2010.12.03.
Isten a tudomány poharában
Evolúció kontra
teremtés, materializmus kontra teizmus. Az univerzum eredetét
firtató természettudósok nem kerülhetik meg Isten létezésének
kérdését. „Az első korty a tudomány poharából ateistává
tesz. A pohár alján pedig ott van az Isten!” – vallotta
Isaac Newton, aki amellett, hogy a modern fizika és matematika
alapjainak lefektetésével felforgatta kora tudományos világképét,
ideje nagy részét a Biblia tanulmányozásának szentelte. Többször
leszögezte, hogy az általa felfedezett gravitáció „megmagyarázza
a bolygók mozgását, de nem képes megmagyarázni, hogy ki állította
őket pályára. Isten irányít mindent, és tudja, mit lehet és
mit nem.”
A tudomány és a vallás viszonyában ezután századokig
az utóbbi tartotta fenn magának a végső kérdésekre való válaszadás
jogát. Aztán a relativitáselmélet, az atomfizika, a
kvantummechanika fejlődése révén beköszöntött a modern
fizika kora: a világ elveszítette abszolút jellegét. Ez ráirányította
a természettudósok figyelmét is a lét alapvető kérdéseire.
Paul Davies és Stephen Hawking, világhírű fizikusok részt
vettek a „Nagy Bumm”-ról szóló nyílt vitában, amelyben
felmerült az a probléma is, hogy elég lehetett-e a kezdetekhez
atomi méretűnél kisebb részecskék szerencsés találkozása,
vagy mindez nem történhetett volna meg egy „Nagyfőnöki”
gondolatmester nélkül
Paul Davies az utóbbi mellé tette le voksát. Közel húsz
éve foglalkozik a világegyetem első és utolsó három percének
lehetséges történetével, miközben megpróbál hidat verni
tudomány és kereszténység közé. Ezért 1995-ben Templeton-díjjal
jutalmazták. Hozzá hasonlóan John Polkinghorne, a részecskefizikusból
lett anglikán teológus is szereti a világot legalább két különböző
optikával figyelni, s lehetséges kapcsolódási pontokat keresni
a megfigyelési módok között: „nem akarok vasárnap pap lenni
és hétfőn fizikus, hanem mindkét napon mindkettő” –
mondja, eleve torznak tartva a szélsőségekhez vezető szembeállító
diskurzust.
A tudomány fenegyerekei
A vitát sem a szcientista-materialisták, sem a modern
tudományokat istentelennek tartó fundamentalista teológusok nem
viszik előbbre.
Aki nem igazán hajlik a párbeszédre, az az egyik
legismertebb ma élő tudós, Stephen Hawking. Hírnevét nemcsak
a kozmológia, a kvantumgravitáció és a fekete lyukak természetének
kutatásával érte el, hanem gyógyíthatatlan betegségével
folytatott heroikus küzdelmével is. Huszonegy éves korában egy
rövid idő alatt teljes bénuláshoz majd gyors halálhoz vezető
idegrendszeri betegséget diagnosztizáltak nála. Ennek már
majdnem ötven éve.
A beszédszintetizátorral kommunikáló, kerekesszékének
számítógépét fej- és szemmozdulatokkal irányító élő
legendának sok konfliktusa akadt első feleségével, aki mélyen
vallásos ember. Hawking idén szeptemberben megjelent, hatalmas
botrányt kiváltó A nagy terv című könyvében azt állítja,
hogy „a világegyetem képes létrehozni önmagát a semmiből”
a gravitációhoz hasonló törvényeknek köszönhetően.
„Nincs szükség Istenre, hogy szikrát adjon és beindítsa az
univerzumot.” Hawking hatását a fizika tudományra Einsteinéhez
hasonlítják.
A kócos, zokni nélkül járó Einsteint egyesek ateistának,
mások istenhívőnek vélik. Ő maga valahol a kettő közötti kíváncsi
keresőnek, „mélyen vallásos hitetlennek” vallotta magát.
Elutasította az antropomorfizált Isten-képet, ám vallásos áhítattal
csodálta a világegyetem harmóniáját: „Elég elgondolkozni
az Univerzum csodálatos felépítésén, amit csak homályosan
tudunk felfogni, és alázattal próbáljuk egy elenyésző részét
megérteni a természetben megmutatkozó értelemnek."
A zsidó származású, eredeti vallását sohasem gyakorló
Einstein gyermekként mélyen keresztény érzelmű volt. Később
is fontosnak tartotta a lélek fogékonyságát a vallásos hit iránt,
amelyet szerinte a művészetnek és a filozófiának is támogatnia
kell. Sőt, ahogy mondta: „a tudomány vallás nélkül sánta,
a vallás tudomány nélkül vak”.
(Forrás:
mindennapi.hu)
|