2010.12.31.
Jászi Oszkár véleménye a magyar zsidóságról
Jászi Oszkár egy
nagykárolyi zsidó orvos - Dr. Jakubovics - második fiaként született
1875-ben. Hatéves, amikor az asszimilációra törekvő család
áttért a református vallásra, így a helyi piarista gimnáziumban
érettségizik, ezután a budapesti egyetem állam- és jogtudományi
karát végzi el, de tanul Franciaországban és Angliában is. A
XX. század elejének, a modern eszmék terjedésének jellegzetes
és befolyásos szellemi figurája. Adyhoz hamar csatlakozik. 1913
és '20 között Lesznai Anna költőnő férje. Létrehozta a
baloldali szociológiai eszmék szócsövének szánt Társadalomtudományi
Társaságot, valamint a diákokat megszólítani szándékozó,
ismeretterjesztési feladatokat ellátó Társadalomtudományok
Szabad Iskoláját. A tízes években a Világ vezércikkírója,
a Huszadik Század főszerkesztője, 1914-ben megalakítja az Országos
Polgári Radikális Pártot, amely az akkori szellemi élet
"haladó" erőit volt hivatva egyesíteni. A forradalmak
idején főszerepeket vállalt magára: a Károlyi-kormány alatt
tárca nélküli minisztere a nemzetiségi ügyeknek, a Külügyi
Tanács elnökeként részt vesz a belgrádi és aradi tárgyalásokon,
1919 elején a budapesti egyetemek kormánybiztosa. A Kun Béla irányította
eseményekkel nem azonosult, ezért már 1919 május 1-én
elhagyta az országot, 1925-ig Bécsben él és publikál, ezt követően
az Ohio állambeli Oberlin egyetemén a politikai tudományok
tanszékvezetője lett nyugdíjazásáig. Az emigrációban az
Amerikai Magyarok Demokratikus Szövetségének elnöke. Idehaza
hazaárulónak nyilvánították, csak 1947-ben látogathatott
Magyarországra néhány hétre, de nem marasztalták. A halála
előtti években a müncheni Látóhatárban publikálta utolsó
írásait. Innen vettem át politikai hitvallását, amit
Magyarországról mondott: „Ez az ország tovább ragadozó
ritterek országa nem marad. Ez az ország tovább kegyetlen pénzváltók
országa nem marad. Ez az ország tovább ateista papok országa
nem marad." 82 éves korában, 1957-ben hunyt el Oberlinben.
A Kerepesi-temetőben 1991-ben – végakaratának szellemében
– újratemették haza hozott hamvait.
Figyelemre méltó
ember volt, sokat tévedett, számos politikai utópiának lett
naiv áldozata, de zsidó és baloldali létére sem volt soha
olyan doktriner, mint a vele azonos életutat befutó sok más
kortársa. Ennek bizonyságára álljon itt egy 1938-ban,
Oberlinben fogalmazott – valójában egy Hatvany Lajossal
folytatott polémia válaszának szánt, Leszámolás – beszámolás
nélkül című – írásából ez a részlet: „Mert bármily dőre
és ostoba, hebehugya és üzletes is a faji eszme, amely ma némely
szomszéd országból beárad, ki tagadhatná, hogy a fajiság valóban
létező erő, és biológiai alap, hogy a fajok között tetemes
különbségek vannak, s hogy ezek a különbségek jó és rossz
irányban egyaránt kihatnak. A tisztafajúság és egyes fajok született
és változtathatatlan szupremációjának a tana minden komoly
gondolkodó ítélete szerint rég megbukott. Mégis vannak lényeges
tünetek és fejlődési irányok, amelyeket nem lehet a fajiság
imponderábilái (= alig mérhető hatások, különbségek) nélkül
megérteni.”
Az alábbiakban közöljük
a Magyar kálvária – Magyar feltámadás című kötetének a
hazai zsidóságra vonatkozó néhány oldalát. Ezt a művét
1920 nyarán, Bécsben írta. Két kiadást is megért a Bécsi
Magyar Kiadónál (1920, 1921), aztán volt egy 1924-es angol
nyelvű kiadása is, valamint 1969-ben a müncheni Auróra Kiadó
jelentette meg újra. A rendszerváltozást követően az 1989-es
nagy könyv-Niagara egyik keresett szenzációja lett. Azóta
megint eltűnt a boltokból.
(Sz. Z.)
***
Ez az
antiszemitizmus különösen jellegzetes, mert ez a rendszer
egyetlen komoly, mély, heves erkölcsi reakciója. És mégis ez
az antiszemitizmus is hazug és csaló, amennyiben nem a zsidóság
nagy hibáit és defektusait akarják kiküszöbölni, hanem azt a
nyugati kultúrát és szabadságot, melyet ezek az analfabéták
a zsidósággal azonosítottak.
Különben ebben a
mértéktelen antiszemitizmusban maga a zsidóság, sőt az egész
magyar liberalizmus is bűnös. Az utolsó huszonöt év alatt a
zsidókérdés tabuvá lett Magyarországon. Qui mange du juif, en
meurt…lehetett volna mondani. A zsidóságot nem volt szabad sem
bírálni, sem figyelmeztetni. Aki például megállapította a
magyar zsidóság számbeli túltengését a szellemi élet vezető
pozícióiban, mely éppen nem felelt meg sem országos átlagszámának,
sem szellemi-erkölcsi fajsúlyának; aki megjegyezte, hogy a zsidóság
túlzott érvényesülése gyakran nem magasabb intelligenciát,
csak tekintetnélkülibb könyököt és vastagabb arcbőrt
jelent; aki analizálni merte azokat a káros tulajdonságokat,
melyeket az évszázados gettó fejlesztett ki a zsidóságban;
aki utalni bátorkodott arra, hogy idegen uzsorásoknak beözönlő
csapatai mily veszedelmesek az egyszerű falusi kultúrákra nézve;
aki kritizálni merészelte a budapesti metropolis zsidó
intellektuel szellemi életének számos ízléstelenségét és
ripők amoralizmusát stb., az ilyen ember rögtön közveszélyes,
durva, műveletlen antiszemitaként lett beállítva, akit az egész
sajtó lehurrogott, sőt lehetetlenné tett.
Mikor Ágoston Péter
a háború alatt a lappangó zsidókérdésre rámutatott
elnagyolt, de igazságra törekvő könyvében, az egész „liberális”
sajtó torkon ragadta, a hivatalos zsidó sajtó pedig üvöltött
a dühtől. Amikor pedig én a Huszadik Században egy széles körű
körkérdést rendeztem ebben a tárgyban – látva a zsidóprobléma
példátlan kiélesedését –, a zsidó közvélemény terrorja
oly nagy volt, hogy vezető politikusok (úgy konzervatívak, mint
szocialisták) nem mertek nyilatkozni, s mikor a szemle zsidószáma
megjelent, a zsidó felekezeti sajtó oly éktelen lármát és gyűlölködő
kampányt indított ellenem, hogy rabbik kiprédikáltak a zsinagógákban
és hajtóvadászatot indítottak a Huszadik Század és a Radikális
Párt ellen.
Zsidókérdés tényleg
létezik Magyarországon, és azt tényleg orvosolni kell. A zsidókérdés
lényege abban áll, hogy a magyar nép óriási kulturális
elmaradottsága, teljes gazdasági és politikai szervezetlensége
folytán egyetlen téren sem érvényesül oly mértékben, mint
az a benne szunnyadó hatalmas szellemi és erkölcsi erőknek
megfelelne. Azt a morális erőtartalékot, melyet más nemzetek
számára a népnek a földből és a természetből kisarjadzó
ősereje nyújt: az örökké megújuló vért és lelki energiákat
nálunk fölőrli és tönkreteszi a latifundium, az uzsora és a
felekezeti népbutítás ördögi háromsága. Valahogyan nálunk
megszűnt a vérbeli kontaktus a legmagasabb szellemi értékek és
a legmélyebb néphumusz között. A magyar lélek egyre meddőbnek
bizonyult, és a kultúra hadseregének ritkulós sorait mindinkább
idegenek és elsősorban zsidó töltötték be. Mégpedig nagyrészt
olyan zsidók, akikben a legtöbb alkalmazkodási képesség volt
ahhoz a kizsákmányoló szervezethet, melyet magyar államnak
neveztek. Ekként a leglármásabb, legtekintetnélkülibb,
legskrupulustalanabb, legeljunkeresedettebb zsidók érvényesültek,
és létrejött a világ legundorítóbb lelki szintézise, mint a
budapesti vezető szellemiség keresztmetszete: a nyegle, urizáló,
felszínes, dologtalan dzsentriszellemnek a vegyülete a Lipótváros
amoralizmusával, cinizmusával és élvező nihilizmusával. A
basáskodó szolgabíróléleknek s a zsákmányra éhes
kapitalista léleknek, a feudalizmusnak és az uzsorának, a turáni
nemtörődömségnek és a bócheres relativizmusnak nagyon fölbőszítő
keveréke.
Ez a helyzet úgy
gazdaságilag, mint erkölcsileg tényleg mélységesen beteg
volt, s ez a lelki kór éppúgy rágta és emésztette a magyar társadalmat,
mint a tuberkulózis, a kivándorlás vagy az analfabetizmus rákfenéje.
Az antiszemita reakciónak volt tehát egy jogosult magja: a
feudalizmus és a kapitalizmus a zsidó szellem által még jobban
eltorzult, s a regenerálás erőit a zsidó szellem ugyan részben
fejlesztette és élesztette, másrészt azonban könnyen átcsapott
egy szertelen és a realitással minden kapcsolatot elvesztett
talmudisztikába.
Mindezt elismerve
és megállapítva viszont nem lehet kétséges, hogy az
antiszemita mozgalom észszerű tartalma nem állhat egyébben –
amennyiben jóhiszemű és becsületes -, mint a nép megerősítésében
és fölemelésében, a zsidóság parazitér képződményeinek
visszaszorításában, ellenben a munkás és kulturális zsidóság
fokozott megbecsülésében. Nyilvánvaló, hogy a Horthy-rendszer
egyik legnagyobb hazugsága itt van: ő változatlanul fönn
akarja tartani a feudalizmusnak és a kapitalizmusnak, az erőszaknak
és az uzsorának azt a rendszerét, melyen elsősorban alapszik népünk
elnyomorodása és a zsidó parazitizmus virulása. Legfeljebb néhány
szúnyogot üt le a demagógia élesztésére: ellenben megőrizni
és kiterjeszteni akarja azokat a latifundiális bankos
mocsarakat, ahonnan a maláriaterjesztő szúnyogoknak újabb és
újabb csapatai rajzanak ki. A Horthy-antiszemitizmus nem a zsidóság
egy része káros funkcióinak kiküszöböléséből áll, hanem
csak egyes zsidók kiszorításából, hogy parazitér üzleteiket
keresztény naplopók és kalandorok vegyék át. Sőt a lánckereskedők,
árdrágítók és gründolók elleni dühüknél sokkal komolyabb
és őszintébb az a bestialitásuk, mellyel épp a zsidóság ama
legkomolyabb és legértékesebb része ellen fordulnak, mely valóban
úttörő munkát végzett Magyarországon, akiknek részvétele nélkül
a magyar kultúra ázsiai színvonalra süllyedne, mint ahogy tényleg
a fehérterror országában minden európai jellegű szellemi élet
megsemmisült. A
mai Magyarország
egy éhező és agyától megfosztott szervezetnek lázas,
delirikus reflextevékenysége. Talán soha ilyen mélyre nem süllyedt
ez a sokat megpróbált nép egész történelmi pályája folyamán,
mint a keresztény nemzetihez címzett betyáruralom mai korszakában.”
(1920.)
|