2010.12.03.
A fehér vértanú - Koltay
Gábor a tragikus sorsú Mindszenty József hercegprímás életét
filmesítette meg
– Ismét fontos témát választott.
Nehezebb, vagy könnyebb volt ez a film, mint a többi?
– Minden film más. Évek óta a filmjeimet anyagi nehézségek
közepette kell létrehozni, hiszen a magyar film támogatására
rendelkezésre álló állami pénzosztó helyektől, közhasznú
alapítványoktól, milliárdos televízióktól semmilyen támogatást
nem kapok. Ez 2004 óta így van, amikor is a Trianon-filmtől,
annak minden korábbitól különböző, őszinte hangvételétől
és ábrázolásmódjától a hivatalos helyek és televíziók
enyhén szólva megijedtek. A Mindszenty-film esetében is egyházi
szervezetek, városi és megyei önkormányzatok, cégek, társaságok,
valamint magánszemélyek segítségéről van szó. Közülük is
kiemelkedik a Szeged-Csanádi Egyházmegye, nélkülük nem tudtam
volna elkészíteni a filmet.
– Mindszenty József bíboros teljes életét végigkíséri
a film?
– A teljes életét, születéstől a halálig nyomon követtük,
sőt az 1975-től máig terjedő időszakot is. Így a
csehimindszenti szülői házban, szombathelyi tanulmányainak,
zalaegerszegi plébánosságának helyszínein, veszprémi püspökségének
és esztergomi érsekségének minden fontosabb állomásán
kutakodtunk. Természetesen kiemelt figyelmet fordítottam három
bebörtönzésének időszakára, hiszen 1919-ben a kommün idején
Zalaegerszegen, 1944-ben a nyilasok Veszprémben, 1948-ban pedig a
Rákosi-féle ÁVO Esztergomban tartóztatta le. Folyamatos
fizikai kínzásnak volt kitéve az Andrássy út 60-ban. De lényeges
volt számomra az 1948 és 1956 közötti nyolc esztendő,
valamint a budapesti amerikai követségen 1956 és 1971 között
eltöltött 15 esztendő helyszíneinek bemutatása. Forgattunk a
bécsi Pázmáneum épületében, ahol haláláig tartózkodott,
valamint Mariazell-ben, ahol eltemették. A film szöveganyagát
tekintve, elsősorban az „Emlékirataim” című visszaemlékezésre
támaszkodtam, de kiemelkedő mértékben járultak hozzá a
filmhez a megszólaló főpapok, többek között Erdő Péter bíboros,
Kiss-Rigó László püspök, Márfi Gyula érsek, Veres András püspök,
Bábel Balázs érsek, Kozma Imre irgalmasrendi szerzetes, ezen kívül
közéleti személyiségek és jogtudósok, így Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes, Lezsák Sándor az Országgyűlés
alelnöke, Kahler Frigyes jogtörténész és még sokan mások. Különösen
nagy segítséget kaptam P. Szőke János szalézi szerzetestől,
a Boldoggá Avatási Eljárás magyarországi vezetőjétől, azaz
posztulátorától. Személyükön túl néhány olyan atya is
megszólal a filmben, akik rendkívül izgalmas és érdekes körülmények
között találkoztak a bíborossal, például akiket 1944-ben a
veszprémi börtönben szentelt pappá.
– A forgatás során a bíboros személyét
övezően félelmekkel, netán elutasítással találkozott?
– Általában segítőkészséggel találkoztam. Ezek közül
is kiemelkedik az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövetsége.
Valószínűleg én vagyok az első filmes, aki Mindszenty egykori
lakosztályában forgathatott. Sokat tűnődtem azon, miként élte
meg a bíboros úr a Szabadság téren lévő szovjet hősi emlékmű
látványát, amelyet a trianoni emlékmű helyén emeltek.
– Két számomra érdekes részlet is
szerepel a filmben. A Gizella királynéval kapcsolatos és a Kútvölgyi
Kórházban felvett jelenetre gondolok.
– A két filmrészlet szervesen illeszkedik a film egészébe,
hiszen Gizella királynéról Mindszenty bíboros többször
megemlékezik, ráadásul a királyné városában, Veszprémben
volt püspök. 1999-ben
rögzítettük Passauban a sírból kiemelt, megmaradt csontozatot
és 10 évvel ezelőtt a müncheni intézetben is ott voltunk,
amikor Kralovánszkyné Éry Kinga összerakta a királyné csontvázát.
Gizella felkarcsontja páratlan értékű ereklyeként került a
veszprémi székesegyházba.
Kerényi
Lajos atya elmondja a filmben, hogy Olti Vilmos vérbírónak, többek
között Mindszenty elítélőjének, ő szolgáltatta ki a
betegek szentségét. És a másik
érdekesség, hogy a halálára készülő Kádár János a
Kútvölgyi Kórházban papot kért, mert gyónni szeretett volna.
A Grósz Károllyal készült beszélgetésből kiderül, hogy a pártvezetés
végül is nem engedte meg Kádárnak, hogy meggyónjon. .
– A legelvetemültebb emberek is Istenhez
fordulnak haláluk óráján, éppen ezért Mindszenty József
hercegprímás élete példaként szolgálhat?
– A film célja többek között, hogy bemutassa ezt a mélyről
fakadó hittel és szívós következetességgel teli életutat.
Nagy szükségünk van ugyanis az ilyen példák felmutatására
egy olyan világban, ahol szilárd nemzettudat nélkül sokszor ki
vagyunk téve a csábításnak, amely az emberek közötti lelki
kohézió gyengülését, kisebb léptékben a családok szétesését,
nagyobb léptékben pedig egy nemzet eresztékeinek széthullását
jelenti. Csodálkozunk, ha eleink 1920-as példamutatásáról
beszélünk, amikor a szakadék mélyéről felszínre hoztak egy
országot, amelyet nem engedtek teljesen megsemmisülni. Lelkük
legmélyebb bugyraiból előhívták a nemzettudatot
és segítségével új erőre ébredve, 15 esztendő alatt
a közepesen fejlett európai országok közé emelték ezt a halálraítélt
nemzetet. Ma sokkal nehezebb előhívni ezt az érzést, de
tudatosítanunk kell, hogy e nélkül gyengék, erőtlenek,
kihasználhatók vagyunk. Ilyen kérdésekről is szól a film,
hiszen Mindszenty József életpéldája erre a felelősségvállalásra
figyelmeztet mindannyiunkat.
– Elégedett az elkészült filmmel?
– Sohasem vagyok elégedett, de elérkezik az a pillanat,
amikor be kell fejeznem, s ki kell adnom a kezemből. Ezt egyébként
elég nehezen tudom megtenni. De egy filmet, vagy általában egy
műalkotást sohasem a készítőjének kell megítélnie, hanem a
közönségnek. A Mindszenty-film kapcsán is szeretném, ha sokan
néznék meg, azaz minél több ember gondolatait, érzéseit tudnám
befolyásolni, s rávenni őket a közös gondolkodásra és
felismerésre. Vegyük észre és tudatosítsuk magunkban, hogy
milyen kiemelkedő történelmi személyiség volt Mindszenty bíboros,
s miért kellene a
magyar történelmi panteonban az őt megillető helyre helyezni.
Negyed évszázados zalaegerszegi plébánossága idején az, amit
akár épületekben,
akár kezdeményezésekben,
vagy szervezettségben,
tájékoztatásban, de mindenekelőtt a hit és erkölcs kérdéseiben
megvalósított, a ma embere számára
példamutató. Csak ilyen lelki-szellemi építkezés segítségével
lehet újjáépíteni megrendült, szétesett lelkiállapotban lévő
nemzetünket. De legalább ilyen fontos
az édesanya, a szülő, a családi értékek tiszteletének
közvetítése, és a rendíthetetlen hitnek a vállalása
mindennemű megpróbáltatás ellenére is.
– Hol látható a film?
– Budapesten egyedül az Uránia mozi játssza, s mind ez
ideig 10-15 nagyobb városban mutatták be. Közülük kiemelkedik
a szegedi díszbemutató, ahol a Szeged-Csanádi Püspökség közreműködésével
megszólították a város érdeklődő közönségének jelentős
részét. A film budapesti díszbemutatóján nagyon sok jelentős
egyházi személyiség vett részt. Demokráciánkra jellemző,
hogy az általam készített filmeket mind ez ideig egyetlen
magyar televízió sem vetítette, sőt a Magyar Televízió a
Trianont be is tiltotta, s az a Cselényi László, aki az Uránia
igazgatójaként még vetítette, a Duna TV elnökeként már
hallani sem akart róla. Elképesztő mértékű a
politikai-szellemi zavarodottság, a kicsinyesség, a butaság, a
rosszindulat, a féltékenység. Keveseket érdekel, hogy a
magyarság önismeretét erősítő alkotások egy jó időpontban
történő televíziós sugárzás alkalmával tömegek számára
elérhetők legyenek. Vagy talán úgy gondolják a döntésben résztvevő
személyek és csoportok, hogy az emberek nagy tömegeit el kell zárni
ezektől az információktól? Nem tudom… Mindenesetre ezen
filmek sorsa is alátámasztja azt a jelenlegi politikai szándékot,
hogy a magyar televíziózás struktúráját alapvetően át kell
szervezni. Más kérdés, hogy a súlyos tízmilliókkal távozó
levitézlett „filmelhárítók” helyett olyanok kezébe kerül-e
az irányítás, akik a médiát a magyar nemzet megerősödésének
szolgálatába akarják és tudják is állítani. Én
mindenesetre rendíthetetlen optimistaként bízom abban, hogy
filmjeimet a közszolgálati és uram bocsá’ a kereskedelmi
televíziók is előbb-utóbb sugározni fogják.
Kovács Attila
|