2010.12.10.
Vége az elhallgatás cenzúrájának
November
18-án a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriuma megválasztotta
a közmédiumok vezérigazgatóit, akik még aznap alá is írták
szerződéseiket. A médiát és a hírközlést szabályozó
egyes törvények módosításáról szóló 2010. évi LXXXII. törvény
szerint a közszolgálati részvénytársaságok vezérigazgatói
felett a munkáltatói jogkört a Közszolgálati Közalapítvány
kuratóriuma gyakorolja, jogkörébe tartozik a vezérigazgatók díjazásának
megállapítása és munkaviszonyuk megszüntetése is. A választás
körülményeiről, a négy közmédium vagyonösszevonásáról,
a feléjük megfogalmazott elvárásokról és a székházügyről
Balogh Lászlót, a Közszolgálati
Közalapítvány Kuratóriumának elnökét kérdeztem.
– Mint arról a sajtó is beszámolt, első
körben a Magyar Televízió, a Duna Tv, a Magyar Rádió és az
MTI élére két-két jelölt volt, és egyikük sem kapta meg a
szükséges kétharmados többséget. Ebből az ellenzéki újságírók
azt a következtetést vonták le, hogy nem is az igazi jelöltek
voltak az első menetben, hanem – miután őket nem lehet ugyanúgy
jelölni a második körben – ez valamiféle próbajáték volt.
Mi erről a véleménye?
– Ez nem felel meg a valóságnak. Ki kell hangsúlyozni,
hogy a Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriuma nem jogalkotó,
hanem jogalkalmazó. A megváltozott médiaszabályok értelmében
a Médiatanács jelölt egy-egy közmédium élére két-két főt,
a miénk pedig a választás joga. Mi a nyolc jelölt közül ötöt
meg is hallgattunk. Két jelölt külföldön tartózkodott, egy
pedig egy előre megszervezett programon vett részt, így ők
személyesen nem számoltak be koncepcióikról. A meghallgatás
időpontját a lehető legkorábbra tűztük ki, mert véleményem
szerint egyetlenegy cég sem maradhat hosszú távon vezérigazgató
nélkül. Az pedig már eddigi munkásságukból és a meghallgatások
alapján is kiderült, hogy az első kör jelöltjei is mind elkötelezett
hívei a közszolgálati média megerősödésének. A kuratórium
tagjai közül pedig mindenki a lelkiismerete szerint szavazott.
– A második fordulóban már elég volt az 50%-os támogatottság.
– Így van, s a balliberális média azzal támadott
minket, hogy a jobboldal által támogatott jelöltek kerültek
vezető pozícióba. Ez nem igaz, mert a nyertes négyből hárman
több mint 50%-os támogatottságot élveztek. Ez azt jelenti,
hogyha őket jelölték volna az első körben, feltehetőleg már
akkor megkapták volna a kétharmados támogatottságot. Azt
viszont nem árulhatom el, hogy konkrétan mennyi szavazatot
kapott egy-egy jelölt, mert így döntött a kuratórium.
– Az is titok, hogy mennyit keresnek majd a
vezérigazgatók?
– Nem, de érdekes módon erről nem is beszélnek az
ellenzéki újságírók. Már november 18-án elfogadtuk a megválasztott
vezérigazgatók munkaszerződését is. A négy vezérigazgató
az eddigi elnökökhöz képest 4-500 ezer forinttal kevesebb
fizetést kap. Mi bruttó 1.700.000 Ft-ban maximáltuk az ő fizetésüket
és ehhez jön egy 25%-os premizálási lehetőség abban az
esetben, ha az általunk megfogalmazott prémiumfeltételeket
teljesítik. Mindez tehát nem fizetéskiegészítés, mindig
megvizsgáljuk a valós teljesítést is.
– Kevesebb lesz a fizetésük, de úgy
olvastam, hogy a jogkörük is szűkebb lesz a vezérigazgatóknak,
mint a volt elnököknek.
– Ez nem így van. Ugyanúgy korlátlanul felelősek az
intézmény működtetéséért. Azért is, hogy mi megy az adott
tévében, vagy rádióban. Ha már a fizetéseket említettük,
meg kell jegyezni, hogy számtalan olyan munkatárs dolgozik
jelenleg az MTV-nél, akik többet keresnek, mint a vezérigazgató.
El is mondtam, hogy a jövőben a szerződéskötéseknél ügyelni
kell arra, hogy ilyen ne fordulhasson elő.
– Olvastam, hogy ön azt szeretné:
folyamatosan emelkedő színvonalú, sokszínű, pártatlan, a
kulturális sokszínűséget bemutató rádióval és televízióval
találkozzanak a fogyasztók a jövőben. Azt látom, hogy ma
egy-egy közmédium internetes oldala népszerűbb, mint maga az
intézmény által sugárzott adás.
– Az online felület nem tartozott eddig a médiatörvény
alá. Tehát azt sem szabályozták, hogy mennyi reklám, vagy
milyen híranyag kerülhet fel egy adott közmédium online oldalára.
Amíg az MTV sem nézettségben, sem más paraméterekben nem volt
vezető a televíziós piacon, addig adott időszakokban – pl.
futballbajnokságok idején – a telesport.hu a leglátogatottabb
portál volt. Az MTV-nek van tehát néhány olyan honlapja, ami
piacvezető. A cél, hogy ennyire népszerűek legyenek a közmédiumok
is. A Kossuth Rádió jelenleg is piacvezető, s ezt meg is
akarjuk őrizni. A tihanyi médiakonferencián elmondtam: az MTV
és a Duna Tv két-két csatornáját nem szabad külön kezelnünk.
A közelmúltban elfogadott és a reményeink szerint decemberben
megszavazásra kerülő médiaszabályokkal négy közszolgálati
televíziós csatornánk lesz. Méghozzá olyanok, melyek magas
szintű tartalommal, és nem bulváros módon elégítik ki a nézők
igényeit.
– Hol a határ a sokszínűség és a bulvár
között?
– Nem csak alpári, pornográf, trágár módon lehet szórakoztatni
az embereket. Sőt! Ez nincs is a közszolgálatiság határán
belül. Mi nem olyan köztévét képzelünk el, ahol reklámok
szakítják meg a műsorokat. Amikor a Bajnai-kormány elvont kb.
10 milliárd forintot azért, mert az MTV vezetése, ahogy az összes
külsőssel tette, megszüntette a Nap-Kelte szerződését, le
kellett állni a saját műsorok készítésével. Akkor a kollegák
kénytelenek voltak archívumból feltölteni a műsoridőt. És
mi történt? Látványosan nőtt a nézettség. Mindez azt bizonyítja,
hogy Magyarországon igenis nagy az igény a magas színvonalú és
tartalmas tévéjátékok, tévéfilmek, színházi közvetítések
iránt. Ebből az következik, hogy minél több hazai gyártású,
tartalmas filmet kell előállítanunk. Az összes megspórolt pénzből,
amit a gyártóbázis- és vagyonösszevonással, vagyonkezeléssel
megnyerünk, magyar tartalmakat állítunk majd elő. Lesznek
gyerekeknek szóló műsorok, és nagyon szeretném, ha olyan
csatorna is lenne, ami művészetekkel, magaskultúrával
foglalkozna. Hála Istennek, január után – ha elfogadják a médiatörvényt
– mind a négy csatorna az összes kábelszolgáltatónál
fogható lesz. Reményeink szerint két köztelevíziónk lesz összesen
négy közszolgálati csatornával, mert a két jelenlegi, úgynevezett
ismétlő csatorna is megújul.
– November 22-én került az Országgyűlés
elé az a törvénytervezet, amely A médiaszolgáltatásokról és
a tömegkommunikációról címet viseli. Sajtóinformációk
szerint, ha a törvényt elfogadják, akkor az MTI a közszolgálati
hírszolgáltatás csúcsszervévé válik és lényegében az összes
közmédiumban ugyanaz a híradás jelenne meg egy-egy közéleti
eseményről. Akkor hol itt az ön által említett sokszínűség?
– Rosszul idézik a még el sem fogadott törvényt. Lesz
egy televíziós menürendszer, amelynek célja, hogy egy jelentős
eseményre ne menjen ki három stáb, három autóval, hanem elég,
ha egy megy ki. Ez is jelentős anyagi megtakarítást jelent. Egy
stáb felveszi az anyagot, de nem kell attól tartani, hogy a Duna
Tv-nek és az MTV-nek ugyanolyan lesz a híradója. Másként kell
szólni ugyanis a Duna Tv nézőihez. Vissza kell állítani
azokat az eredeti célokat, amelyekért létrejött a Duna Tv. Egyértelmű,
hogy az MTV híradójába nem fér bele minden, ami a világ
magyarságával foglalkozik. De a Duna Tv-nek napi rendszerességgel
hírt kell adnia a határon túli magyarságot érintő eseményekről
is.
– Jelenleg az MTI igen sok szolgáltatásáért
fizetni kell. Ez megváltozik a jövőben?
– Elképzeléseink szerint ingyen adja majd a nemzeti hírügynökség
az általa előállított tartalmat. Az MTI-t eddig is nagyrészt
állami forrásból tartottuk el. Az egyéb bevétel pedig a hírek
eladásából származott. De mi történt? A vevők főleg a közszolgálati
csatornák voltak. Tehát közpénzből vették meg egy közmédium
híreit. Abszurdum, hogy néha a minisztériumok rendelték meg az
MTI-től pluszpénzért a híreket. Elmondhatjuk: az adófizetők
egyszer már fizettek azokért a hírekért, melyek a jövőben
ingyenesek lesznek. Az MTI tehát híreket ad, s az más kérdés,
hogy mindezt a különböző csatornák milyen műsorok keretében
közlik. Némely balliberális újságíró szerint ezzel szűkül
a sajtószabadság. Ez ostobaság! Az MTI-n kívül nagyon sok hírügynökség
és hírcsatorna működik.
– Ön többször hangoztatta, hogy fel kell
venniük a közmédiumoknak a versenyt a kereskedelmi médiával
szemben. Tud mondani egy olyan kelet-közép-európai országot,
ahol a közszolgálati adók vezetik a nézettségi, hallgatottsági
versenyt?
– Pontos adatot nem tudok mondani, de Csehországot említem,
ahol olyan típusú médiaátalakítás zajlott, mint régebben nálunk,
ám később beállt egy olyan struktúra, amelyben a közszolgálati
adóknak is jelentős szerepük van. A lengyel közmédiumok
sincsenek annyira lemaradva, mint a hazaiak. A rendszerváltás
idején sajnos minden kontroll és fék nélkül engedték rá a
magyar médiavilágra a globalizált médiatőkét. A magyar közszolgálati
média erre pedig nem készült föl. Most érkezett el a
visszarendeződés ideje, aminek feltétele a nézők visszahódítása.
– Ehhez viszont megfelelő promóció szükséges.
– Tudjuk, ha egy kereskedelmi televízióban valamilyen általuk
nagynak tartott műsort akarnak készíteni, akkor azt egy médiabeli
kampány előzi meg. Jövő évtől ki kell használni a közmédiumoknak
a törvény által biztosított erejüket. Egy példa: ha a Duna
Tv-n egy nagyszabású produkcióra készülnek, arról a többi közmédiának
is hírt kell adni. Tehát egyesítjük erőinket. Átjárhatóság
lesz a közmédiumok között. Arra pedig törvényi garanciánk
van, hogy valós közszolgálati tartalmat közvetítenek a már
említett intézmények.
– Az ön által vezetett kuratórium
feladata elsősorban a gazdálkodás kontrollálása. Tehát a műsorok,
a tartalom felügyelete már nem tartozik az önök hatáskörébe.
A célt megfogalmazhatják, de annak elérését már más testület
ellenőrzi. Ezt helyesnek tartja?
– A lehető legüdvösebbnek! A kuratórium tagjainak egy
részét ugyanis a politikai pártok jelölték a testületbe, így
nem kell attól tartani, hogy a tartalmat a pártok ellenőrzik. A
régi civil kuratórium helyébe viszont a törvény egy tizennégy
fős testületet állított fel, ahová nagy tekintélyű
szervezetek – pl. az MTA, a történelmi egyházak – delegálnak
három évre tagokat. Az ő feladatuk a tartalom értékelése
egy, a jövőben elfogadott kódex alapján. Eddigi tapasztalataim
szerint a civilek még nálunk is kritikusabbak.
– Ön sokszor használja a kulturális sokszínűséget.
Ez egyenlő a már évek óta a balliberálisok által
hangoztatott multikulturalizmussal?
– Nem! A magyar kultúra sokszínűségére gondolok.
Vizsgáljuk csak meg a mai magyar kultúra jelenlétét a közszolgálati
műsorokban. Láthatjuk, hogy nem jelenik meg a magyar kultúra
sokszínűsége. Sőt, még az európai kultúráé sem. A közmédiumokban
főleg az avantgárd, az angolszász, a globalizált kultúra
kapott helyet. Hol a nemzeti, a hagyományos? A már felsorolt
kulturális üzenetekre is szükség van, de emellett legalább négy-öt
egyéb irányzatnak, műhelynek is helyt kell kapni, ugyanolyan
anyagi forrással, műsoridővel és szerkesztőségi bázissal.
Ne csak egyfajta kulturális üzenet fogalmazódjon meg a közszolgálati
televízióban! Nemzeti kultúránk, hagyományaink, népzenénk
ápolása közfeladat. Mindezt úgy mondom, hogy nincs jogi lehetőségem
a tartalmat ellenőrizni. Hiszek abban, hogy ez sikerül, ahogy a
pártatlanság is. Nem fordulhat elő többé, hogy egy jelentős
hazai eseményről egyik közmédium sem tudósít. Véget kell
vetni az elhallgatás cenzúrájának. Ha pl. egy egyházi múzeumban
egy kiállítást rendeznek, és arról nem tudósít senki, akkor
az nem üti át a hallgatás falát.
– Itt beszélgetünk az MTV Kunigunda utcai
telephelyén. Ön annak idején – a fideszes kurátorok nélküli
(csonka) testületben – , mint az MTV Közalapítvány KDNP által
delegált tagja, egyedül szavazott a székházbérlet ellen. Úgy
tudom, hogy az MTV jelenleg a Kunigunda utcai telephelyért évente
3,575 milliárd forintot fizet ki. Ez egy hatalmas összeg, és
felvetődik a kérdés: van lehetőség a szerződésmódosításra?
– Helyesbítek: nem fizet ki ennyit az MTV, mert nincs rá
pénze. Miután a Parlament arról döntött, hogy a vagyonelemek
egy vagyonkezelőhöz kerülnek, mindez nem a mi kuratóriumunknak
a feladata lesz, hiszen a szerződésállomány is a vagyon része.
Egy biztos: szerződésmódosítás szükséges, hogy ne sérüljön
tovább az adófizetők érdeke. A mai napig fenntartom „nem
szavazatom”-at, aminek helyes voltát igazolja az Állami Számvevőszék
jelentése is. Az ÁSZ szerint is a hosszú távú, stabil területigény
miatt az ingatlanbérlés helyett előnyösebb lett volna az
ingatlanvásárlás. A székházszerződésekkel kapcsolatban rendőrségi
vizsgálatok is folynak, és reméljük, meg is nevezik majd a
felelősöket.
Medveczky Attila
|