2010.12.24.
Csurka István: Az új tartótiszt
Talán megengedi
nekem a kedves olvasó, hogy folytassam fejtegetésem a múlt héten
elkezdett témában, a hamis történelem kérdéskörében. Elemzésemhez
bővítőlegesen és új szempontot képezve járul hozzá egy
most kiadott kitűnő könyv, Gervai András: „Fedőneve:
szocializmus” című s a titkosszolgálatokról, a beszervezési
módozatokról, az áldozatokról és a nem áldozatokról szóló
könyve. Találó a felosztás, amelyet Gervai alkalmaz. Leírja a
kényszerítettség eseteit, a félig-meddig megzsarolt emberek történetét,
valamint a karriervágyból alakoskodók jellemgyengeségét és későbbi
gyáva menekülésüket. Érdekessége és előnye a műnek,
amelyben írói látással és átéléssel előadott sorsok
vonulnak el szemünk előtt, hogy sok alkalommal megnevezi az
egyes hálózatba fogott vagy illesztett személyek tartótisztjeit.
Jelentéseket ír le és elemez, de legerősebb eszköze, hogy
miután leírta a beszervezett vagy a beszervezés elől menekülő
ember körülményeit, szenvedéseit, jellemét, melléteszi a száraz
jelentést és a főnökök jelentésekre rótt pőre utasításait.
Ezekből pedig, miközben elvonul előttünk a szenvedő vagy
megszorított ember, meglátjuk a másik oldalon a vaskalapos ávóst,
a hivatásos jellemzúzót, a rendőrt, a párt harcosát, aki
feltétlenül hisz tette helyességében és még gonoszságának
a gyanúja sem merül fel benne.
Tulajdonképpen ez
a gyanútlan, feltétel nélküli szolgálat, és – nehéz leírni,
de mégiscsak az – a hit az, ami ma megdöbbenti az embert. 1956
forradalma után, mindjárt ötvenhétben, szép számmal akadnak
fiatal emberek, alhadnagyok és hadnagyok, meglehet többnyire
volt ávósok és bent, a rendőrségen is álnéven szereplők,
akik a gonoszságot, a letartóztatást, a kínzást és az emberi
sorsok tönkretételét, önvizsgálat, lelkifurdalás, kétely nélkül
hajtották végre. Emberek, akik akármik voltak is néhány hónappal
azelőtt, érte-e sérelem őket vagy sem, harcoltak-e a maguk
oldalán akkor, vagy gyáván menekültek, most ennyire feltétlen
hívei annak, aminek összeomlása és megszégyenülése a szemük
előtt játszódott le és amit a társadalom óriási többsége
– tudták, tudniok kellett – megvetett és elítélt.
Miért? Hogyan?
A kérdést nem
szabad felületes válasszal elintézni: bolsevikok, érdekből
tették, hatalomra, kivételezésre, anyagi előnyökre, stb. vágytak,
rossz emberek voltak. Többen voltak és hirtelen még többen
lettek ahhoz, hogy ilyen egyszerűsítéssel meg lehetne úsznunk
az elemzést. Már csak azért sem, mert ez az emberfajta, más
alakban ugyan, ma is létezik. A felsorolt tulajdonságok,
jellemgyengeségek és az érdek fennállt, de kellett lennie a
dologban egy mélyebb történelmi kényszerítésnek. A vakság
és a kíméletlenség ekkora fokozata nem alakul ki csak az
emberi természet rosszra való ősi fogékonyságából és nem
tart ki ennyire sokáig. Valami ránehezedett ezekre az emberekre
éppen úgy, mint ahogy ránehezedett azokra is, akiket vertek, kényszerítettek,
megaláztak, beszerveztek, vagy éppen kiengedtek a kezükből.
Ez a valami – félve
mondom ki, de ki kell mondanom – a hamis történelem és a
hamis történelem nehézkedési ereje. A hamis történelem is tényekből
áll. 1956 után tény volt, hogy a Szovjetunió nagyobb, erősebb,
több a tankja, és tetszése szerint tud elbánni a magyarsággal.
1945-ben megnyerte a második világháborút, mi, magyarok, meg
elvesztettük. Az ezekből levezetett hamisítás, amely szerint
nem megszállt és kifosztott bennünket, hanem felszabadított és
új rendet vezetett be, megfellebbezhetetlen állítás volt, de
nem volt a nemzet lelkében elfogadott igazság. De nemcsak maga a
felszabadulás, hanem minden, ami belőle következett. Minden
hamisság, hazugság, erőszak, rablás az igazság és a helyes
út páncéljába lett bujtatva. A mindennapi élet apró tényeiig
mindent átjárt ez a hamisság. Mint ahogy ennek 56 utáni megismétlődését
is. Az egzisztenciális fenyegetés összekeveredett a titkosszolgálati
erőszakkal. Az egész élet kényszer lett és kényszerítés.
Erről az emberek idővel egyre kevesebbet beszéltek, el nem
fogadták, de beletörődtek, s ezért az új nemzedékekben ez is
valami ténnyé fejlődött ki. Amíg otthon, a családban az ifjúság
megkapta a valós tájékoztatást, legalább foszlányokban,
addig az új nemzedékek ellenálltak a hamis történelem nyomásának,
amint a család szétesett és a valós tényeket mély hallgatás
övezte az ifjúság elbizonytalanodott, nem tudta szétválasztani
a hamis történelmet a nem hamistól.
A beszervezők és
kihallgatók, az alhadnagyok és hadnagyok rétege, Erdélyben
honos kifejezéssel „A Szerv” emberei kétfelől érkeztek.
Egykori szegény családokból, ahonnan a szegénység sértettségét
és úrgyűlöletét hozták, és nem hoztak semmilyen
emelkedettebb megkülönböztetésre szolgáló műveltséget,
amellyel megláthatták volna, hogy az a rendszer, amely őket
anyagilag és hatalmi tekintetben felemeli – és el is választja
a szegény otthontól, amelynek a sorsa nem változott, sőt
esetleg romlott –, valójában a nemzetre nézve rossz rendszer.
1956-ig a rendszer erőszakszerveinek, pártapparátusának jelentős
részét a durva, tanulatlan proletárok, a megkülönböztetésre
képtelen emberek alkották. Ezek még kétely nélküli elvtársak
lehettek. Ötvenhat után a kétely- nélküliséghez már más is
kellett.
A Szerv másik,
felső fele, a vezetők, szintén a sértettségből érkeztek,
munkaszolgálatosak voltak, elvesztették hozzátartozóikat, de
nekik nem nagy emelkedést jelentett a rendszerváltozás. Iskolázott,
egykor jómódban élő emberek voltak és látták, hogy az elítélendő
múlt rendszer nem olyan volt, mint amilyennek most beállítják.
Őket a boszszú vezette és a félelem. A Moszkvából érkezettek
közül sokan éppen, hogy megúszták a sztalini tisztogatást,
és számukra minden eszköz megengedhető volt, hogy a hamis történelmet
elfogadtassák a beosztottaikkal és az egész társadalommal.
Mert a hamis történelem számukra az életet jelentette, nem
csupán a hatalmat.
Így aztán a
hamis történelem két rétegben borult rá a magyar társadalomra:
a paraszti műveltségből, tartásból, a saját gazdálkodás öntudatából
sem részesült és a legszegényebb városi proletársorból érkezők
erőszakrendjének pofonjai és rúgásai révén, valamint a rájuk
telepedő vezető réteg bosszúszomjából és uralomvágyából
összeszőve. A századosok, osztályvezetők és parancsnokok
kasztja, fel egészen Péter Gáborig, a saját bosszúja
kivitelezésére alkalmazta a gyorstalpalókon betanított kádereket,
és a népharagot is igyekezett ezekre terelni. A saját félelmét
egye nagyobb kegyetlenségekkel csillapította. Az alhadnagyok
elhitték, hogy van ellenség és azt fel kell számolni, a vezetők
tudták, hogy ha nem teremtenek ellenséget, a sztalini rendszer
őket számolja fel. Ezért alakult ki köztük az önfelszámolás
képtelen, bizarr folyamata, egészen a Rajk per képtelenségéig.
Ezt már csak a megfélemlített, a talajt vesztett káderek
hihették el.
Így tehát az ötvenhat
utáni megtorlás, a beszervezés és az aktagyártás két
szennycsatornából ömlött öszsze, az elvakult, buta korlátolt
proletár irigységből és vakságból, valamint a helytartók, a
kínzásokat elrendelők és végrehajtók, az új osztály félelméből,
amely meglátta, hogy ha a nemzet kitör a hamis történelem
betonburka alól, akkor nekik befellegzett. A rendszert nem lehet
megreformálni. Hruscsov kísérlete, amely 1953-ban, Sztalin halálával
kezdődött és 1956-ban Budapesten bukott meg, a megreformálhatatlanság
bizonyítéka volt. Bebizonyosodott, hogy a rendszer csak akkor
marad fenn, ha totális. Ezért volt enynyire kegyetlen a magyar
megtorlás.
Csakhogy van ám
egy nagy buktató! Hruscsov XX. kongresszusa, Sztalin leleplezése,
amely óriási felszabadító erővel hatott az egész világra és
végeredménye a magyar forradalom, majd annak kegyetlen elnyomása
lett, maga is hamis történelem. Akkor talán nem látszott, de mára
már bizonyos, hogy Hruscsov a kommunizmus csak egy más mó-don
hamis fejezete volt. Nemcsak féleredményei, visszafordíthatósága,
súlyos belső ellentmondásai miatt, hanem mindenekelőtt
bevallatlan célja miatt. A bevallatlan cél a szovjet
sztalini-lenini rendszer megmentése, túlélése volt. A
bevezetett reformok bizonyos könnyebbséget, jobblétet természetesen
eredményeztek, sokakat kiengedtek a börtönökből, sokakat nem,
de a cél a rendszer időnyerése volt. Jobblét és a szabadulás
pedig járulék. A Szovjetunió megmaradt a Nagy Honvédő Háború
győztesének, csak a győzelem érdemét vitatták el Sztalintól.
A Generalisszimuszt kiemelték a mauzóleumból, majd a Kreml falából
is, de Lenint még otthagyták. Elhatározták a tiszta
leninizmusra való visszatérést. A háborúban szerzett
birtokok, az egyáltalán nem szovjet hajlandóságú, más kultúrájú
államok birodalomból való kiengedése, mint gondolat fel sem ötlött,
ezeket Hruscsov és köre éppen úgy sajátjának tekintette,
mint Sztalin.
A magyar
forradalom felvetette a hamis történelem másik, ugyancsak
alapvető kérdését is. Van a Nyugatnak, annak legnagyobb
katonai erejének, az USA-nak új álláspontja Európa és a világ
második világháború utáni felosztásáról? Még november 4-e
előtt kiderült, hogy nincs. Az ugyancsak a maga hamis történelmét
élő Nyugat, minden hidegháborús szembenállás ellenére
biztosította Hruscsovot a status quo fenntartásáról. Ez a
status quo természetesen Nyugatról nézve is hamis volt. Nem az
a kérdés ugyanis, hogy milyen életformát teremtett, vagy
hagyott kifejlődni a nyugati államokban, az általa megszállt
országokban Amerika, hanem, hogy mi jogon tartja megszállva őket,
és miért nem engedi saját belátásuk szerint fejlődni őket.
Miért terjeszti más módon, de mégiscsak erőszakosan a saját
demokráciáját – ami nem az, aminek mondják. Később pedig
óriási hangerővel, dübörgő decibelekkel miért kényszeríti
rá az európai nyugatra a pénz erejével a maga életformáját,
hedonizmusát, fogyasztói társadalmát. A nyugati történelem
is hamis. Versailles óta mindenképp, hamis. Amerika, amikor
1917-ben belépett az első világháborúba, Nagy-Britannia
megsegítése céljából lépett be, de a világuralom megszerzése
lett belépésének az eredménye. A Brit Világbirodalom komoly károkat
volt kénytelen elviselni és az 1917-ben államcsínnyel uralomra
került bolsevikok pedig, elsősorban nem Lenin, hanem Leo
Trockij, Amerika segítségével megerősödtek. A második világháború
előtt pedig, amikor Roosevelt elnök Anglia szövetségeseként
belépett a konfliktusba, két diktatúra között választott,
mint leterítendő között, a Hitleré és a Sztaliné között,
és az utóbbit – a több áldozatot szedőt – választotta szövetségesnek.
Sztalin legyőzte, amerikai segítséggel Hitlert, birodalmát
kiterjesztette az Elbáig, de Amerika akármennyit is szavalt a
demokráciáról és a szabadságról, egészen Reagan elnök idejéig
várt a szovjet hatalmat valóban korlátozó lépésekkel. Egészen
addig, amíg a szovjet rendszer magától fel nem bomlott. A
felbomlás pedig egybeesett a szovjet kommunizmus megteremtésében
oroszlánrészt vállaló orosz zsidóság kitelepedésével.
Izraelbe, Amerikába, Angliába és Németországba indult meg kétmillió
orosz zsidó, felmondva az együtt-
élést. Hátat
fordított a saját múltjának. Nagy kérdés, hogy e nélkül a
hátat fordítás nélkül Amerika hozzáfogott volna a Szovjetunió
szétszedéséhez, a kockázatos művelethez?
A hamis történelemnek
ezt a részét, alapját, kiinduló pontját eddig csak
Szolzsenyicin tárta fel. A hamis történelmet viszont dollármilliárdokért
írják, tanítják, sugározzák, zenésítik és sztárolják,
világ-szerte. A gyermeket elviszik az óvodába és belép a
hamis történelembe. Kijön diplomával a zsebében az egyetemről,
és a hamis történelem alhadnagyává avatják. S a világ mégis
változik. De éppen annyira nehezen, mint 1957-ben, amikor a tartótisztek,
az alhadnagyok és hadnagyok megírják jelentéseiket a fedőnévvel
ellátott jelentők jelentéseiről és hitet tesznek a
szocializmus mellett. Valójában a hamis történelem érvényessége
mellett. A történelem kivételes korszaka volt az, kivételesen
sűrű, amikor egy pillanatra összeomlott a régi és ígéretes
volt az új. Aztán a hruscsovi reformokról kiderült a hamisság
és a nyugati történelemről is kiderült, hogy hamis. Tudta azt
a „Képesi” hetvenkét osztálytársáról és iskolatársáról
szóló jelentését felvevő és elemző Papp Endre tartótiszt,
hogy amikor kommunistaként elemzi a magát kommunistának beállító
„Képesi”, azaz Szabó István filmrendező növendék hithű
mondatait, hogy mennyire összetartoznak ők ketten? Hogy minek a
fogjai? Aligha. Ha sejtette volna, hogy az, aki félénken és
lelkesen leadja neki a beszámolókat és a kisebb-nagyobb árulkodásokat,
néhány röpke évtized után az Aczél- rendszer filmcsillaga
lesz és az összefüggő kelet-nyugati hamis történelem Oscar-díjas
totemszobra? Mint egykori és mindenkori hithű ember, mint
kommunista? Oscar-dí-jat fog kapni, mert zsidó és kommunista?
Ő meg majd latolgatja, hogy elég lesz-e neki a kiemelt nyugdíj?
Természetesen
ezek a megjegyzések nem vonatkoznak Szabó István filmjének,
filmjeinek képi, rendezői megvalósításának minőségére, különösen
nem a Mefisztó színészi játékára (Brandauer), de arra igen,
hogy az Oscar-díjas film bizony teljes mértékben a hamis világkép
igazolása. A főhősnek hamis és nem hamis között kell választania,
és halvány célzás sincs benne arra nézve, hogy a „nem
hamis” kétes értékű és olyan engedményeket tett a náciknak,
majd még inkább a szovjetnek, amelyek komoly kétségeket támasztanak
nem hamissága iránt. Az alapművel együtt, amelyből készült
a Nyugat hamis történelmének ódája ez a film. Gervai is megírja,
hogy ebben a műben is, mint Szabó más filmjeiben is az értelmiségi
ember hatalomhoz való viszonya ábrázoltatik, azt azonban, hogy
az egész a hamis történelem igazolására szolgál, nem. Érdekes
lenne volt tartótisztek szemszögéből is megalkotni ezt a
filmet. Vajon nem ugyanez az eredmény jönne ki? Hiszen a hamis történelemnek
csak egy végterméke van: az elrontott ember.
A hamis világképről még sokat kell beszélnünk, elsősorban azért,
hogy megtisztítsuk tőle magunkat. A hamis világkép rendszere még
nem változott, még nem is változhatott meg. Ha azonban mi, a
folyamatról legtöbbet tudók, elszenvedők és alakítók erős
hittel megváltoztatjuk magunkat, képesek leszünk a
kelet-nyugati hamis világképet valami igaz félévé,
valamennyire teljessé és kerekké tenni.
|