2010.04.23.
Költészetünk keserédes fátuma
E
furcsa szóösszetételt – keserédes – állítólag Kosztolányi
alkotta meg valamelyik törzshelyén, miközben szürcsölgette
alaposan megcukrozott feketekávéját. Ha így volt, ha nem, érdekes
létállapot a keserédesség, az egymást kizáró végletek együttes
megszólalása, abszurd koncert, amelynek zengzetéből a legmélyebb
és legmagasabb hangok egyként kihallhatók. Nem véletlen, hogy
költő és nem filozófus akadt rá a létellentmondásnak erre a
lírai, sajátosan magyar, más nyelvre aligha fordítható minőségjelzőjére,
ugyanis nemzeti költészetünk fősodrát a kezdetektől mindig
is valamiféle keserédes fátum szomorúsága lengte be. A
magyarnak levés kiváltságos gyönyöre, küldetéses hivatása,
együtt és egyszerre a magyar sors méltánytalanságával, reménytelen
kiszolgáltatottságával, halálba hullásával.
Nem
vállalkozom arra, hogy e hangulati fősodor lírai megjelenítéseinek
akár csak vázlatos történetét bemutassam: sok idő és sok
hely kellene ahhoz. Mégsem gondolom azt, hogy bárki versolvasó
magyar számára kérdéses maradna, hogy mit is értek én ezen a
költészeti fősodron. Balassi Bálint legjobb tanítványa,
Rimay János az 1600-as évek legelején így fakad ki Magyarországhoz,
s a haza által minden olvasójához szólva: „Ki szánhat? Bánd
magad nyomorúságodat, / Mert nézi s nem érzi az csak romlásodat,
/ Aki építhetné te szép országodat, / Könnyen múlatja el
csak záloglásidat.”
Százkilencven
évvel később egy debreceni diák, bizonyos Csokonai Vitéz Mihály
azt kénytelen megállapítani, hogy „Oh keserves bánatok! /
Világra ti hoztatok, / A bú nevelt engemet, / Sírba is a bú
temet”. És ami azt illeti, nem is kellett túl sokáig várni
erre a temetésre. Hogy magyarnak lenni mit jelent, azt a költők
közül mindenkinél mélyebben átérezte és megélte Ady. A
lehetséges citátumok tucatjai közül találomra választottam
egyet: „Minden olyan
reménytelenség, / Ami ma a szívünkben magyar, / Minden olyan
szomorú törvényt, / Titkot, bűnt és bűnhődést takar, /
Minden percünk kis magyar fátum”. És mert a költészet
igazibb, alapvetőbb, lényegibb minőséget képvisel, mint a
politika, hiába ült ott a jólnevelt, engedelmes kádári országgyűlés
padsoraiban Váci Mihály, „aki nyomorúságainak kis gyufaszálaival
tüzet adni sietett” a didergőknek, ő mindenek felett költő
volt. Pontosabban szólva: úgy volt magyar, hogy költő volt,
aki nagyon is érintkezett a fősodorral, ezért „bonyolult
fogalmazású sorsának” már az elején szükségszerűen
belebotlik a kérdésbe: „Ó, mi a sors, haza, nép?! – Mi
maraszt, / ember, hogy ott alkotsz, vársz a halálra, / hol szádról
nem kél csak szitok, panasz?”
Az
elmúlt évben, egymástól teljesen függetlenül, ketten is megkérdezték
tőlem – mint szerkesztőtől –, hogy szerintem miért nincs
ma igazán jelentős költő Magyarországon? A kérdés érdekes,
provokatív és mindenképpen válaszra inspiráló. Azonnal kéznél
is van egy lehetséges magyarázat: a jelentős költők általában
jóval haláluk után lettek azzá, és Balassi, Rimay, Csokonai,
Reviczky, Komjáthy, Vajda, Dsida ugyancsak meglepődtek volna az
állításon, ha valaki a szemükbe mondja, hogy ők korszakos költészetet
műveltek. Még ha szívük legmélyén remélték is, hogy
esetleg így lehet, valójában maguk sem hitték komolyan. Aztán
persze ellenpéldák is vannak, igaz, jóval kevesebben: Vörösmarty,
Petőfi, Ady, Babits már életében félisten volt, irányt mutató,
jelet adó, ragyogó csillag a nemzet egén. Nos, gyanítom ezen
utóbbi kategória az, amit ma hiányolnak beszélgetőpartnereim,
akik nem vesznek figyelembe egy lehetséges anomáliát: a jelentős
költők netán ugyanúgy megvannak, mint eddig is, csak éppen
vak, süket és béna a tömeg, amelynek előjoga, hogy az égig
repítse őket. A Petőfi- vagy Ady-jelenség ugyanis nem kizárólag
az érintett zsenik irodalmi teljesítményének következménye,
de nagy mértékben a társadalmi fogadtatás következménye is.
Nekik még várták, itták a szavaikat, idézték képeiket, egymásnak
kölcsönözték köteteiket, együtt éltek és lüktettek velük,
és úgy várták el tőlük a mindennapi új verseket, mint a
mindennapi kenyeret. Azok a korábbi generációk költészeten
szocializálódtak, a maiak tévén és interneten. Gyanítom tehát,
hogy nem a költőkkel van a hiba, még csak nem is a versekkel,
hanem az olvasási kultúrával, a befogadó közeggel, azzal a késlekedő
„Fogadj Istennel!”, amelynek az „Adjon Istent!” kellene követnie.
Ma nincs társadalmi igény a költészetre, és a magamfajta
idealista csak reménykedni tud, hogy ez múló, átmeneti mellőzés
csupán. Akárhogy legyen is, tény, hogy így van.
Ezen
állapot egyenes következménye, hogy jó és kiváló költő
sok van ma Magyarországon, de jelentős egy sincs. Ez utóbbi
kategória ugyanis nem a poétikai erő hozadéka, hanem kívülről,
társadalmilag rakódik rá a költőre. Ha rárakódik. Megadta a
sorsom, hogy az elmúlt két évtizedben számos kiváló magyar költő
verseit volt módomban közzétenni, tanúsíthatom, vannak,
dolgoznak kimagasló – ama fentebb említett fősodorhoz
szervesen kapcsolódó – poéták ma e hazában, még akkor is,
ha jellemzően nem képesek társadalmi visszhangot gerjeszteni.
Csakhogy ez kizárólagosan a társadalom bűne, nem az övéké.
Állítom,
hogy Székely Dezső írja ma a legszebb, legteljesebb,
legemelkedettebb verseket Magyarországon, és a Havi Magyar Fórum
körül csoportosult költői kör számos tagja – Balla Máté,
Balogh József, Bágyi Bencze Jakab, Budai Kulcsár János, Czegő
Zoltán, Demeter János, Dóczi Székely Gábor, Fejér György János,
Jász Viktor, Kiss Dénes, Korondi F. János, Németh Károly, Rédai
Gábor, Stanczik-Starecz Ervin – jóval több szakmai figyelmet
és anyagi elismerést aratott volna le egy költészetigénylőbb
korban. Most, hogy hevenyészett leltáramat készítem, döbbenek
rá, hogy havilapunk időközben elhunyt költőink sora sem
elhanyagolható: gondolok itt – a fősodort nagyon mélyen érző
és látó – Hatvani Dániel erőteljes verseire, a szinte senki
által nem ismert Bodó Sándor megrázó lírájára, Bartis
Ferenc fájó, magyar
gondjaira, vagy a fiatalon eltávozott, így életművének
nagyobbik részével örökre adós maradó György László,
Istentől kapott nyelvi zenéjére. És persze, mint az élőké
sem, a holt poéták regisztere sem teljes.
A
költészet napja ugyan József Attila – (és Márai Sándor!)
– születésnapjára, április 11-re lett kinevezve, mégis
fontos tudatosítani, hogy ez az ünnep nem József Attila ünnepe,
hanem az egyetemes magyar költészeté. Annak a hatalmas, történelmet
formáló, embert, nemzetet, jövőt alakító szellemi erőnek az
emléknapja, amely, ha kellett, forradalmakat robbantott ki, új
korszakokat vett célba, megacélozott minket a szenvedés és a kínok
ellen, vagyis nem megélt sorsunk vak lenyomata, hanem túlélésünk
és jövőnk rejtett akkumulátora volt. Talán azért vagyunk képesek,
immár 1100 éve itt lenni a velünk gyakran ellenséges Európában,
mert Árpádék a nagy átköltözés zűrzavarában sem felejtették
az óhazában Tinódi Lantos közvetlen őseit, az énekmondó
joculatorokat és igriceket. Költészet napi tanulságul, a
versek szükségességének egyik érveként Szabó Dezsőnek egy
1912-es mondata jut eszembe: Vagy a magyar nyomorúságoknak még
az a vigasztalásuk sem lehet meg, hogy halhatatlanokká legyenek,
ha már múlhatatlanok?
Szőcs Zoltán
|