2010.12.03.
Szentség és alkotmány
Van
az Újszövetségnek egy furcsa mozzanata, amit kétezer év után
sem értett meg igazán a keresztény morál, ezért vagy hallgat
róla, vagy sajátos botrányként éli meg. Alapvetően nem arra
gondolok, hogy ott a Golgotán nemcsak egy, de három kereszt állott,
és Jézust két bűnöző között végezték ki – (ezek Márk
és Máté szerint „rablók”, Lukács szerint „gonosztevők”
voltak, János szerint „más kettő”, a Vulgata szerint
„latrok”, akiknek az egyházi hagyomány a nevét is tudni véli:
Dismas a jobboldali, Gesmas a baloldali) –, sokkal inkább utalnék
arra, ami a keresztre feszítés alatt történt.
A
jobboldali lator ugyanis, haláltusájának perceiben felismerte Jézusban
az Isten fiát, az ártatlanul elítéltet, és megkérte őt,
hogy emlékezzen meg majd róla eljövendő országában. Jézus
felelete több mint megdöbbentő volt: „Bizony mondom néked:
Ma velem leszel a paradicsomban”. Nem tartom magamat igazán
Biblia-ismerőnek, de azt hiszem, hogy az egész Újszövetségben
ez az egyetlen precedens arra, hogy Jézus de facto biztosít
valakit az üdvösség felől: Dismas, a halálra ítélt
jobboldali rabló-lator, aki, ki tudja, talán még gyilkolt is
korábban, az első és egyetlen ember a Bibliában, akinek Jézus
személyesen megadta az örök üdvösséget, így róla minden kétséget
kizáróan tudható, hogy üdvözülni fog! Nincs is azon semmi
csodálkozni való, hogy később, Szent Dismas néven, mint a
haldoklók védőszentje, szentté avattatott, és máig a szentek
között van az egykori útonálló.
Nos,
ebben a történetben van valami nehezen kezelhető, botrányszagú,
„jobb hallgatni róla” jelleg. Ugyanúgy, mint Jób sorsában,
vagy a tékozló fiú méltánytalannak tűnő, nem egészen kiérdemelt
családi megdicsőülésében: valahol mélyen bántja igazságérzetünket.
Kár
pedig, hogy így van, ez ugyanis arra utal, hogy nagyon röghöz
ragadt módon, antropomorf perspektívából látjuk a világot,
nem értve az Isten logikáját és távlatait. Hiába mondja el a
gyerekeknek hittanórán a lelkész, hogy a világ Isten órája,
amelyben a hátra forgó fogaskerekek is előre viszik a mutatót
– vagyis a látszólagos értelmetlenségeknek is értelme van
–, ezt az összefüggést még felnőtt korban sem értik meg
sokan. Pedig, ha értenék, felfognák azt is, hogy a golgotai
jelenetben csak látszólag, a csőlátásúak szemében történt
botrányos tévedés, valójában Jézus a szeretet, a megbocsátás,
az igazságosság, a méltányosság, a tisztaság eljövendő
keresztényi korszakát alapozta meg Dismas nem várt megdicsőítésével.
Itt Jézus szempontjai a mértékadóak, nem a bámészkodó
kibiceké. Meg kell tanulnunk végre: az ellentmondások nem
mindig azok, lehetnek ugyanis nézőpontok, ahonnét figyelve
sokkal inkább evidenciák.
De
megérteni azt, hogy a visszaforgó fogaskerék esetenként szolgálója,
sőt nélkülözhetetlen feltétele lehet az előrejutásnak, nem
csak a teológiában nehéz. A politikában is sokak foga beletört
már ebbe a rébuszba. Az elmúlt hetek központi sajtótémája
azon kétségbeesett óbégatás körül forog, hogy a Fidesz korlátozta
az Alkotmány Bíróság (AB) ítélkezési jogkörét, ami – így
érvelnek az aggódók – önmagában véve is alkotmányellenes
lépés. Na már most – kérdezik diadalittasan ugyanők, élükön
Sólyom Lászlóval, akinek a Népszabi szerint „felfordult a
gyomra” az új alkotmányozási tervtől –, lehetséges-e
alkotmányellenes eszközökkel védeni az alkotmányt? Lehetséges-e
erőszakkal megvalósítani az erőszakmentességet? Lehet-e
fegyverrel védeni a békét? Lehet-e piszkos kézzel tisztogatásba
fogni? Lehet-e bontással építeni? Amennyire teátrálisak ezek
a kérdések, annyira nyilvánvaló rájuk a válasz: igen, lehet.
Példa erre minden forradalom, amelyet a világtörténelem eddig
feljegyzett, de példa rá az ősz is, amely nélkül sohasem
lehetne új tavasz, és példa a holnapi hajnalt, az új napot és
új lehetőségeket garantáló mai alkony.
A
jog, így az Alkotmánybírósági működés is, két dologban
hasonlít a fákhoz. Egyrészt abban, hogy ha ügyesen
visszanyesik a nem kívánt hajtásokat, utána sokkal erősebb és
termőbb lesz. Másrészt pedig abban, hogy soha nem nőhetnek az
égig. A jelek szerint a Fidesz nem téved, amikor úgy ítéli
meg, hogy az AB ma nincs teljesen a helyén, és bármennyire törvényes,
legitim is a működése, néha inkább árt, mint használ.
Ugyanis bizonyos társadalmi, politikai, gazdasági anomáliákat
– (pl. a BKV, FKF, Posta százmilliós végkielégítései, a
Hagyók trónra emelése és regnálása, a Gyurcsányok országvesztése)
– megszüntetni nem tud, nem akar, mert azok ellen fellépni
nincs jogköre, de ha a Fidesz-kormányzat lép ellenük, akkor az
alkotmányosság nevében pajzsot tartanak eléjük. Itt valami
nem stimmel. Ha a közpénzek gátlástalan lenyúlása, politikai
pártok által dirigált elprédálása nem alkotmányellenes –
hiszen az AB mindvégig néma volt! –, de az ellopott javak
visszaszerzésére irányuló adóhatósági lépések annak minősülnek,
akkor itt valóban megérett az idő egy nagy alkotmányreformra.
Minél mélyrehatóbb legyen, és minél hamarébb!
Valójában
nem is új probléma ez, talán régebbi, mint maga az AB. Utalnék
rá, hogy évtizedek óta visszaköszönő társadalmi panasz van
arra, hogy a rendőrségi, ügyészségi eljárásjog pimaszul
sokat kedvez a bűnözőnek, leplezetlenül védi annak „személyiségi
jogait”, nem árulja el nevét, etnikumát, nem mutatja orcáját,
miközben néha fütyül az áldozatra.
Tik-tak-tik-tak:
ketyeg Isten órája. Csak el ne késsünk.
Szőcs Zoltán
|