2010.12.31.
„Székely” páncélvonatok 1918-1919
Szerencsés, sőt
legendás körülmények között fennmaradt az 1918-1919-ben III.
számot viselő magyar páncélvonat naplója. Ezt a nagyon ritka
történeti forrást ismertettem a Havi Magyar Fórum 2005. évi
februári és áprilisi számában. Legújabban maga a napló betűhíven
közölve megjelent a Vasúthistória Évkönyv 2008-2009 c. kötetében.
Szerkesztette Mezei István. Ritka ez a forrás, mert az
1918-1919. évi 10-12 páncélvonat naplói közül, amit kötelesek
voltak vezetni, mindmostanáig csak egy ismert, az is bizonyos mértékig
megcsonkított állapotban.
Rendelkezésünkre
áll ugyan már az 1920-as évektől fogva több kiadásban is Koréh
Endrének, a székely hadosztály és dandár lelkészének két kötetes
emlékirata, amelyben sok szó esik a „székely” páncélvonatokról.
De az un. szocializmus majdnem 50 éves idejében szerkesztett
lexikonokban Koréh Endre nevét és műveit hiába keressük, úgy
tettek mintha nem is létezne. Egy pap, aki ráadásul székely,
azután páncélvonaton biztatja az ugyancsak székely legénységet
és leányságot a románok és vörösök elleni harcra, élményeit
még könyvekben közzé is teszi, az halmozottan hátrányos
helyzetű. Így azután ki kell törölni a tudatból, az emlékezetből,
a könyvtárakból, az iskolai tananyagból stb.
Patrick J.
Buchanan, amerikai hazafi szavai illenek ide most. Képviselő
volt, egy ízben elnökjelölt is, de végeredményben kitaszított
amerikai gondolkodó, aki látta és fájlalta Amerika szellemének
hanyatlását, azt hogy egy globalista összeesküvő csoport lezüllesztette
a népét. Messze eltávolította az „alapító atyák” erkölcsiségétől
és az emberi jogok nyilatkozatában lefektetett értékek követelmény
rendszerétől. A Nyugat halála c. művében írta a következő
sorokat, az Amerika szavakat Magyarországra cseréltük három
esetben, hogy igazsága jobban kitessék.
„Sok intézmény,
amely ma Magyarország múltját őrzi, a Nagy Testvér Igazság
Minisztériumának alapelve szerint működik: „vesd ki az emlékezet
lyukán.” Magyarország nagyságának és dicsőségének
hazafias történeteit, és csinálj új „leplezetlen” történeteket,
amelyek előtérbe helyezik a bűncselekményeit és bűneit, rávilágítva,
hogy amit eddig szerettünk, az gyűlöletes és akiket tiszteltünk,
gyalázatosak, sőt megvetendők. A régi hősök közül sokan
nem élték túl az Új Történelem harcmezeit. A végső cél:
pusztítsd el a hazafiságot, öld meg az ország iránt érzett
szeretetet, demoralizáld az embereket, rombold le Magyarországot.”
Ennek szellemében
azután könyveket lehet írni alapművek jellegét mímelve a székely
hadosztályról és dandárról és azok páncélvonatairól Koréh
Endre valóban alapművének, az események életét kockáztató
szemtanújának mellőzésével, teljes kiiktatásával. Mindez
kimeríti a székely/magyar nemzeti múlt elferdítésének,
elhazudásának, lerombolásának hazaáruló tényét.
Pedig Koréh Endre
visszaemlékezéséhez fogható történeti forrás több nem létezik
a székely hadosztály és dandár, valamint páncélvonatai
tekintetében. Csak Koréh Endre életművének, nevének likvidálása,
mondhatni hagyatékának hallgatással való ölése nyitotta meg
az utat a székely haderő 1945 utáni kommunista bemocskolása,
árulóvá minősítése előtt.
1. A
székely hadosztály befeketítése
A marxista
magyarországi történetírás 1945 után ott folytatta, ahol az
un. tanácsköztársaság un. népbiztosai kényszerűen 1919-ben
abbahagyták. Az őszirózsás forradalom után a székely hadosztály
megszerveződött, kezdetben a Károlyi-rezsim eltűrte csak, majd
szabotálni kezdte az ellátásban fegyverrel, munícióval, élelemmel,
sikerei el nem ismerésével stb. Az un. tanácsköztársaság
kikiáltása, 1919. márc. 21 után ellenforradalmi gócpontnak
tekintették. Legfőképpen azért, mert a nemzeti színeket és
jelképeket a székely csapatok nem voltak hajlandók a vörös zászlóra
és csillagra lecserélni és azokra felesküdni. Olykor ennek
fegyverrel is ellenálltak.
A székelyek soha
sehol közösségben, testületileg nem esküdtek fel a tanácskormányra,
annak semmilyen szervére semmikor. Ennek ellenére már 1919.
tavaszán rájuk sütötték a kommunisták, hogy árulók. Holott
áruló az, aki felesküdött, fogadalmat tett egy ügy, egy kormány,
egy állam mellett, de azután, ennek ellenére elállt az esküjében
foglaltak mellől. A magyar áruló szónak ez az alapjelentése.
Mivel a székelyek soha egyetlen pillanatra sem csatlakoztak a tanácsköztársaság
ügyéhez, azt el sem árulhatták. A székelyek természetesen a
magyar állam integritásának alapján álltak és harcoltak,
amelyikről a Kun Béla vezette formáció eleve az antant javára
lemondott. Így a székelyek harca a Székelyföldért, Erdélyért
a román királyi hadsereg és a vörös hadsereg két malomköve
közé, két tüze közé szorult. Gratz Gusztáv szerint, „a székely
hadosztály sem tudta, hogy a románok vagy a proletárdiktatúra
ellen forduljon-e és hogy melyiket tartsa a nagyobb ellenségnek.”
A székely hadosztály fegyverletétele a románok előtt
Demecsernél erre a súlyos dilemmára adott valamilyen lehetséges
választ. Ezekben a napokban Gratz szerint, aki kortárs: „Kétségtelennek
látszik, hogy ha akkor a román hadsereg Budapestig folytatja az
előnyomulást, ott is felszabadítókat láttak volna benne.”
Figyelemre méltó ez a megállapítás 1919 májusára, hiszen az
általában vörösre festett főváros képét árnyalja.
A székely hadosztály
és Kratochvil parancsnokának dilemmájához hasonlót élhetett
meg Bakay Szilárd, akinek nevéhez fűzve hallottam a következő
tragikus elméncséget. Bakay Szilárd tábornok számjeltávirata
1944 őszén; „Előttem az orosz, hátamban a német, fejem fölött
az angol, a továbbiakra nézve utasítást kérek.” Bakayt hűtlenség
címén a nyilasok lefokozták, az un. népbíróság igazoltnak
nyilvánította, a szovjetek háborús bűnösség vádjával kivégezték
1947. márc. 17-én, az orosz hatóságok rehabilitálták 1991.
okt. 18-án.
Kratochvil Károly
ezredes, a székely hadosztály megszervezője és parancsnoka a vörösök
és románok között mégis élve megúszta. Ebből következve a
„rehabilitálása” is elmaradt. Mind mostanáig besározott,
el nem ismert magyar tábornok. A Liptai Ervin által, aki Moszkvában
a Lenin Katonai Akadémián végzett, szerkesztett Magyarország
hadtörténete c. marxista- leninista monográfiának álcázott mű
néhány sorát idézzük a témáról, a témához. A román támadásról.
„A támadás ereje meglepte a székely különítményt vezetőit
is, hiszen azt remélték, hogy a támadók őket is bevonják a
hadműveletekbe... Mivel Kratochvil alárendelt parancsnokainak
csak egy részét avatta be szándékaiba, a hadosztály néhány
alakulata ellenállást tanúsított.” „A székely különítmény
parancsnoksága, hogy elterelje magáról a Hadügyi Népbiztosság
gyanúját, és indokolja a visszavonulást, jelentéseiben igen súlyos,
a valóságnak meg nem felelő veszteségekről számolt be.”
„A székely különítmény azonban folytatta áruló
visszavonulását, és 13-án feladta Nagykárolyt.” „A Székely
Különítményhez tartozó csapatok nagyobb része áruló
parancsnokai utasítására leteszi a fegyvert.” Az idézetteket
1985-ben nyomtatták.
Az előző idézetek
mind a román hadsereg 1919. ápr. 16-án megindult általános
offenzívájára vonatkoznak és a székelyek demecseri fegyverletételére
1919. ápr. 26-án. A románok a front teljes hosszában erőfölényben
voltak az élőerő és a fegyverzet tekintetében is. Erre a tényre
a „proletárezredeknek” , amelyek anarchikus körülmények között
felbomlottak, szétszaladtak stb. szabad volt hivatkozniuk
1919-ben is, azóta is a marxista un. történetírásban. Csak a
székelyeket nem illeti meg a jog, hogy a túlerő előtt halogató
harcokat víva hátráljanak, majd rendezett körülmények között
a túlon túl erős ellenség előtt kapituláljanak nagyrészben.
Hátukban a vörös hadsereggel, amelyik már többször
fegyverrel kísérelte meg egyes részeik lefegyverzését, bár
sikertelenül. Ezen a napon az 1. vörös hadosztály kiüríthette
Nyíregyházát, „mert tartani nem tudta.” Csak a székelyek
nem üríthetnek ki egy négyzetmétert sem, bár tartani nem tudják.
2. A
IV. a. rendszámú „székely” páncélvonat
A székely hadosztály,
másként székely különítmény hadrendjébe a következő
csapatok tartoztak 1919 márciusában. Négy, részben feltöltött
gyalogezred /21., 24., 32. székely és a 12. honvéd/, a két
gyalogezredből álló 39. dandár, négy és fél önálló székely
gyalogzászlóalja, 13 önálló század, 16 tüzérüteg, az 1.
székely hadosztály, a 23. vadászzászlóalja, egy repülőszázad,
két páncélvonat /IV. a. és IV. b./; valamint időlegesen hozzá
beosztva a III. számú páncélvonat. Ennek a hadseregnek az összlétszáma
meghaladta a csúcson a 13 000 katonát, összes vesztesége 1918
novemberétől 1919. augusztusáig 1500 hősi halott volt, ez igen
magas szám és arány, hiszen meghaladja halottakban a 10%-ot. Az
un. vörös hadsereg csapatainak harctéri veszteségei ennek
alatta maradtak. A székely és erdélyi hősi halottak magas száma
mutatja maga a harcolók elszántságát, hogy megvédjék Erdélyt,
a magyar hazát. Ezeket végig gondolva szemünk elé tűnik a végtelen
aljassága és gonoszsága a kommunistáknak, akik 1918-1919-ben
és 1945 után is árulónak bélyegezték a székelyeket és erdélyieket.
Ezt az állítást meg lehet találni majdnem 50 év könyvkiadásában
és tankönyveiben. Ez a beállítás is nyilván hozzájárult a
kettős állampolgárságnak elszakított magyarok számára való
megadásáról szóló népszavazás nemzeti tragédiájához,
nemzeti szégyenéhez. Ugyanis 2004. dec. 5-én nem mentek el
elegen szavazni, hogy az érvényes legyen, bár a többség a
megadás mellett voksolt. Ennek ellenére a magyarellenes média
úgy sugározta világgá, hogy leszavazták a kettős állampolgárságot,
holott ez nem is volt igaz. De ezzel is tovább növelték a
magyar nemzet szégyenét itthon, a világban pedig a megvetését.
Ugyanezt az ügyet a szerb parlament a maga javára - ahogy mondják
- fél óra alatt szavazta meg anélkül, hogy népszavazást
tartott volna előzőleg.
Térjünk vissza a
páncélvonatokhoz. Linder Béla, a koalíciós kormány egynapos
hadügyminisztere, 1918. nov. 1-jén elrendelte, hogy a magyar
csapatok tegyék le a fegyvert ott, ahol vannak. Nagyon „okos”
rendelet, akkor, amikor ellenséges hadseregek özönlenek a négy
égtáj felől hazánk és országunk ellen. Kérdés csak az,
hogy ez kinek állt az érdekében és kik álltak a háttérben.
A Kolozsváron veszteglő IV. a. páncélvonat személyzete
azonnal elhagyta a járművet és feltételezhetően hazament. Másnap
Fox Aurél, honvédszázados a kolozsvári MÁV pályaudvaron
csellengve azon morfondírozott, hogy mit kezdjen magával, hiszen
az említett hadügyminiszteri rendelet többszázezred magával
foglalkozás és állás, valamint fizetés-ellátás nélkülivé
tette. Studírozás közben felfigyelt az állomáson ácsorgó,
magára hagyott, üres páncélvonatra. Gondolta jó lesz
valamire, felfordult időkben különösen.
„Lefoglalta”
tiszti rendfokozatából eredő hatalmánál fogva a páncélvonatot,
besietett a kolozsvári 21. gyalogezred laktanyájába, ahol
azonnal az ezred hadrendjébe szervezte a IV. a. rendszámú páncélvonatot.
Kratochvil ezredesnek, aki ekkoriban szervezte a székely hadosztályt,
kapóra jött a páncélvonat, parancsnokává rögtön ki is
nevezte Fox Aurél századost. Tíz nap múlva a szükséges legénység
összetoborzódott, a műszaki felújítás megtörtént, a hadiállapotba
hozás végbement és a páncélvonat harcra kész volt.
Szükség is
mutatkozott rá Brassóban, ahová a IV. a. számú páncélvonat
magyar nemzeti lobogó alatt be is futott 1918. nov. 13-án. Azon
a napon egy német katonavonat kért bebocsátást a határon
Brassótól délre a Tömösi-szorosban. A Romániát megszállva
tartó német Mackensen hadsereg egyik vonatával találkozott tehát
a IV. a. páncélvonat. Ez azért lényeges, mert az Erdély védelmére
gyülekező magyar és székely erők lehetséges, természetes német
szövetségeséről van szó a románok ellenében. Később,
1918. dec. 7-én, amikor a románok bevonultak Brassóba, akkor
egy 40 ágyúval táborozó német katonaság ajánlotta fel magát
a páncélvonatnak a románok visszaszorítására a határon túlra.
A IV. a. rendszámú
páncélvonat mintegy három heti javításból Szombathelyről tért
vissza a csucsai frontra 1919. febr. 2-án. Egy hónapon keresztül
súlyos harcokat vívott a románokkal. Sőt, a Jád völgyében
bolsevik lázadást vert le 1919. márc. 1-jén /Beszterce-Naszód
vármegye/. Ez a páncélvonat mindvégig nemzeti önvédelmi célokat
szolgált. Nagyváradra futott be, amikor a város népe sikerre
vitte ellenforradalmi megmozdulását, a város felett a kommunistáktól
visszavette az irányítást 1919. ápr. 16-án. Négy-öt napig
helyreállt Nagyváradon a polgári rend, ahová 1919. ápr. 20-án
vonultak be a románok.
Erdély szélén,
az egész Partiumban mozgalmak törtek ki a polgári rend helyreállítása
érdekében. Kétségtelen, hogy sokhelyütt a románok közeledése
ejtette hamis reményekbe a magyar polgárságot, értelmiséget
stb. Úgy gondolták, ahogy a román propaganda hirdette is, hogy
a román hadsereg ideiglenes megszálló, csak a proletár diktatúra
letörésére érkezik. Szerte a front vonal előtt fehér
mozgalmak, ellenforradalmak törtek ki, hogy a románokat megelőzve
a saját kezükbe vegyék a helyi közigazgatást és a rendes kerékvágásba
tereljék újra az életet.
Ennek következménye
volt, hogy Szamuely Tibort a kommunista államvezetés kinevezte
1919. ápr. 21-én a keleti front mögötti területek teljhatalmú
kormánybiztosává. Másnap Szamuely páncélvonata Püspökladányba
futott be, ahol azonnal kivégeztetett négy csendőrtisztet, köztük
Pongrátz Aladár csendőrszázadost. A IV. a. számú páncélvonat
1919. ápr. 23-án érkezett Berettyóújfalu és Püspökladány
állomásaira, ahol fegyveresen fojtotta el a vörös lázongást.
Az un. vörös
hadsereg 1919. jún. 6-án visszafoglalta Kassát a csehektől. A
IV. a. számú páncélvonat Kassára húzódott, hogy elkerülje
a román fogságba esést. Koréh Endre, tábori lelkész
visszaemlékezése szerint a városban eloszlott a páncélvonat
legénysége, többnyire Szegedre mentek tisztjei, hogy szolgálatot
vállaljanak a szerveződő Nemzeti Hadseregben. Innentől fogva
adatok hiányában homályos a páncélvonat sorsa. A Felvidék kiürítése
során az un. vörös hadsereg 1919. júl. 2-án hagyta el Kassát.
Annyi bizonyos, hogy az erdélyi páncélvonatok 1919. augusztusának
első hetében már a Dunántúlon voltak. Valószínűleg a IV.
a. számú páncélvonat utolsó fegyverténye volt, hogy aug. 28-án
Lajtaújfalunál megakadályozta egy fegyveres kommunista csoport
betörését Magyarországra Ausztriából.
Sopron mellett
Harka falunál a székely csapatok felett szemlét tartott Horthy
Miklós fővezér 1919. szept. 16-án. Ezt követően a székelyek
beosztást nyertek a Nemzeti Hadsereg rendszerébe. A székely
fegyveres erő jelentőségére, tekintélyére fényt vet, hogy
1919. karácsonyán meglátogatta őket Horthy Miklósné, Jószási
Purgly Magdolna.
/A IV. b. számú
páncélvonatról csak néhány adattal rendelkezünk, de feltételezhetően
az is elérte a Dunántúlt és betagozódott a Nemzeti Hadsereg
hadrendjébe./
3. A
III. számú páncélvonat áttörése a Máriaradnát megszálló
franciákon keresztül
A III. számú páncélvonat
1919. jan. 24-től 29-ig a Székely Hadosztály kötelékében
harcolt a románok ellen. Tisztikara, altisztjei a következők
voltak ekkor. László Gyula tartalékos százados, a páncélvonat
parancsnoka, László Ágoston tartalékos vadászhadnagy,
Schiller Mihály zászlós, Komlós Gyula tartalékos hadapród őrmester,
Roszkos Mihály MÁV tisztviselő, a páncélvonat vasúti szakelőadója.
A 21. gyalogezred kötelékéből való kiváláskor annak ezred
parancsnoka, Kubai alezredes dicséretben részesítette a III. számú
páncélvonatot a románok elleni harcban tanúsított kiemelkedő
teljesítményéért.
Mindezeket már közöltük
a Mezei István által szerkesztett Vasúthistória Évkönyv
2008-2009 című kiadvány oldalain. Újabb iratok előkerülése
azonban lehetővé teszi, hogy kiegészítsük az ott nyilvánosságra
hozottakat. Az történt ugyanis, hogy Kratochvil Károly a Székely
Hadosztály parancsnoka elhatározta, megírja a hadosztálya történetét.
Megjelent Budapesten 1938-ban. A székely hadosztály 1918-1919.
évi bolsevikellenes és ellenforradalmi harcai a székely dicsőségért,
címmel. Kratochvil az anyaggyűjtés során sokakat felkért
visszaemlékezéseik megírására, többek között László
Gyula századost, a III. számú páncélvonat parancsnokát is. László
százados 1932. ápr. 10-én kelt levelében tett eleget a felkérésnek.
Jelentése a Kratochvil Károly személyi fondjában található a
Veszprém Megyei Levéltárban. Ez a hat oldalra terjedő irat,
visszaemlékezés több vonatkozásban kiegészíti a már közölt
páncélvonat-naplót.
Legértékesebb része,
újdonsága a III. számú páncélvonat kelet felől érkezve
hogyan tört át a franciák blokádján Máriaradnánál. Idézzük
László Gyula visszaemlékezését 1932-ből.
„A Székely
Hadosztályból való kivonása után a páncélvonatot Kisjenőre
rendelték az oláhoknak Brádon át Kisjenőre és Borosjenő felé
szándékolt támadásainak visszautasítására. A feladat megoldása
után ismét Soborsinba rendeltek, ahol a Soborsin és Zám közötti
semleges zónát mindkét fél respektálva, márc. 24-ig harc nélkül
állomásoztunk. Március 24-én a kommunista kormány rendeletére
a páncélvonat és a Soborsinban állomásozó gyalogság Kürtösre
lett irányítva. Milota-Odvos állomáson telefon értesítést
kaptam, hogy Máriaradnán a be- és kijárati váltókat az ott
állomásozó franciák aláaknázták és erős őrséggel őrzik,
érintkezésbe léptem a francia parancsnoksággal, ahonnan
azonban hetyke feleleletet kaptam: „Kelet felé akár Bukarestig
mehet, ha tud, de Radnán nem engedjük át.” Az elvonulás
fegyveres kierőszakolására határoztuk magunkat. Ginzery Sándor
főhadnagyot a helyzet kikémlelése céljából vasutas ruhában
Radnára küldöm. Ginzery pontos és körülményes felderítése
után megállapítjuk a harcrendet. A páncélvonat előre fut,
jobbról balról megtisztítja a terepet, felszabadítja a váltókat,
rajvonalba fejlődve nyomában jön a gyalogság. Nádas megállónál
egy előre tolt spahi szakaszra bukkanunk,
kik lóra pattanva vágtattak vissza a Radnára vezető úton.
A páncélvonat üldözőbe veszi és gépfegyver tüzet zúdít rájuk.
Egy főhadnagy, a szakasz parancsnoka és egy spáhi lefordul a
lováról és az út porában marad. A lovas csapat erre az útról
letért és egy völgyben egy domb védelme alatt eltűnt. A két
élettelen test mellett megállítottam a vonatot s két sebesült
vivőnek meghagytam, hogy a sebesülteket kössék be s az utánunk
jövő szerelvényre tegyék fel. Ebben a pillanatban tűnt fel
egy francia lovas csapat, mely ügetve jött Radna felől. Egy
francia kapitány volt néhány spáhitól kisérve. Mélyen meg
volt rendülve, látva bajtársának halálos sebét, s roppant
izgatottan adta át a francia parancsnokságnak az üzenetét,
hogy bizonyos feltételek s bizonyos elvonulási rend betartásával
a Radnán való átvonulást megengedik. Magam is a két ember
roppant tragikumát teljesen átérezve, mély részvétemet
fejeztem ki a francia százados előtt, de minden felelősséget
határozottan a francia parancsnokságra hárítottam. A francia
feltételeket már nem lehetett betartani, gyalogságunk a páncélvonat
nyomában benyomult az állomásra és környékére. A kölcsönös
bizalom jele képpen minden kiemelkedő helyen francia golyószórók
voltak felénk irányozva, a páncélvonat lőrésein pedig minden
irányban elémeredeztek a géppuskák csövei. Egyszerre felcsendült
a himnusz 2000 magyar katona torokból szállt a magyar ima ég
felé. Szép volt. Utána mindkét fél mintha megnyugodott volna.
Egy óra múlva az összes magyar csapatok elhagyták Máriaradnát.
Márc. 25-én
lefegyvereztünk Gerendáson egy 360 főből álló francia szállítmányt.”
Ez a leírás soha sehol még nem jelent meg, legelső közlés.
További részletek, eddig ismeretlen események is a Székely
Hadosztállyal függenek össze.
„Április 24-én
felsőbb parancsra Miskolcra mentünk. A csehek elleni készülődés
közben a Felvidék felé menő vasút vonalak állapotát vizsgáltuk
meg. Miskolcról a páncélvonat tisztjeinek előzetes megállapodása
értelmében Ginzery Sándor főhadnagy és Roszkos Mihály MÁV
tisztviselő a Székely Hadosztály Parancsnokságához utaznak,
hogy felajánlják a páncélvonatnak a Hadosztályhoz való
csatlakozását. Siménfalvy ezredes szörnyű haragra gerjedt,
szinte kikergette őket a szobájából. A szerencsétlenek a
jelen lévő politikai megbízott előtt adták elő ajánlkozásunkat.
Április 19-én 8
napi szabadságot kaptam, hogy családomat Gyomáról Pestre
hozzam fel. Szabadságom letelte után visszautaztam Miskolcra.
A vasutasoktól értesültem,
hogy a kommunisták a páncélvonat tisztjeit ellenforradalmiság
címén letartóztatták, ellenem pedig elfogatási parancsot
adtak ki. Estig rejtegettek az állomás épületében, amikor egy
mozdonyra felpakolva visszaszállítottak Budapestre.”
Az idézett szövegek
tehát Kratochvil ezredes készülő könyve számára forrásként
jöttek létre. Kratochvil azonban nagyobb részüket áthúzta átlósan
fekete grafit ceruzával, a felhasználandó kisebb részt pedig vörös
ironnal jelölte meg. Filológiai alapossággal nem vetettük össze
a László Gyula százados által írt sorokat a Kratochvil
ezredes által megjelentetett könyvvel, mert jelen esetben nem az
volt a célunk.
A célunk nem más,
mint értékes, eddig még ismeretlen történeti forrásokat közkinccsé
tenni, hogy többek között, jobban megismerhessük múltunknak
azon részleteit, amelyek a szovjet hódítás és kommunista
diktatúra idején el voltak rejtve, tiltva, tagadva stb. Mely tényezők
manapság is nehezen mennek át a köztudatba és gyéren épülhetnek
be nemzeti öntudatunkba.
Ilyen maga az
1918-1919-es Székely Hadosztály és páncélvonatai, melyeket
források feltárásával igyekszünk az ismeretek közé
visszahozni. A Székely Hadosztály páncélvonata volt mindvégig
a IV. a. és b. rendszámú páncélvonat. Az utóbbiról csak
egy-két adat áll a rendelkezésünkre. Az előbbi kronológiáját
meglehetősen rekonstruálni lehetett Kóréh Endre, tábori lelkész
könyveiből. Ezt a rekonstrukciót is mi végeztük el először.
A III. számú páncélvonat naplóját már a múlt évben közzé
tettük, bár ez is hiányosan maradt fenn. Ez a páncélvonat egy
hetet küzdött a Székely Hadosztály kötelékében, majd később
felajánlkozott, hogy csatlakozik a székely haderőhöz, amelyik
azokban a napokban az egyetlen számottevő hazafias alakulat
volt.
Horváth
Lajos
|