2010.12.17.
A. Dumas – Kiss Csaba: A kaméliás hölgy
(Pesti Magyar Színház)
Az 1824-ben született
ifjabb Alexander Dumas 1844-ben találkozott Párizs mindenki által
csodált és irigyelt kurtizánjával, a vele egyidős Marie
Duplessisszel, eredeti nevén Alphonsine Plessisszel.
Marie-Alphonsine tüdőbajtól szenvedett, ezért az illatos rózsákat
nem kedvelte, annál jobban a szagtalan kaméliákat. Innen ered a
neve is. Viharos, nagy „lamúr” alakult ki köztük, ami abban
az időben nem fért bele a kor álszent erkölcsi felfogásába,
ugyanis több férfiú által kitartott kokottba nem volt szokás
szerelmesnek lenni. Dumas is nehezen viselte el az osztozkodást,
és 1845 augusztusának a végén levélben szakított a lánnyal.
Marie 1847 februárjában meghalt, Dumas utána döbbent rá a lány
önzetlenségére, igaz, tiszta érzelmeire. A kaméliás hölgyet,
ezt az önéletrajzi ihletésű regényét 1847 májusában kezdte
el írni, és a következő évben, könyv alakban már meg is
jelentette. Hihetetlenül sokan elolvasták, ifj. Dumas pedig egy
csapásra korának legdivatosabb és legünnepeltebb szerzője
lett. Olyannyira „futott” a regény, hogy Párizsban nem
sokkal később már színpadi változatának elkészítését
vették tervbe. Először a papa próbálkozott meg vele, végül
maga a szerző alkalmazta színpadra, amit 1852-ben mutattak be. A
drámaváltozat még feljebb emelte A kaméliás hölgy „tetszési
indexét”, ami 150 év óta is ezen az olimposzi magaslaton áll.
Az azóta sem csillapuló kaméliás hölgy-imádatot fokozza
Giuseppe Verdi leggyakrabban játszott operája, a Traviata.
Filmek sokasága is öregbíti a regény jó hírét, a világsztárok
közül Sarah Bernhard, Eleonore Duse, Greta Garbo és Isabelle
Huppert alakította a főhősnőt. Magyar színésznők közül
Bajor Gizi, Márkus Emília, Tolnay Klári, Eszenyi Enikő személyesítette
meg a kaméliást. Nincs olyan évad, amelyikben valamelyik vidéki
vagy fővárosi teátrum ne tűzné műsorára. Legutóbbi változatát
Kiss Csaba átiratában a Pesti Magyar Színházban november 27-én
vitték színre.
Kiss Csaba csak nagy vonalakban ragaszkodik az eredeti műhöz,
inkább valamiféle mai eseménysort kerekít belőle. Ezt a
koncepciót fejezik ki Berzsenyi Krisztina semelyik korhoz, vagy
mindegyikhez köthető jelmezei. Kiss Csaba kemény, szikár történetté
karcsúsítja a szerencsétlen és boldogtalan Marguerite Gautier
könnyfakasztó sztoriját, amiben ez a tüdőbeteg, korosodó –
38 éves – prosti megfeledkezik foglalkozásának két
legfontosabb szabályáról, miszerint: kuncsaftba nem szabad
beleszeretni; és nem tanácsos érzelmet belevinni sem az őt pénzelő,
tehetős öregurakkal folytatott üzleti viszonyba, sem az ábrándosan,
kútmélységű szemeikkel rábámuló, templomegere-szegénységű
fiatalemberekkel kialakított szerelmi kapcsolatba sem. Kiss Csaba
ezzel a csupasz felfogással lepattogtatja A kaméliás hölgyről
az évtizedek alatt rárakódott, több tonna, érzelgős,
szenvedelmekkel telített cukormázat Ahogyan ezt a középiskolások
mondanák: megszabadítja a vastag „nyáltól”. Ez rendjén is
van, elvégre sok-sok szívszaggató Kaméliáson pityereghettek a
nézők. Úgy gondolta a rendező, ehhez a lemeztelenített variációhoz
tartozik az is, hogy feketén-fehéren felmutassa, milyen féktelen,
kézzelfogható hatást gyakorol a férfiakra ez a szakmáját
magas színvonalon művelő örömlány. Egyik imádója alsónadrágjában
úgy ugrál előtte, mint valami élő Viagra reklámfigura. Ez a
jelenet feleslegesen és illetlenül meredezik az előadás testén,
ugyanis a publikum tagjai kevesebből is megértik, milyen heves vágyat
érez iránta, nem kell ennyire direkt módon a tudtukra adni. Még
szerencse, hogy ezt a karaktert megformáló derék színész
gatyaletolásra nem kap rendezői utasítást, hátha valakinek az
előzőek után nem eléggé egyértelmű, mik a szándékai…
Györgyi Anna
személyesíti meg Margherite-et. Ő nagyszerű színésznő, most
is feledhetetlen alakítást nyújt, a produkció lelke és
motorja. Nem játssza túl a hervadásnak indult, beteg fiatal nőt,
és a felhőtlenül boldog, a közös jövőről ábrándozó
asszonyt sem. Szívszerelmét, Armand-t a Pesti Magyar Színház
ügyeletes szépfiúja, Gémes Antos becsületesen helytállva
jeleníti meg. Kubik Anna Prudance szerepében kifogástalanul
viszi fel a színre az öregedéssel szembenézni nem tudó dámát.
Horváth Lajos Ottó a kimért hódolót, Fillár István a könyörtelen
apát, Végh Péter az elnéző orvost, Tóth Éva a könyörületes
komornát személyesíti meg.
Az elidegenítő rendezői koncepció ellenére mégis erősen
hat az érzelmekre ez a darab. Az emberek nem tudják és nem is
akarják kivonni magukat ennek a bármikor és bárhol bekövetkező
történetnek a hatása alól. Olyan jólesik elmélázni az össze
nem illő pár kacagással, bolondozással teli szenvedélyes
pillanatain. A székekben ülők elboronghatnak még azon is, hogy
a szerelem hivatásos művelői dicstelen foglalkozásuk ellenére,
képesek éteri tisztaságú érzelmekre, sőt a kíméletlen és
gonosz atyai kérést is figyelembe venni, és lemondani az élete
értelmét nyújtó fiúról. A kaméliás hölgy másfélszáz éve
bűvöli el a közönséget, s ez a Pesti Magyar Színházban most
sincs másképp.
Dr. Petővári
Ágnes
|