vissza a főoldalra

 

 

 2010.12.24. 

Rieger Tibor a Klebelsberg Kultúrkúriában
Ne féljetek!

Rieger Tibor szobrászművész kiállítása címének a II. János Pál pápa katolikus fiatalok előtt elmondott beszédeiből ismert fölszólítást adta: Ne féljetek! Vagyis, többek közt, ne féljetek vállalni a jövőt, hirdetni a Kereszt Evangéliumát; ne féljetek az árral szembe menni! Ez a szélesebb körben is elterjedt hitvallás, noha bibliai fogantatású, jócskán túllépett a bátorságra sarkallt fia-talok körén, s mindazok motorjává vált, akik hisznek még – illúzió? – az egyetemes, a közjót szolgáló cselekedetekben. Mernek, modern korunk néha silány „értékáramlatával” szemben, önmaguk lenni.

Egy szobrászművésznek, hiszen plasztikái beszélnek, nem szükséges műveinek megértéséhez ilyen lelkesítő alapigazságokhoz folyamodnia, hogy Rieger Tibor mégis élt evvel a magatartást is jelölő gesztussal, hitben fogant szépségeszményét jelöli. Ez az alapállása természetesen nem csak a bibliai ihletésű vagy a szenteket (a szentek cselekedeteit) megörökítő műveiből – a megannyi körplasztikából, reliefből – olvasható ki, hanem mindazon alkotásokból – nagyobb részük köztéri szobor –, amelyek a világháború elesettjeinek, az 1956-os magyar forradalom mártírjainak, az üldözötteknek és megnyomorítottaknak állítanak emléket. Vagy a magyar történelem, a hittudomány és szolgálat, s nem utolsósorban a tudományágak és művészetek nagyjai (Szent István, Teleki Pál, Pázmány Péter, Mindszenty József, Jedlik Ányos, Czuczor Gergely, Dante, József Attila) példaértékű életművét emelik közteret díszítő vagy épületek belső tereit bensőségesebb tevő plasztikai valósággá.

Az életmű-mustrának is beillő tárlat hatalmas anyagot ölel fel: húszegynéhány bronzszobor (jórészük kisplasztika), ugyanannyi bronz- és gipsz-relief, és hasonló számú, köztéri munkáról készült nagyméretű színes fotó bizonyítja, hogy Rieger Tibor elkötelezettje a szakmának. Megmarad a természetelvű, nyugodt harmóniát tükröző ábrázolásmódnál, mintha az arc milyenségére is – az anyagszerűség nem hátrány – a lélek tárna kaput. Az átszellemült tekintet nem csupán Mindszenty Józsefet mint a megtörtség apoteózisán átlépő bátorság fölmutatóját jellemzi, hanem József Attila komor arcát, s egy rendkívüli álló alakpáros: Jedlik Ányos és Czuczor Gergely egymást és a világot vallató nyíltságát, sőt a De profundis „mennyei” zenélőjének elvágyódó-itt maradó örömünnepét is.

Két, szinte találomra választott térkompozíció közötti különbségből is észlelni – a palást mint alakformáló egytömb-zártság leginkább a Táncosnő bronzának a kifejezője, az Égi mérték (bronz, kő) nyitott kalitkája meg a téralakzatot szakrális irányultságúvá avató nyitottságé –, hogy a különféle egyensúlyhelyzetek minő erő (jellemtulajdonságból eredő akarat) birtokosai. Ám a körplasztikaként működő szobor figuralitása érthetően más, mint a reliefek míves alakrajza. Ez utóbbira nézvést a különbözőség nemcsak a mélységet nyitó Getsemáne-i kert és a fél-fölülnézet kerek alakzatának együtt tartására (másutt csak hosszú asztalt látni) toborzó Utolsó vacsora, eme két remek dombormű építkezésén tapasztalható, hanem olyan unikumnak számító hatalmas reliefen is – öntőformái is ki vannak állítva –, mint a másfélszeresére nagyított Koronázási palást.

A vélemények megoszolhatnak – nyilván megoszlanak is – a mű értékét illetően (jegyezzük meg, ha a szobrász ilyesféle megnyilvánulása kérdéses, akkor hova tegyük az évszázadok klasszikusai által készített, bibliai jelenetek sorát őrző római, kölni, reimsi, stb. dómok, katedrálisok kapuit, reliefjeit), ám Rieger sok éves megfeszített körtáncától s a félkörben egymásra rakodó – egymásból nyíló és csukódó –, szent alakokat, szent jegyeket, szent történéseket alak- és kalligrafikus bőséggel sorjázó nagy hatású bronz domborműtől ne tagadjuk meg a munkás ihletettséget. Meg azt a fajta – biblikus hősöket (a Királyok Királyán túl Szűz Máriát és Szent Jánost éppúgy, mint Júdást) homloktérbe emelő teremtő erőt, amely az időnek kitett anyagot (textil) kézmíves munkával romolhatatlanná gyúrta. A házat, templomot, tornyot s a szent élőket befonó organikus ornamentika – az eredeti koronázási palástot (a harang alakú misemondó ruhát) Gizella királyné, Szent István neje 1031-ben ajándékozta a székesfehérvári templomnak – a rideg bronzot szinte meglágyítja, de nem a középpontban lévő Krisztus köriratát (a szobrászművész is az eredeti latin szöveget formázza): „Az elleneket Krisztus legyőzve magasan ragyog”. Az ilyen, jóllehet irodalmias jellegű, plasztikai műnek – a szépség törvénykönyvei sem felelnek meg minden kívánalomnak – a Magyar Nemzeti Galériában volna a helye.

A bibliai jelképek sokszerűségét (sorsszerűségét) az A pannonhalmai bazilika főkapujának tervén (bronz, gipsz) éppúgy fölfedezhetni, mint a kerámiáknak tetsző gipsz reliefeken. Különösen azok a táblák megragadóak – Jézus színeváltozása, Hegyi beszéd, Golgota, Illés az égbe megy –, amelyeken a dinamika a plasztikai hullámzás illúzióját kelti. Vagy talán több is annál: mélységben forrongó – eszmélkedésünk, létünk kútjába lehatoló –, az anyag megformálásának ihletettségét valaminő tisztaságfaktorrá emelő példatár. Nem föltétlen kell a művész aktív hitét magunkénak vallanunk – a tematikára való ráhangolódás azért szükséges –, hogy érezzük boldogságos szenvedésélményének stációit. A vonuló, megvert – mit megvert, halálba kényszerített – embertömeg ezért is kap fontos szerepet a II. világháborús emlékmű fekete gránitján (Rákospalota) körkörösen ábrázolva. Mintha az Olajfák hegyéről kanyarodnának dicsőséges útnak gondolt végzetük felé. (A kőbe „karcolt” vonalas rajz – a mérték itt is dominál – egyúttal a néma tiltakozás harsány szimbóluma.) Más műveken pedig – lásd az A mosonmagyaróvári 1956-os sortűz emlékművét  – az emberi test (arc, megfeszített vagy épp ebből az állapotból szabaduló corpus, végtagok) kiszolgáltatottsága, mérhetetlen fájdalma a bibliai történés által (Mária leveszi Fiát a keresztről) lesz hatásos.

Riegernek, ha karakterábrázolása nem bicsaklik is, nem nagyon van ihlete a humorra (Tanár úr, Sztoikus bölcs – mindkettő színezett gipsz) – A szépség múlandósága (bronz) groteszk fájdalmában ugyanakkor megrendítő –, de ahol ünnepi jellegre vagy plasztikai komolyságra van szükség, ott bronza megélénkül. Vélhetnénk, hogy a téma hordozta szimbólumvilág megjelenésével alakul ez így, ám csak közelítenénk az igazságot. Plasztikai gondolkodása, még ha bizonyos hagyomány – igaz, megújító – részese is, szerencsére, élénk és friss alakzatokkal, egyensúlyhelyzetekkel van telítve (Győzelem, Égi mérték).

Ám életművében a nóvumot (a tárlat kisplasztikai anyagában válogatván) a már említett szobrokon kívül azok a művek jelentik, amelyek jól „összefogott” tömbszerű voltukkal hatnak (Dante Purgatóriumából, Madonna a Kisjézussal és az áldozati báránnyal, Kati néni), illetve – paradox – időt és alkalmat adnak a giacomettis nyújtózkodásra is (A szeretet keresztje). A Klebelsberg Kultúrkúria seregszemléjét illő egy, a többi mellett is kiemelkedő remekmű jellemzésével zárni. A Ne féljetek! című, gazdagságában szinte megnevezhetetlen kis bronzban – a madárként fölfelé törekvő (szárnyaló?) biblikus hajó utasaiban, a függőleges tengelytől egy kissé oldalra billentett s ezáltal a veszélyes siklást még élvezetesebbé tevő pózban, az Úr szerzetesi magányához igazodó, őt követő „gályarabok” munkás örömében – minden olyan érték ott van, ami Rieger Tibor-i sajátosság: az anyag életességét szem előtt tartó alakító szenvedély és mindenekelőtt az ügy iránti alázat.

Szakolczay Lajos