2010.12.17.
Vannak-e a keresztény hitnek tényszerű
alapjai?
F. F. Bruce érvelhet
az Újszövetség szövegének történeti megbízhatósága
mellett, Josh McDowell összegyűjthet a Biblia igazságát alátámasztó
újabb régészeti leleteket, a kételkedők úgyis a „tények”
értelmezését fogják vitatni, hacsak a nézőpontjuk meg nem változik.
Akár szeretnénk, akár nem, előfeltevéseink értelmező mezőként
működnek.
Mielőtt a kérdést megpróbálnám megválaszolni, hadd hívjam
fel a figyelmet az apologetikai hagyományok sokszínűségére és
egy földrajzi-kulturális különbségre.
Az apologetikában (a keresztény hit melletti érvelésben)
általában négy különböző megközelítést tartanak számon,
annak alapján, hogy az értelemre, a tényekre, isteni
kinyilatkoztatásra vagy a hitre helyezik-e az elsődleges hangsúlyt.
A klasszikus apologetika a keresztény hit melletti racionális érvekre
épít. A főleg angolszász országokban divatos evidencialista
megközelítés összegyűjti az Isten léte, a Biblia igazsága
és Krisztus feltámadása mellett szóló „tényeket”, és
elsősorban ezekre támaszkodva akar meggyőzni.
Az előfeltevésekre építő apologetika arra hívja fel a
figyelmet, hogy a „tényeket” nem semleges nézőpontból
szemléljük, hanem értelmező mezőben, melyet saját meggyőződéseink
és közösségi élményeink befolyásolnak, ezért a keresztény
hit elsősorban az előfeltevéseink megváltozását igényli, és
kinyilatkoztatást tesz szükségessé. A fideista apologetika a
tisztánlátást kizárólag a hitnek tulajdonítja, az érvek
illetve „tények” bemutatása nem játszik nála különösebb
szerepet.
Nem elhanyagolható az a földrajzi-kulturális különbség
sem, amely az angolszász és a kontinentális akadémiai hagyományt
elválasztja egymástól. Az angolszász gondolkodásban az
empirikus, a posteriori (tapasztalaton alapuló) ismeret mindig
fontosabb volt, mint az európai kontinensen. Az inkább
racionalista és idealista kontinentális hagyomány kevésbé bízik
a tapasztalatban, az a priori (tapasztalatot megelőző) ismeretet
tekinti megbízhatóbbnak.
Az angolszász akadémia időnként fegyelmezetlennek és a
tényektől elrugaszkodottnak látja a kontinentális megközelítést,
mintha ez utóbbiban a tények kevésbé lennének fontosak, mint
azok értelmezése. A kontinentális hagyomány viszont hosszabb
ideje lenézi és naivnak tartja az angolszász akadémiát, mely
azt feltételezi, hogy előfeltevéseinket félretéve közvetlenül
hozzáférhetünk a „tényekhez”.
Puszta tényekre
és azok meggyőző erejére tehát inkább az angolszász hagyományon
belül virágzó evidencialista apologetika hivatkozik; a többi
megközelítés nem gondolja, hogy a „tények” önmagukért
beszélnek. Ellenkezőleg, arra hívják fel a figyelmet, hogy a
„tények” olvasata nagyban függ a „megvilágítástól”.
Richard Swinburne nyugodtan megnevezhet kétszer annyi bizonyítékot
is Krisztus feltámadása mellett, a kételkedők ettől még kételkedők
maradnak. F. F. Bruce érvelhet az Újszövetség szövegének történeti
megbízhatósága mellett, Josh McDowell összegyűjthet a Biblia
igazságát alátámasztó újabb régészeti leleteket, a kételkedők
úgyis a „tények” értelmezését fogják vitatni, hacsak a nézőpontjuk
meg nem változik. Akár szeretnénk, akár nem, előfeltevéseink
értelmező mezőként működnek a „tények” vizsgálatakor.
Jogosnak tartom a kontinentális kritikát az angolszász
evidencialista apologetikával kapcsolatban. Szerintem is naivitás
azt gondolni, hogy a „tényekhez” közvetlenül – tehát előfeltevéseink
megkerülésével – hozzáférhetnénk. Úgy gondolom
ugyanakkor, hogy van mit tanulni az angolszász hagyománytól is.
Talán mégsincsenek a „tények” olyan messzire tőlünk, hogy
ne lenne érdemes azokat alaposan megvizsgálni, és hagyni, hogy
módosítsák előfeltevéseinket.
Az angolszász hagyomány erőssége, hogy a valóságot
adottnak tekinti, és hiszi, hogy azzal kapcsolatba léphetünk.
Tiszteli azt, ami megelőzve vizsgálódásunkat már „ott
van”. Az angolszász evidencializmus ráadásul felhívja a
figyelmünket arra, hogy amit láthatunk abból, ami „ott
van”, az keresztények számára rendkívül biztató! Egyes világi
történészek szerint is komoly „tények” szólnak Jézus
feltámadása mellett, bár ezzel nemigen tudnak mit kezdeni.
Az sem jelentéktelen tény (az idézőjelet itt szükségtelennek
is érzem), hogy az újszövetségi kéziratok korai keletkezése
mellett sokezer másolat tanúskodik, ahogy az is tény, hogy Jézus,
Keresztelő János és Jakab apostol neve korabeli nem-keresztény
forrásokban is felbukkan. Ha vannak „tények”, akkor Jézus
Krisztus mellett rengeteg „tény” szól. Több, mint Julius
Caesar hadjáratai vagy szinte bármilyen ókori esemény mellett.
És feltétlenül több, mint amennyi a Korán keletkezése,
Krishna személye, vagy a Mormon könyve hitelessége mellett.
A keresztény hitnek vannak tehát tényszerű alapjai,
melyekre a hit támaszkodhat. Csak azt ne felejtsük el, hogy ezek
bemutatása nem lesz elég, ha meg akarunk valakit győzni a
keresztény hit igazságáról. Aki nem akar hinni, az mindig találni
fog kiskapukat a kételye számára – hacsak a Szentlélek el
nem rekeszti előtte az utat.
(Forrás: mindennapi.hu)
|