2010.12.17.
Erélyesebb fellépést a sarlatánok
ellen
Dicsérettel
„vizsgázott” az egészségügy megmentését célzó kormányzati
vitairat, az Újraélesztett egészségügy, Gyógyuló Magyarország
– Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére a Nemzeti
Egészségügyi Tanács (NET) előtt. Erről és a NET-nek a
kormányzat felé megfogalmazott javaslatairól a grémium elnökhelyettesét,
szervezési alelnökét, Dr.
Gara Imrét kérdeztem.
– Tisztelt elnökhelyettes úr! Önök szerint melyek a vitairat legfőbb
erényei?
– A vitairat címéből levezethető a válasz. A cím első
tagja arra utal :a magyar egészségügy olyan siralmas helyzetben
van, hogy szinte a működőképesség határára sodródott.
Szerencsére a lakosság ennek valódi súlyát nem érzékeli. A
működési zavarokkal tisztában van, de a valós állapotokkal
azért nincs, mert az a hivatástudat, ami az orvosokat, az ápolókat,
a védőnőket, asszisztenseket a pályán tartja, elfedi azokat.
A NET legutóbbi ülésén az ápolói kar képviselője, Széplaki
Mirjam, az Autisták Országos Szövetségének delegáltja, aki
maga is diplomás ápoló, azt mondta: „a hivatástudat rabszolgái
lettünk. Nincs szívünk otthagyni a betegeket ápolatlanul, hogy
kialudhassuk magunkat.” A vitairat címének olvasásakor rögtön
fölvetődik a kérdés: egy gyógyulásra szoruló egészségügy
képes-e azt az elvárást teljesíteni, amit egy másik tárca, a
Nemzetgazdasági Minisztérium által jegyzett Gyógyító
Magyarország c. dokumentuma elvár tőle? Ebben az anyagban az
ország fellendülését az egészségipartól és az egészségturizmustól
is várják. Ezért felhívtuk a figyelmet a Széchenyi- és a
Semmelweis-terv összehangolására. A cím harmadik része arra a
helyzetre utal, hogy feltétlenül szükséges az ország tökéletes
és pontos egészségügyi diagnózisának megfogalmazása. Nem
egy üres lózung Semmelweis nevének említése, hiszen az „anyák
megmentője” zseniális diagnózist állított föl a szülőszobai
fertőzések eredetéről. Semmelweisnek is, ahogy jelenleg az egészségügyi
államtitkárságnak, a társadalmi és a szakmai közvélemény
ellenére kellett felfedezéseit érvényesíteni. Ma sokan még
mindig mindent a gondoskodó államtól várnak el, de úgy, hogy
maguk nem sokat tesznek az egészségügyért. Tehát szemléletváltás
szükséges. Az pedig várható volt, hogy különböző gazdasági,
közigazgatási és szakmai érdekcsoportok támadják majd a
vitairatot.
– Tehát ezért kapott dicséretet a dokumentum?
– Azt mondtam: „cum laude” minőségi fokozatot érdemel.
Ezzel a hiányosságokra is utalok, mert nem „summa cum
laude”. Amit még kiemelnék, az az anyag informatikai része,
mert folyton szükséglet alapú tervezésről beszélünk egy
olyan országban, ahol nincs arról pontos adat, mennyi szívinfarktus
történt egy évben. A dokumentumból az is kitűnik, hogy a hálapénz
visszaszorításáról sem mondott le ez a kormányzat. Az is dicséretes,
hogy a népegészségügyi programokat a maguk helyén kezelik az
anyagban. Emlékezzünk viszsza: Molnár Lajos egészségügyi
miniszter idejében levették a napirendről ezt a kérdést. Meg
kell értetni azokkal, akik az anyagi forrásokat kezelik: csak
akkor csökkenthetők az egészségügyre fordított hatalmas kiadások,
melyeket a járulékok nem is fedeznek, ha kevesebb beteg lesz. Ez
pedig úgy érhető el, ha a betegségeket megelőzzük, ahhoz
pedig legalább ötéves időtartamú prevenciós intézkedések
szükségesek. Statisztikák azt mutatják ugyanis, hogy a megelőző
intézkedéseknek lakossági szinten öt év után várhatók csak
az első jelei. Ha a jelenlegi kormány ezt komolyan gondolja –
a korábbi kabineteknél ezt nem tapasztaltuk –, akkor minden esély
megvan a javulásra. Ezt is figyelembe vettük, mikor „cum
laude” minősítést adtunk. Ki kell emelni, hogy ez az anyag végre
együtt kezeli a betegjogok érvényesítését az egészségügyi
dolgozók jogaival, melyek az elmúlt években egyaránt jelentősen
sérültek.
– Említette a prevenció kérdését. A beteg gyógyulásának
nagyobb az esélye, ha időben keresi föl orvosát. Sokan azért
nem teszik, mert „kuruzslókhoz” fordulnak, s mire orvoshoz
kerülnek, nemegyszer már késő, vagy gyógyításuk lényegesen
fáradságosabb és költségesebb. Sokan a gyógyhatású készítmény
és a gyógyszer fogalmát is keverik. Nem kéne a jelenleginél
erélyesebben föllépni a hamis terápiával kecsegtető hírek
ellen?
– Nagyon köszönöm a kérdést! Évek óta ezzel a kérdéskörrel
foglalkozom tudományos szinten. Az MTA támogatásával írtam
egy könyvet még 2004-ben A szívinfarktus megelőzése – tények,
hitek, tévhitek címmel. E munkában – többek közt – áttekintettem
az összes hamis, megtévesztő gyógymódot. Amikor a NET elnökhelyettesévé
választottak, kimondtam: kíméletlenül harcolni fogok a lakosságot
megtévesztő, így számára óriási egészségügyi és anyagi
kárt okozó hamis gyógymódok és terápiák ellen. A magyar egészségügy
szereplőinek erre most kevés az idejük, ezért a NET-nek kell a
folyamatok élére állni. Jelenleg a médiatörvény kapcsán
fordulunk Szalai Annamáriához azért, hogy tegye lehetővé:
gondolataink kerüljenek be az új cselekvési programba, mert a
kereskedelmi csatornák gátlástalanul ontják a megtévesztő gyógymódok
reklámjait. Örömmel fedeztem föl, hogy a Semmelweis-tervben
megemlítik a hatástalan, vagy gyenge hatású gyógyszereknek, a
bizonyítottan kevésbé hatásos terápiáknak a kivonását a közfinanszírozásból.
Esetünkben megint egy harcot kell vívni a lakossággal, a szakmával
is, hiszen emberi gyarlóságaink közé tartozik a ragaszkodás a
szokásoshoz. A közmédiának tehát óriási szerepe lehet
terveink népszerűsítésében. Ha nem lesz változás, akkor az
egészségügy összeomlik, és maga alá temeti a lakosságot.
– Elképzelhető, hogy sokan azért fordulnak sarlatánokhoz, mert a
sajtó, a kereskedelmi tévé egy része – pont az, ami az
„alternatív gyógymódokat” propagálja – a szórványosan
előforduló orvosi tévedéseket még kivizsgálásuk előtt
jelentősen felnagyítva siet közölni?
– Ezen médiumok munkatársaiból néha hiányzik a felelősségérzet.
Nem is ezt kérik tőlük számon a munkáltatók, hanem a nézettséget,
a reklámok szerzését. A cél az üzlet. Éppen ezért népegészségügyi,
kormányzati feladat a lakosság hiteles egészségügyi tájékoztatása.
– Önöktől idézek: „ne csak a beavatkozásért fizessen a jövőben
az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, hanem legyen érdekelt
a betegek tényleges meggyógyításának folyamatában is.”
Kifejtené ezt bővebben is?
– A tapasztalatok szerint sok a fölösleges vizsgálat és
kezelés, ami nemcsak megterhelő a betegeknek, és néha hatástalan,
de rengeteg közpénzt is fölemészt. Újrafogalmaznánk ezért a
szükséges népegészségügyi szűrések módszerét, és inkább
kevesebb, ám – szakmai és pénzügyi szempontból – ténylegesen
megvalósítható programokat javasolunk. Nem mindent kéne
fizetni az OEP-nek, ami nem egyértelműen a gyógyítást szolgálja.
Természetesen ezt nehéz bizonyítani biztosítói szinten.
Balogh István, a Gyermekrák Alapítvány elnöke a NET ülésén
egy jó példát hozott föl erre. A vesekőzúzást másképp
fizeti a biztosító Németországban, mint Magyarországon. Hazánkban
160 ezer forintot fizet az OEP ezért. De ha elsőre nem megy a
vesekőzúzás, csak pl. harmadszorra, akkor az említett öszszeg
háromszorosát fizeti ki a biztosító. Németországban viszont
csak a tényleges eredményt fizeti a biztosító.
– Már említette azt, milyen katasztrofális a hazai ápolási
helyzet. Javítana a gondokon, ha a Nemzeti Erőforrás Minisztérium
egészségügyi szektorában lenne egy, az ápolásért felelős
vezető személy?
– Ezt is felvetette legutóbbi ülésén a NET és
javaslatunk megérkezett a tárcához. Még nem alakult ki a végleges
szerkezete az egészségügyi államtitkárságnak, de tudomásunk
szerint már dolgoznak egy olyan terven, ami az ápolás helyzetét
javítaná.
Medveczky Attila
|