2010.12.21.
Megjelent a Magyar Fórum XXII. évfolyamának
51-52. száma!
Ünnepi szám, 40 oldalon!
A tartalomból:
Csurka István: 1919 igazi arca (2.oldal)
Történetírásunkban
és köztudatunkban is úgy él az 1919-es év, mint a százharminchárom
napos kommunista- bolsevik terrorista gazemberek évada, amelynek
románok Budapestre való bevonulása, Magyarország majdnem egészének
román megszállása vetett véget. Olykor még Horthy Miklós
Budapestre való belovaglása és a második világháború végnapjaiig
fennálló rendszerének kialakulása is a román megszállás következményeként
van feltüntetve. Bratianu, akkori román miniszterelnök a békekonferencia
előtt is azzal hivalkodott, hogy ők, a románok tiporták el Kun
Béla rémuralmát. Holott a román megszállás semmi más nem
volt Budapesten, mint közönséges rablás. Érdekes kérdés,
hogy hogyan lett ebből, milyen belső erők sugallatára
antikommunista felszabadítás. Magáról a román megszállásról
azonban keveset beszélünk. Mintha szégyellenénk, hogy megtörtént,
hogy megtörténhetett. A száraz tényeket minden leírás
felsorolja, a román hadsereg visszataszító viselkedéséről,
rablásairól említést tesznek, de a beszámolókból végül
nem derül ki, mennyire aljas, mennyire kiszámított, keleti stílusú,
barbár kirablás történt és micsoda megbecstelenítése volt
ez a magyarságnak. A román hadsereg ölt, verte a polgári
lakosságot, elszedett élelmiszert, élőállatot, gépet,
felszerelést, cenzúrát vezetett be és mindent elszállított
Romániába. A vasúti gördülő állományt, a mozdonyokat és a
vagonokat pedig soha nem adta vissza. A román hadsereg magyarországi
és elsősorban budapesti tobzódása keleti típusú rabló hadjárat
volt, rengeteg dáridóval, mulatással fűszerezve. Budapest a
román tisztek számára a vigalmi negyed volt, a város a Békekonferencia
Párizsán is túltett potya élvezetekben, miközben a
Szakolczay Lajos: Nyugat-dunántúli művészek
Hét festő az Árkád Galériában
(5.oldal)
A
különféle, korábban stílusirányzatokat is jelölő régiók
(Nagybánya, Hódmezővásárhely, stb.) színei – főképp, ha
a művészek lak- és alkotáshelyét vesszük – mára összekeveredtek,
s ha például – lásd a mostani szervező- irányultságot –
Nyugat-Dunántúlt mondunk, nem biztos, hogy evvel a megjelöléssel
egyértelművé tesszük az egyedi stílus milyenségét is.
Hiszen Nyugat-Dunántúlba mint a régiót összefogó és azon
szerencsésen túllépő „karakterbe” a Veszprémbe hozott
Kolozsvár fénye (Kádár F. Tibor) éppúgy belejátszik, mint
az alföldi festészet „pannon” változatát művelő (Salamon
Nándoré a megállapítás), s azt mítoszba emelő soproni Giczy
János föld- és munkaszeretete, vagy a lírai absztrakt világot
szakrálissá emelő Kovács- Gombos Gábor hitben való elmélyülése.
És akkor Szekeres Emil organikus absztraktjának fénykáprázatáról,
Horváth János hagyományt őrző táj- és néplélek módozatairól,
Haraszti László konstruktívba hajló bábuiról és Budaházi
Tibor több rétegű emlékezés-rétegéről még nem is szóltam.
Giczy is, Horváth is, és – félig-meddig – Kádár F. Tibor
is annak a figurális ábrázolásmódnak a híve, amelyben az
ember (a munkát végző, a rituális tevékenységet folytató,
valamint az ünnepnek és szokásvilágának áldozó ember)
minden reális mozzanat ellenére túllép létvalóságán. Horváthnál
ez a természet hideg tisztaságában oldódó eszmélet (Téli
kert) és a dráma ellenére is valaminő közösségi erőt adó,
méltóságteljes vonulás (Szalafői temetés – 2000) magasabb
régióba való emelésében nyilvánul meg. Különösen a
nyomasztó – alig van horizont – ég alatti halottvivő tömeg
alakrajzában láthatni, hogy a sors hozta barangolás egyben
valaminő jövőbeni építkezés alapja is. Kádár F. figurális
vásznának alakjai az oldott festőiséggel szinte mitikus súlyt
kapnak – a Hajnali fényeknek nem véletlenül lett Háromkirályok
az alcíme –, és fokozottabban azt Giczy János mélyen átélt
„életképei”.
Interjú Veres András szombathelyi megyéspüspökkel
(9.oldal)
Ma,
amikor a szabadság sokkal szélesebb körű, nagyobb lehetőségek
nyílnak az emberek számára, hogy éljenek az élet adta lehetőségeikkel,
a szabadságuk hiányzik, hiszen sokszor az élvezeteknek, az
indulataiknak adják át magukat, nemegyszer sajnos még az ünnepek
alkalmával is. Arra törekszem, hogy az emberek felelősségét fölébresszem
és fölébresszem a szabadság utáni vágyat bennük, hogy
mindenki vegye saját kezébe az életét, és ne engedje, hogy közhangulat,
vagy mások által tudatosan keltett indulatok vezessék a saját
életüket.
Kiszűrik a megélhetési „egyházakat”(10.oldal)
Az új egyházi törvényről és az 1%-os
felajánlások rendszerének esetleges megváltoztatásáról Szászfalvi
László urat, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
egyházi, nemzetiségi, és civil kapcsolatokért felelős államtitkárát
kérdezte Medveczky Attila.
A
legfontosabb és legelső szempont, hogy ne a mennyiséget, hanem
a minőséget figyeljük. Így főleg azt: az adott egyház mit
tett le a magyar nemzet asztalára az elmúlt évtizedek, évszázadok
során. Azokat az egyházakat kell megerősíteni, amelyek a
nemzet építése és felemelése érdekében végzik szolgálatukat.
Paradigmaváltás történt tehát az egyházpolitikában, és mi
nem pusztán közoktatási, szociális, egészségügyi feladatai
ellátása miatt becsüljük nagyra különösen történelmi egyházainkat,
hanem mert nemzetfenntartó erővel rendelkeznek. A történelmi
honosságon kívül figyelembe kell venni a lélekszámot, a társadalmi
beágyazottságot és azt, milyen intézményrendszert tart, vagy
tartott fenn az érintett egyház, illetve vallási közösség.
Mindezek együtt komplex módon jelentik majd az új egyházi
regisztráció feltételrendszereit. Ennek a részleteiről most még
nem szeretnék nyilatkozni, jelenleg egy szakértői kör többféle
formában próbálja megfogalmazni ezt a koncepciót, és január
közepéig egy olyan koherens szöveget szeretnénk összeállítani,
amit az egyházakkal való egyeztetések során megvizsgálhatunk.
Ebben a periódusban az egyházaktól érkező javaslatokat még
be tudjuk építeni a koncepcióba. Lényegesnek tartom, hogy végre
egy koherens terminológiát használjunk. Az már önmagában
botrányos, hogy amíg egyházi törvényről beszélünk, addig
sok olyan vallási közösség működik, melyekben az egyház,
mint fogalom nem is létezik.
P. Reisz Pál OFM: Karácsonyi kaland Kárpátalján
(10.oldal)
Csáti
József vikárius úr, aki nyolcvan körül járt, ő volt akkor a
kárpátaljai hívek ügyeletes pátriarchája, aki megjárta a
gulág poklait, nyolc évi fogság, hónapokig tartó magánzárkás
szenvedései után emelt fővel, egyenes derékkal képviselte a
megalkuvást nem ismerő, hitvalló keresztényeket, akik mindent
képesek elviselni Krisztusért. Albert atyát ott fogta maga
mellett Munkácson, engem meg elküldött az akkori csehszlovák
határon fekvő Szelmencre éjféli misét tartani. Ez volt az a híres
hely, ahol a falut kettéválasztotta az örök csehszlovák-szovjet
barátságot hitelesítő hatalmas szögesdrót-kerítés
rendszer. Itt évtizedeken át a temetéseken a halottas menetben
elvitték az elhunytat a határon éktelenkedő kerítésig, hogy
a túlsó oldalon levő rokonok – úgy ötven méter távolságból
– elbúcsúzhassanak tőle. Ha valaki hosszas kérelmezések után
megkapta az engedélyeket, útlevelet, vízumot, fél napon át
kellett utaznia száz kilométereket, hogy átvergődve a kiépített
távoli határátkelőn, ellátogasson a szomszéd utcában levő
rokonaihoz.
Amit a reklámok sugallnak, teljesen félreviszi
az emberi gondolkodást (11.oldal)
Interjú dr. Bölcskei Gusztáv református püspökkel
Ebben
az esztendőben, amikor annyi baj és nyomorúság sújtotta ezt
az országot; árvíz, vörösiszap, akkor azt látjuk, hogy azok
emberek, akiknek sokszor már nagyon kevés jut a mindennapokban,
erejükön felül adakoznak. Nagyon szép élményeim voltak e
tekintetben, persze voltak kiábrándítóak is, talál, megvilágítja
ezt két rövid példa. Több kérő levelet írtunk, hogy segítsenek,
hogy mi is tudjunk másokon segíteni. Írtunk többek között
egy nagyvállalat vezérigazgatójának, hogy a református nevelőszülői
hálózatban nevelt gyerekeknek édességet és más apróságot
tudjunk adni. A válasz nagyon udvarias, de elutasító volt, úgy
szólt, hogy ők már száz gyereknek adtak ezzel letudták a segítséget.
A másik levelet a magyar református iskolásoknak írtuk, kértük
őket, hogy segítsenek a kárpátaljai iskolástársaikon, hiszen
ők nagyon kiszolgáltatott helyzetben vannak. Onnan azt a választ
kaptunk; annyi helyre adtunk már ez évben, de úgy szeretnénk
adni, tessék szíves lenni a határidőt meghosszabbítani.
Dr. Beer Miklós váci püspök karácsonyi üzenete
(12.oldal)
Anyám
szépen elmagyarázta, hogy ezek milyen fák, ez tölgy, ez bükk,
egy gyertyán, hallod kisfiam a kakukk hangját ?, nézd, ott egy
nyuszi! Összekapcsolódnak az anyagi nehézségekkel éppen ezek
az élmények, amiket egy elkényeztetett gyerek észre se venne.
Így gondolok vissza az első karácsonyi emlékemre: Zebegényben
nem fa, csupán egy fenyőág volt és egy sárga valami volt az
ajándék. Mivel soha az életemben nem láttam még narancsot,
azt kérdeztem – labdát kaptam ajándékba? És anyám elsírta
magát, mert valahonnan tudott szerezni egy narancsot. Ma is
visszagondolva én egyáltalán nem bánom, hogy így nőttem fel,
talán ez is hozzásegít ahhoz, hogy meg tudom érteni azokat,
akik nagyon nehéz anyagi körülmények között élnek.
Szőcs Zoltán: Szilveszter csodája (15.oldal)
E
lap történetét a Luca-székénél is lassabban készülő, de készülő
könyvemben, a Memoártöredékekben részletesebben is ismertetni
fogom, ezúttal elégedjünk meg annyival, hogy három és fél év
közös munka után Kunszabó Ferenc 1992 októberében méltatlan,
megalázó, nyilvános és látványos körülmények között,
kirúgott engem a laptól. Környezetem előtt igyekeztem tartani
magamat, de – mert életem és hivatásom volt a Hunnia – valójában
nagyon letaglózott a fordulat. Párizsba rohantam búslakodni. Amíg
én sebeimet nyalogattam és kávéimat szürcsöltem a Clunyben
és a Rostand-ban, idehaza két önzetlen barátom – Vasvári
Erika és Semjén Zsolt – konspiratív munkába kezdtek:
megszerveztek számomra egy találkozót Csurka Istvánnal, a MDF
alelnökével, aki körül még ezekben a hetekben is érzékelhetőek
voltak az augusztusi Néhány gondolat kiváltotta intenzív
politikai visszhangok. Amikor hazajöttem, Erika fait accompli közölte
velem, hogy – máig emlékszem a dátumra – november 17-én délután
vár minket Csurka, mese nincs, el kell menni. Az ő határozottságára
és biztatására ténylegesen szükségem is volt: kedvetlenül néztem
a találkozás elé, mert valószínűtlennek találtam, hogy az
eredményes is lehetne. Két vadidegen ember az utcáról bemegy
az ország legemlegetettebb politikusához, az MDF alelnökéhez
és előjön a kéréseivel… Mit lehet ettől várni? Csurkával
korábban soha életemben nem találkoztam személyesen, és csak
reménykedhettem abban, hogy a Hunnia-béli munkáimat, mint
referenciákat ismeri. Valójában csak ebben reménykedhettem.
Vége a neoliberális gazdaságpolitikának (18.oldal)
Interjú Palkovics Imrével, a Munkástanácsok
elnökével
A
Munkástanácsok álláspontja világos és egyértelmű: 12 évvel
ezelőtt nem értettünk egyet a rendszer bevezetésével, mert
világos volt, hogy a globális pénzügyi hatalom kényszerítette
ránk a magánnyugdíj-rendszert, és egy célt szolgált: a
magyar társadalom 2500 milliárdos pénzügyi alapját
profitszerzés céljára bocsássa a globális tőke rendelkezésére,
és tartsa jól ebből a „szakértőnek” tekintett
adminisztratív csapatot, amely most hangoskodik, mert kicsavarják
kezükből a pénzcsapot. E mögött az a neoliberális felfogás
húzódik, hogy mindent áruba kell bocsátani, és minden társadalmi
pénzalapot a magántőke profittermelésének szolgálatába kell
adni. A közpénz a magánzsebben fialjon, ne a közérdek szolgálatában.
A nyugdíjbefizetések profitjának magánosítása zajlott le, a
nyugdíjasok ellátási költségeinek államra hagyása mellett.
A köznek óriási erőfeszítésébe került, hogy a nyugdíjkasszából
hiányzó milliárdokat visszapótolja kölcsönfelvételből. Az
államokra erőltetett kölcsönfelvétel egyébként ennek az egész
újkori gyarmatosításnak a kifinomult módszere.
Makovecz 75 (19.oldal)
–
Az építőművész Makovecz Imre nemrég ünnepelte 75. születésnapját.
Közelít Karácsony , Jézus születésének napja. Igaz, hogy
Makovecz Imrének az a vágya, hogy a Krisztinavárosban építsen
egy kicsinyke kis templomot?
–
A Felső-Krisztinaváros nem azonos a Krisztinavárossal, merthogy
én oda tervezem ezt a templomot, amelyet a háború alatt
elkezdtek építeni, a pincével együtt két szint el is készült,
de jöttek az oroszok és elvették az egyháztól a félkész épületet
a telekkel együtt. Ebből az épületből diszkót csináltak,
majd raktárként használták. A rendszerváltáskor az egyház
visszakapta az épületet, és a XII. kerületi önkormányzat úgy
gondolta, hogy jó lenne befejezni ezt a templomot. Ők bíztak
meg a tervezéssel. Ez egy nagy alapterületű negyedkész építmény,
ott van a kanyarban a Stromfeld Aurél utcában. Én meg is
terveztem 1:100-as léptékben ezt a rendkívüli méretű épületet.
Azonban a folyamat ezzel le is zárult, nem építik meg a
templomot, mert az egyház vezetője úgy gondolja, hogy én nem
vagyok keresztény ember, hanem a magyar népi gondolkodásnak, a
gnoszticizmusnak vagyok egy zavaroselvű híve, ezért nem vagyok
kívánatos a magyarországi katolikus templomok építésénél.
Ugyanúgy nem, mint ahogy Szlovákiában.
Pozsgaiék Karácsonya
(20.oldal)
1945
után a kommunisták az újjáépítés sikerét szerették volna
kisajátítani. Valójában arról volt szó, hogy egy nemzet,
amelyik magához tért, a háború eseményeit már túlélte, átment
Európa más térfelére, attól a pillanattól kezdve képesek
voltak önrendelkezésre, rögtön nemzeti bizottságok alakultak,
önkormányzatok jöttek létre anélkül, hogy valamiféle
parancsot kaptak volna erre, azaz az emberek a saját kezük ügyében
lévő lehetőségeket kihasználva percek alatt újjáépítették
az országot. Ezt a magatartást kellene föléleszteni most, és
reményt kelteni azokban a milliókban, akik valójában veszteglésre
és kirekesztésre vannak ítélve, mert nem kapnak munkát. Ráadásul
a munkanélküliség demoralizáló, az ember személyiségét
rontó hatása nagy, hiszen egy kategóriába kerül a munkaszerető
és a naplopó. Az önbecsülésünket is emelhetné, ha a
foglalkoztatás dolgában áttörést tudnánk elérni a közeljövőben.
Mindent a közönségért
Ünnepi beszélgetés Darvasi Ilonával, a
Soproni Petőfi Színház igazgatójával (21.oldal)
Eredetileg
népművelő vagyok – nem művészeti manager, vagy kultúrális
szervező –, tehát azt gondolom, ez nem lehet kérdéses.
Mindig azt mondtam, és így is cselekszem, hogy egy fokkal kell
magasabbra tenni a mércét, mint az a közönség igénye. Csak
így szabad előre haladni, fokról-fokra. Különben elriasztjuk
őket a színháztól. Akkor pedig ne csodálkozzanak a színházigazgató
kollégák, ha csökken a nézőszám. Mert elsősorban nem a
rossz gazdasági helyzet miatt maradnak el – hisz’ pont
olyankor van legnagyobb szükség a kultúrára, – hanem ha nem
veszik őket komolyan! A közönséget soha nem szabad lenézni!
Értük vagyunk, nekik dolgozunk, ők a mi játszótársaink! Nézők
nélkül nincs színház!
A demokrácia harcosai (24.oldal)
MSZMP
Központi Bizottsága Tudományos, Közoktatási és Kulturális
Osztálya
Kedves Lendvai Elvtársnő!
Budapest
Főváros Tanácsa VB Művelődésügyi Főosztálya július 29-én
kelt levelében írásbeli állásfoglalásunkat kéri Csurka István:
Vizsgák és fegyelmik című drámájának vígszínházi bemutatásáról.
Csurka műveinek időleges publikálási tilalmát minisztériumunk
hozta nyilvánosságra, így annak további érvényességéről,
részleges vagy teljes feloldásáról a színházakat közvetlenül
felügyelő tanácsok intézkedésünket várják. Az 1987/88-as
évad előzetes műsorterveit tárgyaló miniszteri értekezlet
– az érdekelt szervek képviselőinek részvételével –
foglalkozott a kérdéssel, de végleges döntés nem született.
Kérem Lendvai Elvtársnőt, szíveskedjék az illetékes
politikai szervek álláspontjáról tájékoztatni bennünket,
hogy konkrétan a Vizsgák és fegyelmik és általában a Csurka
művek játszhatásának kérdésében a szükséges intézkedéseket
megtehessük.
Budapest,
1987. augusztus 14.
Pándi
András
Művelődési
Minisztérium
Lendvai elvtársnő válasza: (2. sz.
melléklet)
Kedves
Pándi Elvtárs!
A
Vígszínház 1987/88-as műsortervében szereplő Csurka-darab
bemutatásával kapcsolatban hozzánk intézett leveletekre válaszolva
a következőkről szeretnélek tájékoztatni:
A
kérdésben Berecz János elvtárssal konzultáltunk, aminek eredményeképpen
az a döntés született, hogy a bemutatóra a szerzőnek újabb,
Új Látóhatár- beli publikációja miatt 1988. február 28-a előtt
ne kerüljön sor. Kérjük, mindezek tudomásulvételével a szükséges
intézkedéseket szíveskedjetek megtenni.
1987.
szeptember 3.Elvtársi üdvözlettel:
/Lendvai
Ildikó/
Ez színtiszta abszurd, vagy az élet hétköznapi dolgai közé
tartozik, hogy az aggódik a demokrácia és a sajtószabadság hiánya
miatt, aki egy diktatórikus rezsim jogfolytonos képviselőjeként
ma is bent ül a Parlamentben. Az itt közölt dokumentumok bizonyítják,
hogy napi kapcsolatban állt a Cég vezetőivel. Valószínűleg döntéseihez
is felhasználta a titkos információkat, vagy ha kellett,
megrendelt tőlük ezt, azt, hiszen anyapártja, az MSZMP maga
volt az egész országot behálózó titkosszolgálat. Nyilvánvalóan
az állambiztonsági szervek a párt ökleként annak elvárásait
igyekeztek teljesíteni. Mint látjuk az történt tehát, hogy
Csurka István Vizsgák és fegyelmik című új darabját a Vígszínház
1984/85- ös színházi évadban mint bemutatni tervezett művet
szerepeltették. A Fővárosi Tanács azonban nem engedte eredeti
megírt formájában műsorra tűzni a darabot. Azt javasolta a színháznak,
az összes illetékes bevonásával elemezzék végig a darabot. A
színház úgy gondolta, elemzett eleget a Tanáccsal együtt, s
megpróbálta újra műsorra tűzni a darabot. 1985 őszén
bizonyos Teplánszky Péterné megtudta, hogy a megbeszélést a
Tanácsnál a minisztérium képviselőinek meghívása nélkül
megtartották. Ezért szaglászni küldték a Vígszínházba.
Teplánszkyné meglátta a próbatáblán kiírva a
Csurka-darabot. Azonnal jelentette az illetékes elvtársaknak: a
bemutató ugrott. Sőt, a következő évad, tehát a 85/86-os második
félévi módosított műsorterv bekérésére szólította fel a
Fővárosi Tanácsot Pándi András elvtárs a Művelődési
Minisztérium Művészeti Főosztályáról.
A fogyasztói minőségtudatosság megerősítéséért
(28.oldal)
Interjú dr. Simon Péterrel, az Agrármarketing
Centrum igazgatójával
Az
elmúlt tíz évben egy rendkívül negatív folyamat játszódott
le, amiben a piac három szereplője, a gyártók, a kereskedők
és a vásárlók is, belekényszerítették egymást egy olyan
spirálba, aminek a lényege: egyedül az ár számít. Ez pedig
egy jelentős romlást idézett elő az élelmiszerek területén.
Szemléletváltásra van szükség, hiszen a szerb vásárlóknak
sincs több pénzük, mint a magyaroknak, de déli szomszédunknál
a fogyasztó nem csak az árra figyel. Tudjuk: elég sok élelmiszer
kerül a szemétbe Magyarországon, s ezért is rá kell szoktatni
arra az embereket, inkább kevesebbet, de jobb minőségű terméket
vásároljanak.
35 művészbarátunk értékeli az óévet és
beszámol; hogyan ünnepli a Karácsonyt
Keresse
a Magyar Fórumot már december 22-étől az újságárusoknál!
Vagy
fizessen rá elő!
info@magyarforum.hu
|