2010.08.27.
Fogyatékos jogok
Augusztus
10-én átadták a kormánynak az érintett civil szervezetek a
fogyatékossággal élők magyarországi helyzetét körüljáró
jelentésüket. A Magyar Fogyatékosügyi Caucus jelentéséről
Gombos Gábort, a Központ a Mentális Sérültek Jogaiért Alapítvány
(MDAC) főmunkatársát kérdezem, aki maga is részt vett a
fogyatékkal élők problémáján segítő ENSZ-egyezmény
kidolgozásában.
– Önök azt mondják, hogy nem teljesíti a
magyar állam a fogyatékkal élők felé tett vállalásait,
pedig az erről szóló ENSZ-egyezményt másodikként írta alá
Magyarország. Mikor is írták alá ezt a dokumentumot?
– A pontos kifejezés szerint: 2007. július 20-án
helyezték el a ratifikációs okiratot az ENSZ főtitkáránál.
– S miért vártak 2010. augusztusáig önök
ezzel a jelentéssel?
– Az egyezmény hatályba lépése után két éven belül
kell az országoknak jelentést írniuk arról, hogy mit tettek az
egyezményben foglalt kötelezettségeik megvalósítása érdekében.
Ezzel bátorítják a civilek – különösen a fogyatékossággal
élők – szervezeteit, hogy az ő párhuzamos jelentésüket is
megírják, s azt elküldjék a genfi bizottsághoz. Nemzetközileg
és Magyarországon is 2008. május 3-án lépett hatályba az
egyezmény, tehát idén május 3-áig kellett volna a kormánynak
elkészíteni a hivatalos országjelentését, illetve a civil társadalomnak
a párhuzamos jelentését. A civilek egy ideig vártak, hátha ésszerű
határidőn belül elkészül az állami jelentés, s tudunk arra
reflektálni, de egy idő után úgy döntöttünk, hogy akkor is
el kell készítenünk, és publikussá tenni a jelentésünket,
ha az állami még nem készül el, mert ezzel akár segíteni is
tudjuk a kormányt, ha az nyitott az észrevételeink iránt a
jelentésük elkésztésében. Sőt még a genfi szakértői
bizottságot is segíteni tudjuk, hiszen ez a grémium jövőre
megvizsgálja a magyarországi fogyatékosügyet.
– Ez a májusi határidő két kormányt is érint.
– Meg tudom érteni, hogy tavasszal a pártok választási
lázban égtek. Néhány hónapos, vagy féléves késés egy
nemzetközi egyezmény teljesítéséről szóló beszámolót
illetően nem rendkívüli eset. Ezzel nem akarom menteni a kormányokat,
hanem tényszerűen megállapítom, hogy az ilyen késedelem
rendszeresen előfordul. Ha viszont annyira büszkék voltunk rá,
hogy másodikként ratifikáltuk az egyezményt, akkor a jelentésre
jobban oda kellett volna figyelni.
– Azt olvastam, hogy az ENSZ-egyezmény a társadalmi
integráció helyett a fogyatékossággal élők másságára hívja
fel a figyelmet. Ez azt jelenti, hogy nincs szükség integrációra?
Pedig régebben a „csapból is ez folyt”.
– Szükséges az integráció, de önmagában nem elegendő.
Amire szükség van, az nem is egyszerűen a másság elismerése,
hanem az inklúzió, a társadalmi befogadás. Ami a fogyatékossággal
élő személyek esetében annyiban több az integrációnál,
hogy nem csak beengedi őket a társadalomba, hanem az egyéni szükségletekkel
is foglalkozik. Feltéve, ha ez nem jelent hatalmas, ésszerűtlen
terhet a társadalom számára. Az érthetőség kedvéért most
egy példával élek. Nagyon sok szó esik a fogyatékosok integrált
oktatásáról: ilyenkor beültetnek egy-két fogyatékossággal
élőt az integrált osztályokba, de más nem történik. Ezt nem
igazán szeretik sem a tanárok, sem a szülők, sem a gyerekek.
Ahol ez az oktatási forma jól működik, ott megoldják azt,
hogy a fogyatékos gyermek megkapja az ő egyéni szükségleteinek
megfelelő plusz-támogatást ahhoz, hogy érdemben részt tudjon
venni az órai munkában. Olyan módon, hogy a nem fogyatékkal élők
számára a tanulás minősége, tempója ne módosuljon. Ahhoz,
hogy ez ne legyen elszigetelt jelenség, az szükséges, hogy a
tanárok is kapjanak pedagógiai támogatást pl. asszisztensek
jelenlétével.
– Miben látják önök a legtöbb fogyatékosügyben
felvetődött probléma gyökerét?
– Onnan kell kiindulni, hogy az ENSZ-egyezményre is azért
volt szükség, mert sajnos egyetlen egy olyan ország sincs a világon,
ahol a dokumentumban leírt jogok maradéktalanul teljesülnének.
Tehát a fogyatékosság iránt a legnyitottabb társadalmakban is
jelentős problémákkal szembesülnek fogyatékossággal élő
embertársaink. Ennek egyik oka: évszázadokon keresztül a társadalom
úgy gondolta, hogy a fogyatékos ember nem képes azonos értékű
részvételre a közösségben. Nem képes azonos értékű munkavégzésre,
s inkább teherként fogták föl, akinek – az adott állam
lehetőségeihez mérten – segíteni kell. Ez a felfogás csak a
közelmúltban változott meg. Önmagában az is nagyjelentőségű
tény, hogy 1998-ban parlamentünk a világon az elsők között
fogadott el törvényt a fogyatékos emberek jogairól. Az a gond,
hogy mind a mai napig ez a jogszabály írott maradt, s kevés valósult
meg belőle. Nehéz ezt a szemléletváltozást végigvinni, s így
még mindig inkább tehernek tartja a társadalom a fogyatékossággal
élő állampolgárokat.
– Miért tartják fontosnak a kizáró
gondnokság megszüntetését?
– Az új, de végül hatályon kívül helyezett polgári
törvénykönyvben azért volt jó dolog is, pl: az arányosság
és szükségesség elve szerint határozza meg a belátási képességében
sérült személy korlátozását, hogy jogai és érdekei ne sérüljenek.
Megszűnt volna az a gyakorlat, amely szerint a kizáró gondnokság
alapján a gondnok a rászoruló valamennyi ügyében eljárhat. A
korábbi törvény ugyan a rászorulók érdekében született, de
a gyakorlat bebizonyította, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerültek
esélyegyenlőség helyett. Tarthatatlan az az állapot, hogy például
egy siket, értelmi fogyatékos személy, vagy pszichiátriai
beteg alapvető jogaitól megfosztva éljen, holott képes segítséggel
eljárni ügyeiben. Ezt a polgári törvénykönyvet annak idején
Sólyom László volt államelnök visszaküldte az Országgyűlésnek,
de azzal, hogy ebben üdvözlendőket is lát, így azt is, ami a
gondokság kérdéséről szól. Mi a támogatott döntéshozatal
jogintézményét tartjuk fontosnak. A jelenlegi kormány
visszaadta a Vékás Lajos professzor úr által vezetett bizottságoknak
az új polgári törvénykönyv normaszöveg-változatának elkészítési
feladatát. Mi, a civil szervezetek felajánlottuk szaktudásunkat
a professzor úrnak, aki jelezte, hogy igényt tart a konzultációra.
– A jelentésre visszatérve: mi volt a
helyettes szociális államtitkár válasza az önök által
beadott dokumentumra?
–A nyilvánosság előtt nagyon pozitív válasz hangzott
el Nyitrai Imre helyettes államtitkár úr szájából. Azt
mondta: tankönyvszerűen példamutatónak tartja ezt a párhuzamos
jelentést, és főbb vonalaiban a kormány is hasonlóképpen
gondolkodik a helyzetről. Azt is felvetette, hogy akár egész
fejezeteket is átemelnének – amennyiben hozzájárulunk– a
mi jelentésünkből az övékébe. Ezen kívül jelezték, hogy
azokat a javaslatokat, amiket mi megfogalmaztunk, figyelembe kívánják
venni, s építenek a civil társadalommal való együttműködésre.
– Egy másik téma: mi igaz abból, hogy
mindennaposak a megaláztatások a pszichiátriai otthonokban?
– Néhány évet azzal töltöttem, hogy pszichiátriai
otthonokat látogattam, s emberjogi szempontból figyeltem, hogy
mi történik a falak között. Ez alapján tudom: az otthonokban
dolgozó személyek többsége nagyon elkötelezett, pedig ki
vannak szolgáltatva annak, hogy egy idejétmúlt, elavult,
szegregáló, nagy intézményekre épülő ellátási rendszerben
kell dolgozniuk nagyon rosszul fizetett és alacsony presztízsű
munkában. Viszont való igaz, és személyes látogatásom során
is találkoztam olyan dolgozókkal, akik az elemi emberséget sem
tanúsították az otthonban lakó betegekkel szemben. Az utóbbi
időkben nyilvánosságra került esetek pedig, szerintem büntetendő
cselekményekről szólnak. Ezek kivételek, de egyetlenegy ilyen
esetnek sem szabad megtörténni. Mi lehet a megoldás? Hosszú távon:
ezeket a nagy pszichiátriai otthonokat be kéne zárni, s közösségben,
kis csoportos, védett lakóotthonos lakhatási megoldást kell
biztosítani a betegek számára. Amíg ez nem valósul meg, létre
lehetne hozni egy olyan „kínzásmegelőzési mechanizmus”-t,
amely vegyes multidiszciplináris csoportokkal előzetes értesítés
nélkül látogatna pszichiátriai intézményeket, s így a nyilvánosság
előtt élnének ezek a nagy otthonok, melyek többször
meggondolnák: foglalkoztatnának-e olyan dolgozót, aki brutálisan
bánik az ott élő emberekkel.
Medveczky Attila
|