2010.12.03.
Füst
Milán: Feleségem története
(Pesti Magyar Színház)
Füst
Milánnak A feleségem története című regénye 1942-ben jelent
meg. Olyan híressé vált, hogy nyolcvan nyelvre lefordították.
Az ilyen zajos sikert elérő műveket többnyire színházban is
bemutatják. Nem történt ez másként Füst Milán regényével
sem. Darvasi László készítette el a színpadi változatát Störr
kapitány címmel, aminek ősbemutatója 2001 októberében volt a
Tatabányai Jászai Mari Színházban, majd egy hónapra rá,
novemberben a Kaposvári Csiky Gergely Színház is műsorára tűzte.
2005 márciusában pedig megérkezett a fővárosba is, a Radnóti
Miklós Színház vitte
színre. Azóta is gyakran látható, legutóbbi változata
visszakapta eredeti címét, a Feleségem történetét, amit a
Pesti Magyar Színház most október 7-én mutatott be. Mi az oka
annak, hogy ilyen-olyan címmel ezt a művet ilyen rövid időn
belül több vidéki és fővárosi teátrum is figyelmére méltatta?
Erre csak általánosságban lehet válaszolni. Mi a titka egy
ilyen sorozatosan bemutatott darabnak? Talán a parádés
szereposztás? A nagy ívű rendezés? Netán a lebilincselő és
érdekes történet? Mi vonzza be a nézőtérre az embereket, mi
ejti rabul őket, hogy estéről-estére táblás ház előtt játsszák?
Mitől válik érdekessé, egy színdarab? Elég nehéz ezekre a kérdésekre
pontos, kimerítő választ adni!
A
feleségem története című színjáték a legősibb és ezért
leggyakrabban használt motívumot állítja középpontjába. Ez
nem más, mint a férfinek és a
nőnek a viszonya. Erről, a lerágott csont témáról elég
bajos újat mondani,
legfeljebb újféle módon
lehet szólni. Ha ezt a két dolgot egybevetjük, azaz a régiről
újat, akkor arra a sommás megállapításra juthatunk, hogy
egyikben sem hoz valamiféle meglepőt, tehát újdonságot Füst
Milán műve. Olyan a témája, a kérdésfelvetése, amilyeneket
a női magazinokban olvashatunk, vagy valamelyik dél-amerikai
szappanoperában láthatunk. A főszereplő a hatalmas, félelmet
nem ismerő hajóskapitány: Störr, aki fittyet hány minden
veszedelemre, tőle éghet a hajó, felrobbanhat a kazán, átcsaphatnak
a taton a dühöngő hullámok, ő ura a helyzetnek. Ebben az életveszélyes
szituációban egyedül csak Störr tudja, hogy semmit sem kell
tennie. Érzi az eső szagát, és valóban, amikor minden
elveszni látszik, már-már süllyed a hajó, akkor megnyílnak
az ég csatornái, egy-kettőre elül a szél, kisimul a tenger.
Störr eposzi hős, aki emberfeletti erővel rendelkezik. Hódolója
a gyöngébbik nemnek, számos ifjú hölgy szeretné az érdeklődését
fölkelteni, imitt-amott meginog, enged a csábításnak, de ettől
még sármosabb lesz.
Ez
a rettenthetetlen bajnok csak egyvalamitől fél. Attól, hogy
felesége, Lizzy megcsalja. És valóban Störr kapitány neje nem
a homéroszi eposzok Pénelopéja, aki 20 éven át várja hűségesen
az ő Odüsszeuszát. Lizzyt gavallérok ostromolják, firkászok
legyeskednek körülötte, ficsúrok teszik a szépet neki. Ez a
Lizzy az 1930-as évek unatkozó, léha úriasszonyainak egyik díszpéldánya,
aki jó dolgában nem tudja, hogy mit csináljon. Gyermeke nincs,
a házimunkát cselédlány végzi el helyette, naphosszat csak érzelgős
regényeket olvas, délelőtt a szabónőjét keresi föl, délutánonként
barátnőihez jár csevegni, kévézni, este meg színházba megy
valamelyik ügyeletes udvarlójával. Üres, tartalmatlan életét
különböző aranyifjak teszik változatossá és izgalmassá.
Emiatt a felszínes, üresfejű nő miatt gyötrődik, szenved a férfi.
Akármekkora hős is a kapitány, állandóan arra gondol, hogy
merre járhat esténként a felesége, kivel tölti az idejét,
kire nevet olyan kacéran, kivel kokettál olyan édesdeden. Röviden:
arról szól Füst Milán darabja, hogy megcsalja-e Lizzy Störr
kapitányt vagy nem. Nem derül ki egyértelműen még a darab végén
sem, miután már elvált tőle, és tönkretette az életét,
hogy alaptalanul féltékenykedett, vagy pedig jogosan kételkedett
hűségében. Galambos Péter rendező a nézőkre bízza ennek a
kérdésnek az eldöntését. Amiért érdemes megnézni a
darabot, az Horváth Lajos Ottó alakítása. Ő személyesíti
meg Störr kapitányt. Ha kell, akkor morgós öreg tengeri medve,
ha arra van szükség, akkor ellenállhatatlan szívtipró,
ugyanakkor a féltékenység zöld ördöge által gyötört esendő
férfi. A hiú, üresfejű Lizzyt Balsai Móni a figura megkívánta
kacérsággal viszi színre. A minden hájjal megkent Kodort Bede
Fazekas Szabolcs kifogástalanul jeleníti meg. Miss Borton szerepében
Losonczi Kata látható. Soltész Bözse nagyszerűen formálja
meg Lottyt. Pavletist Béla Dedint, Jegercsik Csaba Tannenbaumot,
Sipos Imre a házmestert, Mihály Pál az apát és Papp István
Johnst játssza. Galambos Péter rendezi ezt a hol pergő ritmusú,
hol lassanként döcögő, hosszúra nyúló előadást. A
„megcsalja-e, vagy nem az elhanyagolt feleség a mindig a
tengeren lévő férjét”, ez az alapötlet adja a színmű
tartalmát, e körül forog a történet. A néző nem kap könnyen
emészthető szellemi táplálékot, ugyanakkor nem üli meg a
lelkét a történet, olyasmiket tud meg a férfi-nő
viszonyról, amik lényegesen nem módosítják az erről a
fogas kérdésről alkotott felfogását.
Dr. Petővári
Ágnes
|