vissza a főoldalra

 

 

 2010.08.20. 

Két zsidó felügyelte a két ruszin pályamunkást

Bartha Miklós: Kazárföldön

Ady Endre az ír úr megjelöléssel írt méltatóan Egán Edéről, aki a XIX. század végén a XX. század elején Darányi Ignác földművelésügyi miniszter megbízásából programot hirdetett a kárpátaljai ruszin nép helyzetének javítása érdekében.

Mindenekelőtt az első kérdés: milyen helyzetben voltak a századfordulón a ruszinok Szolyvától Husztig és Máramaros környékén? Elviselhetetlen nyomorban, kizsákmányoltságban éltek. Kik voltak a kizsákmányolók? Először is Schönborn, a vidék nagybirtokosa, aki 200 ezer hektárnyi földet kizárólag a vadak táplálására és védelmére használt. Schönborn gróf, a vidék ura soha meg sem fordult e tájékon. Kik voltak a kazárok? A pontos megfogalmazás érdekében szó szerint idézek a könyv előszavából:

„Ők a XIX. századi Oroszországból és Lengyelországból Galícián át Magyarországra beszivárgott zsidók. Gyökértelen, tudatlan, balkánias benyomást keltő kaftános, pajeszos emberek, akiket megjelenésüket követően a beregi magyar parasztság – miért, miért nem? – kazároknak nevezett el. Ez a terminus tehát nem Bartha Miklós leleménye, és legkevésbé sem eufemizmus a zsidó szó kiváltására. (Ez utóbbi különben sem számított még tabunak Bartha könyvének írása idején.)”

Bartha éles különbséget tesz e könyvben is a kazárok és a hazai zsidóság között.

Egán Ede ruszinmentő munkásságát először a szolyvai járásban kezdte, majd Máramarosban is igyekezett lépni. Megismerte és felszámolta a kazár közvetítés módszerét. E közvetítésre jellemző példa, ha két zsidó felügyelt két ruszin pályamunkást.

A kazárok jól működő információs hálózattal rendelkeztek. Amikor hírét vették, hogy a vasút pályamunkásokat alkalmaz, ők jelentkeztek munkára 80 fillérért, majd fogadtak két ruszint, akiknek 40 fillért fizettek, és dolgoztatták a nyomorultakat, ők meg csak felügyeltek. Egán Ede igyekezett felszámolni a felestehén módszerét. A kazárok bérletbe kiadták teheneiket a ruszinoknak. Ők gondozták, táplálták a más tehenét, és mire elszámolásra került sor a két fél között – mármint a ruszin és a kazár között –, akkorra kiderült, hogy a töméntelen munkáért még a ruszin fizet a kazárnak.

A legelőuzsora módszerét is igyekezett Egán Ede felszámolni. Ez a Schönborn birtokából bérletre nagyobb méretű bérletre legelőt adott ki a kazároknak. Nem vesződött a ruszinokkal, akik két-három holdacskát béreltek volna. Ezeken a legelőkön aztán busás juttatásért legeltethették sovány tehénkéiket a ruszinok. Itt se maradt haszon a „buta” ruszinjának.

A pálinkamérés volt a legnagyobb haszonszerző forrása a kazároknak. A kocsmatartás joga a kazároké volt, hitelbe adták a pálinkát a ruszinnak, aki éhségében, fáradtságában nyakalta rendesen a mérgezett italt, és ha már nem kapott kocsmáztatási jogot a kazár, megnyitotta a kárpátaljai cukrászdákat. Na ott nem volt cukrászati termék, csak pálinka, minden mennyiségben.

Számos efféle módon szívta a vérét a ruszinnak a kazár. Ezt mind felismerte Egán Ede, és szervezkedett, cselekedett ezek megszüntetése érdekében. Nem sokáig tehette ruszinmentő munkáját, mert 1901-ben a kazárok egyszerűen és kurtán-furcsán lelőtték, meghalt.

Nem járt jobban Bartha Miklós országgyűlési képviselő sem, mert egy vita folytán a kolozsvári szerkesztőségben megjelent két osztrák tiszt, és megkardozta Barthát, csaknem kettéhasították fejét, rettenetesen megverték. A két osztrák tiszt semmiféle büntetést nem kapott, ezzel szemben őket előléptették.

Szóval innen induljunk ki Bartha Miklós Kazárföldön című műve ismertetésekor.

Szőcs Zoltán írja előszavában a Kazárföldön első fejezete előtt. Szőcs a Budapesti Napló főszerkesztőjét, Vészi Józsefet, aki maga is zsidó, idézi:

„Miért ne hinnők hát el Bartha Miklósnak, hogy a kazárságban nagy a szellemi züllöttség, és sok az erkölcsi meghibbanás? Miért fogadnók kételkedéssel azokat a fejezeteket, amelyek a kazárság ravaszságát, kapzsiságát, üzérkedését a földdel és a pálinkával, a pénzzel és az élelmességgel űzött uzsoráját támadják. Ahonnan ez az elem ide beszivárgott, az orosz városok gettóiból, nem hozhatott magával sem tisztaságot, sem magasabb erkölcsi színvonalat, sem a testi fáradtságnak megbecsülését, sem szociális ösztönt, sem kultúrképességet. Ami antiszociális és kultúrképtelen elem van ebben a barbár tömegben, azt bizony le kell róla nyesni erős és ügyes kézzel. Ezt a tanulságot vonom én le Bartha Miklós könyvéből.”

Vészi József így fejezte be a kritikáját Bartha Miklós könyvéről.

Olvassunk bele az első fejezetbe, amit már maga Bartha Miklós írt:

„Szeptember 7-én érkeztem Szolyvára, a miniszteri kirendeltség központi műhelyében fölütöttem sátorfámat. Innen kirándulásokat tettem Beregszentmiklósra, F.-Viznyitzére, Puznyákfalvára, Frigyesfalvára, Dombostelkére, Patkanyócra, Nagy-Marosra, Munkácsra, Árdánházára, Hársfalvára, Sdenyovára, Vereckére, a beszkidi csúcsra, Volócra, a Fircák-havasra, a névtelen havasra, Ökörmezőre, Bisztrára, Husztra stb.

Aztán így folytatja Bartha:

„Búzatermő Magyarországnak van egy vidéke, ahol a nép évről évre százezer számra mindig éhezik. Nem ismeri a jóllakás állapotát. Egész élete abban a sóvárgásban telik el, hogy jóllakhassék. Íme, az állattá fajulás útja. A kutya ragadozóvá lesz, a veréb tolvajjá, ha éhes, a birka bőg, a ló nyerít. Ez a szegény nép sem tolvajjá, sem martalóccá nem lett. Nem is kiabált. Némán tűr évtizedek óta.”

Bartha Miklós követi Egán Ede útját pontról pontra. Megvizsgál mindent és le is írja könyvében. A következő fejezet címe: Egán Ede. Ez az ír úr 1851-ben született, és 1901-ben gyilkolták meg.

Írja róla Bartha:

„Hónapokat töltött a hegyvidéki megyékben. Községről községre, emberről emberre vizsgálódott, adatokat szerzett, meggyőződést érlelt. Kezét rátette a viszonyok ütőerére. Figyelemmel hallgatta a nyomor szívdobogását. Méregette azon lejtők esési viszonyaira, amelyeken ez a nép a mélységekbe süllyedt. Tanulmányozta a nép testi-lelki állapotát. Egyszerre dolgozott lélektani, orvosi, gazdasági és szociológiai módszerekkel. Éles szemét semmi sem kerülte ki. Mindazon szálakat összegyűjtötte, melyek a népet a földhöz, a keresethez, a kocsmároshoz, az uzsoráshoz, a templomhoz, a jegyzőhöz, a bírósághoz, a vármegyéhez, az adóhivatalhoz, az erdőhöz, mezőhöz, baromhoz, hazához, Istenhez és családhoz fűzik. Ezen szálakból fonta meg jelentését, melynek első része a rutén nép gazdasági és erkölcsi állapotával és a nyomor okaival foglalkozik.”

Bartha Miklós könyve az első nemzeti szociográfiánk.

Tehát felszáll a vonatra, majd megáll valahol egy állomáson, egy indóházba megy.

„Légy kultúra az étekzőhelyiségekben. Évek óta száradó és naponként felújuló sörlocsadék a padozaton. Paradicsomfoltok az asztalon. Penészes torta a desszerttartókban. Avas és vastag zsírréteg a mosdatlan kezű pincérek frakkján. Mindez méregdrágán fizetve: íme a magyar vasút, a magyar vasúti vendéglők és indóházak típusa.”

Így indul el a kazárok nyomába Bartha Miklós.

„A mi zsidóinkból, akik velünk barátkoznak, velünk étkeznek, velünk örvendeznek és velünk szenvednek, egyetlen vonás sincs bennük. Tehát senki se csináljonzsidókérdést a kazárkérdésből. Nincs itt szó vallásról, egy fajról beszélek, amely becsempészte magát hazánk felvidékére, s meglepte a bennszülötteket, miként a penészgomba a védtelen organizmust.

Azokról beszélek, akik magyarul sem tudnak, sem tudni nem akarnak. Egy vad törzs nyelvét beszélik, melynek se nyelvtana, se szótára, se irodalma nincs. E faj terjeszkedik, miként a fecskefonál a lóherésben. Körülfonja, behálózza, rátapad, kiszívja, s mikor elpusztul a megtámadott növény, aki tovább kúszik az élősdi újabb áldozat után.”

Néhány sor abszolút jellemzés. És közben ellátogatunk Munkácsra az uradalomba.

„Balról az ősbükkerdőség egyik kapuján tornyos kastélyt látsz messziről. Új épület, melyet Schönborn Ervin gróf őmagassága építtetett. Zene durchlaucht. Mert modernizált família, autonóm családjoggal és házasságszabályozó hatalommal. Majdnem uralkodó nemzetség. Ha fenség volna, uralkodó volna. De csak magasság.”

„Ez a kastély 240 ezer katasztrális hold hitbizományi birtok fölött uralkodik. Mintegy 200 község, nem nagyok, de 200, együtt ezekkel az enklávékkal kitesz a birtokterület legalább 40 négyszögmérföldet, tehát nagyobb mint Árva, Esztergom, Moson, Ugocsa, Csanád, Liptó vármegyék külön-külön. Másfél akkora, mint Túróc megye. Alig kisebb Győrnél, vagy Abaújtorontálnál. Saját megyéje területéből majdnem kétharmadot foglal el.”

Ez a nagybirtok a vadak életterét szolgálja. De a vadak éppen a ruszinok földjeit dézsmálják, pusztítják. Az uradalmi erdőszemélyzet legfőbb dolga a vadak nyilvántartása. A ruszinok erdőtüzekkel védekeznek a vadak dúlása ellen. Gyerekek éjszakáznak a földek szélén, meg a szülők is. Így egész éjjel ébren vannak, ezek után mehetnek dolgozni.

Azt írja Bartha:

„Hóharmatos hideg éjszakák voltak már akkor azon a vidéken. Télikabátban is fáztam. Némelyik őrtanyán csak gyermekek üldögéltek. Egy kis földhányás némileg védte a tüzet is az őröket az északi szellőtől. Egyik-másik tűzhelyre bögre van állítva. Krumpli főhetett benne, vagy aszalt vadalma. Nedves, félig rohadt szalmán guggoltak, némelyik egy kövön, másik a földön.”

Kimondhatatlanul szánandó volt ez a kép.

Néhány szó ismét a kazárokról:

„Nem szántok, nem gazdálkodom, mondja az öreg kazár. Földjeimet haszonbérbe és részibe adom a parasz-toknak. Nem érdemes itt a földdel kínlódni. Beszélgetésünk németül folyt, én törtem a nyelvet, ő rontotta. Végre magyarul szólottam hozzá. »Nem tudok magyarul.” Volt-e katona? Abban az időben nem vették ezt olyan szigorúan. Csak a vigyázatlanokat sorozták be. Hány éves? „Hetvennégy.”

– Ötvenkét év előtt éppen huszonkettő volt. Akkor csak szolgált a honvédségnél? „Nem szolgáltam. Katona csak úgy lesz az ember, ha muszáj.« Mi akkor itt, a Vereckei-szorosban mindannyian szállítással foglalkoztunk. A muszkák részére? „Igen. Jól fizették? Meghiszem azt. olyan briliáns üzleteket soha nem csináltunk.”

Majd az öreg kazár tovább motyogta. Megtudhattuk tőle:

„Gyermekeit kiházasította, unokáit fölnevelte, vidékét kizsarolta, fináncnak, zsandárnak, bíróságnak nem vétett, hatósággal pörbe nem szállott, űzte a szeszcsempészetet, az áruuzsorát, a pénzuzsorát, a gabonauzsorát, és a felesmarha-uzsorát. A többi is így él, nem tanul, nem művelődik, nem mosdik, csinálja az üzletet és a gyermeket. Esküszik hamisan, sokszor gyújtogat. Megcsonkítja ellensége barmát, vádaskodik alaptalanul, veszteget, ahol lehet, korrumpál mindenütt. Péntek este gyertyát gyújt, és megfürdik a rituális lében, hangosan imádkozik, és némán csal. A földről lenyúzza a termőréteget, a népről a bőrt.”

Bartha leírja a kazár exodus kezdetét.

„1868-ban kezdődött, és jöttek a hátukon batyuval, a kezükben hamis mérleggel, hordójukban mérgezett pálinkával. Jöttek azzal a kereszténygyűlölettel, melyet lelkükben az oroszüldözés megérlelt. Azzal az üzleti élelmességgel, melyet bennük a századok kifejtettek. Azzal a felfogással, hogy másokat rászedni szabad. Másokat károsítani nem cudarság; másokat tönkretenni nem szégyen. Jöttek tízenként, jöttek százával, jöttek ezrével.”

A kazár pálinkával etette, hülyítette és pusztította a ruszinokat.

„Ám a pálinka a kazárnál van. Sárkány őrzi a drága kincset. Hordószámra áll nála az a bűvös életnedv, mely erőt fokoz, éhséget csillapít, nyomort feledtet. Micsoda gazdagság, mekkora hatalom, minő boldogság bírni, kezelni, szagolni ezt a sok pálinkát.”

A kazárok voltak a pálinkakészletek urai, a kazárok voltak a marhacsordák urai, a legelők kihasználói és a kereskedelem föltétlen urai. Minden követ megmozgattak Egán Ede kísérletei ellen. Egán Ede hitelszövetkezetet szervezett. Őrjöngtek a kazárok. Kezük elért Budapestig is. Aztán boltokat nyittatott, állami boltokat Egán Ede, hogy ne szoruljanak a ruszinok a kazár uzsorára. S nem volt mindenütt megfelelő iskola, volt néhány „államszki” iskola, a görögkatolikus egyháznak is voltak iskolái, és voltak a zsidóiskolák, ahol a bocher volt az úr. S ha egy kazár gyerek inkább átment az állami iskolába, utána ment a bocher, és addig ütötte a gyereket, míg az visszament az ő keze alá, és tanulta a Talmudot forgatni.

Azt írja Bartha:

„Külön fejezetet szentelek a vidék görögkatolikus lelkészi karának. Ha ez a kis mű úgy marad fönn, mint a rutén akció egyik szerény emléke: akkor ennek az emléknek a dísze Darányi miniszter, az erőssége Egán Ede, és talapzata a lelkészi kar legyen. A lelkészek buzgósága nélkül nemhogy sikerekről nem beszélhetnénk, de még megmozdulni sem lehetett volna. Ezt a hazafias, céljában tiszta, eredményében nemzeti akciót Firczák Gyula görögkatolikus püspök tartotta a keresztvíz alá. Ő dajkálta kezdettől fogva az újszülöttet. Bátran el lehetett mondani, hogy az Egán gazdasági és nemzeti törekvéseit ő avatta föl és szentelte meg.”

Keserűen jegyzi meg a könyv szerzője:

„Minél tömegesebben vándoroltak be Galíciából, annál nagyobb méreteket öltött a rutén kivándorlás. A betolakodók kinyomták a helyükből a bennszülötteket. Ez a folyamat három évtizede tart. A sorvadás fokozatosan és vidékenként vett erőt a népen. Emiatt nem okozott feltűnést. Egy kazár kiszorított az ősi tűzhelyről négy-öt rutént. A kazár mindenütt mutatta magát, minden üzletnél megjelent, minden vállalatnál közreműködött, és ezzel megötszörözte magát. Papnak, tanítónak feltűnt a népdeficit. Fináncnak, közigazgatásnak, bíróságnak nem tűnt fel, mert ennek az aktája szaporodott a kazárok szaporodásával. Most már (1901) hatvan ezerre teszik az észak-amerikai státusokban letelepedett rutének számát.”

Az már a könyv megszületése után történt. Nem jött jobb sors erre a vidékre. Csehszlovákiához kerültek, majd néhány évtized után a Szovjetunióhoz, a hontalannál is hontalanabbak lettek a ruszinok. Nem csodálkozom, csak megdöbbenek. Egán Edét büntetlenül egyszerűen lelőtték a kazárok.

Bartha könyve háromszor jelent meg. Először 1901-ben, majd a 30-as években, és harmadszor 1996-ban a Magyar Fórum kiadásában. Ezelőtt néhány évvel tartotta a ruszin ideiglenes kormány Csepelen a Csiliben az első ülését. A ruszinok Magyarországhoz szerettek volna csatlakozni. Ebből sem lett semmi. Vajon most hogyan él a rutén nép?

(Bartha Miklós: Kazárföldön)

 

Győri Béla