2010.12.10.
Tokár János: Minél több a munka, annál
jobban érzem, hogy rászorulok Istenre
Böjte Csaba
ferences szerzetes, a dévai gyermekotthon vezetője húsvétkor
indította el az Ilyen az én papom című honlapot. Felhívásában
pedig a papokat érintő pedofilbotrányok kapcsán úgy
fogalmazott: „Töltsük meg a sajtót, a világhálót olyan,
Istennek szentelt személyek életrajzával, cselekedeteivel,
akikre csak büszkeséggel tudunk gondolni. Ne hagyjuk, hogy néhány,
részben még nem is ellenőrzött féligazság, bemocskolja azt
az intézményrendszert, vagy azokat a személyeket is, melyek számunkra
nagylelkűen otthont adtak, lelki, szellemi születésünkhöz
hozzá-járultak.” Mindezt azért, hogy a méltatlan egy százalék
mellett szó essen az áldozatos életet élő 99 százalékról
is. A Magyar Kurír ezért interjúsorozatot indít, amelyben
papokat, szerzeteseket mutat be. Első interjúalanyunk Tokár
János, ferences szerzetes, az esztergomi
ferences gimnázium igazgatója, akit augusztusban Pro
Educanda Juventute díjjal tüntetett ki a Közép-Európai Tanárakadémia
a Bajnán és Nagysápon a felnőtt cigány népesség számára
indított esti tagozatos gimnáziumi képzés miatt.
Hogy lett pap és szerzetes?
1971-ben kerültem
az esztergomi ferences gimnáziumba. Az előző évben jártak a
falunkban ferences atyák triduumot tartani, és az egyikük azt
mondta, hogy Esztergomban a helyem. Akkoriban kevés volt a
jelentkező, és a tanulmányi eredményeim elég jók voltak. A
papság iránt már korábban is érdeklődtem, és ez a ferences
gimnáziumban felerősödött bennem, mivel igen kiváló példák
álltak előttem.
Ez mennyire volt jellemző az évfolyamra?
Ferences
szerzetesnek sokan eljöttünk volna szívesen, de a tanítással
együtt csak ketten vállaltuk ezt az osztályból. A mi osztályunkból
tízen mentünk papnak, a másik osztályból ketten. A tizenkettőből
ketten lettünk ferencesek, a többiek egyházmegyés papok.
A kommunista
diktatúra elriasztott sokakat a papi hivatástól?
Nem foglalkoztunk azzal, hogy milyen a rendszer, beleszülettünk,
nem volt ez számunkra különleges. Ha szabad világba születtünk
volna, biztos nyomasztó élményként ér minket, de
gyerekkorunktól kezdve megszoktuk, hogy bizonyos dolgokról nem
szabad beszélni, vigyázni kell, mit csinálunk. Soha nem éreztem
magamon a diktatúra nyomását. Nem akartak soha beszervezni.
Nekem inkább használt, mert nem tett szétszórttá, és nem
akadályozta, hogy jobban befelé éljek.
És ma mennyien állnak ferencesnek a diákok közül?
Évfolyamonként egy-két diákunk jelentkezik papnak,
szerzetesnek két-három évente egy. De még mindig úgy állunk,
hogy a rendtartomány fele, azaz valamivel több, mint ötven
ferences szerzetes ebben az iskolában végzett.
Mi volt a vonzó a papságban és a szerzetességben?
Gyerekkoromban úgy éltem át: a templom olyan, mintha az
ember a mennyországban lenne. A falusi házikónkban volt a
mindennapok világa, ami egy kisgyerek számára néha unalmas. A
templom pedig hatalmas nagy volt, sok szép virággal, oltárokkal,
vastag szőnyegekkel, vakító reflektorokkal, a pap ragyogó fehér
és mindig más-más színű ruhákban. Az volt az érzésem, ez
itt a mennyország. A templom a Szentháromság tiszteletére van
szentelve, így az oltárkép miatt is úgy éltem át, hogy itt
vagyunk a jó Isten színe előtt.
A szerzetességben az tetszett meg, hogy áldozatos
embereket láttam magam körül. A prefektusom mindent a lehető
legnagyobb becsületességgel és precizitással csinált, mindenütt
ott volt óraműpontossággal, ahol meg kellett jelennie. A párhuzamos
osztály osztályfőnöke és prefektusa 13 évig látta el az
igazgatói munkakört. Finom intelligenciával volt megáldva, és
nem félt a kétkezi munkától sem. Elvégezte a
legkellemetlenebb munkákat is, például ha eldugult egy vécé,
akkor szépen kipumpálta, miközben mi, 16-17 éves fiúk hányingerrel
fordultunk el. Matematika és ábrázoló geometria szakos volt,
és úgy tanított, hogy ha éppen nem akadt kémiatanár, elvégezte
a kémia szakot, aztán a fizika szakot, majd az oroszt is. Amikor
pedig lebénult, megtanulta a kosárfonást, hogy hasznosíthassa
magát. Olyan embernek ismertem meg, aki nem csak beszélt, hanem
láthatóan egész életét odaadta a jó Istennek, és nem volt
benne semmi hiúság, a legalantasabb ítélt munkát is úgy végezte,
mintha tanítana.
A tanári és a ferences hivatás miként egészíti ki egymást?
Szeretem a szellemi munkát, és nagyon jó lehetőség az,
hogy ezt tovább is tudom adni. És hála Istennek a gyerekek is
nagyon jók. Több olyan ember megfordult az iskolában, akik arra
hívták fel a figyelmünket, hogy látjuk-e mi is, ide olyan
gyerekek járnak, akiknek ragyog az arcuk? „Nem tudjátok,
milyen óriási kinccsel rendelkeztek! Ha bármerre fordultok,
ilyen tiszta tekintetű emberekkel ritkán találkoztok!” –
mondják nekünk a diákjainkra utalva.
Magyar-latin
szakos vagyok, mostanában inkább hittant vagy filozófiát tanítok,
és ezek a tantárgyak lehetővé teszik, hogy sokat gondolkodjunk
a diákokkal a szépről, a jóról, az igazról és mindezek forrásáról,
a jó Istenről. A ferences hivatás meghatározása: szemlélődő,
missziós testvéri közösség. II. János Pál pápa 1982-ben Róma
városi misszióra készülő ferenceseknek ezt mondta:
„Menjetek elébe a mai embereknek! Ne várjátok, hogy ők jöjjenek
hozzátok! Ti próbáljátok meg elérni őket! A szeretet sarkall
minket erre. Jézus szavai – menjetek el az egész világra –
az evangelizáció előtt megnyitják az egész világot, és csodálatosan
visszhangoznak a ti lelkiségetekben, amelynek része az útonjárás.”
Úgy tapasztalom, hogy az iskola egyre inkább ezt a missziós
feladatot tölti be. Egyre több olyan diákkal van dolgunk,
akiket azért hoznak ebbe az iskolába, mert valahol a gyökerekkel
van gond. És szinte mindegyik „eset” visszavezethető arra,
hogy egy Isten nélküli világban az alapvető értékek is mind
megkérdőjeleződnek. Az ember elszigetelődik, egyedül marad,
elbizonytalanodik mindenben.
Miből merít erőt, miből töltekezik?
Minden hívő ember számára egyértelmű, nem fejtek meg
nagy titkot, ha azt mondom, az ember a bensejében találkozik önmagával
és a jó Istennel. Persze a befogadóképességem mértékétől
is függ, hogy mennyire tudom beengedni magamba a végtelen
Istent. De biztos, hogy Ő reményt és lehetőséget ad nekünk a
fejlődésre. Azt tudom mondani, amit a zsoltár is, hogy „a te
arcodat keresem, Uram”. Ha a keresés megmarad az emberben, ez
reményt ad arra, hogy találkozik az élő Istennel, nem pedig
egy emlékekből élő, vagy az évek során megkövült képlettel.
Mit ad a szerzetesközösség?
Sok vidámságot jelent a számomra, hiszen sokan és különfélék
vagyunk. A közösség sokkal jobban láttatja velem a korlátaimat,
önkritikára és hálára nevel.
El tudná ilyen közösség nélkül is képzelni az életét?
Néha el… egyébként szeretek egyedül is lenni, egy-két
napot egy hétből el tudnék tölteni egyedül. Persze a fejemben
azért mindig ott mocorog a felelősségtudat: mit kellene még
tennem, mire kellene még jobban oda figyelnem a közösség
dolgaiban.
Voltak mélypontok, megrendülések a papi élete folyamán?
Ha elő is fordulnak, azok inkább önmagammal
kapcsolatosak, nem a hivatásomat érintik. Néha elgondolkodom
azon, hogy a jó Isten mennyi jót adott nekem, és bennem ezzel
együtt mennyi hűtlenség van. Ez nem líra, hanem önmagammal
szembeni elégedetlenség. Hogy Isten kegyelmének nem tudok
megfelelni, nem azért, mert nem akarok, hanem mert annyi sok
hiba, bűn, oktalanság, hiúság él bennem. Szinte pillanatonként
kellene újra és újra lelepleznem önmagam előtt magamat.
Miért indított három, illetve két éve esti tagozatos gimnáziumi képzést
Bajnán és Nagysápon a felnőtt cigány népesség számára?
Nem én találtam ki ezt, hanem megkeresett minket egy hölgy
a cigány önkormányzattól, Oláh Anita, és vele a helybéli plébános,
Nyíri Róbert, és addig-addig győzködtek, míg végül kötélnek
álltam. Azt mondtam, menjenek a tartományfőnökhöz, és ha
vele elintézik, akkor szívesen belevágok. A falu összes vezetője
megmozdult az ügy érdekében. Olyan sokan jelentkeztek, hogy
amikor elmentünk a községházára, tele volt a tanácsterem
mindkét helyen lelkes emberekkel. Nem lett volna szívem azt
mondani, hogy nem fogunk ide jönni.
Gondolom, sok nehézséggel jár az igazgatóság mellett még egy ilyen
iskolát is felállítani.
Egyáltalán nem éreztem nehéznek, mivel rengeteget segítettek
a helyiek. Az ott tanító kollégáim is lelkesen csinálják, és
látnak benne fantáziát. Többen kijelentették, hogy életük
egyik legértelmesebb része ez. Én is tanítottam magyart és
hittant, és szeretek oda járni. A legkisebb figyelmességet is
hihetetlen nagy szeretettel viszonozzák. Úgy kezdtem a tanítást,
hogy megbeszéltük: tegeződjünk. Órán mindig piszkálom őket,
hogy mondják el, ők mit gondolnak valamiről. Tele vannak félszegséggel,
mert ők már régóta kijárták az iskolát, és nem értenek az
egyes feladatokhoz, és most felnőtt fejjel újra visszaültek az
iskolapadba. Nem akarnak leégni egymás előtt és előttem sem.
Mégis, amikor ráveszem őket, hogy csináljanak meg valamit, utána
mindenki örül neki. Ilyenkor ők is csodálkoznak, hogy ők erre
képesek voltak? Most arról álmodozunk, pontosabban én csak segítek
benne, hogy a Gandhi gimnázium mintájára indítunk egy nappali
tagozatos, egyházi cigánygimnáziumot itt, Esztergomban. Csak
cigányoknak, 14 éves kortól, de lenne benne egy két éves
szakközépiskolai képzés is, így 20 éves korig ott tanulhatnának
a diákok, és lenne hozzá kollégium.
Miért van az, hogy az egyházi cigánypasztoráció sikeresebb, mint az
állami programok, amelyekkel segíteni szeretnék a cigányokat?
Ennek sok oka lehet, az egyik alapvető oka, hogy a cigányok
vallásosak. Ha nyitottak vagyunk feléjük, és nem ültetünk el
bennük bizalmatlanságot, akkor az egyház, az egyháziak minden
közeledését megtiszteltetésnek, ünnepnek tekintik. A cigányok
vallásossága mellett a másik fontos dolog az, hogy az egyházi
embereknek illik minimum áldozatosnak lenniük. Ha egy egyházi
ember azt nézi, hogy mikor jár le a munkaideje, vagy mikor kap
valami pénzt, egyáltalán, hogy hol és mikor kap viszonzást,
és megéri-e neki, akkor, az nem egyházi ember és nem jó
helyen van. Ha nem tudja odaadni az idejét, energiáját ingyen,
még csak nem is az emberek mosolyáért, hanem egyedül a hivatásából
fakadóan, akkor ott baj van. Ez a kettő biztosan sokat segít
abban, hogy az egyházi cigánypasztoráció sikeresebb lehet.
Sűrű az élete?
Egyszerre vagyok a gimnázium és a kollégium igazgatója,
házfőnök, vezetek egy szociális otthont, ahogy az említett
esti tagozatot, és közfeladataim is vannak, például a kórház
kuratóriumában, a megyei oktatási közalapítványban, stb.
Nemrég pedig arra kért meg Székely János püspök úr, hogy
tanítsak a szemináriumban. Ha a jó Isten nem adna erőt, és
nem lenne egy közösség mellettem, mindezt nem tudnám csinálni.
Nem én találtam ki magamnak ezeket a feladatokat. Kérnek, hívnak,
és a lelkiismeretemben hallom Bernanos mondatait: „Mi, keresztények
folyamatosan arról beszélünk, a tehetetlenség, a lustaság és
a gőg könnyeivel, hogy teret veszítünk. Csakhogy nem a világ
részesült Krisztusban, hanem mi, hogy átadjuk őt a világnak.
Isten a mi szívünkből vonul vissza; csakis bennünk
zajlik a kereszténység térvesztése.”
Érez olyasmit, hogy gyakran
szétválasztják a papot és az embert, és papban nem látják
az embert?
Én úgy érzem, bennem még nem választották szét a kettőt,
és én sem tudom szétválasztani magamban. Ez attól is függ,
hogy ki milyen szerepeket játszik el. Szerintem én ugyanolyan
vagyok akkor, amikor papként teszem a dolgom, mint amikor nem
papként. De nem is tudom, hogyan lehet ilyen, én a kettőt nem
tudom szétválasztani. Lehet, hogy sokak részéről van ilyen
megközelítés, de azt azonnal helyére kell tenni, hiszen ha a
rend neve az, hogy Kisebb Testvérek Rendje, akkor nem engedhet
meg magának ilyen helyzeteket.
Az egyházon kívülről sem érez ellenséges hozzáállást a papok
felé?
Rengeteg civil kapcsolatom van. 30-40 éves embereket úgy
keresztelek meg, hogy azelőtt sosem volt kapcsolatuk az egyházzal.
Sose éreztem azt senki részéről, hogy ne tudnánk egymással
szóba állni. A munkám emberek közé visz, és nem csak hívő
emberek közé. Van egy erdei iskolánk fent, a Gerecsében, ahová
nagyon sokan jönnek be úgy, hogy megkérdezik tőlem, én
vagyok-e a gondnok, mert elég szakadtan, munkásruhában állok
előttük. Úgy szoktam velük szóba elegyedni, hogy nem tartom
fontosnak elmondani, hogy igazgató vagyok. Fontosabb, hogy az
emberi szinten találkozzunk. És amikor szóba kerül, hogy pap
is, csak nagyobb tisztelet jár vele. Olyan már volt, hogyha
valamit rosszul csináltam, éreztem, sőt meg is mondták, hogy
nem ezt várták volna el egy paptól.
Azt gondolom, hogy
minden olyan támadást, ami az egyház, a papok ellen irányul, a
legjobb úgy felfogni, mint ami a megtisztulásunkhoz szükséges,
és a választ is úgy adni, mint akik ebből alázatosan az Úr
hangját szeretnék meghallani és tanulni belőle.
Ennyi munka mellett van szabadideje?
Szoktam csinálni magamnak. Szeretem járni az erdőt, állatok
körül dolgozni, szívesen végzek fizikai munkát, de most ebből
van a legkevesebb. A
feladataim, döntéseim felelőssége valóban rajtam van, és
nekem kell értük számot adni. A legnagyobb szabadságot mégis
akkor élem át, amikor belül vagyok szabad – minden aggódástól,
kicsinyhitűségtől, nagyképűségtől, indulattól. Legjobban
az pihentet, amikor bennem béke van, amikor nem akarok mindent
gyorsan megoldani, hanem az él bennem, hogy a jó Isten mindenek
felett van.Egyébként nem érzem, hogy kimerülnék. Vannak
nagyon pörgős napok, amikor ezer helyre kell szaladnom és számtalanszor
más-más érzelmi-hangulati közeg fogad. Egyik percben például
értekezletet tartunk, utána megkeres valaki, hogy temessem el a
feleségét, majd gazdasági ügyekkel kell foglalkoznom, aztán
fel kell köszöntenem egy kollégát, és odahoznak hozzám két
problémás gyereket. Ez tud nehézséget okozni, hogy az aktuális
pillanatot mélységeiben át tudjam élni, akármilyen gyorsan is
változik.
Sokan hamar kiégnének ennyi munka mellett.
Én nem érzem magam fásultnak. A feladat növel is.
Jelenleg azt érzem, hogy a feladat arra hív, hogy minél becsületesebben
adjak választ arra, amit a jó Isten kér tőlem. Minél több a
munka, annál jobban érzem, hogy rászorulok Istenre. Annál kevésbé
lehetek gazember, mert akkor mindenütt eljátszom a lapot. Isten
jobban vezet maga felé akkor, ha fel merek magamból minél többet
áldozni.
Szilvay Gergely
|