vissza a főoldalra

 

 

 2010.12.10. 

Szeplőtelen fogantatás

Sokféleképpen történhetett volna a megváltás. Isten úgy akarta, hogy Fia Jézus Krisztus, anyától szülessék. Mert a teljes értékű élet anyától indul el. Az ősegyház és később az atyák az eretnekségi vitákban a monofiziták és az agnosztikusok ellenében Jézus valóságos emberségét Máriával bizonyították. Ő volt a bizonyíték, hogy Jézus Krisztus nem csupán egy szellem, és nem látszat ember, hanem valóságos. Mária biztosíték arra, hogy Jézus Krisztus valóban ember. A bizonyosság azonban oda-vissza érvényes. Jézus Krisztus valóságos istenségéből pedig következik, hogy a földi anya, mentes az áteredő bűntől. A mai ünnep azt jelenti, hogy Mária nemcsak alkalmas, hanem méltó is hordozni a Messiást.

 Egykor a frigyláda nagy gonddal, egészséges, hibátlan fából készült, hiszen a szövetség ládájaként a Tízparancsolat tábláit és a mannát hordozta: jelül, hogy Isten gondoskodik népéről – Mária az Új Szövetség ládájaként hordozta, Isten Igéjét, a Mennyből alászállott élő kenyeret, az újszövetség főpapját. Természetes, hogy erre nem csak alkalmasnak, hanem méltónak is kellett lennie. Az alkalmassággal ugyan senkinél sincs gond, hiszen általában a természet gondoskodik a lányoknál arról, hogy valaki anya lehessen, ám ez nem jár együtt azzal, hogy erre méltó is. Van egy nagyszerű mondása a latinoknak: „poeta nascitur sed pedagogus fit” – vagyis, hogy költőnek születni kell, tanítóvá válik az ember. A Szűzanya méltóvá lett szeplőtelen-fogantatása által arra, hogy Jézus Krisztus édesanyjává váljon. Használjuk a született tehetség kifejezést. Egy cigány ember zenei adottsága, a latin népek dallam- és tánc iránti fogékonysága, egy zongoraművész nagyszerű zsenialitása – amire születni kell. Bárki megpróbálkozhat vele, el is jut szorgalommal egy szintig – de a csúcsra, nem jut, a legjobb biztosan nem lesz, hacsaknem: született tehetség. Mária szeplőtelen tisztasága, mentessége az áteredő bűntől ezt a született adottságot jelenti.

 A szeplőtelen fogantatást, az áteredő bűnnel szemben szoktuk meghatározni. Az áteredő bűnt azonban nehéz megmagyarázni a mai embernek, amikor még a saját maga által elkövetett bűnöket sem tartja bűnnek. Azt pedig, hogyan fogadná el, ami úgy nehezedik rá, hogy neki nincs benne része aktív módon. Kezdetben Isten az angyalokat, Ádámot és Évát bűntelennek teremtette. A beteljesedés idején a Megváltó, mint új Ádám tűnik fel és mellette Mária, az egyház szemléletében, mint az új Éva jelenik meg: újra bűntelenül. A megváltás képszerűen olyan, mint egy mély gödörbe esett ember kimentése a gödörből. Vagy le kell menni érte, vagy lenyújtani egy kötelet, vagy ha elérjük, lehajolni hozzá, és kézzel kihúzni. Mária esetében a szeplőtelen fogantatás azt jelenti, hogy megőrizték attól, hogy ilyen helyzetbe kerüljön. Nem kellett tehát semmilyen módon megmenteni, hiszen sem így sem úgy nem esett bűnbe. Az ősbűn következménye végső soron a halál. Az egyház ezért nem beszél hivatalosan arról, hogy Mária meghalt vagy sem, pedig az ősegyház nagy becsben tartotta halottjai emlékét. Sírjuk fölött miséztek, emléküket ápolták, hitük erősítésére példájukat követték. Az egyház Mária földi életének befejezését a mennybevétellel zárja, mintegy folytatásaként e mai ünnepnek.

 Juhász Ferenc

 

(Forrás: erdely.ma)