2010.08.13.
A nemzeti önismeret poétája
220 évvel ezelőtt,
1790. augusztus 8-án született az Erdély északnyugati részén
fekvő Sződemeteren Kölcsey Ferenc költő, nemzeti imádságunk
szerzője. Édesapja, Kölcsey Péter nemesi származású gazdálkodó
földesúr volt. Sződemeteren, édesanyja családjának birtokán
élt hatéves koráig. 1796-1809-ig a debreceni kollégiumban
tanult. A fiú a társak világát nem kedvelte, s ezért a könyvek
felé fordult. Megtanult görögül, franciául és németül.
1808-ban kezdett Kazinczyval levelezni, aki bátorította, bíztatta
őt. Már diákkorában verselt, előbb Csokonai, majd Kazinczy
hatására. Miután 1809 őszén befejezte jogi tanulmányait
Debrecenben, Pestre utazott joggyakorlatra, s itt is maradt
augusztus végéig. Ez alatt a bő fél év alatt bekapcsolódott
a Pesten szerveződő irodalmi életbe. Egy életre szóló szoros
barátságot kötött Szemere Pállal, aki a német irodalom
alaposabb tanulmányozására ösztönözte Kölcseyt. 1812-ben
visszavonult a csekei birtokára gazdálkodni. A vidéki magány,
a hozzá hasonló emberek hiánya elkeserítette. A városi élet
vonzotta, művelt emberek közé vágyódott, ámde birtokainak
csekély jövedelme ezt nem tette lehetővé. Azt tervezte, hogy a
birtok vezetését öccsére, Ádámra bízza, és ő Pestre költözik,
de miután 1827-ben Ádám meghalt, tervei kudarcba fulladtak.
A
közéletben is szerepet vállalt. 1829 júliusában Szatmár
megye adminisztrátora megyei aljegyzővé nevezte ki, 1832-ben
pedig főjegyzővé választották. Széchenyi István Hitel című
műve rendkívüli hatással volt rá: még inkább megerősítette
azt a szándékát, hogy politikai tettekkel is segítse a
reformok ügyét. Ezért is fogadta el országgyűlési követté
választását 1832 novemberében. Követsége alatt írta egyedülálló
remekművét, az Országgyűlési naplót. Kölcsey nem volt
hajlandó korábbi elveivel szembefordulni, ezért mikor Szatmár
megye közgyűlésétől azt az utasítást kapta, hogy forduljon
szembe a jobbágyfelszabadítással, lemondott képviselői megbízásáról.
Ekkor mondta el a Búcsú az Országos Rendektől című beszédét.
Birtokán a gazdálkodás mellett megtartotta a szatmári főjegyzőségét,
és foglalkozott politikai perek védőbeszédeinek megírásával
is. 1836. november 12-én a Kisfaludy Társaság alapító tagja
lett. Utolsó nagy műve, Wesselényi védelme, melyet barátja hűtlenségi
perében készített, kimerítette erejét. Rendkívüli tisztességére
és megbecsültségére utalva, Wesselényi így emlékezett meg róla:
„Nem közénk való volt”. 1838. augusztus 24-én Csekén egy
hirtelen jött betegségének esett áldozatul.
Kölcsey
jelentékeny költő volt, de jelentős lírai munkássága
mellett –Himnusz, Vanitatum Vanitas (1823), Huszt (1831), Zrínyi
dala (1830), Emléklapra (1833), Zrínyi második éneke (1838) -
számottevő prózai -főként értekező prózákat, mint a
Parainesis Kölcsey Kálmánhoz (1837), vagy a Nemzeti Hagyományok
(1826), kritikákat, mint Csokonai Vitéz Mihály munkáinak
kritikai megítéltetések (1815), Berzsenyi Dániel versei (1817)
tanulmányokat, mint a Mohács (1826), vagy a Felelet a Mondolatra
(Szemerével közösen 1814) - írásokat is alkotott. Mind a lírai,
mind a prózai művek fontosabb központi témái között megtalálható
a magyar nemzeti múlt, illetve annak elemzése értelmezése, értékelése.
Lírai művei közül a legjelentősebb múlt idéző alkotások a
Himnusz, a Vanitatum Vanitas és a Zrínyi dala. Az azonos témán
kívül összeköti őket, hogy mindhárom szereplíra. A költő
a beszélőt egy elképzelt alak szerepébe helyezi. Kronológiai
sorrendben az első alkotás a Vanitatum Vanitas. A cím jelentése
„hiúságok hiúsága”, „hiábavalóságok hiábavalósága”
mely az Ó-testamentum, Prédikátorok könyvéből való, melynek
feltételezett szerzője Salamon király, így a költő ebben a
versben beszélőjét Salamon király szerepébe helyezi.
Kevéssel
a Vanitatum Vanitas után íródott a Himnusz, mely 1844-es megzenésítése
után nem sokkal nemzeti imádságunkká vált. Eredeti címe
Hymnus a Magyar nép zivataros évszázadaiból, ugyancsak szereplíra,
itt az alkotó a beszélőjét egy hitviták korabeli protestáns
vándorprédikátorként ábrázolja, így a cselekmény is a török
hódoltság korába kerül, a mű pedig mélyen vallásos
tartalommal gazdagodik.
Kölcsey
volt az első azoknak a magyar íróknak a sorában, akik a
magyarság múltjának elfogulatlan mérlegelésében a nemzeti önismeret
elengedhetetlen feltételét láttak. Szerinte a magyar kultúrának,
a költészetnek, belső kezdeményezésből kiinduló fejlődésre
lett volna szüksége. Ez nem tudott létrejönni, s így a
magyarság mindig külső ösztönzésnek van kiszolgáltatva. Kevésbé
a múltra vonatkozik, ám sokszor a múltból merít példákat az
unokaöccséhez írt Parainesis Kölcsey Kálmánhoz című remekműben.
A parainesis szó jelentése intelem, buzdítás, műfaja királytükör,
melyre sok példát találunk az irodalom történetben. A mű fő
pontjai a tanulással, művelődéssel; „Törekedjél
ismeretekre! De ismeretekre, melyek ítélet s ízlés által vezéreltetnek.”
Mindezek a gondolatok igen csak megfontolásra ajánlhatók a mai
globalizációs katyvasz korában.
M.A.
|