2010.08.13.
Klebelsbergi
kultúrpolitikára van szükség
Pogány Gábor Benő szobrászművész 1962-ben született
Szolnokon. 1977-81-ig a Budapesti Képző- és Iparművészeti
Szakközépiskolában tanult, mestere: Tóth Béla. 1982-től
1987-ig tanult a Képzőművészeti Főiskolán, mestere Somogyi József.
Tanulmányúton járt Skóciában, Olaszországban, Svájcban és
Romániában. 1987 óta rendszeresen mutatja be munkáit csoportos
és egyéni kiállításokon. Számos köztéri szobra áll
Szolnoktól Skóciáig. /A teljesség igénye nélküli felsorolás
= Szolnok: Szigligeti Ede - emlékmű (1995), Hasznos István -
emlékmű (1999), Veszprém: Ararát (1997), Koltó: Szeptember végén
(Petőfi – emlékmű) (1998), Veszprém: „Ararat” Béke -
emlékmű (1997), Bakonyszentkirály: Szent István Mária
kegyeibe ajánlja az országot (2001), Lajosmizse Rk. templom: Életfa
(2002), Szolnok: Zounok ispán szobra (2001), Assisi Szent Ferenc
prédikál a madaraknak-szoborcsoport (2008), Székesfehérvár:
Aradi vértanúk szobra (2010)./ Érmeket és kisplasztikákat is
készít. Nemzetközi szobrász művésztelepek résztvevője.
1986 óta tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének
és a Magyar Képzőművészek Szövetségének. 1999 óta a MAOE
JNSZ Meggyei területi szervezetének választmányi tagja.
2002-ben a MAOE Képzőművészeti tagozatának vezetőségi
tagja. Pogány Gábor Benő tagja a szolnoki művésztelepnek, s a
Szolnoki Művészeti Egyesület elnöke. Egyéni kiállítások:
Csongrád, Városi Galéria (1988, 1996), Szolnok, Megyei Művelődési
és Ifj. Központ (1988), Szolnok, Damjanich János Megyei Múzeum
(1998), Jászberény, Hamza Múzeum (2000), Abádszalók, Iskola
Galéria (2000), Szeged, Városháza Díszudvara (2001), Szolnok,
Galéria Étterem (2002), Debrecen, Mű-Terem Galéria (2003), Törökszentmiklós,
Művelődési Ház-Pincegaléria (2004). Díjak: VIT-pályázat,
Moszkva, II. díj (1984), Országos Portré Biennálé, Hatvan,
bronz diploma (1991), Szolnok Város Kulturális Díja – Kaposvári
Gyula emlékére (1999), Jász –Nagykun Szolnok megyei területi
Prima primissima Díj (2009).
–Monumenta Artificium címmel nyílt emlékkiállítás
július 16-án a Szolnoki Galériában Pogány József (1938-2001)
és Sebők Margit (1939-2000) művész-tanár-házaspár életművéből.
A tárlatot Verebes György, a Szolnoki Művésztelep művészeti
vezetője rendezte.
–Mindezt annyiban kell kiegészíteni, hogy míg a galéria
földszinti részén főleg szüleim alkotásai láthatók, addig
a karzaton tisztelőinek, tanítványainak műveiből válogattunk.
Lépjünk be a galériába! Középen három olyan szobrom látható,
melyek kapcsolatban vannak a mitológiával, a magyar hitvilággal,
a transzcendenssel. Mindezt azért is tartom fontosnak elmondani,
mert édesanyámat is foglalkoztatta ez a téma, példa rá az itt
kiállított Sámán útja képsorozata. Gyermekkoromban szüleimtől
hallott csodás mesék, a versek, a lemezen Bartók által
elmondott Cantata profana –történet mind belém ivódtak, s az
én munkáimban is megjelennek. Első itt látható szobrom címe:
Cantata profana, a félig szarvas, félig ember figurát mintáztam
meg. A szobor azt is mutatja, hogyan is lesz az üldözőből üldözött,
hiszen az íj ott van az alak kezében. Tehát a transzfiguráció
plasztikai megoldásáról beszélhetünk. A következő szobrom a
Sámán, aki közvetíti az üzenetet az égiek és a földiek között.
Ezen a szobron megjelenik a magyar mitológia két markáns eleme:
a ragadozó madár – talán a turul – és a szarvas. Az alak lábánál
ott látható a sámándob. Megfigyelhető, hogy a sámán tánca
közben az ősök szellemével azonosulva átalakul, a karjai szárnyakká
változnak, madárfeje lesz, szarvas-patás lába, s agancsok nőnek
a fején. Az agancs az összekötő elem ebben a trilógiában. A
harmadik szobrom a Garabonciás. A garabonciás a középkor sámánja.
A garabonciás alakja évszázadok alatt jelentősen keveredett a
sámánéval, de ez már nyugatról származik. Maga az elnevezés
is talán az olasz gramanzia „varázslatosság” szóval tart
kapcsolatot. A magyar diákok a külföldi – pl. a bolognai–
egyetemekről hozták haza a tudást, vándoroltak, nagy köpenyt
viseletek, bottal jártak, s amilyen hirtelen megjelentek, olyan
hirtelen tűntek el. Könyvükből idézték meg a túlvilág
szellemeit. Ebben a szoborban azért is van egy „lobogás”, s
mondhatni egy testmaszkot készítettem. Egy test válik köpennyé
és lobog.
–Kettőnél több lábat látok ezen az alkotáson.
–A szobor negatívból fordul át pozitívba, s ezzel
akartam ábrázolni a garabonciás diák hirtelen feltűnését és
elillanását. Hol is van ez az alak? Itt előttünk, de mégis
megfoghatatlan. Az az egyetlen különbség az alsó és a felső
figura között, hogy az egyik előre, míg a másik visszafele néz.
Egy asztrálmitológiai indíttatású szoborról van szó.
Tudjuk, hogy a január Janus istenségről kapta a nevét. Janus a
római mitológiában az átjárások, így a be- és kijárás, a
kezdet és vég védőszelleme. A Janus-arcú megnevezést gyakran
használják a kettősségre, a kétszínűségre. A garabonciás
agancsa pedig egyben bordája is. A két alak az idő múlására,
s a csillagászati mozgásra is utal.
–Ha belépünk a terembe, balra édesanyja képei,
grafikái láthatók. Ő autodidakta festő volt?
–Nem, szüleim rajz-földrajz szakos tanári diplomát
szereztek Egerben. Ott ismerkedtek meg egymással. Édesapám később
a Képzőművészeti Főiskola rendkívüli tanárképző tagozatát
is elvégezte. Nem voltak autodidakták, csak éppen nem végeztek
művészeti akadémiát. Mindketten, szerzetesi módon, belső kényszertől
hajtva alkottak, sosem megrendelésre. Soha nem voltak elismert művészek,
a múlt rendszer kegyeltjei. Nagyon sok kiállítást rendeztek
saját műveikből, de nem olyan felkapott helyeken, ahol a
hatalom által elfogadott művészek. A tanítás befejeztével édesanyám
a Vasarely Múzeum munkatársa, grafikusa lett. A múzeumon belül
működött a Hungarica adattár, ami a Magyarországról elszármazott
művészek tára volt. S ebbe rendszeresen meghívtak külhoni
magyar művészeket kiállítani. Egy tízdarabos, számozott példányú
grafikai mappát adtak ki az adott kiállított művésznek, s ezt
a mappát édesanyám készítette. Édesanyám még textilfestéssel
is foglalkozott, láthatjuk a teremben az ily módon készült Négy
évszak-sorozatát, amiben a Nap útját ábrázolta selymekre
festve.
–S itt látható a már említett Sámán útja, s a
Madár-mesék.
–A Sámán útja eredetileg egy tizenkét darabból álló
sorozat, aminek itt csak –helyhiány miatt – három része látható.
Édesanyámban volt egy olyan hatalmas absztraháló képesség,
aminek jó példája ez a sorozat. Ha az időrendet nézzük,
akkor kezdetben még felismerhető elemek is megjelentek a vásznon.
Később a színeknek lett nagy jelentősége.
–Az egyik képen a zöld, a másikon a vörös, a
harmadikon a kék domináns.
–A természeti elemeket, a földet, vizet, levegőt, s az
eget, a tüzet akarta ábrázolni ezzel. A sámán ezeket útja
során mind „meglátogatta”. S küzdött az elemekkel. Az
egyik képen egy ló, vagy sárkány-fej is felfedezhető. Tehát
édesanyám festményei eléggé misztikusak.
–Olvasom a címeket: Árnyéktánc, Kényszerítve,
Hatalom, Fészek. Szülei a misztikusba menekültek a kor valóságából?
–Ez azért így túlzás, de tény, hogy a szocializmus
ideológiájától messze állnak ezek az alkotások. Szüleim első
generációs értelmiségiek voltak. Édesanyám felmenői egyszerű
kunsági parasztemberek, Karcag-Beregfürdőről származtak. Édesapám
pedig a pest megyei Tápiószecsőn született. A parasztszülők
tanítatták a gyerekeket, akik így átestek egy marxista ideológiai
képzésen, de ez nem ivódott beléjük, hanem életüket az a
szellemiség kísérte végig, ami ősieknek is sajátja volt. S
ez jelenik meg alkotásaikban.
–A túloldalon pedig édesapja festményeiben gyönyörködhetünk.
–Apám Domanovszky Endre tanítványa volt. Mestere stílusa,
technikája jól tetten érhető apám első fiatalkori Önportréjában.
Következő képein a makro-és mikrokozmosz sajátos keveredésének
lehetünk tanúi. Láthatóan valóságos elemekből építkezik,
azért elindul nála is egy feloldódás, ami által a festett tárgyak,
alakok képi elemekké válnak. Ezáltal gyakorlatilag absztrahál.
Valójában a realizmus egy magas fokú absztrakció, hiszen míg
a naturalizmus a látottakat minél objektívebben akarja
visszaadni, addig a realizmusban már megjelenik a művész által
lényegesnek tartott elemek kiemelése.
–A tájképeket a szabadban festette?
–Nem volt plein-air-festő, viszont sokat járt a természetbe,
ahol rajz, vagy akvarell-vázlatokat készített. Hosszú ideig érlelődött
benne a kép. Többször átalakított a festményeket, mert erős,
belső, maró önkritikával rendelkezett. Az itt látott képek többnyire
úgy maradtak fenn, hogy ha valaki meglátta egy-egy alkotását a
vásznon, s azt dicsérte, annak apám odaadta a képet.
–A bejárathoz közel, egy állványon egy kép:
Balatoni kirándulás után. Ezt közösen festette ön édesapjával.
–Egy balatoni kirándulás után – megnéztük az Egry József
Múzeumot is – hazajöttünk édesapámmal, s ő felvetette,
hogy megtanít akvarellezni. Így ketten készítettük ezt a képet,
melyen, ha alaposan szemügyre vesszük, vitorlás hajók,
napsugarak, a Balaton hullámai is láthatók.
–Édesapja miként került fel faluról tanulni?
–Az elemiben két kitűnő tanuló volt az osztályban az
1950-es években. Ő volt az egyik, s az akkori szabályok
szerint, az állam átvállalta a taníttatását. Elküldték ezért
Sopronba a híradástechnikai kollégiumba. Apámat viszont éppen
a reál tárgyak nem érdekelték, ezért a középiskola harmadik
évében úgy döntött, hogy felmegy Pestre kőfaragónak. Oda túlkorosság
miatt nem vették fel. Végül is sikerült Sopronban leérettségiznie,
de utána Egerbe ment a rajztanári szakra. Ott olyan mesterek tanítottak,
akik apámat egy jó úton indították el. Ennek a kiállításnak
is az a lényege, hogy bemutassuk: a jó tanárok miként tudnak
hatni a tanítványokra. Szüleim munkásságának nem csak az az
eltárgyiasult gondolat a része, amit itt festményekben, grafikákban
láthatunk, hanem az is, amit átadtak tanítványaiknak. Azt a
tudást, szemléletet, gondolkodásmódot, hogy mit és hogyan próbáljunk
megközelíteni a világ jelenségei közül. A tanítás náluk
nem csak a szakmai ismeretek átadásáról szólt, hanem beszélgettek
is a tanítványokkal. Szüleimnek óriási szakkönyvtáruk volt,
melynek köteteiből is tanultak a diákok. Az idősebbektől azt
hallom, hogy szüleim élő „intézmények” voltak Szolnokon.
A városban még nem működik művészeti szakközépiskola,
viszont ők nagyon sok fiatalt készítettek föl Pestre, vagy
Szegedre.
–Néhány évvel
ezelőtt olvastam arról, hogy azt szeretné elérni: legyen
Szolnokon művészeti szakközépiskola.
–Kötelességemnek érzem azt, hogy azt az intézményt,
amit szüleim pótoltak egy valóságos iskolává varázsoljam. A
tervek már szinte húsz éve érlelődnek bennem. Szüleim
diákok százait tanították Szolnokon rajzolni, festeni, formázni.
Amikor azonban kikerültek az általános iskolából, nem volt választási
lehetőségük: ha ezen a pályán akartak továbbhaladni, el
kellett menniük Szegedre vagy Budapestre tanulni. Sajnos nagyon
kevesen jöttek vissza a városba azok közül, akik képzőművészek
lettek. Ha Szolnok létrehoz egy művészeti középiskolát,
onnan már csak egy lépés, hogy a helyi főiskola is kibővüljön
egy ilyen jellegű fakultással, s megtartsuk a fiatalokat. Idén
már tartottunk egy felvételit az első osztályba, s most
folynak az engedélyeztetések. Azt várjuk, hogy az önkormányzat
egy használaton kívüli iskolaépületet biztosítson számunkra,
s akkor felmenő rendszerben elindulhat az oktatás. Jómagam lennék
az intézmény művészeti igazgatója – legalábbis eleinte–
, mert le szeretném fektetni a legfontosabb kritériumokat.
–A majdani diákokból viszont nem lesz mind képzőművész.
–Természetesen: nem csupán azért van szükség ilyen
iskolákra, hogy kineveljék a jövő szobrászait, festőit,
grafikusait. Aki megtanul egy másfajta látásmódot, az értékelni
tudja a kortárs művészetet, meglátja egy tárgy szépségét,
a színek harmóniáját. Felnőhetnek a kifinomultabb ízlésű
generációk, s lenne értő közönség is. Az iskolában kiállításokat
szerveznénk, melyre elhívnák a diákok a rokonságot is. Ma
nagy gond, hogy a kortárs képzőművészet és a közönség közt
óriási szakadék tátong.
–Nem azért, mert a
művészek öncélúan produkálnak?
–Ez csak az egyik oka. Ha kialakul egy értő közönség,
az már különbséget tudnak tenni ócska és értékes, gagyi és
szép között, s azt is tudják mi a blöff.
–Említette, hogy
jelenleg Budapesten, vagy Szegeden tanulnak azok a szolnokiak,
akik művészeti szakközépiskolát választanak. Gondolom önnél
is ez volt a helyzet.
–Először Szegedre jelentkeztem, felvettek, de nem kaptam
kollégiumot. Szüleim viszont nem tudták volna tanári keresetükből
fizetni az albérletet. Apám azt mondta: felviszlek Pestre, s beíratlak
néhány szakmára. Így ezüstművesnek és kőfaragónak. Pesten
a Városligetben működött a Képzőművészeti Kivitelező Vállalat.
Bementünk, s apám azt mondta: itt ez a fiú, három éven belül
kőfaragó lesz, előjegyzésbe vennék? Kőfaragó volt elég,
viszont cizellőrből hiány volt. Így kerültem az Iparművészeti
Szakközépiskola esti tagozatába. Naponta két óráig
dolgoztam, s ezt követték az elméleti órák. Nem tetszett
nekem az esti tagozat, mert egyrészt nem tanulhattam a kortársaimmal,
másrészt én voltam az osztályban az egyedüli vidéki. Így átjelentkeztem
a nappalira. Ott két évig tanultam a szobrász szakon, de úgy
éreztem mindez nekem kevés. Mesteremnek panaszkodtam is, mire ő
azt mondta: ez díszítő szobrászat, s mi csak gipszelünk. Erre
úgy döntöttem, hogy átjelentkezem az ötvös szakra. Ehhez két
év szakelméleti anyagából különbözeti vizsgát kellett
tennem. Így ötvösként érettségiztem. Nem akartam ötvös
lenni, hanem különböző anyagok megmunkálását szerettem
volna megtanulni. Ezt követően szobrász szakon folytattam
tanulmányaimat a főiskolán, ahol mesterem Somogyi József volt.
Ezután visszatértem Szolnokra, s a mai napig ott dolgozom. A városban
nagy az Aba-Novák-kultusz, mert a ’20-’30-as évek meghatározó
személyisége nálunk Aba –Novák Vilmos volt. Ezért nagyon örültem
annak, mikor a szolnoki művelődési ház felvette a nevét.
Ismerhetjük a mesternek a Magyar-francia történelmi kapcsolatok
című pannóját. Én készítettem egy Aba-Novák-szobrot és
ehhez tervben van ennek a pannónak a kicsinyített mása. A
szobor úgy lenne elhelyezve, hogy szinte karmesterként festené
Aba -Novák ezt a több ezer figurás kompozíciót. A mű megvalósítása
tehát tervbe van véve, s a város polgármestere megígérte,
hogy az álmunk valóra válhat. Ez azért is lényeges, mert a mű
eredetije Székesfehérvárott található, s nem is látható,
mert egy függöny eltakarja. Mi pedig úgy érezzük, hogy ezt az
alkotást minél több embernek kell látnia.
–Tegyünk egy képzeletbeli sétát a városban, s vegyük
szemügyre az ön néhány alkotását. Az első a
Verseghy-dombormű.
– Igen ez a Szolnok Város Tanácsa és a Verseghy Ferenc
Gimnázium által készített emléktábla felett található.
Hiszen az egykor itt állott sóházak egyikében született
1757-ben a költő, nyelvtudós. Verseghy apja a városban sótisztként
dolgozott. A domborművet 2004. április 2-án avatták fel. A
gimnázium bejárata mellett, a fél alakos portrén a költő Külső
Szolnok című versének kezdő sora olvasható.
–Továbbmenve a színház
felé, a Tisza Szálló melletti parkban, a hajdani Lenin-szobor
helyén most egy alak fekete gránitból faragott csónakon áll,
kezében tolórúddal, amelynek felső vége keresztben végződik.
–Ez Zounok ispán szobra. Az 1992-ben létrehozott helyi
Szemafor Művészeti és Kulturális Alapítvány volt az ötletgazda.
Ez a szobor természetesen a város identitását segíti elő.
Sokáig azt hitték, hogy Szolnok neve a só szláv formájából
származik, csak később jöttek rá, hogy egy személynévről
van szó. Zounok ispán első királyunk államszervezői tevékenységét
segítő történelmi személyiség volt. Gellért püspök kíséretében
vértanúhalált halt, amikor a békési vár ura, a lázadó Vata
1046-ban megtámadta őket Budánál. Zounok ispán paripáján a
Dunába ugorva úszott, s akit azután az arra jövő Murthmur nevű
férfi felvett ladikjába, hogy megmentse őt a haláltól. Midőn
azonban meg akarta menteni az említett ispánt, a „pogányok”
halállal kezdték őt fenyegetni, ha nem öli meg Zounok ispánt.
Fenyegetésüktől félve Murthmur kardjával leszúrta az ispánt
a ladikban. Nem csak ezért szerepel a hajó ebben az alkotásban.
A kultúrtörténetben számos helyen megtalálható az, hogy az
életből a halálba történő átmenet egy ladikon, hajón történik.
Az ispán kelet felé hajóz, azért, mert ő a nyugati részekről
jött, s hazánk keleti felén térített. Nem csak a
mai Szolnokon
, hiszen gondoljunk csak Szolnok-Doboka megyére. Zounok szobrával
szinte egy időben készítettem Bakonyszentkirályra Szent István
szobrát. Konkrétan nem tudjuk, hogyan nézett ki első királyunk,
de sok előkép van. Az ispánról viszont nekem egy „prototípust”
kellett mintáznom, mert senki sem fogalmazta meg előttem. Rövidre
nyírt hajjal és szakállal ábrázoltam, utalván nyugati,
keresztény mivoltára.
–Zounok ispán szobrától 10-15 méterre, a színház
bejáratától balra áll a Szigligeti-szobor, amely szintén a
Szemafor alapítvány ötletéből született.
–Igen, hiszen úgy gondolták: illő, ha a névadót is ábrázolná
egy szobor a színház előtt. Úgy gondoltam, hogy nem egy
heroikus alakot, hanem egy közvetlen művészembert állítok
fel. A figura egy függönynek támaszkodik, mely szinte az égből
gördül alá. Ez mutatja: színház az egész világ.
–Tehát mindkét szobor civil megrendelésre készült.
Az önkormányzat nem foglalkoztatja?
–Az utóbbi huszonhárom év alatt összesen egy városi
megrendelésem volt: a múzeumalapító szobra a Damjanich János
Múzeum előtt. Én mindig igyekeztem megtartani politikai függetlenségemet,
azért, hogy művészetem szabad maradhasson. Természetesen
megvan a saját politikai, ideológiai véleményem, s aki végignézi
munkáimat, sejtheti, hogy melyik oldallal szimpatizálok. De nem
akarok egy pártnak sem a lekötelezettje lenni. Elkötelezett
civil vagyok, s a Szolnoki Művészeti Egyesület elnöki teendőit
is ezért vállalhattam el.
–Jól mutatja azt, hogy melyik oldalon is áll az
1919-es proletárdiktatúra ártatlan szolnoki áldozatinak emlékére
készült domborműve. Ez 2004-ben készült a polgári körök
megrendelésére.
–A közelben, a Tisza Szálló árkádja alatt, középen
állt Füredi Richárd: Sárkányölő Szent György szobra.
Bronzszobrot Pesten állították fel, hozzánk a festett
gipszminta került. A gipszszobrok élettartama véges, így az
alkotás elkerült innen. A szolnokiak emlékezetében viszont él
ez a Sárkányölő. Így én nem egy külön szobrot készítettem
a témában, hanem a Sárkányölőt a domborműben mintáztam
meg.
–Ki is a sárkány?
–A jónak és a rossznak az örök küzdelme jelenik meg.
Az ártatlan áldozatok kerekednek felül, s a proletárdiktatúra
a sárkány.
–Beszéljünk a művésztelepről. Azt említette
egykor, hogy a vasútnak köszönheti a létét.
–Nem csak a művésztelep, hanem a város fejlődése,
iparosodása is. Az 1800-as évek közepén elindult a forgalom a
Szolnok-Budapest vasútvonalon. Az első híres művésztelep
Nagybányán jött létre. Ha viszont ebben a csonkaországban
gondolkodunk, akkor a szolnoki a legrégebbi. Aki vasúttal ment
Nagybányára, az átutazott az Alföldön. Ennek a tájnak a képét
a Tisza áradása-apadása határozta meg. Ezt a tájat tehát
kedvelték a kor plein-air-festői. 1899-ben huszonhárom képzőművész
a kultuszminiszterhez folyamodott segítségért a művészek
Szolnokon való letelepedéséhez. Ezt az ügyet Szolnok város és
a megye is természetesen támogatta, hiszen
Bihari Sándor
és Fényes Adolf festményei már nagy sikereket arattak szolnoki
témáikkal. Wlassics Gyula kultuszminiszter leirata következményeképpen
1901. április 28-án alakult meg a Szolnoki Művésztelep Egyesület,
mely egy év alatt felépítette a hajdani vár területén a művésztelep
tizenkét műtermét, melyeket 1902. június 29-én adtak át a törzstagoknak.
A művésztelep sokáig csupán festészeti jelleggel működött,
az első szobrász Borbereki
Kovács Zoltán
, Aba Novák kortársa volt, s mindketten a Római Iskola képviselői.
Ő maga Aba Novák rábeszélésére kezdett el Szolnokon szobrászkodni.
Az európaiság, mint gondolat a művésztelep vonatkozásában
mindent megelőzött, hiszen azok a magyar művészek, akik a
szolnoki művésztelepet alapították, s korai időszakában részt
vettek a munkánkban, Európa-szerte kiállító mesterek voltak.
–Ez az Európa aztán egy időre nehezen volt megközelíthető.
–A világháborúk, s a kommunista éra nem tettek jót a
művésztelepnek. A 2002-ben újjáalakult Szolnoki Művészeti
Egyesület működésének köszönhetően újra élénk művészeti
élet bontakozott ki a telepen. Az alkotók, hasonlóan a régi művésztelep
hagyományaihoz nem rendelődnek egységes stílusirányzat vagy
eszme alá, megtartva ezzel saját egyéniségüket, művészi
hangjukat. Ez a művésztelep annak idején az egyesület
tulajdona volt, amit a kommunizmusban államosítottak.
–S ennél a pontnál
kanyarodjunk vissza a pályájához. Hazajött a pesti főiskoláról,
s ezek után Szolnokon dolgozott. Volt mit? És volt hol?
–Levelet írtam a korabeli tanácselnöknek: mindjárt végzek
szobrászként, ismerem a művésztelep hagyományait, s ezért is
szeretnék Szolnokon letelepedni. Azt a választ kaptam, hogy éppen
most tervezik a művésztelep felújítását. Két szárny van,
mindkettőben hat-hat műteremlakás. S közben ők építenének
egy új épületet két műteremmel, amibe a felújítandó részről
költöznének be a művészek. S ha vége a renoválásnak, akkor
megkapom az egyik üres műtermet. Nos ebből nem lett semmi, mármint
a harmadik rész nem épült fel. Végül az öreg épületszárny
egyik műteremlakásába. Amikor a felújításhoz hozzáfogtak,
akkor kaptam a várostól egy kertes házat. Visszaköltözhettem
volna a művésztelepre, de én nem tettem, mert azt hirdetem,
hogy Szolnoknak akkor lesz újra művészeti élete, ha a telep úgy
működik, mint az 1950-es évek előtt. Akkor nem voltak állandó
lakosok, hanem cserélődtek a művészek. Sőt, többnyire szállodákban,
s magánházakban laktak, s csak dolgozni jártak a művésztelepre.
–Akkor. De ma
megengedheti ezt egy művész magának?
–Természetesen nem. Az 1950-es években fiatal művészek
öröklakásként kapták meg a műtermeket. Még most is vannak
itt lakók. Halálozás vagy költözés esetén a műteremlakás
visszaszáll az egyesületünkre, s mi pályázati úton adjuk bérbe
művészeknek meghatározott időre. A művészek meghatározott
időtartamig - általában hat hónapig, illetve egy évig -
dolgozhatnak a Zagyva-parti telepen, s itt készült képeikkel,
szobraikkal, grafikáikkal gyarapítják a már ma is meglévő
szolnoki képzőművészeti gyűjteményt. Jelenleg nyolc műtermet
adunk bérbe, s ebből kettőt – az ún. kollektíveket– használjuk
kiállító teremként. Ez pedig a szolnoki művésztelep Kert Galériája.
––2002 óta a Művésztelepen évente megrendezik az
Artjáró összművészeti fesztivált. Ezt idén megtisztelte
jelenlétével
Szőcs Géza
, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kulturális államtitkára.
Szőcs úr beszélt-e arról, hogy a jelenlegi kulturális kormányzat
segíteni fog abban, hogy külföldön sokkal jobban megismerjék
a mai magyar képzőművészek munkáit?
–A Péter-Pál naphoz közel eső hétvégén rendezzük
meg ezt az összművészeti fesztivált. Két-három napon át képzőművészeti,
zenei, táncos, irodalmi rendezvényeken vehetnek részt az érdeklődők.
Szőcs Géza
államtitkár úrral régebbi a kapcsolatunk. A művésztelep
vezetőjének, Verebes Györgynek a bátyja, Verebes Ernő remek
zeneszerző, s vele többször dolgozott együtt Szőcs Géza. Én
pedig tizenkét éven keresztül erdélyi kopót tenyésztettem, s
ezért többször jártam Erdélybe. Így kapcsolatba kerültem az
erdélyi művészeti körökkel. Régi ismerősökként üdvözölhettük
egymást a megnyitón. A hazai művészeti élet megismertetésével
kapcsolatos egy reményteljes kezdeményezés: egy internetes képzőművészeti
televíziós hálózat létrehozása. Az art- hálózat pedig
internetes televízió és egyben kulturális közösségi fórum
lenne. Összekötné és naponta jelentkező élő műsorban
kapcsolná be az európai művésztelepeket. Az egyik előkészítő
Tolvaly Ferenc író, üzletember lenne. Ennek a tévének remélhetőleg
Szolnok lesz a helyszíne.
–Tehát ötletekben, kreativitásban nincs hiány. Az
ön nevéhez kapcsolódva olvastam egy Horthy korszakos emlékmű
tervéről is.
– Ifj. Préda István, a Horthy Miklós Társaság egyik
szolnoki tagja kezdeményezte a szobor felállítását. Ő
rendezett Horthyról egy tudományos konferenciát a városban.
Ezen a rendezvényen mutattuk be a tervet is. A művésztelepnek
az a korszaka, amit Aba-Novák neve fémjelez, pont a Horthy-érára
esett. Szolnok főterén régebben ifj. Horthy István szobra állt,
ami nyomtalanul eltűnt az ’50-es években a Szentháromság
–szoborral együtt. Valóban én a Horthy-korszaknak szeretnék
emlékművet készíteni. Egy gerincoszlopot készítettem, amivel
a kor gerincességére utalok. A lényeg számomra a kor kultúrtörténeti
vonatkozása. A klebelsbergi kultúrpolitikát kéne kutatni, és
mintául venni. Gondoljunk csak bele: milyen nagy újítások
voltak akkor ebben a csonka országban. Az oktatás és a kultúra
területén hatalmas fejlődés ment végbe. De nem csak ott,
hanem a sportéletben is. Egymás után jöttek létre a különböző
sporttelepek. A semmiből építették fel az országot. Hatalmas
eredményeiket sajnos az ’50-es években felélték.
–A már említett
gerincesség mennyiben van jelen a hazai kulturális életben?
–Semennyire. Ma Magyarországon a csoportérdek, a diktál,
s nem a minőség. Ezen kell változtatni nem csak a művészek,
hanem a befogadók, s a jövő kultúrája érdekében.
Medveczky Attila
|