2010.08.20.
Az értéknélküliség kora
Zsolnay András
színművész 1952-ben született Budapesten. 1970-től három
éven keresztül a Nemzeti Színház stúdiósa volt. Ezt követően
egy évadon át a Madách Színház segédszínésze. 1974-1978-ig
Vámos László osztályában tanult a Színház-és Filmművészeti
Főiskolán. 1978-ban egy évadra Veszprémbe szerződött. 1979-től
a debreceni Csokonai, 1982-től 1984-ig a győri Kisfaludy Színház
színésze. Ezt követően a József Attila Színházban tíz évig
játszott. 1994-ben Mikó István lehívta a Soproni Petőfi Színházba,
ahol 1998-ig játszott. Majd öt éven keresztül „szabadúszó”
volt. 2003-tól újra a soproni teátrum tagja.
Fontosabb szerepei: Fiú (Karinthy Ferenc:
Gellérthegyi álmok), Dezső (Gyurkovics Tibor: Nagyvizit), Luigi
(Dario Fo: Nem fizetünk, nem fizetünk), Harry (Schisgal:
Szerelem Ó!), A bolyongó (Örkény István: Kulcskeresők), Tábornok
(Fényes Szabolcs: Osztrigás Mici), Porterhouse felügyelő (Cooney:
Páratlan páros), Áron (Madách Imre: Mózes), Lippai (Csurka
István: Házmestersirató), „S” legény (Mrozek: Mulatság),
Patikus (Gandillot-Fényes-Szenes: A kikapós patikárius), Angol
báró (Jean Anouilh: Becket, avagy Isten becsülete), George
Scudder (Tennessee Williams: Az ifjúság édes madara), Első esküdt,
elnök (Rose: Tizenkét dühös ember), Menyhért (Betlehem
csillaga), Korcsmáros (Huszka: Bob herceg), Alex (Katajev: Bolond
vasárnap), Vízimolnár (Novák János-Nemes-Nagy Ágnes: Bors néni),
Brasett (B. Thomas: Charley nénje), Csató fogalmazó (Molnár
Ferenc: A doktor úr), Pap (Dóczi-Fényes: A csók), Chapuys
(Robert Bolt: Egy ember az örökkévalóságnak), Sheriff (N.
Richard Nash: Az esőcsináló), Aulich Lajos (Illyés Gyula: Fáklyaláng),
Károly bácsi (Bálint Ágnes-Bor Viktor-Lénárt László:
Frakk), Vadász (Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek),
Barnardo, katona, pap (Shakespeare: Hamlet), Orsino herceg
(Shakespeare: Vízkereszt, vagy amit akartok), Óriásbéka
(Pozsgai Zsolt: Holle anyó), Jóska csendőr (Rideg Sándor:
Indul a bakterház), Cochet úr (Barrilet-Grédy: A kaktusz virága),
Kalganov (Dosztojevszkij: A Karamazov testvérek), Jozef (Jókai Mór:
A kőszívű ember fiai), István bácsi, pedellus (Móricz: Légy
jó mindhalálig), Eleméry gróf (Szirmai-Bakonyi: Mágnás
Miska), Frascatti (Kálmán Imre: Montmartre-i ibolya),
Bogdanowitsch (Lehár Ferenc: A víg özvegy), Dragomir Móric (Kálmán:
Marica grófnő), Hordómester (Suppe: Boccaccio), Csorba (Tamási
Áron: Vitéz lélek), Ebelasztin báró (Kodály Zoltán: Háry János),
Triton király (Andersen-Harmath-Lénárt : A kis hableány), Állatorvos
(Heltai-Szenes-Kellér: A szabin nők elrablása).
– Augusztus 27-én lesz a bemutató előadása Németh
László Bodnárné c. drámájának az Újpest Színházban. A címszerepben
Kútvölgyi Erzsébetet láthatjuk, a rendező Dózsa László, s
ön is a színészgárda tagja…
– Igen, Halászt, az intézőt játszom, akinek a gyilkosság
felderítésében van nagy szerepe. Nem először lépek színpadra
az Újpest Színházban. 2000-ben itt játszottuk Pécsi Ildikó
rendezésében a Doktor úr c. vígjátékot. Ebben Csató
fogalmazót játszottam. 1994-ben rendezte itt Pethes György Félicien
Marceau: A tojás c. darabját. Ezt követően egy görög témájú
műben léptem fel Újpesten. Igaz, a Szerelem Ó! c. művet is előadtuk
itt, de annak a premierje a Gutenberg Művelődési Központban
volt.
– Azt látom, hogy Harsányi Gábor művészeti vezető
és Dózsa László főrendező a méltatlanul ritkán játszott
magyar drámákat porolják le.
– Így van. Tavaly Sarkadi Elveszett paradicsomját játszották
nagy sikerrel. Ezt én egy valódi kulturális missziónak tartom
a jelenlegi helyzetben. A Bodnárné egy nemes, magyar dráma. A
darab ősbemutatója a Madách Színházban volt, s azt Ádám Ottó
rendezte. A címszerepben Kiss Manyit láthattuk. Sajnos ő csak kétszer
játszotta el Bodnárnét, így az ő halála után Sulyok Mária
remekelt ebben a darabban. Újpesten már zajlanak a próbák, s
azt látom, hogy a mi gárdánk is méltó lesz Németh László
nevéhez. Harsányi Gábor játssza Bodnár bácsit, Cseke Katinka
a szomszédasszonyt, Lippai László Dodót és Magyar Tímea a lányt.
A többi szereplő is mind elsőrangú.
– Dózsa Lászlóval dolgoztak már együtt?
– Ez az első közös munkánk. Dózsa László jól felkészült
a darabból, utána olvasott az elemzéseknek, s ami nekünk, színészeknek
fontos: világos, érthető koncepció mentén dolgozik, türelmes,
meghallgat minket. Igyekszik jó hangulatot teremteni a művészek
között. Remek pedagógus, s ezt azért is emelem ki, mert az a
rendező, aki képtelen világosan megmagyarázni a színésznek a
koncepciót, az általában bizonytalanságot, vagy rettegést
teremt a színpadon. Nagyon jól érezzük magunkat a próbákon,
aminek az anyag nemessége is az oka. Többször elolvastam a
darabot, s mindig újabb és újabb drágaköveket fedezek fel
benne, pedig egy testvérgyilkosságról, s az ahhoz vezető útról
szól a dráma. A mű végén elhangzik egy megdöbbentő mondat:
„Gyilkolnom kellett, hogy az anyám megszeressen.” Németh László
tehát nagyon „mélyre ás le” az ember lelkébe. Ez egy igen
súlyos dráma, ami alapjában nem engedi meg a színésznek a blöfföt.
Szó sem lehet arról, hogy valaki rutinból, beleélés nélkül
alakítson. Erre is felhívta Dózsa László a figyelmünket. Ez
nem jelenti azt, hogy más darabokat nem kéne jól szakmailag előadni,
de itt minden egyes szót meg kell ragadni, és a saját súlyukhoz
igazodva eljátszani az adott jelenetet. Ha nem így teszünk,
akkor hiteltelenné válik az előadás, és a néző már az első
perctől kezdve unatkozni fog.
– Ma kis színházak játszanak nagy magyar drámai műveket,
míg a nagy kőszínházakban a zenés darabok dömpingjével találkozhatunk.
– Ennek az az oka, hogy a vígjátékok és az operettek
vonzzák a publikumot. Tehát ezek a műfajok hozzák a bevételt
a színházak számára. A drámákra – bármilyen kiválóak is
– már jóval nehezebben tudják eladni a jegyeket, bérleteket.
– Játszott már Németh László-darabban?
– Még nem. A villámfénynél c. dráma a debreceni színház
műsorán szerepelt, de én nem játszottam benne.
– Németh több művében beszél az értelmiségiek árulásáról,
hit nélküliségükről, szereptévesztésükről. A hit hiánya
mennyire jellemző korunk értelmiségi rétegére?
– Az egyik fő problémának a klasszikus értékrendszer
megszűnését tartom. Az értékrendszer az ember egyik leglényegesebb
meghatározója. Ettől függ, hogy számára mit jelent a jó és
a rossz, a helyes és a helytelen, mi az, ami fontos, és mi az,
ami nem fontos. Ma csak a pénz dominál. Amikor a ’70-es években
a színpadra léptem, sokkal tisztább volt a társadalmi légkör.
Felgyorsult a világ: bejött az internet, a mobiltelefon, s a
technikai fejlődés produktumainak hibás felhasználása pedig
árt a kultúrának és az ember-ember közti kapcsolatnak. A
felgyorsult világban ráadásul olyan rövidítések jelentek meg
az interneten, melyek tönkreteszik a szép magyar míves beszédünket.
Ebben a korban így könnyű megfeledkezni az érzésekről, a
természetes dolgokról. Az elanyagiasodás sodrában egyre kevésbé
vesszük észre kultúránk és környezetünk szépségeit. Nem
beszélve arról, hogy ma mindenki fokozottan törekszik önmaga
fejlesztésére, képzésére, karrierje építésére, aminek –
többek között – a családi élet látja kárát. Elidegenedünk
egymástól, s önzőek leszünk.
– Mindezt szűkítsük le a hazai színjátszás állapotára.
– A ’70-es években a színház még inkább a középpontban
volt. Egy-egy premier alkalmával úgy éreztük, hogy valami igen
nagy dolog történik az adott városban, megyében. Sokkal több
embernek közvetítettük a szerzők üzenetét, s így akkor
nevelt is a színház. Most sajnos – s ezzel visszatérünk az
előző témához – nem mernek Csehovot, Németh Lászlót játszani,
mert felszínessé váltak az emberek. Nem akartak azok lenni, de
a közéleti, társadalmi események és a médiumok azzá tették
őket. Bejött a celeb-mánia, s a színészt a sor végére
helyezik. Reménykedem benne, hogy valamikor visszatér a színház
rangja. Ha Sopronban jól játszunk egy jó drámát, akkor ilyen
hangokat lehet hallani a közönségből: „művész úr, szép
ez a darab, de mikor adnak elő egy jó kis vígjátékot?”
Igen, leszoktatták az embereket a gondolkodásról, hiszen
hajlamosak vagyunk mindig a könnyebb utat választani.
– Gondolom esetünkben nem Shakespeare-vígjátékra
gondoltak, hanem valami könnyed kis „limonádéra.”
– Ez sajnos igaz. Nem a nemesebb, a még filozofikus vígjátékokat
igénylik. A színházak pedig az anyagiak miatt azt tartják műsoron,
amit a publikum igényel. Biztos vagyok benne, ha minél több drámát
jól adnánk elő, az is meghozná a maga gyümölcsét, mert így
értő közönséget tudnánk kinevelni. Tíz évvel ezelőtt vidéken
évente átlagosan nyolc premiert tartottunk, s műfaj szerint három
dráma és öt vígjáték volt. Ma – jó esetben – egy
nemesebb témájú előadást mutatnak be. Nézzük meg a fővárosi
színházakat: musical megy a Madáchban – ahol régebben még
Cyranót, Lóvátett lovagokat játszottak – , és a könnyebb műfaj
felé vette az irányt a Vígszínház is.
– Egy kollektív pszichés folyamat is az oka lehet
annak, amiről beszélünk. Az első világháború idején, s
majd Trianon után nagyon sok könnyű, zenés darab született.
Az emberek eljártak a revükbe, hogy a sok borzalom után valami
szórakoztatót is lássanak.
– Igen, s most pedig a mindennapok drámái, a megélhetési
problémák, a munkahelyvesztéstől való félelem mind a komédiák
felé sodorják azokat, akiknek még van pénzük színházba járni.
Azt mondták nemrég nekem: „művész úr, mi képesek lennénk
mélyebb értelmű darabot is befogadni, de az élet, most a válság
korában annyira nehéz, hogy vidám művekre vágyunk.” Itt van
a Bodnárné, amiben megöli a báty az öccsét, s elismerem, egy
igen súlyos témáról van szó. De azt nem lehet elvárni, hogy
mindenki könnyű műveket játsszon.
– Létezik egy olyan vélemény irodalmár körökben,
hogy a magyarok inkább epikában jobbak, mint a dráma műfajában.
S azt is mondják, hogy a magyar drámák túlságosan moralizálók.
– Az utóbbiban van igazság. Színészként úgy érzem,
hogy a magyar drámák többsége olvasva jobban megállja a helyét,
s igen nehéz színpadra vinni őket úgy, hogy a néző is élvezze
azokat.
– Térjünk rá pályájára. Mi irányította a színpad
felé?
– Budapesten, a piarista gimnáziumban kezdtem el középiskolai
tanulmányaimat. Versenyszerűen teniszeztem, de a piaristák nem
engedtek ki külföldi versenyekre. Így 1968-ban iskolát váltottam,
s a Petőfi Gimnázium növendéke lettem. Ott szabadabb volt a légkör,
s feltört belőlem a teniszezés mellett a színészi hajlam. Tanáraim
ezt látták bennem, és versmondó versenyeken indítottak el. Színházakba
jártam, drámákat olvastam. Túltengett bennem a játékosság.
Sőt nem beszélhetek múlt időről, mert 58 évesen is ugyanez
jellemző rám. A színész mindig gyermek marad, mert ha felnőne,
akkor nem bírna a színpadon komolyan játszani. A gimnázium
igazgatónője azt tanácsolta nekem, hogy próbáljak meg felvételizni
a Színművészetire. „Magas, jóképű, értelmesen, szépen
beszél, jó a humora, ez kell egy színésznek.”1970-ben felvételiztem
a főiskolára, ahol éppen Várkonyi Zoltán indított osztályt
– nem vett fel, pedig az egy remek osztály volt, ide járt
Szerencsi Éva, Szakácsi Sándor, Szurdi Miklós, és még
sorolhatnám. Ezt követően minden évben felvételiztem: végül
1974-ben, ötödszörre,Vámos László vett fel.
– Közben a Nemzeti Színház Stúdiójának volt a növendéke.
– Az egy nagyszerű intézmény volt. Hatalmas élményt
jelentett, nekem, tizennyolc éves fiatalembernek, hogy pl.
Bessenyei Ferenccel, Kálmán Györggyel, Kállai Ferenccel,
Sinkovits Imrével együtt léphettem színpadra. Együtt járt
velem a Stúdióba – többek között – Andorai Péter, Molnár
Zsuzsa, Trokán Péter, Gáti Oszkár, Pelsőczy László, Usztics
Mátyás és Agárdi László.
– Igaz, hogy a stúdiósokat nem szívesen
vették fel a Színművészetire?
– Valóban, mert a főiskola egy konkurens intézményt látott
a stúdióban. Azt mondták nekünk, hogy önök két év alatt színészi
és zenei képzést kaptak, miért akarnak még főiskolán is
tanulni? Igaz, hogy sokan kész színészként kerültek át a stúdióból
a Színművészetire, s a tanárok ott kevésbé tudták „formázni”
ezeket a növendékeket.
– A Stúdióban délelőtt volt az oktatás, és este
statisztáltak az előadások alatt?
-Nem. 10 órától 14 óráig próbáltunk olyan nagy előadásokban,
mint az Ivanovban, a Bánk bánban, a Hadriánban, a Bűnbeesésben,
s a Marat halálában. Délután 3-tól 6-ig tartott az oktatás.
Este 7 órától pedig statisztáltunk, s néha-néha kaptunk
egy-egy egymondatos szerepet. Arra is emlékszem, hogy 500 Ft-ot
kaptunk havonként egy olyan időben, amikor a vezető színészek
6000 Ft-ot vittek haza. Csak viszonyításképpen egy kávé az Urániában
2,50 –be került. Az
500 Ft
mellé esténként kaptunk statisztapénzt is, így volt, hogy
1500 Ft-ot is hazavihettünk egy hónapban.
– Színinövendékként többször beleképzelte magát
egy adott szerepbe?
– Fiatalkoromban három nagy szerepálmom volt: Jágó, a
Peer Gynt és az Egerek és emberekben Lennie szerepe – egyik
sem adatott meg.
– A két utolsót még értem, de miért Jágó, s miért
nem Rómeó, Bánk, vagy Hamlet?
– Óriási főszerepekre sosem vágytam, a nagy hősök ábrázolása
túlságosan egysíkú számomra. Jágót alakítva viszont duplán
lehetett volna játszanom a színen. Egyrészt, mint minden
szerepben, a közönségnek, másrészt Jágó egy olyan „bábjátékos”,
aki dróton rángatja a figurákat.
– Jágót sokan ellenszenves alakként ábrázolták.
– Ami egy nagy tévedés, mert egy csúnya, visszataszító
alak nehezen tudja magát behízelegni és így kevesen hisznek is
neki. Ezért az az üdvös, ha egy jóképű férfi játssza el
ezt a szerepet. Ezért volt különleges, amikor Major Tamás után
Huszti Péter játszotta Jágót 1973-ban. Ebben az Othellóban
statisztáltam, s teljesen magával ragadott Huszti alakítása. Jágó
egy igen összetett szerep: egy katona, egy erős, jóvágású
ember mindent el tud hitetni az egyszerű és tiszta gondolkodású
velencei mórral. Tehát azért vágytam erre a szerepre, mert
hatalmas játéklehetőségeim lehettek volna benne.
Visszatekintve tudom: jóképű, magas, szőke férfi voltam, s ezért
egy-egy szerepkörbe beskatulyáztak, pedig nem szerettem „szépfiúkat”
játszani, inkább jó karakterszínésznek tartom magam. Tehát
ez okozott nekem gondot. S amibe engem beskatulyáztak, azokban úgy
éreztem magam, mint egy új ruhában, feszengtem, s nem találtam
a helyem. Küllemre nem lehet mindent építeni. A szerepformálásnál
pedig a szellemi munka az elsődleges.
– Ha ez így van, akkor bizonyára elég sok gondot
okozhatott önnek néhány rendezői megoldás.
– Igen, ilyenkor jönnek a szerepátbeszélések, a viták
a rendezővel. Muszáj megegyeznünk egymással, hiszen a rendező
az irányító egy adott darabban.
– Tehát az említett három szerep kimaradt, de elég
sok mást játszott 1978 után.
– Először egy évadot töltöttem Veszprémben, majd három
év Debrecen és két év Győr következett. Ezt követően tíz
évet Budapesten, a József Attila Színházban töltöttem, majd
úgy éreztem, meg kéne próbálnom valami mást, s ezért örültem
annak, amikor Mikó István szerződtetett Sopronba. Ott 1998-ig játszottam,
majd szabadúszó lettem, s 2003-ban Szilágyi Tibor visszahívott
a „leghűségesebb városba”,s azóta a Soproni Petőfi Színház
hűséges tagja vagyok.
– Közben új igazgatója van a színháznak Darvasi
Ilona személyében.
– Így van. Darvasi Ilona remek társulatot kovácsolt össze.
Azt szokták mondani, hogy ma már nincsenek is társulatok, mert
a színészeket szerepekre szerződtetik. Sopronra nem vonatkozik
ez a tétel. Kölcsönös a szeretet és a megbecsülés egymás
iránt. Megpróbáljuk megtalálni az arany középutat a színház
szórakoztató és nevelő funkciója között. Remek darabok
mennek, s azt tanácsolom a Kedves Olvasóknak, ha tehetik, látogassanak
el Sopronba, ebbe a meseszép városba, s nézzék meg előadásainkat.
– Említette, hogy nem akart nagy hősöket játszani.
Jelenünkben vannak-e olyan hősök, akikre felnézhetünk, akik példát
mutathatnak nekünk?
– Nem látok ilyen pozitív hősöket. Sajnos ma egy
kamasz számára az a hős, aki szuper gépkocsival jár, s aki
egy szemrebbenés nélkül be tudja csapni a másikat. Elvesztette
az adott szó az erejét. Ezért is vagyunk bizalmatlanok a másikkal
szemben. Édesanyám úgy nevelt engem, hogy szavamnak álljak.
Most azt látjuk: minél gátlástalanabb valaki, akkor érvényesülni
is tud. Hol van már a hűség egy társulathoz, egy csapathoz,
vagy a házastársamhoz? Reméljük, ebben is lassan változás
lesz. Akik ma példaképek lehetnek, azok a sportolók. Atlétikában,
úszásban nem lehet blöffölni, hiszen ha azt teszik, akkor nem
érnek el semmilyen teljesítményt. Ma mi a fontos, mi lebeg a
szemünk előtt? Pénzem legyen, sikeres legyek, és szerepeljek a
bulvárlapok címoldalán. Mindegy, hogy milyen áron. A barátság
intézménye is romokban hever. Nekem is csak egy igaz barátom
van, Molnár Zsuzsa színművésznő, aki nem csak udvariasságból
hallgat meg engem, hanem mert valóban érdekli a sorsom, a pályám
alakulása.
– Ahogy nézem az életrajzát, többet játszott vidéken,
mint Pesten. Nem zavarta, hogy nem lett nagy fővárosi színész?
– De igen! Minden színész úgy indul el a pályán, hogy
neve országosan ismert legyen. Az országnak pedig Budapest a központja,
így egy ideig, amikor még voltak tévéjátékok, főleg fővárosi
színészeket hívtak meg azokba szerepelni. Aki nem úgy indul el
a pályán, hogy az a cél lebeg előtte, hogy ismertté váljon,
az hazudik. Ma már azt a színészt, aki nem szerepel főzőcskéző
műsorokban, nem ismerik meg az utcán.
– S mi késztet neves, jó színészeket arra, hogy mégis
elvállaljanak ilyen vacsoracsatákat?
– Az első motiváció: lássanak a tévében, ismert
legyek. A másik: a pénz. Amiből sosincs elég. Hiszen rangos,
ismert színészek maradtak munka nélkül a tévéjátékok megszüntetése
miatt, s nekik is meg kell élni valamiből.
– Ha már az ismertségről van szó: vidéken, egy
adott városon belül azt könnyebb megszerezni, mint a fővárosban?
– Valóban ismernek Sopronban, ám csupán a lakosság
hatodrésze. Azok, akik színházba járnak. De én országos
ismertségre vágytam.
– Minden színész hiú?
– Minden ember az, de a színész betegesen. De ennek meg
van az oka. Ha egy színész nem úgy lép fel a színpadra, hogy
ebben a szerepben én vagyok a legjobb, akkor igen nagy a baj. Hiányzik
akkor a töltőerő. Gyáva színész pedig nem színész. Tehát
ezért szükséges pályánkon az öntúlértékelés. A másik:
aki éveken át kis szerepeket játszik, annak a tudatába az épül
be, hogy ő egy kis színész, csupán megtűrt személy egy társulatban.
Miért? Mert ma nincs rangja egy epizodistának, pedig régebben
Gyenge Árpád, Rajz János, Maklári Zoltán, Bihari József mind
azok voltak, és tisztelet övezte személyüket. Ha pedig nem jó
egy epizódszereplő, az „megölheti” az adott felvonást is.
–Jó, legyen ismert egy színész. De milyen áron?
Mennyire szükséges jelenünkben a szellemi prostitúció ahhoz,
hogy valaki művészként, színészként érvényesüljön?
– Ma még azok is sutba dobják az erkölcsöt, az önérzetet,
akiknek volt, hogy ismertté váljanak. S mindegy, hogy ennek mi
az ára.
– Többen elfordultak a mai színháztól. Nem szeretik
a rendezői önmegvalósítást. Mi erről a véleménye?
– Várkonyi Zoltán mondta nekünk: egyet sohasem felejtsünk
el, a néző mindig a színészért ül be egy előadásra. S minél
kevesebb a nagy személyiség a színpadon, annál nagyobb teret
kaphat a rendezői önmegvalósítás.
– Orbán Viktor nyilatkozta nemrég a következőt:
„Bibóval szólva az elitnek – a politikainak is – egyben kötelezettsége
is van: mintákat és példákat kell adnia az élet minőségi
megélésére, az emberi helyzetekben való erkölcsi viselkedésre.
Az emberi szükségletek mélyítésére, finomítására és
gazdagítására kell törekednie – röviden: kultúrát kell
alkotnia.”
– Ezzel tökéletesen egyetértek. Hogy most ez miért
nincs így? Mert a félelem és az önzés a mozgatórugója
tetteinknek. Tegyük fel a kérdést: miért gyávák a színészek?
A válasz: teljesen kiszolgáltatott az életünk. Ha valami
rosszat mondunk, akkor jönnek a sértődések, ami a munkalehetőségek
beszűkülésével jár. Örökös rettegésben pedig nem születhetnek
jó produkciók. Bízom benne, hogy megszűnik ez a tarthatatlan
állapot.
Medveczky
Attila
|