2010.12.21.
Csurka István kapta idén a Szkíta
Aranyszarvas-díjat
Kilencedik
alkalommal adták át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Szkíta
Aranyszarvas-díjat. Az idén Csurka István drámaíró vehette
át Mihály Gábor szobrászművésztől az elismerést. A jelenlévők
ebből az alkalomból részleteket láthattak a Hét tonna dollár,
A kard, Az amerikai cigaretta és a Miért rosszak a magyar
filmek? című nagy sikerű produkciókból, melyek forgatókönyvét
Csurka István írta. Ezt követően Dörner György színművész
olvasta fel Fakan Balázs laudációját Csurka Istvánról.
„Az
Aranyszarvas-díjat eddig csak filmrendezők, operatőrök, vágók,
dramaturgok, tehát filmkészítő szakemberek kapták kollégáik
szavazatai nyomán. Most először esett a választás egy íróra;
Csurka Istvánra, aki nemcsak novellákat, tárcákat, regényeket,
rádiójátékokat, színdarabokat írt, hanem filmforgatókönyveket
is. Miért forgatókönyvíró kapja ezt a díjat? Nem az övé a
film, nem őt jegyzik a film alkotójának, a rendező nevét írják
ki a film főcímére: X. Y. filmje. A filmes szakma azonban
mindig tudta, hogy a film alapja a forgatókönyv. Jó forgatókönyvből
készültek már gyenge filmek, de rossz forgatókönyvekből ritkán
születtek jó filmek. Ez az alapanyag, ez került a filmgyártás
apparátusába, melynek aztán minden tagja késztetés, gátlás
nélküli küldetéstudatot érzett, hogy így, vagy úgy beleszóljon,
formálja az író által megírt forgatókönyvet. Sokszor jó ötletekkel
is gazdagították, legtöbbször azonban olyan változtatásokat
kértek, amelyek az írói szándékot más irányba terelték. A
filmszakmában hajmeresztő és tragikus történetek jártak szájról-szájra
a forgatókönyvek sokszoros átírásáról, attól függően,
hogy éppen melyik vezető pártpolitikus kezébe került a forgatókönyv,
akinek a kívánságait kötelező volt teljesíteni, nem azért,
mert ő értett legjobban a filmdramaturgiához, hanem, mert a véleménye,
az ízlése döntő volt. Ezen kívül az aktuális belpolitikai
helyzet, a világpolitika alakulása miatt is sokszor meg kellett
változtatni a forgatókönyveket, vagy a már elfogadott könyvek
megvalósítását le kellett állítani.
Egy ilyen
tragikomikus helyzetről írta Csurka István 1964- ben a Miért
rosszak a magyar filmek? című forgatókönyvét, mely arról szólt,
hogy a megismételt átírások nyomán hogyan torzult el a drámának
indult forgatókönyv üres, hazug revüvé, a filmben szereplő
forgatókönyvíró szándéka és ízlése ellenére. Csurka
azonban nem sajnáltatta az írót, ő is kapott bőben a
vitriolos iróniából, mert pénzsóváran, elvtelenül tudomásul
vette és végrehajtotta az értelmetlen kívánságokat. Truffaut
keserűen mondta, hogy az elképzelések a filmben soha nem valósulnak
meg teljes mértékben, de ami ezzel a filmmel történt, az ezen
is túllépett. A film rendezője, Csurka, forgatókönyvétől
eltérve, olyan részleteket épített a cselekménybe, amelyek a
szatíra élét nagymértékben tompították. Csurka, ha ötletekkel
játszott, akkor is beletalált a kor legdrámaibb problémáiba.
A reális problémákhoz megkereste a furcsa, nemegyszer groteszk
történetet is. Csurka forgatókönyveiben mindig felfedezhetjük
a többértelműséget, a dráma mellett az iróniát, vagy a komédia
mögött a súlyos társadalmi konfliktusokat. Gondoljunk a
nagysikerű Hét tonna dollárra, amely talán ma még aktuálisabb,
mint 1973-ban volt. Az ország gazdasági helyzetén milyen sokat
javítana hét tonna dollár, amit a filmben szereplő cirkuszt
fenomén világszerte megnyerne és hazaszállítana a Nemzeti
Bankba. Bezzeg megkeserítette a hivatalos bürokrácia 1976-ban,
annak a turistának az életét, aki hazafias buzgalomból megvásárolt
Bécsben egy történelmi ereklyét, egy kivégző kardot, és
hazahozta a Nemzeti Múzeumnak. Ezzel egy csomó paragrafust megsértett,
amit nem bocsátottak meg neki. A bürokraták nem vették
figyelembe a tárgy nemzeti értékét és a szándék tisztaságát
sem. A kard forgatókönyvét Dömölky János rendezte, mint
ahogy az Amerikai cigaretta című filmet is. Ennek főhőse egy
értelmiségi fiatalember, morális szellemi válságban érezte
magát és vezeklésként leszállt a „mélyrétegbe”, ahol
olyan emberi nagyságokkal szembesült, mint a Gobbi Hilda és
Makláry Zoltán által remekbe formált két utcaseprő. Csurka
emberábrázolásának felejthetetlen csúcsai. Nem kevésbé
jelentős film az ugyancsak Dömölky rendezte Ki lesz a bálanya?
Ebben is a hatvanas évek értelmiségének cselekvésképtelenségét,
a személyiség süllyedését ábrázolta megrendítő erővel.
Ebben is tragédiával végződött a cselekmény. Csurka egyik
filmírói erénye volt, hogy műveiben jól játszható, érdekes,
hiteles szerepeket írt színészeinek, akik a világról alkotott
írói képét sokszínűen, élvezetes módon mutatták be.
Nagy kár, hogy az
ilyen írói tehetség egy ideje már nem ajándékozza meg a közönséget
forgatókönyveiből készült filmekkel. De reménykedjünk, ami
késik, nem múlik. Vegye bíztatásnak az Aranyszarvas-díjat!”
Sz.
|