vissza a főoldalra

 

 

 2010.08.27. 

Gioacchino Rossini: A sevillai borbély (Magyar Állami Operaház)

Az akkori Pápai Államban, Pesaróban 1792-ben született és Párizsban, 1868-ban elhunyt Gioacchino Antonio Rossini az igen népes olasz zeneszerzők táborában az egyik legnépszerűbb alkotó. Mindössze a 18. életévét töltötte be, amikor bemutatatták egyfelvonásos vígoperáját, A házassági kötelezvényt. Az igazi beérkezést azonban az 1813-ban előadott Tankréd című operája hozta el számára. Életének második felében Párizsba költözött, ahol a Théátre Italien igazgatójaként az olasz operák népszerűsítésén fáradozott, ennek ellenére világhírnévre francia nagyoperáival tett szert. Számos egyházzenei és kamaraműve mellett negyven operát alkotott, ezek közül a Tell Vilmost játsszák még igen gyakran, amit 1829-ben mutattak be Párizsban.  S másik – és az előzőtől talán még népszerűbb műve – A sevillai borbély. A sevillai borbélyt Sforza-Cesarininek, a római Teatro Argentina impresszáriójának a megrendelésére írta. Rossininek igen rövid kellett műve megkomponáláshoz, mindössze 13 nap alatt készült el vele úgy, hogy még Cesare Sterbininek a szövegkönyv alkotásába is besegített.  A sevillai borbélynak 1816. február 20-án az előbb említett római színházban volt a premierje, amin különböző kortársi machinációk miatt csúfosan megbukott. Az opera történetét a 18. századi zeneszerzők közül tízen, a Rossinival egy időben élők közül pedig négyen is feldolgozták, a legismertebb Mozarté, amit Figaro házassága névvel játszanak. Nem sokkal később Magyarországra is megérkezett, a pesti Német Színházban német nyelven adták elő, majd magyarul - szintén Pesten, - 1826-ban.

A sevillai borbélyt a magyar rendezők doyenjének, Békés Andrásnak útmutatásai alapján 1986-ban vitték színre az Erkel Színházban, ezt az előadást frissítette fel 2009. február elején Kovalik Balázs, az Operaház akkori művészeti igazgatója és számos produkciójának rendezője. A legszembetűnőbb változások a Székely László tervezte díszletekben érzékelhetők. Kulcsfontosságú dramaturgiai pillanatokban hatalmas fehér függönyök hol gyorsan, hol lassan ereszkednek le és emelkednek fel a magasba, lépcsők és erkélyek forognak jobbra-balra, szereplők létrákon egyensúlyozva, ablakokban, ajtókban állva énekelnek. Ezek azonban pompásan illenek ennek az olasz vígoperának kavalkádokban, humoros, életigenlő jelenetekben gazdag hangulatába. Wieber Marianne jelmezei viszont nem ennyire „forradalmiak”, hanem korhűek. Ez az előadás – változó szereposztásban – mind a mai napig megy.

A valamikor a 17. században, Andalúziában játszódó Sevillai borbélynak nincs bonyolult cselekménye, a hamvas és üde Rosinára két férfiúnak is fáj a foga: idősödő gyámatyjának, a roppant gyanakvó Bartolónak, aki inkább a lány hozományára vadászik, és a fess Almaviva grófnak, aki őszintén szereti. A fiatalok Figaro hathatós közreműködésével kicselezik a két öregurat, Bartolót és az őt segítő Basilio zenemestert, és szerelmesek házasságot kötnek. Minden van ebben a Rossini-műben, amit az opera buffa, vagyis vígopera műfaji követelménye megkíván: egymáshoz igaz, tiszta szenvedéllyel ragaszkodó ifjú pár, pénzsóvár, hajlott korú nevelőapa, éltes, gonoszkodó énektanár, álruhába öltözés, ármánykodások, sőt hamis hírterjesztések sorozata, de végül a rosszak megkapják a magukét: Bartolo hoppon marad, a jók pedig elnyerik jutalmukat: a szerelmesek révbe érnek, és Figaro is megtalálja a számítását.

A sevillai borbélyban két operasláger is felcsendül, mindkettő az első felvonásban. Az egyik Figaro belépője, aminek „A Figaró itt, Figaro ott” a refrénje. Ennek megszólaltatása minden baritonista vágyainak netovábbja, a másik pedig Basilio „Rágalomáriája”, aminek előadását a basszisták módfelett kedvelik. De Almaviva gróf szerenádja is közszeretetnek örvend a tenorok között, Rosina első felvonásbeli cavatinája – rövidebb áriája – szintén népszerű a mezzoszopránok körében. A Magyar Állami Operaház május 27-ei előadásában Almaviva grófnak Vadász Dániel adta hangját, tenorja szépen, fényesen szárnyalt. Figaro álomszerepét Haja Zsolt énekelte, muzikalitásban és színészi alakításban is felnőtt a feladatához. Basiliót Kováts Kolos a tőle megszokott árnyalt játékkal és hangjának mély zengésével jelenítette meg. Bartolo szerepében Sárkány Kázmér is kitett magáért, basszusa hol fájdalommal, hol harciassággal telve szólt. Rosinát Mester Viktória személyesítette meg, telt mezzoszopránjával betöltötte a teret, és olyan kedves és bájos volt, amilyennek ezt a talpraesett és furfangos kis hölgyet a nézők elképzelik. Pelle Erzsébet Bertát, Rozina nevelőnőjét énekelte. Köteles Géza a mű iránti alázattal vezényelte az Operaház zenekarát, mindvégig kézben tartotta a szólistákat és a zenészeket, ezért élvezte az első perctől kezdve az utolsóig a publikum minden tagja ezt a vérbő, latinos temperamentumú, fergeteges ritmusú vígoperát. (Felső képen: Haja Zsolt és Mester Viktória)

 

Dr. Petővári Ágnes