vissza a főoldalra

 

 

 2010.08.06. 

A profán szentsége

A profán szentsége címmel Caravaggio művészetéről tartott előadást a Művészetek Völgyében Taliándörögdön Vértesaljai László jezsuita. Mivel magyarázható, hogy Caravaggio (eredeti nevén Michelangelo Merisi), ez a lombard festő – akit a maga korában az egyház is fenntartással fogadott – sajátos, a kor eszményített stílusával ellentétes, szinte naturalista ábrázolásmódjával, ma – négy évszázad multán – a modern világ legkedveltebb, újra felfedezett festője lett? Erre a kérdésre kereste a választ előadásában.

 Caravaggio sajátos egyéniség volt, mert bár benne élt, nem tükrözte korát, gondolkodásmódja inkább a mai kor látásmódjával mutat rokonságot, mutatott rá. A rövid életű vehemens természetű ifjúnak – aki az élet bugyrait megjárta, gyilkosságba is esett, kétszer is, s maga is annak áldozata lett, homoszexuális volt –, életét végig hatalmas benső küzdelem jellemezte. A mocsokból a fényre vágyott, s arra, hogy a maga módján „térdre rogyva” Isten szeretete előtt a jó szolgálatába álljon.

 Gyermekkorától a festészet tartotta fogva. Nem volt jó festőiskolája, egy középszerű festő műhelyében lett inas, de önálló, maga által kialakított ábrázolásmódját nem változtatta meg sem a kortárs művészek, sem az elődök példája. Szinte minden képét – a kor szokásával ellentétben – pincében festette, teljes sötétben, egy szál lámpánál. De nem alakult ki körülötte festészeti iskola, önmagában maradt, hirtelen fölsziporkázott, s aztán kihunyt. Igazából művészetének folytatói sem voltak, csak évszázadokkal később, a francia modern festők fedezték fel újra, elsőként.

 Népszerűségének oka bizonyára, hogy leplezetlenül őszintén, hitelesen ábrázolta az élet valóságát, a maga kisszerűségével, időnkénti kopottságával, kócosságával, bűnös terheivel. Szorosan vett bibliai témáiban is ez van jelen, a gyarló, a bűnös ember, kozmetikázás nélkül. Az a megtört, az a megkísértett szenvedő ember, akit azonban a Jó Isten mégis szeret. A gyilkos jobb lator, akinek a Golgotán megtérése láttán azt mondja végül Jézus: „Bizony mondom neked, még ma velem leszel a Paradicsomban”. Mert az isteni Mester nem volt finnyás, mutatott rá Vértesaljai László, csak mi emberek vagyunk azok. Szívesen elfogadjuk, elismerjük a szenteket, de a jobb latort, ezt a gyanús alakot bizony igencsak kételkedve.

 Caravaggio képein a megcsillanó fény dominál. A sötétben, az ember sötétségében keresi a világosságot, a fényt. Bizonyos értelemben valamennyi festménye karácsonyinak tekinthető, mert nála a sötétségben mindig megszületik Fény – mondta az előadó. Majd vetített képeken illusztrálta ezt a festő Máté-sorozata, Szent Pál megtérése és Szent Péter vértanúságát ábrázoló és más műveivel, csendéleteivel. A megrázó erejű képmeditációval bizonyította annak igazságát, hogy a világban a profánnak is van szentsége, ennek az alapját ugyanis az a csodálatos tény adja, hogy Isten teremtette a világot. Mert nincs Isten háta mögötti hely e világon, és nincs szentségtelen ebben a világban – mindennek mélyén a teremtettség honol, ha esetleg mi emberek bűneinkkel el is takarjuk, el is rontjuk azt átmenetileg. De ha ennek tudatában fordulunk a világ felé, a másik ember felé, akkor láthatóvá válik a szentség bennünk és mindenütt.

 Előadása végén Vértesaljai László közös imára hívta a jelenlévőket az Úr imádságával.

 Toldi Éva

 

(Forrás:Magyar Kurír)