vissza a főoldalra

 

 

 2010.08.13. 

Szakonyi Károly: Adáshiba

(Gózon Gyula Kamaraszínház)

A 79. életévébe lépő Szakonyi Károly a ma élő drámaírók egyik legjelesebb képviselője, aki már számos, irodalomtörténetünk aranykönyvének lapjain vastag betűkkel szedett drámának a szerzője. Elég csak az 1965-ben színre vitt Életem, Zsóka, vagy az 1973-ban bemutatott Hongkongi paróka című alkotására gondolni. Kimagasodik közülük a közel 100. premierjénél tartó, Európa sok-sok színpadán játszott és mind a mai napig is műsoron tartott Adáshiba című tragikomédiája, amit a Gózon Gyula Kamaraszínházban ez év április 10-én láthatott először a közönség. Ez a Rákosliget XV. utcájában lévő patinás, valamikor báloknak, színházi előadásoknak otthont adó, majd ’45 után varróüzemnek használt, ma újra eredeti funkciójában működő épületben tartja előadásait a Gózon Gyuláról önmagát elnevező társulat. (Névválasztásukban közrejátszott, hogy Gózon Gyula évtizedeken át Rákosligeten lakott.) Ők vállalkoztak arra, hogy hosszú évek kihagyása után felújítják ezt a Szakonyi-darabot, hogy a pesti publikum újfent láthassa.

Szakonyi Károly az Adáshibát a Vígszínház felkérésére készítette 1970-ben. Ugyan a fejében összeállt a darab szerkezete, a vázlata is megvolt, de félretette, mert más munkába fogott, megírta a Francia tanya és az Ördöghegy című drámáját, majd amikor közeledett a bemutató napja, rekord gyorsasággal, 8 nap alatt befejezte. Az eredeti címe - a darab egyik kulcsmomentumára utalva - az „Ó, csak vidd szépen a sálat is” lett volna, de a Víg akkori igazgatója, Várkonyi Zoltán túl hosszúnak és közönségriasztónak találta, ő javasolta az Adáshibát. Végül a Pesti Színházban, 1970-ben tartották az ősbemutatóját Páger Antal, Bulla Elma, Béres Ilona, Halász Judit, Ernyey Béla, Nagy Gábor és Tahi Tóth László szereplésével.

Az Adáshiba története 1969-re tehető, tudniillik éppen az első holdraszállást közvetíti a tévé, ami hangsúlyos szerepet kap a darabban. Ez a klasszikus Kádár János-i kemény diktatúra időszaka, amikor a rezsim szorítása lassan-lassan engedni kezd. A beszélő nevű Bódog família amolyan „szocialista” átlagcsalád, csupa melósféle meg felfelé kapaszkodni akaró kisemberből: papából, mamából, felnőtt gyerekeikből és az ő hozzátartozóikból áll. Albérlőjük is van. A darab mindkét felvonása egy térben játszódik, Bódogék családi házának nappalijában. Itt pöffeszkedik a tévé. A közönség nem látja a készüléket, a szereplők viszont ráfüggesztik a tekintetüket. Azért jöttek össze, mert Bódogék kisebbik fiának, Imrusnak a születésnapját ünneplik. Bármelyikük kezd bele valaminek a taglalásába, rögtön akad olyan, aki lepisszegi, és különböző műsorról nyit vitát, vagy fejti ki véleményét. Semmit nem látnak meg, minden hidegen hagyja őket, csak az zavarja meg a nyugalmukat, amikor lakójuk, Emberfi megszünteti az adást. Nem veszik észre benne az Isten fiát, beszélhet az nekik szeretetről, egyetértésről, tehet csodákat, borrá változtathatja a vizet, meggyógyítja a szomszédot, csak arra kapják fel a fejüket, amikor a meghibásodott tévét üzemképessé teszi.

A sokat tapasztalt, vén Bódogot, akinek életén átszáguldott a történelem, Szacsvay László olyan idős férfinek mintázza meg, aki igencsak belefásult a folytonos rendszerváltozásba, a sorozatos idomulásba, már csak a tévé érdekli, mert azt nyugodt szívvel szidhatja, abból sem baj nem származhat. Fehér Ildikó Bódognéja káráló öregasszony, akit semmivel nem lehet kihozni a sodrából. Döncit Ozsgyáni Mihály viszi fel a színre, ez a megalkuvó, a gulyáskommunizmus rendszerébe belesimuló fiatalember csak azt nézi, hogy garázst, balatoni nyaralót, ki tud-e hozni ebből a rendszerből. Marjai Virág Saci szerepében az a tipikus buta tyúk, akinek csak a szája jár, de roppant okosnak képzeli magát. Nagyváradi Erzsébet alakítja Vandát, ezt a kereső, magányos lelket, aki odafigyel Emberfi tanítására.  Imrus, a mesebeli legkisebb fiú önmagát és a társadalmi igazságosságot kereső karakterét Kiss Péter Balázs játssza. Emberfi figuráját Karalyos Gábor kiválóan, visszafogott, de mégis erős színészi eszközökkel személyesíti meg.

Az elhülyülés útján haladó Bódogék a tragikomédia bemutatása óta eltelt 40 év alatt osztódással szaporodtak. Ezeknek a liberális-bolsi tudatiparosok által létrehozott embereknek az életét, gondolkodását a televíziók műsorai irányítják, nincs már saját véleményük, önálló akaratuk, a tévékben látott valóságshow-k, beszélgetős, betelefonálós műsorok, csillogó-villogó, művilágot ábrázoló klippek határozzák meg cselekedeteiket. Az Adáshiba fájdalmasan aktuális mű, de most még érvényesebb a mondanivalója, mint annak idején volt. Ma, mint égen a csillag, annyi csatorna önti a szennyet a gyanútlan honpolgár nyakába, vezeti és tájékoztatja félre. Szakonyi pengeéles kritikáját, zseniális írói meglátását a Gózon Gyula Kamaraszínház előadása hűen adja vissza. Ebben a Szarka János rendezte produkcióban nincs semmiféle mondvacsinált aktualizálás, erőltetett párhuzamgyártás, a rendező hagyja a darabot, magát beszélni. (Képen: Ozsgyáni Mihály, Marjai Virág, Tóth József, Fehér Ildikó, Kiss Péter Balázs, Karalyos Gábor.)

 

Dr. Petővári Ágnes