2010.04.30.
Rokonmúzsák
Csavlek Etelka operaénekesnő, kerámiaművész Budapesten született.
A Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban érettségizett, majd
az Iparművészeti Főiskolán diplomázott kerámia szakon,
Csekovszky Árpád növendékeként, 1970-ben. Önállóan, saját
műhelyében dolgozott. Énekelni magánúton tanult Pauk Annánál,
később Dr. Sípos Jenő volt az énekmestere. 1982-ben lett a
Magyar Állami Operaház magánénekese. 1985-ben Violettát énekelt
Párizsban, a Zefirelli rendezte Traviatában. 1987-ben San
Franciscóban Pamina, 1988-ban a Cosi fan tutte-ban Fiordiligi
volt. 1991-ben Mozart C-moll miséjének és 2000-ben Liszt Ferenc
Esztergomi miséjének szoprán szólóját énekelt II. János Pál
pápa előtt a Vatikánban. Rendszeresen szerepelt koncertpódiumokon
Magyarországon és külföldön, többek között Grazban, Kairóban,
Londonban, Rómában, Párizsban, Frankfurtban, St. Gallenben.
1991-ben a Magyar Televízió portréfilmet készített róla,
melynek díszletterveit Wegenast Róbert készítette. A Televízió
Zenés Színházának produkcióiban is lehetőséget kapott. A
Szinetár Miklós rendezte Hoffmann meséiben Giuliettát,
Beethowen Fidelio című operájában a címszereplő szólamát
énekelte és játszotta. Művészetét1987-ben Liszt Ferenc díjjal,
1990-ben Székely Mihály emlékplakettel, majd 1997-ben Érdemes
Művész kitüntetéssel jutalmazták. Rendszeresen kiállít
hazai és külföldi, egyéni- és csoportos kiállításokon.
Tagja a Magyar Keramikusok Társaságának, a Képző- és Iparművészek
Szövetségének és a Magyar Zeneművészeti Társaságnak.
Diplomamunkáját, melyet Kodály Zoltán: Kisemberek dalai című
műve ihletett, a budapesti Bogdánfy úti óvodában állították
fel. Szent Lukács gyógyítja a betegeket című domborműve
Tapolcán a Csobánc u. 5. számú ház homlokzatát díszíti.
–Április 15-én, Pomázon, a művelődési házban
nyílt meg Csavlek Etelka keramikus és Csavlek András festőművész
közös kiállítása. Ilyen esetben azonos témájú műveket állítanak
ki?
–Ez nekem eszembe se jutott. Mindketten a saját elképzelésünk
szerint alkotunk. Nem beszéljük meg előre, hogy ki milyen alkotásokat
visz egy adott kiállításra. A kiállított művek mégis
valamilyen szinten harmóniában állnak egymással. Ennek bizonyára
az lehet a kézenfekvő magyarázata, hogy testvérek vagyunk. Ha
két művész színvonalasan dolgozik, s értéket produkál,
akkor az alkotások közt összhang alakul ki. Mostanában
terrakotta –szobrokat állítok ki. Abba a művészeti korszakba
érkeztem, mikor a terrakotta és a plasztika bűvkörében élek.
Az így készült alkotások nagyon jól illenek fivérem színes
képeihez. Amikor színes munkáim voltak, akkor pedig azért volt
harmonikus a kiállításunk, mert kiegészítettük egymást.
András „drámaibb, töprengőbb alkat; természetesen az én
munkáimban is van mélység, de egy nő másként fogalmazza meg
azt, ami foglalkoztatja.
–Meghatározza a kiállítás helyszíne, az adott település
kulturális közege azt, hogy milyen alkotások kerüljenek a látogatók
elé?
–Nálunk nincs szó erről. Bizonyára azért kérnek fel minket
egy-egy tárlatra, mert ismerik munkáinkat. Azt pedig ránk bízzák,
hogy milyen alkotásokat vigyünk magunkkal. Érdekes, hogy mindig
rátalál, erősen megérinti a mű azt az embert, aki befogadja,
s nem zárkózik el a szépség elől. Azt írták be régen a
vendégkönyvekbe, hogy ha rátekintenek a munkáimra, akkor
„felragyog a Nap, s mosolyra fakadunk.” Azóta változott a
világ, meg én is, s az operafiguráim közt is vannak drámaiak,
elgondolkoztatók, szomorúak. Ilyen pl. Puccini Bohéméletéből
vett Colline, akit kabátjával ábrázolok, de ide tartozik a
Tiborc-, a Melinda- és az Angelica-sorozatom is. 2008-ban Pécsett
volt kiállításunk a kőtárban. Akkor állítottam ki azt a Jézus-kelyhet
–az alkotáson az evangéliumok különböző történetei láthatók
- , amire nagyon büszke vagyok. Ezt a kelyhet látta Dévény Sándor
Ybl-és Kossuth-díjas építész, s nagyon szerényen, s csendben
megjegyezte: el tudná képzelni a stációkat abban a stílusban,
ahogy ezt a művet megmintáztam, s a Kékesden épülő, még
felszentelés előtt álló templomban szívesen látná kerámia
dombormű keresztút alkotásomat, de nincs pénzük rá. Mindig
is vágytam a stációkat megmintázni, s nagyon örültem neki,
hogy már adott a hely, ami szinte sugallja a megoldást. A kékesdi
templom felépítésére 1999 óta gyűjtöttek. Egy fantasztikus
energiájú és elszántságú asszonynak, Kungl Jánosné Erzsébetnek
az érdeme, hogy Kékesden felépült a templom. Az ő felkérésére
2007 nyarán felléptem a „Művészek és Tudósok a Templomokért"
jótékony célú előadáson a Pécsváradi Művelődési Központban.
A templom tehát közadakozásból épült fel. Nagyon sok sportoló,
művész, közéleti személyiség járult hozzá ahhoz, hogy
ebben a 200 fős faluban felépüljön az Úr hajléka. Elvállaltam
a munkát – az építészhez és a többi művészhez hasonlóan
– szívességből a nemes cél érdekében. A templom fala belül
tégla volt, s kb. egy A4-es lap méretének megfelelő helyet véstek
ki a munkások egy-egy stáció helyének. Domborműveimet később
beragasztották a helyükre. A templomot 2009. szeptember 27-én
szentelte fel Mayer Mihály pécsi megyéspüspök, az ünnepi misét
pedig Bábel Balázs kalocsai érsek celebrálta.
–Könnyű
volt elkészíteni ezeket a stációkat?
–Operaénekesi pályámon többször vágytam egy adott
szerepre, s mikor azt megkaptam, akkor szembesültem a feladat
nagyságával. Ebben az esetben is hasonló történt. 2008.
december 4-én már tudtam, hogy rám vár a keresztút elkészítése,
de csak 2009 tavaszán álltam neki a munkának. A kezdet volt nehéz.
Korongozzam rá a figurákat a domborműre, vagy mintázzam? –
ez a kérdés is foglalkoztatott. Majdnem lemeztelenített férfi
testet sem mintáztam addig. Az első stáció volt a legnehezebb,
majd sorba jöttek a következők. Ez azért volt számomra csodálatos
munka, mert lelkileg részese lehettem a keresztútnak. A stációknál
az is nehézséget okozott, hogy anatómiailag is megfeleljenek a
részletek. Figuráimnál és ezeknél a domborműveknél is csak
akkor születik meg a lelki kapcsolat az alkotással, amikor elkészül
az arc és a szem. Ebből a szemből erő, vagy szomorúság sugározhat.
–Mikor is készül el teljes mértékben egy
alkotás?
–Amikor elengedem, s úgy érzem, mindent megtettem azért,
hogy képes továbbadni mondandómat.
–Előfordul, hogy régebbi alkotásait ki szeretné javítani?
–Inkább megtoldanám őket, de nem teszem, mert egy adott alkotás az
akkori tudásom, világlátásom függvényében készül el. Volt
egy időszak, amikor nagyon sokat játszottam az Operaházban, s a
korongozásra alig maradt időm. Ám, mikor újra nekiláttam a
kerámiázásnak nem tudtam ott folytatni, ahol abbahagytam. Itt
nem csak technikai módszerről van szó, hanem lelki és szellemi
gazdagodásról.
–Testvére,
András mostanában nagyon sok korpuszt alkot. Önnek is van ilyen
meghatározó témája?
–Édesapám anno nekünk nagyon sokat mesélt. A népmesék hőseit így
többször megformáztam. Gyermekkoromban sokat jártunk állatkertbe,
s innen eredhet, hogy több állatot ábrázoltam. Jó a humorérzékem,
optimista természetű ember vagyok, s ez is átsüt kerámiáimon.
Az operaénekesi pálya pedig az operafigurákat ihlette. Az előbbi
témához kapcsolódik: ha összehasonlítom az évekkel ezelőtt
és a közelmúltban készült Tiborc-alkotásaimat, akkor bizony
a mostani jóval karakteresebb, gondterheltebb. Ennek oka, hogy a
mai gazdasági, politikai helyzetet erőteljesebben élem át, s
mindez kerámiáimon is jelentkezik. A mai magyar Tiborcoknak
pedig igen sok okuk van a panaszra. Remélem ez nem tart már sokáig.
Bánkot még nem alkottam meg, talán mert ez a hős egy igen súlyos
lelki válságon megy keresztül. Ha már az operafiguráknál
tartunk: a Bajazzók Caniója nem egy egyszerű bohóc, hanem
igazi komédiás. A figurát úgy fogalmaztam meg, hogy amikor hűtlen
asszonyát megölte, ő is meghalt, s darabjaira esett szét. A
Bohémélet Colline-ja pedig úgy öleli a kabátját, mintha magából
egy darabot szakított volna le azért, hogy barátja szerelmesének
életén segítsen.
–A szűkebb és tágabb környeztében zajló események
mennyire befolyásolják művészetét?
–Ez teljesen témafüggő. Előfordult, hogy láttam egy igen megható
életjelenetet, s az hatott a művészetemre. Bizonyára emlékszünk
a feketébe öltözött iszonyatos pózban kéregető
koldusasszonyokra. Ilyen köznapi hatások is vannak. Egyszer láttam
egy aluljáróban egy térdtől lefelé csonkolt lábú koldust,
aki egy összehajtott papírdobozon ült és szájharmonikázott.
Ölében egy pokróc, s azon a kiskutyája. Ezt a jelenetet meg is
mintáztam.
–Főleg figurális műveket alkot?
–Nonfigurális alkotásaim nincsenek. Nem az én világom a figura-nélküliség.
Nem jelente az ilyen alkotás sem örömet, sem élményt. S
amiben nem érzem jól magam, abban bizonyára nem tudnék jót
alkotni.
–Ünnepi alkalmakra, pl. születésnap, karácsony
szokott kerámiákat készíteni?
–Most, Húsvétra nem kerámiát készítettem, hanem
aranyfestékkel, aranyfilccel rajzoltam meg tojásokat. A tojásokon
Krisztus szenvedéseinek és feltámadásának epizódjai láthatók.
–S amint látom, korán sem giccsesen, hanem művészien.
Érdemes idejárni locsolkodni. Honnan volt ez az ötlet? Ez a
munka hatalmas türelmet igényel.
–Férjem barátai küldtek fel gyönyörű törtfehér színű tojásokat.
Akkor vetődött fel a gondolat: fessek rájuk korpuszt. Ezt a
festést nem lehet elkapkodni, mert eléggé időigényes ahhoz,
hogy minőségi munka szülessen. Mindennek az alapja a rajzkészség,
az ihlet és a kreatív hozzáállás. Készítek textilképeket
is, s az unokáimnak adventi naptárakat.
–Lépjünk vissza az időben. Tudtommal a kézügyességét apai
nagyapjától örökölte.
–Áttételesen. Édesapám apja asztalos volt. Kézügyességét örökölték
a gyerekei és mi is. Apuék négyen voltak testvérek, ő szintén
asztalosként kezdte, később a mai iparművészeti gimnázium elődjében,
az akkori Iparrajz Iskola bútorszakosztályának a vezetője
lett. Estin végezte el a Műegyetem építész karát, így lett
építészmérnök. A nagybátyám csodálatosan és ügyesen
faragott, faszobrász lett belőle, munkáit külföldön is
megvették, a nagynéném pedig a grafikus pályát választotta.
Több tudományos könyvet illusztrált. Édesanyámnak pedig gyönyörű
énekhangja volt. Bennem ez a két művészi gén ötvöződött.
–Igaz, hogy a történelmi Magyarország egymástól
igen messze fekvő területeiről származnak felmenői?
– Sőt: apai
nagymamám lengyel származású volt. A Csavlek név pedig
valahonnan a Délvidékről származik, talán szerb eredetű. Édesanyám
Győr-Sopron megyében született, anyai ágon horvát származású,
apai ágon pedig tót.
–Arról olvastam, hogy mindig is énekes szeretett
volna lenni, de mikor döntötte el, hogy a zene műfaján belül
az operát választja?
–Szinte azonnal. Édesanyámmal sokat énekeltünk együtt, s ő
rajongott a kor koloratúrszoprán operaénekesiért. Az Éj királynőjének
áriája volt a kedvence. Tíz évesen voltam először operában,
s Beethoven Fidelioját láttam. Ennek főszerepét később
sokszor énekeltem. Énekesi törekvéseimet főleg édesanyám támogatta.
Apám tanácsára viszont a kerámia felé vitt először az utam.
Így diplomáztam le az Iparművészeti Főiskolán. .A főiskola
utolsó évében jártam felvételi előkészítőre is a Zeneakadémiára.
A sors fintora, hogy Sass Sylviával együtt jártunk oda, de
egyikünket sem vettek fel. Nekem azt mondták, járjak még egy
évet, akkor biztosan bejutok, de nem felvételiztem a következő
évben, mert akkor már megismertem a leendő férjemet. Elhatároztam,
hogy férjhez megyek, hogy gyerekeket szeretnék, és a zsebemben
egy iparművészeti diplomával a kerámiánál maradok. Később,
egy nagyobb – majd hét éves szünet után – döntöttem úgy,
hogy folytatom énektanulmányaimat. Remek tanárnőm volt, Pauk
Anna, az ő munkájának az eredménye, hogy 1982-ben az Operaház
magánékese lettem. Megadta az Isten, hogy az operák mellett
nagyon sok oratóriumot énekelhettem. Életemben kétszer is felléphettem
Őszentsége, II. János Pál pápa előtt. Először 1991-ben az
assisi fesztiválon, a pápai rezidencián Mozart C-moll miséjének
szopránszólóját énekelhettem több. Ezen a misén több
magyar és a volt szocialista blokkból érkező művész lépett
fel. Érdekesség, hogy az oratóriumot a gdanski balett közreműködésével
adtuk elő. Rajtam kívül Takács Tamara, Daróczi Tamás és
Peter Mikulás voltak a szólisták. Majd 2000-ben ismét felléphettem
a Szentatya előtt, akkor Rómában, a kongresszusi teremben adtuk
elő Liszt Esztergomi miséjét magyar énekes kollégáimmal és
a Danubia Ifjúsági Zenekarral. Felemelő és megható élmény
volt, örök emlékként őrzöm.
–Kislányként volt szerepálma? Elképzelte magát
pl. Melindaként a színpadon?
–Erre nem emlékszem. Amikor elkezdtem komolyabban énekelni
tanulni, s kialakult a hangom, akkor már fantáziáltam. Elképzeléseim
csekély kivétellel megvalósultak. A Traviata Violettáját Párizsban
énekeltem, és sok Mozart szerepem is volt. Nagyon sok szerepet
– még operettet is - énekeltem, s így nem lehetett beskatulyázni
a lírai, vagy a drámai szerepkörbe. Sok Verdi-és Wagner zenedrámában
is felléptem. A Tannhäuser Erzsébetje egyik legkedvesebb
szerepem volt.
–Első nagy Verdi-alakítása a Lombardok Giseldája
volt.
–A Giselda mellett Melindát, a Parsifal egyik viráglányát
és a Hoffmann meséi Giuliettáját, a Don Giovanni Donna Annáját
pedig stúdiumként kellett énekelnem. A Bánk bánban partnerem
Ilosfalvy Róbert volt, aki akkor énekelte először a nagyúr
szerepét. Giseldát pedig annak köszönhetem, hogy a szerep
addigi alakítói, Sass Sylvia és Tokody Ilona rengeteget énekeltek
külföldön, így Pitti Katalinnak és nekem osztották ki. Összesen
kétszer énekeltem el Donna Anna szerepét a Ljubimov-féle
rendezésben. Akkoriban minden szoprán Donna Anna akart lenni.
Engem viszont Donna Elvira alakja sokkal jobban vonzott. Utóbbit
Esztergomban és Szentendrét szabadtéren énekelhettem.
–Említettük már az 1985-ös párizsi Traviatát.
Ezt Zefirelli rendezte. Milyen volt együtt dolgozni a híres
rendezővel?
–Zefirelli kitűnő
rendező és óriási játékos, mindent megmutatott, amiről úgy
érezte, hogy a művész nem tudja megoldani. Tehát előjátszott.
Ha pedig olyat is hozzá tudtunk tenni a koncepcióhoz, ami az ő
elképzelésében nem volt benne, de megfelel a szituációnak,
azt minden további nélkül elfogadta. Ez a rendezés a filmjének
volt a színpadi adaptációja. Jómagam a második szereposztásban
énekeltem a főszerepet. A produkció másik magyar szólistája
Miller Lajos volt, aki az első szereposztásban énekelte az öreg
Germonte szerepét. Zefirellitől kértem egy dedikált fényképet,
melyre azt írta, hogy bízik a tehetségemben és sikeremben.
Asszisztense közölte velem, hogy szeretnének még velem
dolgozni, de sajnos nem így alakult.
–Két évre rá már San Franciscóban énekelt.
–A párizsi premierre eljött a világ összes jelentős
operaházának igazgatója, impresszáriója. A Traviatában látott
a San Fransiscó-i Opera igazgatója, Terrence A. McEwen, akinek
beajánlottak próbaéneklésre. A Traviata egyik áriáját énekeltem,
majd az igazgató úr megkérdezte tőlem, nem tudom-e Paminát.
Mondtam, dehogynem, csak magyarul. Nem baj, -mondta - , énekelje
el, hiszen mindenki a saját nyelvén tud a legtermészetesebben
énekelni. A kottatár már bezárt, de a kísérő megnyugtatott,
hogy fejből tudja a darabot. Elkezdtük, egyszer csak hallom ám,
hogy a zongorista félreütöget. Gondoltam, biztos, hogy nem én
tévesztek, énekeltem tovább, vártam, hogy majd csak visszatalál
az eredeti hangnembe. Így történt, s amikor befejeztük,
megjelent McEwen úr, és nevetve mondta: „maga nagy művész,
örülünk, hogy nem hagyta magát eltéríteni! Várom San
Franciscóban!” Ez 1986. januárjában történt, és 1987-ben már
A varázsfuvola Pamináját énekeltem ott. A következő évben a
Cosi fan tutte Fiordiligijét alakítottam, Ferrando kedves kollégám,
Gulyás Dénes volt. Annyira megszeretett engem McEwen úr, hogy
10 évre akart szerződtetni, minden évben új szerepre, vagy a
nyári fesztiválra. Sajnos ez a terve nem valósult meg, mert két
év után a betegsége miatt leköszönt az igazgatói posztról.
Ezt követően az új vezetés félrerakta a dossziémat. Tudomásul
vettem ezt, mint ahogy azt is: ha valaki 35 évesen kerül be a színházba,
kevesebb lehetőséget kap. A zeneértő közönség soraiból is
fülembe jutott egy megjegyzés: mit vesztettünk azzal, hogy ez a
művésznő későn kezdte a pályáját. Mindig is szerettem a színházat,
de nem volt az otthonom. Négy gyönyörű unokám van, s
harmonikus családi életet élünk.
–A kerámiázás inkább a hobbija, míg az éneklés
a foglalkozása?
–Mindkettő a hivatásom, s mindkettőt hobbiként művelem.
–Az operaszínpadon viszont vannak kötöttségek,
pl. a rendezés szerint kell játszani.
–Hatalmas öröm a színpadon énekelni. Adott egy szituáció,
de azon belül a kifejezésmódban szabadságunk van, természetesen
a darab követelményeinek megfelelően. Szerencsére a sosem gátolt
az éneklésben, ha a színpadon mozognom kellett. Az éneklés és
a mozgás nálam kiegészítette egymást. Amint színpadra léptem,
az a hősnő jelent meg, akit a zeneszerző megteremtett.
–Ennek köszönheti, hogy több kortárs opera
szerepét is magára osztották?
–Lehetséges. Az első Tünde szerepe volt Bozay Attila:
Csongor és Tündéjéből. Ezt a szerepet tagságom elején
kaptam meg. De énekeltem Fekete Gyula Római láz, Britten A
csavar fordul egyet, s Gyöngyösi: A gólyakalifa c. operájában
is. Az utóbbiban és Haydn Philemon és Baucisában már
karakterszerepet kaptam. Ahogy haladunk előre a korban, úgy jönnek
az ilyen szerepek.
–S ne hagyjuk ki Vajda János Mario és a varázsló
c. operáját, amiben Angioleri asszonyt alakította. Mi lehet a
titka annak, hogy ezt a művet nagyon sokszor játszották, míg a
többi kortárs művet 10-15 előadás után levették a műsorról?
–Ez egy kis ékszere a magyar operairodalom koronájának. A közönség
is szereti, s éppen ezért folyamatosan műsoron kéne lennie.
Azt tervezték, hogy idén felújítják ezt az operát, de sajnos
ez nem valósult meg. Az előadássorozat sikeréhez hozzájárult
Tóth János személye, aki parádésan alakította Cippolát.
–Az, hogy a tv-ben nincsenek operaközvetítések,
s még az Erkel Színház is becsukta kapuit, bezárta-e az opera
műfaját a sznobok világába?
–Ez egy nagyon szomorú folyamat betetőzése.
Gyermekkorunkban az Erkel Színház előadásai alatt még az
utolsó sorokban is ültek. Hagyományos, szép rendezésekben játszották
az operákat. Egy operaprodukció évekig ment, s szó sem volt öncélú
rendezői aktualizálásról. Így az ember életének szerves részévé
vált az opera, a magyar kultúra csodás ékköve. Jól tudjuk,
hogy a zene gyógyít, felemel. Manapság nagyon kevesen tudják
megfizetni az Operaház jegyeit, így sok gyereket megfosztanak
egy csodálatos élménytől. Ráadásul olyan rendezésekben
mennek a darabok, hogy magyarázni kell, miről is szól a cselekmény.
A rendező végigviszi logikusan a koncepciót, de nem azt látjuk
a színpadon, amiről eredetileg szól az opera. Ma már olyan is
előfordul, hogy a rendező kihagy az adott műből áriákat. Képzeljük
el, hogy egy múzeum igazgatója azt mondja: én ennek a festménynek
csak az egyik részét állítom ki, a többi nem érdekel. Képtelenség
lenne. Remélem, hogy ez a folyamat megfordul, s olyan kultúrpolitika
lesz az uralkodó, ami a széles rétegek számára is megnyitja
az Operaház kapuját.
Medveczky Attila
|