vissza a főoldalra

 

 

 2010.12.10. 

Balanchine-est
(Magyar Állami Operaház – Magyar Nemzeti Balett)

George Balanchine, az elmúlt század balettművészetének megújítója, korszakos jelentőségű koreográfusa, a zene szerkezetéhez, hangulatához illeszkedő, azt kifejező szimfonikus balett megteremtője Georgij Melitonovics Balancsivadzeként Szentpéterváron született 1904-ben és New Yorkban 1983-ban távozott az élők sorából. Ahogyan a neve is mutatja, grúz nemzetiségű volt. A Cári Balett Akadémiát végezte el, itt bontakoztatta ki művészi tehetségét, táncolt, de zeneszerzőként, zongoristaként is kipróbálta magát. A lenini forradalom után a balettnek, mint kispolgári csökevénynek el kellett tűnnie, felszámolták az akadémiát. Mindenféle méltatlan munkák után, 1921-ben a Mariinszkij Színház balettkarához szerződött, 1924-es párizsi turnéjuk alatt úgy döntött, nem tér vissza a Szovjetunióba, hanem a Nyugat-Európában igencsak kedvelt Ballets Russes-hez, a nagyformátumú balett igazgatónak, Szergej Gyagilevnek az együtteséhez csatlakozik. Őtőle kapta a franciásan csengő Balanchine nevet is. Az Egyesült Államokba 1930-ban költözött, 1933-ban itt találkozott Lincoln Kirsteinnel, aki Amerikában szerette volna meghonosítani az európai balettművészetet, ezen belül is a klasszikus orosz balettet. Ketten hozták létre New Yorkban az Amerikai Balettiskolát. Itt a Metropoliten Opera állandó balett-társulatát vezette 35’től 38’-ig, majd 1938-tól 46-ig koreográfusként tevékenykedett Hollywoodban, a Broadway-n, az USÁ-ban működő Monte Carlo Orosz Balett társulatában. 1948-tól 64-ig a New York City Ballet művészeti igazgatója volt. Itt teljesedett ki művészete, ekkor alkotta meg azt a 110, kisebb-nagyobb táncművét, amelyek közül ma is legalább 30-40 látható a világ táncszínpadain. Balanchine koreografálta egész estés balettek java része cselekmény nélküli, de akadnak olyanok is, amiknek kerek történetük van. Ez utóbbiak közül a legismertebb Sztravinszkij Tűzmadár, Csajkovszkij Diótörő, Minkus Don Quijote. Ez utóbbi 1965-ös bemutatóján a címszerepet a 61esztendős Balanchine táncolta.

Operaházunkban tavaly, március 7-én mutatták be három táncművét: a Szerenádot, Concerto Baroccót, a Who Cares?-t Balanchine-est összefoglaló név alatt. Közülük a Szerenádot 1977-ben már láthatta a pesti közönség. Ez év októberében új szereposztásban állították színpadra. Balanchine a Szerenádot Pjotr Iljics Csajkovszkij Vonósszerenád című művére 1934-ben álmodta meg nem sokkal az után, hogy Amerika földjére lépett. Bármily hihetetlen, ezt a mesés és nehéz táncelemeket tartalmazó koreográfiát a School of American Ballet vizsgájára készítette. A Szerenád máig a leggyakrabban műsorra tűzött alkotása, mert körüllengi a magasabb rendű, éteri tisztaságú szépség. Amikor szétnyílik a függöny, a világoskék hátterű színpadon fehér tütübe öltözött balerinák kecses mozdulattal várják, hogy megszólaljon a zene és elkezdődjön a tánc, a közönség álmélkodása és elragadtatása jeléül önkéntelenül is tapsolni kezd. A nézők átadják magukat a lenyűgöző látványnak, megfogja lelküket a muzsikából, valamint a balettkar, és Pap Adrienn, Boros Ildikó, Keveházi Krisztina, Bakó Máté és Machner Szilárd táncából létrejövő csoda. A Concerto Barocco a zeneirodalom óriásának, Johann Sebastian Bachnak d moll hegedűre írt kettősversenyét táncolja el Popova Aleszja, Somorjai Enikő, Apáti Bence és a nyolc kartáncosnő. Ennek a premierje 1941-ben, New Yorkban volt az American Ballet Caravan előadásában. Sem a Szerenádnak, sem a Concerto Baroccónak nincs cselekménye, a közönség átléphet abba a tüneményes dimenzióba, amibe a tánc káprázata varázsolja bele. A harmadik darab egészen máshogyan fest, a Who Cares? George Gershwin 1924 és 31 között komponált 17 songjára, világslágerére készült. Ennek is New Yorkban, 1970-ben volt az ősbemutatója. Az amerikaiakra oly jellemző harsányságot, az ’oda se neki’ életérzést adja vissza a koreográfia, valamint a fekete-piros, csillogó-villogó, a kabarék világára emlékeztető jelmez. Manhattan felhőkarcolóit ábrázoló háttér előtt nem folyamatosan, hanem 17 önálló darabként táncolja el a Who Cares?-t Bajári Levente, Kozmér Alexandra, Boros Ildikó és Radinya Dace.

Balanchine hódolattal tekintett a szebbik nemre, négy felesége mellett számtalan szerelme, múzsája is volt. A balerinákért különösen rajongott. Mindez meglátszik koreográfiáin is. Műveinek előadása komoly igénybevételt jelent, nagyfokú zenei érzékenységet, tánctudást követel. Az összes táncos tudása legjavát adja, mindenki kitesz magáért. Nem csak a balerinák és a balerinók nyújtanak átlagon felüli teljesítményt, hanem a Medveczky Ádám által vezényelt zenekar is. A karmester avatott kézzel és óramű pontossággal dirigálja a zenészeket. A közönség szűnni nem akaró tapssal köszönte meg ezt a feledhetetlen estét, mert olyan égi magasságba emelhette a tekintetét, aminek megfoghatatlan szépségébe, fennköltségébe csak ritkán pillanthatunk be.

 

Dr. Petővári Ágnes