2010.08.13.
Elveszhet a teljes uniós támogatás
– Újabb botrány robbant ki a BKV körül.
Nem biztos, hogy elindul a 4-es metró 2015-ben – így szólnak
a hírek. Tarlós István, a Fidesz frakció vezetője, hogyan
kommentálja ezt az eseményt?
– Nehéz a részletek pontos ismeretek nélkül
kategorikus véleményt mondani, de az bizonyos, hogy ezek a
szerelvények nem kapták meg a működésükhöz szükséges hatósági
engedélyeket, méghozzá elég szigorú indokolással. Ha abból
indulunk ki, hogy milyen hányatott sorsú ennek az egész metrószerelvény-szerződésnek
az előélete, akkor bizony itt minimum a politikai felelősség
és a szakmai hozzáértés kérdése, illetve ezeknek a megkérdőjelezése
felmerül a városvezetéssel szemben. Először is 37 darab
szerelvényre kötöttek szerződést összesen, 22+15 szerelvény
a 2-es, illetve az épülő, új 4-es szakaszára. Tavaly októberéig,
tehát lassan egy éve az utolsónak is meg kellett volna érkeznie,
de csak 1-2 prototípus van itt. Szokatlan módon teljesítés nélkül
a város előre kifizetett 50%-nyi előleget ezekre a szerelvényekre,
30 milliárd forintot, és legalább ilyen szokatlan módon, mint
kiderült számunkra valamivel később, maximum 10%-nyi kötbért
kötöttek ki, ami régen kitelt, tehát tulajdonképp a jelen állapotok
szerint a szállító bármennyit késhet, újabb szankciók nem
terhelik. Most pedig az ellenzék sürgetésére – az ellenzék
még mi vagyunk – nagy nehezen elindultak a megkésett
folyamatok, melyek végeredménye az lett, hogy a hatóság
megtagadta az engedélyt. Úgy hiszem, hogy a városvezetésnek
erre a helyzetre választ kell adnia, úgy néz ki, hangsúlyozom,
ez még csak a helyzet hozzávetőleges ismeretéből adódik az
én álláspontom, célszerű minél hamarabb lehívni a
bankgaranciákat, új sztendert kiírni lehetőleg még az ősszel,
mert ha kicsúszunk az időből, a komplett uniós támogatás is
odaveszhet, és a metró átadása az eredeti határidőhöz képest
elképesztő késéssel 2015-re tolódhat ki. Hogy most a főpolgármester
nyilatkozata erről a 6 hónapos kötelező együttműködésről
mit akar jelenteni a BKV és az Ariston között, nem is egészen
értem, hiszen minden határidő régen lejárt. Ha a városvezetés
elaludt, és az óra anélkül ketyegett, hogy a város föl tudta
volna számolni ezt a hathónapos együttműködést, ez nekem egy
kicsit olyan, mint amikor a bokszmecscsen az egyik a padlón
fekszik és a bíró elfelejt számolni, nagyjából ezt csinálja
a főváros, és nem elég, hogy 5500 napja nem tudja Budapest,
hogy miért nem lehetett a metrót az orosz államadósság terhére
megépíteni, nem elég, hogy 2002 óta
szocialista-szabaddemokrata kormány volt, 8 év alatt, ha nulláról
indult volna ez a beruházás, akkor is régen el kellett volna készülni.
Míg ilyen fertőzött ügyek kerülnek elő a fiókból, a város
a legkülönbözőbb pereket veszítheti el a még ismeretlen pénzügyi
vonatkozásokkal, ez egyszerűen elképesztő.
– Az Alstom francia cég, amelyik szállította volna a
metrókocsikat. Vajon milyenfajta érdek vezérelte Demszkyéket,
hogy ezt a bizonyos 10%-os kötbért nem érvényesítették
azonnal, húzták a további lépéseket?
– Sajnos én nem
tartozom azok közé, akik kitalálják mások gondolatait, a legnépszerűbb
napilap szokta jobban tudni, hogy én mit gondolok, mint én
magam, pedig ezt csupán a feleségemtől viselem el, senki mástól,
úgyhogy Demszky Gábort és a szocialistákat mi motiválta, azt
én nem próbálom meg kitalálni, meg kell tudni tőlük.
– Veszélybe került a 181 milliárd forint, ami az
EU-tól érkezne a 4-es metró beruházás végrehajtására.
– Amit itt a szocialisták és a főpolgármester úr műveltek,
azt hiszem, hogy arra talán a budapestiek nagy része magyarázatot
vár, és ilyen skandalumok
után, amik történtek az elmúlt ciklusban is, azt kell
mondanom önnek, hogy a szocialisták, amit a kampányban
elkezdtek művelni, arra én nem is igen reagálok, mert legalábbis
az én értelmezésemben, az kimeríti a politikai szélhámosság
fogalmát.
– Sötét ez az ügy, csak nagyobb baj ne legyen belőle,
mert ennek a 181 milliárd forintnak annyi, gyanítom.
– Bizony furcsa a helyzet és az is meghökkentő számomra,
bár azért a tudatom mélyén annyira nem lep meg, hogy a
szocialisták lettek a demokrácia legnagyobb féltői, ha
valakik, ők a demokratizmus alapfeltételeinek sem tettek eleget
a fővárosnál sem az elmúlt hosszú évek során. Mindez
beletartozik abba a körbe, hogy nálam és az én értékrendemben,
amit a szocialisták művelnek – mint már említettem – bőven
kimeríti a politikai szélhámosság fogalmát.
– Lesz itt egy közgyűlés még a fővárosban. Mivel
fognak foglalkozni Demszkyék?
– Fogalmam sincs, hogy mit hoznak be, az sem biztos, hogy
én részt tudok venni ezen a közgyűlésen, hiszen az utóbbi fél
évben a legváratlanabb időpontokban hívják össze a közgyűlést,
jóllehet, az augusztus 26-i nem váratlan, szerencsésebb lenne,
ha Demszky Gáborék az álellenzéki szocialistákkal együtt,
hiszen mindenben együtt szavaznak azóta is, mióta állítólag
felbomlott a koalíció, jobban örülnék, ha nem tennének
semmit kényszerpályára, hanem készítenének egy kimutatást
arról, hogy láthassuk végre, hogy hol és mekkora perekbe
keveredik a főváros az ő regnálásuk utáni időben, mert az
nem a jelenlegi ellenzéknek, vagyis nekünk nem mindegy elsősorban,
hanem a városnak.
– Nyilvánvaló. Ön reménykedik abban, hogy
egyetlenegy őszinte szó elhagyja a szájukat még?
– Hát a jelek nem erre mutatnak, nem szeretnék ennek elébe
menni, de az bizonyos, hogy készítünk egy leltárt, hogy az
origót pontosan meghatározzuk, és segítünk a közvéleménynek,
hogy ez a tudomására jusson, mert különben megint elkezdődik
a hazudozás. Most is mi folyik? A szocialistáknak 15 évük
volt, hogy megvalósítsák a programjukat, ennyire sikerült.
Ehhez képest a jelöltjük, aki a kerületében egy ciklus után
megbukott, és a Demszky-Hagyó-féle vezetés aktív részese
volt, most megint világváros ábrándjával kápráztatja el a
budapestieket. Ezekre nem is érdemes reagálni.
– Ki ez a jelölt, aki megbukott?
– Az egyetlen szocialista főpolgármester-jelölt.
– Ja, a Horváth úr. Holnaptól kezdve ingyen utazunk
a villamoson, metrón.
– És Moszkvában alagutat építünk a Duna alatt. Ilyen
javaslata is volt. Az az ember, aki egyik héten aláír egy szerződést
a folyamatos tarifaemelésről, ehhez köti a kormányzati támogatást,
a másik héten meg ingyen közlekedést ígér, hát, nincs miről
vitatkozni.
– Minden jót kívánok Önnek.
Az interjút készítette:Győri Béla
|