2010.12.10.
Hullámzó vizeken kereszt
König Róbert kiállítása a gödöllői Városi Könyvtárban
A
poétikus cím a közelmúltban elhunyt Nagy Gáspár nem
mindennapi versének a homlokáról való. Mégsem a Hullámzó
vizeken kereszt című költemény illusztrációival van dolgunk,
hiszen – ritka az ilyen szoros együttműködés író és képzőművész
között – a linóleummetszetek 1999-ben, szinte a verssel együtt
születtek. Tihanyban, a Magyar Képzőművészeti Egyetem nyári
táborában, ahol a hely szellemétől – többek közt a
„dombocskán” székelő isteni jóságtól – megérintve
alkotott a költő és grafikus.
Tihany
a maga ezer esztendejével – csoda. A hullámzó vízre a történelem
rajzolt keresztet. Nagy Gáspár látomásos szövegével, a
tenger vizét kortyolgatva hívta elő a múltat – „pannon tónak
a legszélin / mit mondanak tengerszemnek / arra lovagló királyok”
–, és egy olyan gondolati-érzelmi példatárat tett a
grafikusművész elé, hogy neki csak kottáznia kellett a
dallamot. „Jön a Nap s vele István / fölkel minden pogány
ellen / Koppány köveit is tisztán / beépíti falba verten /
hordatja magasra égig / érjenek föl valahára / a mű ne
maradjon félig / Istené legyen a hála.”
De
ez sem olyan egyszerű, hiszen nemegyszer a képzőművész adta a
hívó szólamot. König horizontra feszülő, a képfelületet
berácsozó tövis keresztje s bárányának égi s földi útja
(a kész grafika) olyan elementáris erővel hatott a lírikusra,
hogy az a történelem – és saját belső idejének – grádicsain
lépkedve sem tudott elszakadni az őt inspiráló, költeményét
továbblendítő rajzi összegzéstől. Nem is akart.
A
látvány – kettős kőkereszt a villám hasította
hegyoldalban, a szűkülő vízfelületre fény-árnyékát
ültető vitorlás, a szerzetesi alázatról tanúskodó
repedezett föld mint szétosztandó étek – újabb, most már a
szó erejére épülő látvánnyal tetézve azt a költői valóságot
idézi meg, amelyben a szent hármas: a hitet védőbástyának
megélő ember, a mítoszi mezőkkel rokon táj és a „vizeken
hullámzó ország” történelme harmonikus egységet képez.
„Kőtengeren
kővitorla / úszik bibliai tájban / mintha árnyéka ki volna /
tűzve a bazalthegy oldalában / így haladnak fény és árnyék
/ ezer éve furcsa tárlat / fölöttük repülőn szállnék /
vagy mint búcsúzó madárraj / sötét felleget borítva / fehér
templomrom egére / de a zúgást a harangét / visszahoznám
mindig délre / mert ameddig egy harang szól / és a tájban áll
kőkereszt / Isten addig ott araszol / ladikodban s veled evez.”
Grafikából
induló összefoglalás vagy serkentője újabb rajzoknak? Nem
tudhatni. Azért sem, mert Königben, a mesterben, a különböző
technikák (fa- és linóleummetszet, stb.) tudós oktatójában
olyannyi fölgyűlt élmény leledzik – doktoriját a sokszázadra
visszatekintő lovas-ábrázolásokból és a ló kultúrtörténetéből
írta –, hogy eddigi grafikai lapjaiból (fókuszban a düreri mélységű
fametszetek) egy különleges művelődéstörténeti kollekció
is kitelnék. Tehát nem szükséges számára – noha elfogadta
íróbarátja invitálását – ihletre serkentő erő; az ír
partokra, a németek hazánkból való elűzésére és a
Balatonra (Tihanyra) kitekintő, a bibliai szimbólumtárból
ugyancsak merítő egyetemes motívumvilágával a drámának egy
olyan szenvedésfokozatát képes megjeleníteni, amelynek történései
(az azokra való utalás) Krisztus kereszt-halálát éppúgy fölelevenítik,
mint a fény fölszabdalásával a táj golgotai sötétséggel vívott
harcát.
A
fametszetek készítői – a Londonba költözött Buday Györgytől
és a szintén Nyugaton kiteljesedő Domján Józseftől a kolozsvári
Gy. Szabó Béláig – ugyanúgy a rajz mesterei voltak, mint König
Róbert. A népművészethez való vonzódás, a fekete-fehér,
illetve a fehér-színes foltok kontrasztja főképp Budayt és
Domjánt jellemezte. A Gy. Szabó-metszetek (nem esztétikai kategória
a különbözőség) már az övékénél szellősebbek, hiszen a
művész (késsel) valósággal cikázik a nyomódúcokat faragva.
König is, nagy bravúrral, ezt a rajzos technikát folytatja.
Lapjainak fény- és vonalrácsa, ideértve a megannyi satírozott
felületet is, olyan finoman van kivitelezve, hogy nem egy esetben
a nézőnek kétségei lehetnek a felől, hogy fa- vagy linóleummetszetet
lát-e, nem csupán tus-vagy ceruzarajz van-e előtte.
A
technikai tökély nem hat ki (csak áttételesen) a metszetek
szerkezetére, az új motívumok fölbukkanására és a régiek
ismétlődésére s a megannyi formavariációra, ám az önkifejezést
az egyetemes igazság szolgálatába állító alkotó számára fölöttébb
biztonságot nyújt. Így van ez a Hullámzó vizeken kereszt linóleummetszeteinek
esetében is. A szentendrei Vincze Papírmerítő Műhelyben és König
műtermében 50 számozott példányban készült mappa (2000) –
örülhetnek eme unikum birtokosai – már jól mutatta irodalom
és képzőművészet több mint találó, invenciózus – az erkölcsi
(költői) mondanivalót esztétikai szintre emelő – összefonódását.
Mindez egy kivételes szépségű műtárgyban valósult meg.
A
vallomásos „történelmi” verset kísérő, ugyancsak vallomásos
linómetszet-sorozat lapjai önállóan is megállnak. A gödöllői
tárlat, Nagy Gáspár ébresztésén túl, erre is szövetkezett:
a képköltemények grafikai szépségének és a belőlük
kiolvasható erkölcsnek a megmutatására. A világos, szellős,
egy színnel (acélszürke) nyomott, csaknem húsz lap valóban
foglalata – egyik jelentős foglalata – az életműnek.
Ha
a lírai előképet nézzük – „Kőből a súly / vízből a kék
/ hegyből a csúcs / Napból a fény / nádból a zöld / Égből
a Hölgy” –, nagyon is előttünk az „égi anya”, Mária képe.
König átköltésében az ország-vigyázó nem lehet más, mint
fehér fénypalástba öltöztetett, s eme kiterjesztett „szárnyal”
az ország földjét, falvait, templomait védő szent asszony
(kereszttel a fején megkoronázott királynő). A grafikai háló
fenn, a fej körül, és az égi rónától távol lévő alant, a
hegyek koszorúzta városképben sűrűsödik. A palást által
rejtett test – jelentvén, a föntről való szent vigyázás nála
létösszegző ima – a lég ellenállását legyőzvén valósággal
szállong-lebeg.
Másutt
a kőkatedrális, a kőkereszt, a kőemlékmű, a föld töviskoszorújával
befont, ám a rettenthetetlent is megrettentő „égi vár” s
„földi monumetum” szervezi a képet. Még csak fókuszban sem
kell állniuk, hogy erejük kitessék. A koronás fők és a szent
sereg alatt vágtató, ágaskodó – elölnézetből, fél-oldalról
ábrázolt, fölvetett fejű, megnyújtott nyakú – lovak
ugyancsak főszereplők. Kivont kardok, békés bivalyok, inukat
feszítő, támadó szörnyek – egyik grafikai lapon éles agyarú
vaddisznó tapos a keresztet védő harcosra – feszítik, emelik
drámaivá a cselekményt. A táj tövisből és szögesdrótból
font kerítését áttörő corpus – a tisztaságnak mindig van
küldetése és sugallata – maga a nyugságos béke.
Szó
se róla, König Róbert motívumkincse drámaibb – ezért súlyozó
szerepe letagadhatatlan –, mint Nagy Gáspár tizenkét részből
álló versének történései. Az emlékező, elégikus hang a
linóleummetszeteken valaminő aktív– önvédő, nemzetvédő
– szólammá válik. Miként a hajdani mappa bevezetőjében írtam:
„Hullámzó vizeken kereszt? Hullámzó vizeken élet!”
Szakolczay Lajos
|