2010.08.20.
A verbunkos mestere
Lavotta János
zeneszerző, hegedűművész, a verbunkoszene egyik úttörője,
Bihari Jánossal és Csermák Antallal együtt a verbunkos triász
tagja, 1764. július 5-én született Pusztafödémesen. Édesapja
hivatalnok volt Pozsonyban, majd Budán. Apjától, ki elég képzett
zenész volt, már korán megtanult alapfokon zenélni, így tízéves
korában már hegedült is. Első tanítója azonban Zavadi
Bonaventura, Esterházy Miklós József herceg egykori udvari zenésze,
Haydn zenekarának tagja volt. Nagyszombatban, majd Pozsonyban
tanult, ez utóbbi helyen jogi tanulmányokba kezdett. 1786-ban
Pestre került, ahol folytatta jogi tanulmányait. Zenetanárai
Hossza Ferenc, Glanz és Zistler voltak. Első kompozíciója még
Nagyszombatban keletkezett Rhetorica címmel. Katonaévei után Bécsbe
ment, azután Fraknóra, végül Pestre. Hivatalnok lett a kancelláriánál
1791-ig, majd Zichy Károly fiainak nevelője volt. Ezután döntött
végérvényesen a zenei pálya mellett, s 1792-93-ban a
pest-budai magyar színjátszó társaság muzsika-direktoraként
működött. Már Pesten adott hangversenyeiben bemutatta néhány
magyar szerzeményét és ez volt az első eset, hogy a magyar
zene múzsája hangversenyteremben megszólalt. E művek eredetisége
és még addig nemigen hallott virtuózi előadása egészen
felvillanyozta a főváros közönségét és Lavotta olyan hírnévre
tett szert, hogy Sándor Lipót nádor a művészt ebédre hívta
magához, ami ritka kitüntetésnek számított abban az időben.
1797-99-ig Miskolcon tartózkodott. 1802-04-ben a kolozsvári színtársulatnál
karnagy volt. Ettől kezdve 1816-ig sorra járta a nemesi kúriákat,
vándoréletet élt. Minden helyen, ahol csak időzött, hálából
az illető vendégszerető család tiszteletére egy-egy szép
zenedarabot szerzett, így keletkeztek a Homoródi nóta, Muravölgyi
emlék, Hevesi nóta, Mezei álom c. művei. 1816-ban zongorát és
hegedűt oktatott, majd Debrecenben zeneműboltot nyitott.
Lavotta a
verbunkos delelő korszakának egyik kiváló képviselője. Művelt
muzsikus, a nyugati kultúra hatása művein is fokozottan érződik.
Az elsők között tett kísérletet a verbunkos-stílus
programatikus és ciklikus feldolgozására. 1786-tól kezdve
1818-ig 120 remek magyar nótát szerzett, melyekből azonban csak
néhány jelent meg nyomtatásban, s ezek között is több darab
idegen név alatt látott világot. Csokonai több dalaihoz melódiákat
szerzett, melyeket a 19. században nagy becsben tartottak. Lavottának,
mint hegedűsnek, legerősebb oldala az ún. fantázia volt. Patay
József, a reformkori ellenzék képviselője ezt írta róla:
„a palotás, vagy a hallgatni való magyar nóta a magyar zenének
legmélyebb legfönségesebb, legnagyobbszerű s legelbájolóbb,
de egyszersmind legnehezebb neme is. Ezt nem szokta volt sem csárdás,
sem friss követni, hanem a maiak által csak hírből ismert fantázia,
melyben a játszó nem csak ügyességét tüntetheté ki
legnagyobb mértékben, hanem érzelmét, ízlését és költői
tehetségét is kifejtheté. Mert ez nem volt egyébkor előadható,
csak midőn a játszó jó kedvében oly mélyen belemerült a játékba,
hogy már mintegy magán kívüli ihletett állapotban volt, midőn
a fantáziát játszá. Azért is egy fantázia sincs eredetileg
úgy írva, mint a hogy azon zenészeti ihlettségben játszatott,
mert midőn írni akarta a játszó, már akkor mámorából fölébredvén,
maga sem tudta, hogy játszotta el. Valamint a palotás zene legfőbb
mestere Csermák (Lavotta tanítványa), úgy a fantáziában utolérhetetlen
volt Lavotta. Kár hogy igen ritkán lehetett olly kedvbe hozni,
hogy fantáziát játszék mások előtt (mit magában gyakrabban
tett), – csak ismerős általa kedvelt társaságban, szép nők
kérése, s néhány üveg jó tokaji bor kiürítése után adta
rá magát; – általában kárhoztatták azért, hogy igen sokat
kérette magát a játszásra.”
Jelentős
művei: Rhetorica, Nobilium Hungariae Insurgentium Nota
Insurrectionalis Hungarica (1797, 18 darabból álló ciklus), Ábrándok
(Szigetvár ostroma; Az égi háború), Verbunkosok gyűjteménye,
Egyéb kéziratok (német táncok, menüettek, kontratáncok és
polonaise-ek).
1817-től
kezdve betegsége mindinkább elhatalmasodott rajta. Újabb vándorévek
után 1820-ban Tállyán telepedett le, és ott is hunyt el, 190
évvel ezelőtt, 1820. augusztus 11-én. Hamvait az általa forrón
szeretett magyar nektár hazája, a Hegyalja fedi, Tállyán, hol
porait egy emlékkő jelöli.
Ez emlékkövet
1831-ben egyik tisztelője, Ujfalussy Mihály emeltette. Az emlék
egy másfél ölnyi magas faragott kőgúlából áll, mely a sír
fölött emelt négyszög talapzaton nyugszik. Északi oldalán ez
olvasható: „A magyar muzsika egyik kedvelője által emeltetett
Szatmárból 1831-ik esztendőben.” Nyugati oldalon: „Nemes
LAVOTTA JÁNOS, híres magyar hangművész és nemzeti nóták
szerzője porai felett.” Ugyanitt a gúla alatti talapzaton:
„A hangművészet mesterségének megtiszteltetése.” Déli
oldalon: „Ki meghalt 1820-dik esztendőben, életének 50-ik
esztendejében.” S alul legnagyobb betűkkel: „Itt nyugszik a
maga idejének Orfeussa.”
M.A.
|