2010.08.20.
Nemzeti tanácsokat a Felvidéken is
„A szlovák kormány
az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának ajánlása ellenére
nem csökkentette 20 százalékról 10-re a határt a kisebbségi
nyelvek hivatali használata esetében.” – olvasom a
Felvidek.Ma honlapon. Erről, a fennmaradó nyelvrendőrségről
és a szlovák államelnöknek a Magyar Koalíció Pártjának
(MKP) újbóli szidalmazásáról Berényi Józseffel, az MKP
elnökével beszélgetek.
– Ez a 20% azt jelenti, hogy ahol a
magyarság létszáma eléri ezt a szintet, ott a hivatalokban
magyar nyelven is lehet ügyeket intézni?
– Pontosan így van. Mintegy 550 település éri el ezt a
20%-os szintet, de mi azt szeretnénk, a közelgő népszámlálás
miatt is, hogy ez a határ módosuljon. A 10%-nak azért is van értelme,
mert ez a törvény a többi szlovákiai nemzetiséget is érinti.
A Most-Híd kormánytagjai viszont élhettek volna vétójogukkal
az ominózus kormányülésen. Érdekes, hogy Rudolf Chmel, a
kisebbségekért felelős miniszterelnök-helyettes augusztus 2-án
és 3-án az Új Szónak adott nyilatkozatában célul tűzte ki a
10 százalékos határ elfogadását. A vétójogot továbbá az
is indokolta volna, hogy a nemrég elfogadott kormányprogram
tartalmazza a Regionális vagy Kisebbségi Nyelvek Európai Chartájának
maradéktalan alkalmazását. Csak bizakodhatunk, hogy a szlovák
kormány az előzetes ígéreteinek megfelelően törvényjavaslat
formájában visszatér az Európa Tanács ajánlásainak elfogadásához.
Visszatérve a népszámláshoz: félő, hogy nem fogjuk tudni elérni
a tíz évvel ezelőtti arányt, s ezért is szükséges a 10%-os
határ. Losoncon pl. 12%-os a magyarság számaránya, s ott már
most segítene az rajtunk, ha elfogadná a kormány az Európa Tanács
Miniszteri Bizottságának ajánlását.
– Mi történt tíz év alatt? Elhagyták az országot a
felvidéki magyarok? Ennyire erős az asszimiláció, vagy a halálozások
száma jóval meghaladja a születésekét?
– A felsoroltak mind okozói a magyarság létszámának
csökkenésének. A demográfiai csökkenés sajnos jobban érinti
a szlovákiai magyarságot, mint a többségi népet. Elvándorlásról
is beszélhetünk, mert az EU-s tagság lehetővé teszi, hogy máshol
próbáljunk szerencsét. Amikor nagy a nacionalista nyomás,
akkor főleg a fiatalok számára nem vonzó Szlovákiában
maradni, s vagy Magyarországot, vagy valamelyik nyugati államot
választják célállomásnak. Az asszimilációs folyamatra pedig
az elmúlt húsz évben nem sikerült megtalálni az ellenszert.
Számunkra nagy kihívás és probléma, hogy a magyar szülők
szlovák iskolába íratják a gyerekeket. Egy tévhit mindennek
az alapja: a magyar iskolákban nem lehet rendesen megtanulni
szlovákul. Ettől függetlenül modernizálni kell a felvidéki
magyar iskolákat azért, hogy ez a tévhit ne erősödjön. A
szlovákiai magyar iskolák többsége színvonalas és felkészíti
a diákokat a középiskolai és felsőfokú tanulmányokra. Ha ez
nem így lenne, akkor nem lennének olyan szlovákiai magyar
egyetemisták, akik magyar alapfokú iskolában kezdték el tanulmányaikat.
– Térjünk vissza a vétójogra. Ellenjegyzési és vétójogot
kapott tehát a nemzeti kisebbségek kultúráját és oktatásügyét
érintő törvények és rendeletek módosítása során Rudolf
Chmel emberjogi és kisebbségügyi kormányalelnök. Azt
olvastam, hogy önök nem lelkesednek a vétójogért.
– Nem arról van
szó, hogy ennek nem örülünk, hanem arról, hogy mindez elkendőzése
a tényleges problémáknak. A Most-Hídnak nem sikerült a kormányprogramba
bevinnie azt a kisebbségi törvényt, amit az Európa Tanács és
az EBESZ is igényel. Először fordul elő az, hogy nemzetközi
ajánlást egy ún. demokratikus éra idején nem sikerül bevinni
a kormányprogramba. Ezt a kudarcot próbálja a Most-Híd elkendőzni
azzal a kijelentéssel, hogy a kisebbségi miniszterelnök-helyettesnek
hatalmas hatásköre és hivatala lesz az eddigiekhez képest. Ezt
mi nem tartjuk előrelépésnek, mert nem történik más, mint
egyik állami hivatalból átvitték a hatásköröket egy másikba,
ahol annak a mindenkori vezetője a választási eredménytől függően
kerül kinevezésre. Ettől a szlovákiai magyarok ügye nem lépett
előbbre. Az lenne előrelépés, ha sikerülne kialakítani azt,
hogy a kisebbségi kultúra- és oktatásügy finanszírozása, irányítása
az államtól független intézményhez tartozzon, pl. úgy, ahogy
az a Vajdaságban alakulófélben van. Tehát a megoldást a
kisebbségek kulturális és oktatásügyi önkormányzatiságában
látom, amikor is döntéshozatali, végrehajtási és vétójoggal
egy a választások útján létrehozott kisebbségekből álló
testület rendelkezik a saját ügyei vonatkozásában. A Szerbiában
idén létrejött kisebbségi nemzeti tanácsok e témakörben követésre
szolgáló példával rendelkeznek Szlovákia számára is.
– Tehát akkor nemzeti tanácsok szükségesek?
– Hívhatjuk őket kisebbségi tanácsoknak is, nem az
elnevezésen van a hangsúly. A már felsorolt igényeket kellett
volna megfogalmazni a kisebbségi törvényben. Tehát nem a vétójoggal
van a gondunk, hiszen ezzel minden miniszter rendelkezik.
– Annak idején, ha jól emlékszem Slota mondta, hogy
magyarok és homoszexuálisok fogják vezetni Szlovákiát. Akárhogy
is nézem, de részben biztos, hogy tévedett.
– Ezzel egyetértek.
– Igaz, hogy fennmarad a nyelvrendőrség? Akkor még is
mi az, ami a magyarok számára konkrétan kedvező lehet a következő
négy évben?
– Valóban fennmarad, de még korai arról beszélni, mik
lesznek a pozitívumok. Legalább arra számítunk, hogy a
magyarokat leginkább sújtó törvényeket, határozatokat eltörlik.
Jó lenne, ha min. a pénzbírságot kivennék a nyelvtörvényből.
Igaz, ettől sokkal boldogabbak nem lehetünk, mert az elv
fennmaradna. Az utóbbi időkben a Most-Híd részéről nagyon
sok ígéret elhangzott, az idő igazolja majd, hogy ezeket sikerül-e
megvalósítaniuk.
– „A kulturális minisztériumba ebben az évben mintegy
harminc feljelentés érkezett a nyelvtörvény megsértése okán.
Közülük egyelőre csak a Magyar Koalíció Pártja számíthat
pénzbírságra”- tájékoztat a Sme napilap. Összeszámolták,
hogy mekkora büntetést kell majd kifizetniük? És külön-külön
plakátonként folyik majd az eljárás?
– Nem tudjuk, mert erre még eddig nem volt precedens.
Megvárjuk a minisztérium döntését, s azt is tudjuk, hogy 5000
euróig terjedhet a büntetés.
– Augusztus 15-én ön azt nyilatkozta: „Bugár Béla átvette
a szlovák nacionalisták érvelését, és az Új Szó augusztus
14-ei számában provokációnak nevezte az MKP csak magyar
nyelven hirdető választási óriásplakátjait.” Úgy látom,
hogy folytatódik a csatározás az MKP és a Most-Híd között.
– Nem az a célom, hogy mindenáron támadjam Bugár Bélát,
hanem azt az elvet akarom védeni, mely szerint a magyar nyelvű
óriásplakátokat senki ne nevezze provokációnak. Még Bugár Béla
sem. Úgy vélem, hogy egy demokratikus társadalomban minden
politikai pártnak és politikusnak saját joga és felelőssége
eldönteni, milyen nyelven szólítja meg a választópolgárait.
Az MKP elutasítja azt a gondolatiságot, mely szerint a magyar
nyelv bármilyen közéleti használata provokáció lenne. Ezen
hibás és nacionalista logika alapján ugyanis provokációnak
tekinthető a magyar nyelvű folyóiratok és könyvek nyilvános
árusítása is, hiszen azok nyelvét sem értheti a csak szlovákul
beszélő polgár. Mi úgy döntöttünk: magyar nyelven szólítjuk
meg a választóinkat, úgy, hogy azzal senkit nem sértünk. Ezt
provokációnak csak az az ember tudja, akit általában zavar a
magyar nyelv használata.
– Közeledik a szlovákiai helyhatósági választások
ideje. Nem kell attól tartaniuk, hogy Bugárék kijelentéseikkel
önöket állandó válaszadásra kényszerítik, és a sajtóban,
a választók előtt ezt majd úgy tálalják, hogy az MKP többet
foglalkozik a Most-Híddal, mint a magyarokkal, és önöknek nem
lesz elegendő energiájuk a valódi kampányra?
– Elvi politizálásunkat nem kívánjuk feladni, mert nem
az olcsó népszerűség a célunk, hanem az, hogy a szlovákiai
magyarok megmaradását elősegítsük. Szükséges legalább egy
olyan felvidéki magyar párt, amelyik rámutat a negatív jelenségekre.
– Az MKP még mindig szálka a hatalom szemében. A szlovák
államfő szerint a kormányváltás javíthatja a szlovák-magyar
kapcsolatokat, ehhez azonban az erre hivatott intézményekben
kell párbeszédet kezdeni. Szerinte ez élezte ki korábban a
helyzetet, hogy a magyar kormányok nem a szlovák kormányokat
tekintették partnernek, hanem a Magyar Koalíció Pártját. Ezért
nem lehettek soha jók a kapcsolatok, ha az MKP volt a meghatározó
csoport a Magyarország és Szlovákia kapcsolatairól szóló
megbeszéléseken. Úgy néz ki, hogy Gasparovic szerint lassan az
Édenkertből is maguk miatt űzettünk ki.
– Elutasítjuk az államelnök kijelentéseit. Nem az MKP
volt az, aki annak idején elfogadta a rossz nyelvtörvényt vagy
a módosított oktatási törvényt, amely lehetővé tette a
hibrid tankönyvek kiadását – ezekben pl. Pozsony csak
Bratislavaként szerepelt –, amit mellesleg a köztársasági
elnök úr is üdvözölt annak idején mondván, hogy ezek a
magyarok szempontjából elfogadhatatlan tankönyvek úgy vannak
rendjén, ahogy vannak, mert igazodnak a szlovák törvényekhez.
Ugyanúgy nem az MKP a felelős Sólyom László magyar köztársasági
elnök kiutasításáért Szlovákiából, vagy a dunaszerdahelyi
szurkolóverésért, mint ahogy nem az MKP-t illeti a felelősségre
vonás a Malina Hedvig-ügyet illetően sem.
Medveczky Attila
|