2010.12.24.
Mellőzik a civil szférát a Délvidéken
Forráshiányosak
a vajdasági magyar civil szervezetek. Anyaországi támogatásból
működik a vajdasági magyar civil szervezetek 80 százaléka, a
kapott összegeket azonban kevésnek tartják. A helyi magyar
civil szféra esélyeiről, helyzetéről, Miskolczi Józsefet, a szabadkai székhelyű délvidéki Magyar Civil Szövetség
(CISZ) elnökét kérdeztem.
– Egy kicsit pontosítanék. Mi, civilek nem azt mondjuk,
hogy Magyarország adjon többet. Magyarország nem dúskál a
javakban, annyit ad, amennyit bír. Ezért is köszönet és hála.
Az elosztási módszer ellen berzenkedünk. Nem a mennyi, hanem a
hogyan a kérdés. Kifogásoljuk, hogy az utóbbi nyolc esztendőben
a civileknek semmi beleszólása sem volt abba, hogy a magyarországi
támogatások miként kerültek elosztásra. Természetes, hogy
ahol 4-5 ember dönt a sok százmillió forintos adományról, ott
gyakran nem a közérdek érvényesül. Sok volt a rögtönzés és
részrehajlás, a támogatás kiszámíthatósága pedig
ismeretlen fogalom. Ennélfogva bármiféle vajdasági magyar
civil fejlesztésről, vagy stratégiáról hiába álmodoztunk. A
magyarországi hatalom soha nem kérdezte meg a vajdasági magyar
civileket, hogy mit kellene támogatni, milyen elképzeléseink
vannak. Csupán a pártpolitikusokkal tárgyaltak. Tudjuk mi, hogy
alapvetően és mindenek fölött a pártok a felelősek a vajdasági
magyarokért, de a civilek teljes mellőzése a támogatáspolitikában
fájdalmas. Kampány idején „előveszik” a civileket, jól jön
a segítségünk. Ugyanaz a célcsoportunk, csak mi egyesületi
tagoknak, a politikusok pedig „Kedves Szavazópolgároknak”
nevezik ugyanazokat a vajdasági magyarokat. A politikum és a
civil szektor összehangoltabb, harmonikusabb együttműködése
mindenki hasznára válna. Mi nem hatalmat akarunk, ám akit
hatalomra segítünk, attól más viszonyulást várunk a jövőben.
Mind a magyarországi támogatás elosztásában, mind a hazai,
azaz szerbiai források kiharcolásában. Ne feledjük el: mi itt,
Szerbia államának fizetjük az adót, amelyből nagyon keveset
kapunk vissza. A civilek szinte semmit. Nálunk nincs állami
civil alap, mint Magyarországon. Nálunk semmilyen adókedvezményt
nem kapnak a vállalkozók a civilek támogatásakor. Sőt,
Szerbia még a koldustól is alamizsnát kényszerít ki: az adományokra
a civil szervezeteknek 2,5 százalékos ajándékozási adót kell
fizetniük!
– Önök szerint a nagy intézmények mellett alig van esélye
a civil szférának. Melyek ezek a nagy intézmények?
– Államilag
alapított és támogatott iskolák, színházak, médiaházak, könyvkiadók
és mások. Ezek mind a magyarság szempontjából is hasznos és
szükséges tevékenységet fejtenek ki, ám két emlőről táplálkoznak.
A legmegdöbbentőbb, hogy a Szülőföld Alap még a saját adó-
és egyéb forrásjövedelemmel rendelkező önkormányzatokat is
támogatja! Ez előtt értetlenül állunk és megszűntetéséért
harcolunk. Például a több százmillió eurós költségvetéssel
rendelkező Szabadka önkormányzatát múltkoriban megtámogatták
4000 euróval a helyi irodák informatikai fejlesztésére. Ebből
legalább 2 magyar civil szervezet vígan megélt volna. Tehát a
Szülőföld Alap a kövér ludat hájjal kenegeti. A vajdasági
magyar politikum javaslatára. Mert nem a civilek logikáját
használják, csupán a pártpolitikai észjárásukat. Az pedig
szűk. Vagy csemegézhetünk a legfrissebb „Szülőföldes” támogatások
között, amikor a magyarországi adófizetők pénzéből simán
átvállalják azokat a feladatokat, amelyek Szerbia dolga lennének.
Szabadkai Műszaki Szakfőiskola – ahol jelentős magyar nyelvű
oktatás is folyik – , 4 millió forintot kapott a „technikai
management akkreditációjára” és még 2 milliót
„konferenciaterem felszerelésére”; a csupán egyharmadnyi
magyar diákkal rendelkező szabadkai közgazdasági középiskola
1 milliót „a pénzügyi adminisztrátor képzés fejlesztésére”;
egy szintén szerb többségű műszaki iskolánál oktatói
tehergépkocsi vásárlásába segítettek bele 1,5 millió
forinttal; egy újvidéki alig-alig magyar középiskola számítástechnikai
laboratóriumát fejlesztik 1 millióval; az alig-alig magyar
zombori középiskolánál az akkreditált tanár-továbbképzést
segítik 0,8 millióval. Ezek mind szerbiai állami feladatok! Az
egyik község, azaz több mint 30 000 lakosú önkormányzat félmilliót
kap „információ-biztonsági szabályzat és sérülékenységi
analízis elkészítésére az önkormányzat számára”; más községben
1,3 millió forint „ECDL oktatás önkormányzati intézmények
dolgozói részére”. Jut támogatás az önkormányzat
informatikai stratégiájának kidolgozására, internetes elérhetőségi
pont létrehozására a városházán, az önkormányzati, azaz állami
hivatalnokok informatikai továbbképzésére… Ennyiből talán
látszik, hogy Magyarország szemrebbenés nélkül átvállalja a
szerbiai állam feladatát. Ezen kívánunk gyökerestől változtatni.
Segítsük ugyanezeknek az oktatási intézményeknek a tanulóit,
de magyar pénzből csakis a magyarokat. Nem az iskolák révén,
hanem civil szervezetek által. Adjunk nekik így tankönyveket,
vigyük őket tanulmányútra, versenyekre… Az önkormányzatok
számára ez a „segítség” csepp a tengerben – viszont a
civil szervezetek számára az egész tenger. A Vajdasági Magyar
Civil Szövetség tanácskozásain egyértelművé vált, hogy nem
apró kozmetikai beavatkozásra van szükség a magyarországi támogatáspolitikában,
hanem gyökeres változásokra. Ezt a követelésünket továbbítottuk
a vajdasági új Magyar Nemzeti Tanács Civil Szakosztályához, s
az is elfogadta nagy részét.
– Hogyan lehetne átalakítani a Szülőföld Alapot, valamint a délvidéki
támogatási rendszert, hogy az önöknek megfelelő legyen? Ne
csak pályázni lehessen, hanem legyen normatív támogatási
rendszer is?
– Újévtől megszűnik a Szülőföld Alap, s helyébe lép
a Bethlen Gábor Alap. Volt az Illyés, jött a Szülőföld, lesz
a Bethlen… Számunkra egyértelműen az Illyés döntéshozatali
mechanizmusa volt a legjobb, s most is ezt kérjük és reméljük
a Bethlen Gábor Alaptól, hogy hozza vissza. Volt vajdasági
alkuratórium, annak döntéseit szakági bizottságok készítették
elő, s így egy demokratikusan kialakított, több mint félszáz
ember részvételével megalkotott javaslatot kapott a budapesti
Illyés Kuratórium. Ezt kérnénk. Magyarország mondja meg, hogy
mennyi támogatást tud adni, mire ad és mire nem, ám ennek a
felosztását bízza ránk, vajdasági magyarokra. A végső döntést
természetesen hozza meg az adományozó által kinevezett
budapesti kuratórium, de az előkészítés és a javaslattétel
legyen a miénk. Úgyszintén rossznak bizonyult a szakáganként
előre meghatározott keretösszeg. Nem lehet előre tudni, hogy
melyik szakágnál milyen pályázatok lesznek. A normatív támogatási
rendszer nélkül a civilek nem sokra jutnak. Nincs aki végezze a
folyamatos munkát, szervezzen, levelezzen, tárgyaljon, továbbképzésre
járjon. A vajdasági magyar civil szférában most legfeljebb 4-5
főállású ember van! Viszont Magyarországon százával, vagy
talán ezrével. Az önök gyakorlata a jó. Úgy lehet dolgozni.
Folyamatosan, jól, közérdekűen.
– A vajdasági civil szervezetek semmilyen saját bevétellel nem
rendelkeznek?
– Elenyésző a bevételük. Azt a pici tagdíjat nehezen
lehet bevasalni, a belépőjegyek ára jelképes, hiszen másra
sincs fizetőképesség. Bejegyezhetünk ugyan gazdasági tevékenységet,
de ugyanolyan feltételek mellett, mint bármely kft. Ami ingyen
van, azt még valahogy „el tudják adni” a civilek, de mihelyt
pénzt kérnek tanfolyamért, tréningért, kiadványért – csak
akkor van rá közönség, amennyiben a díj jelképes. Szégyen
és kellemetlen bevallani, de az utóbbi 20 esztendőben
iszonyatosan elszegényedtünk. Magyarország és Jugoszlávia –
majd Szerbia – ugyan mindig egymás mellett voltak, de mindig
„fáziseltolódás” volt közöttük. Amikor Magyarországon
borongós idők voltak, nálunk sütött a Nap; amikor Magyarországon
1990-ben végre pirkadt – nálunk leáldozóba volt a Nap és
minden … Érdekes volna, ha egyszer alaposan megismernék egymást
a „hazai” és a „külföldi” magyarok! Nem pusztán
protokolláris szinten, hanem elmélyülten. Nekünk annyi előnyünk
van, hogy nézzük a magyarországi tévét, hallgatjuk a rádiót,
ám a magyarországiak számára csak az a hír, ha balhé van nálunk.
– Azt nyilatkozta, hogy az IPA – előcsatlakozási támogatási eszköz
– és európai pénzeket „a mi civil tudásunkkal nem tudjuk
megpályázni.” Ez azt jelenti, hogy tanulni kell még önöknek
a pályázatok kitöltése módját, vagy sokkal többről van szó?
Többről. Pályázatot még tudnánk, vagy gyorsan
megtanulnánk írni. A gond: nincsenek hivatásos alkalmazottaink
– nincs, aki egy komolyabb pályázatot lebonyolítson. Ilyen
csupán az állami intézményekben van. Nálunk ráadásul egy
100 000 eurós projektumhoz önrész kell. Ennek felét biztosítja
a magyarországi fél – de honnan szedünk mi a saját részünkre,
hiszen a szervezeteink zömének az egész évi költségvetése
nincs ennyi! Továbbmondani már nincs is értelme: az IPA utófinanszíroz,
az elköltéstől számított négy hónap múlva. Tehát nekünk
rendelkezzünk kell 20-30 000 euró forgótőkével. Szóval, az
IPA csak ott működik, ahol állami támogatás, illetve pénz
van. Nem a civileknek találták ki. Tisztelet a kivételnek, aki
erős és ki tudja lobbizni az államtól az önrészt.
– Öntől idézek: „először elhalványul a sajtónk, utána a
civil szféránk, ezt követi az oktatás sorvadása. A folyamatot
leállítani nem tudjuk, de civil összefogással és cselekvéssel
talán lelassíthatjuk.” Amit mond, az semmi reménnyel nem
kecsegtet. Pesszimista szavak. Minderről csak a szerb államvezetés
tehet, vagy a vajdasági magyar politikusok egy része is?
– A negatív népszaporulatnál nincs ok a kisebbségi derűlátásra.
Most Vajdaságban van mintegy 250 000 magát magyarnak valló
ember. 50 év múlva már csupán 150 000 lesz, vagy még
kevesebb. Azért mondom, hogy „magát magyarnak valló”, mert
ha csak azokat vesszük magyarnak, aki legalább magyar iskolába
járatja a gyerekét, vagy magyar újságot is olvas, vagy
magyarul beszél otthon – akkor már a magyarok száma most is jóval
200 000 alatt van. A szerbiai államvezetés szorgalmasan teszi a
maga dolgát az asszimiláció terén. Ahol lehet, ott bedarálja
a magyarokat. Ebből a titói korszak jó képzést nyújtott.
Mivel a Magyar Fórumnak nyilatkozom, talán érdemes egy kis kitérőt
tenni. Nagyjából 1990-ig még élt a káderek esetében a
„kulcsrendszer”. Minden testületben részarányosan voltak
magyarok, voltak magyar nagyvállalati igazgatók, intézményvezetők,
állami szervek rangos hivatalnokai, nagykövetek. Most már csak
elvétve akadnak. Legfeljebb azok a magyarok, akik valamelyik
szerb pártban keresik a boldogulásukat. A kormánynak több mint
száz „ügynöksége” van, egyiket sem vezet magyar, sőt az
alkalmazottak között is csupán mutatóban ha akad egy-kettő. A
gazdasági kiszorítósdi még kifejezettebb. Ahol szerb az
igazgató – ott elsősorban a sajátjait alkalmazza. Ahol menekült
a vezető – elsősorban a sajátjait alkalmazza. A magyaroknál
már ez nem ennyire döntő szempont. A gazdasági és politikai
lobbiban a magyarok szinte súlytalanok. A sajtónál is egyszerű
a sorvasztás: ha nem kap hazai kellő állami támogatást, akkor
gyengébb és drágább, mint a szerb „versenytársa”, hát a
szerbet veszi meg a magyar ember is. Az Újvidéki Televízió már
árnyéka sem a régi önmagának. Lapjaink túlélési ösztöne
még megvan, de a megdöbbentően rosszul fizetett újságírók
mind fáradtabbak. Rádióink hallhatóságát államilag lecsökkentették,
számos kisebbségi rádió nem kapott hullámhosszat. A civil szféra
elvétve kap néhány morzsát a szerbiai államkasszából. Az
iskolahálózat magától sorvad el, hiszen nincsen gyerek, nincs
anyanyelvű tankönyv, nincs elegendő megfelelő képzettségű
tanár. Ezt a folyamatot leállítani nem lehet. Civil összefogással
és hatékonysággal legfeljebb lassítható lenne, ha ezt mind a
civilek, mind a magyar politikum fölvállalná a Vajdaságban és
Magyarországon egyaránt. A civilek között legalább akkora a
széthúzás, mint a pártok között. A kisebbségi lét és a válság
mételye alól senki sem kivétel. Nagyjából megjósolható: ha
a magyarok száma 200 000 alá süllyed, akkor már nem tudja
kitermelni a maga tudományos, értelmiségi, politikai és gazdasági
elitjét. Látjuk ezt a Vajdaságban velünk élő horvátok példáján:
70 000 körüli a lélekszámuk, s beszippantották őket a szerb
pártok, elsősorban az uralkodó Demokrata Párt. Már annyi saját
erejük sem volt, hogy összegyűjtsék a kellő számú jelentkezőt
a kisebbségi választói névjegyzékre. Ez vár a vajdasági
magyarokra is.
– Megalkotnak-e egy olyan cselekvési tervet, amit aztán támogathat
a vajdasági parlament is?
– A cselekvési terv még csupán most körvonalazódik. A
vajdasági parlament nem foglalkozik ilyen kérdésekkel. Sajnos.
Csupán a magyar káderek által vezetett vajdasági minisztériumok
viselnek gondot a magyar civil szféráról, de hát nekik kevés
a pénzük. A Magyar Nemzeti Tanács, a mi kis önkormányzati
parlamentünk a remény. Talán képes lesz képviselni az érdekeinket.
Még ha a civil szféra ilyen néven nem is tartozik a törvényes
„hatásköreibe”.
– Miért lenne lényeges, hogy a Magyar Nemzeti Tanács egy monitoring
csoportot hozzon létre?
– Fontos kapcsolatépítő és tanácsadó szerepe lenne,
hiszen ezt a civil szféra jó ismerői alkotnák. A mostani csupán
papír-kapcsolat, nem elég a továbblépéshez. Tehát nem arról
van szó, hogy a pénzt nem jól költik el, vagy bármi visszaélés
volna, hanem betekintést szeretnénk nyerni a tartalmi hatékonyságba.
A helyszínen látni, melyek azok az apró hiányosságok, amelyek
könnyen elháríthatóak – s ezért a monitorozó lobbizhatna,
vagy véleményét leírva eljuttatná a pénzosztókhoz (ahol
most már lesznek civilek is). A vajdasági civilek egyelőre kevés
kapcsolati tőkével rendelkeznek. Ezt viszont magunknak kell
megteremteni. Részint a monitorozók által.
– Mi lenne a lényege az önök által fontosnak tartott Magyarország-Szerbia
Alapítványnak?
– Nagyon sok olyan támogatási terület van, ahol jó
lenne segíteni, de a magyarok részaránya kicsi. Nem hiszem,
hogy az itteni szerb diákokat, művelődési egyesületi tagokat
a magyarországiaknak kellene támogatniuk. Ebbe az alapítványba
1:1 arányban tennének pénzt a magyar és a szerb kormány/parlament,
s a közös kuratórium határozata alapján a kétnyelvű intézményeket
és civil szervezeteket, vagy projekteket támogatnák. Szerbiának
már ez is nagy segítség volna, hogy mondjuk egy iskolaműhely fölszereléséből
a magyar nyelvű, de szerbiai állampolgárságú diákokra „eső
részt” Magyarország átvállalja. Most úgy van, hogy a
szerbekre eső részt is átvállalja, s ez nem korrekt.
Medveczky Attila
|