizárja őt.”
Böjte
Csaba sorra veszi a nagy misztériumokat az általa adott interjúban.
Felteszi a kérdést, hogy Jézus miért szűztől született. Azt
mondja az atya a tőle megszokott egyszerűséggel és közvetlenséggel:
„Ezt a forgatókönyvet a jó Isten írta. Ha mi találtuk volna
ki, akkor lehetett volna variálni, hogy egy másik változat jobb
lenne.” Így tudja meg az ember, hogy Istennek van forgatókönyve,
és ebbe a forgatókönyvbe, bármennyire kicsinyek és parányi lények
vagyunk, ott vagyunk.
„A
gyerekek a földön – kevés kivételtől eltekintve – a test
és a vér kívánságából születnek. Szent József úgy lett
apa, hogy szólt neki a mennyei Atya: „Ne félj magadhoz venni
feleségedet, Máriát, hiszen a benne fogant élet a Szentlélektől
van.” (Mt. 1,20) „Az
Istennek, aki a világot teremtette, nem adhat életet egy földi
apa, csak maga az Isten. Az angyal azt mondta Szűz Máriának:
„A Szentlélek száll rád, s a magasságbéli ereje borít be
árnyékával.” Ezért a születendő szentet az Isten fiának
fogják hívni.” (Lk. 1,35) (90. oldal)
Aztán
elidőzünk a könyvben azon a 30 esztendőn, amíg Jézus élt,
de nem tanított. Így magyarázza ezt a 30 esztendőt Böjte
Csaba: „30 éves kora előtt is biztosan voltak bajok,
szenvedések, és nem állt neki „maszekolni”, hanem megélte
az emberi lét szépségét, a barátkozás, a munka alkotó örömét.
Sokszor fontoskodunk, teszünk-veszünk, izgágák vagyunk, úgy
érezzük, minden csak rajtunk múlik. Csodálom Jézus végtelen
nyugalmát, türelmét, hogy ő, mint a világmindenség ura,
csendesen dolgozik egy asztalosműhelyben. Szeretem magam elé képzelni,
hogy Szent József fogja a fűrész egyik végét, a másikat a
Mindenható Isten, vágják a fát, bölcsőt, ajtót, ablakot készítenek,
együtt dolgozik Isten az emberrel. Ezzel megszenteli a kétkezi
munkát, az emberi verejtéket, az alkotó tevékenységet.”
A
kép elgondolkodtató és nagyon szép. Jézusról szólván leírják
a könyvben:
„Ő
mint Isten, nagyon jól látja, hogy nem babra megy a játék, a földi
életnek hatalmas a tétje, az ember dönthet a végtelen és a
semmi között.”
És
ezzel mindannyian így vagyunk, kicsik és nagyok, erősek és
gyengék.
Felteszik
a kérdést sokszor a ferences szerzetesnek: Jézus miért nem támasztott
fel minden halottat? A válasz megint csak roppant egyszerű:
„Mert
a halál az élet rendjéhez tartozik. Szent Ágoston azt mondja:
Nem az a nagy csoda, hogy Krisztus megszaporította a kenyeret, és
ötezer embernek enni adott, hanem az, hogy a sáros, fekete földből
millióknak és millióknak ad enni nap mint nap az Isten. Képes
a föld megteremni a maga kenyerét. Ehhez hasonlóan nem az a
nagy csoda, hogy Lázárt feltámasztja, hanem hogy uralkodik élet
és halál felett. Ezek a csodák láthatóbbá, érthetőbbé
teszik Isten irántunk való végtelen jóságát, szeretetét és
hatalmát, mindannyiunk számára világosabbá válik, hogy Isten
az élet ura, hogy képes feltámadni, és örök élettel megajándékozni
gyermekeit.”
Sokszor
magunk között beszélgetve próbáljuk megérteni a mondatot: Jézus
alászállt halálakor a pokol tornácára. A kérdés az volt,
hogy mit keresett Jézus a pokol tornácán?
„Az
egyház úgy tanítja, hogy Krisztus haláláig nem volt nyitott a
mennyek országa. Jézus a kulcs, aki kitárja a kaput az ószövetségi
igazak és a világ minden embere előtt. Az alvilág a kereszténység
előtti korban a meghalt igazak lelkeinek tartózkodási helye, az
úgynevezett pokol tornáca volt (ezt a kifejezést a korabeli
emberek használták), nem azonos a mai értelemben használt
pokol szóval, amely az elkárhozottak szenvedő helye. Tehát Jézus
valóban meghalt, átélte azt a félelmet, fájdalmat, amit
minden ember megtapasztal halálakor. Ezáltal biztosak lehetünk
abban, hogy a halál völgyében is velünk van az Isten, és
megnyitja a kaput a feltámadáshoz.”
(104. oldal)
Sokszor
olvastuk a szeretet himnuszát. Mondhatnánk azt is, hogy ez a világirodalom
remeke. A szeretet himnuszát a maga szavaival így tolmácsolja Böjte
Csaba ferences:
„Én
hiába szeretem a szobám csendjében az utcagyereket! Nem arra
van szüksége, hogy könnyes, szende szemembe nézzen, hanem hogy
legyen kenyér az asztalán, fedél a feje felett, étel a tányérján,
ceruza a kezében, takaró az ágyán, kapjon jó szót, simogatást.”
Ez
a hitvallása ennek a ferences bohémnak, ennek az általunk jól
ismert és nagyon szeretett arcnak, Csaba testvérnek. Forgassuk
ezt a könyvet minél gyakrabban.
(Ablak
a végtelenre – Helikon Kiadó, Budapest, 2010.)
Győri Béla
|