2010.12.31.
Egy
könyvcím parafázisa
De
Docta Ignorantia
Ismeretelmélet és matematika
Amikor A
matematika Hamupipőkéje és az Arisztotelész és a nagy egyházszakadás
c. írásaimat angolról magyarra fordítottam, többször
hivatkoztam Nicolaus Cusanus De Docta Ignorantia c. művére,
amelyet az ismeretelméletről eddig írt könyvek közt a
legfontosabbnak tartok. Álmomban sem gondoltam volna, hogy könyvnek
létezik magyar fordítása, mégpedig Erdő Péter bíboros,
budapesti és esztergomi érsek tollából, A tudós tudatlanság
címmel (Kairosz, 2000.)
A könyv címét
én másként fordítottam, mégpedig: A tudományos tudatlanságról.
A két fordítás között csak nüansznyi különbség van. Nem
tudom, van-e még egy könyvcím, ami ilyen tömören fejezné ki
a filozófia egy egész ágának, az ismeretelméletnek (episztemológiának)
a mondanivalóját. Tudjuk, hogy a latin nyelvvel, annak tömörségét
tekintve, más nyelvek aligha versenyezhetnek.
Úgy érzem, hogy
az én címfordításom magyarázatra szorul. Nikolaus Cusanus
alapgondolatát akarja visszaadni a modern olvasó számára, aki
a matematika terminológiájával többé-kevésbé fel van vértezve.
Ezt az alapgondolatot szeretném ebben az írásban kifejteni.
Nicolaus Cusanus (1401-1464), németül: Nicholas von Kues,
magyarosan: Kúzai Miklós német bíboros, teológus, a kánonjog
tudósa, matematikus, asztronómus, polihisztor és filozófus, a
középkor és a Reneszánsz egyik legeredetibb és legmélyebb
gondolkodója, a kanyargó Moselle folyó balpartján fekvő Kues
faluban, Bernkastel városkával átellenben (ma Bernkastel-Kues
ikerváros, Cochem és Trier közt félúton) született német szülők:
Johan Krebs hajózási vállalkozó és Kathrina Römer Krebs (négy
közül) második gyermekeként. 15 éves korában, 1416-ban kezdi
egyetemi tanulmányait Heidelbergben. Egy év múlva Padovába
megy és ott doktorál kánonjogból 1423-ban, miután Európa legöregebb
egyetemén a legújabb matematikai és asztronómiai tudományos
eredményekkel is megismerkedik.
Egyházi tudóshoz
képest rendkívül mozgalmas és érdekes élete volt. IV. Jenő
pápa diplomatája, egyike annak a háromtagú delegációnak,
amely 1437-ben ökumenikus küldetésben Konstantinápolyba hajózott,
hogy a szakadárokkal tárgyaljon a keleti s a nyugati kereszténység
egységének a helyreállításáról. A küldetés eredményes
volt: a történelmi találkozó a pápa és a kelet-római császár
között létrejött. A Ferrara-Firenzei zsinat keretében VI. (Palaeológus)
János császár a konstantinápolyi pátriarka kíséretében leült
IV. Jenő pápával, és 1439 június 6-án aláírták a két
egyház újraegyesítéséről szóló történelmi dokumentumot.
Úgy tűnt, hogy a közel 400 éves egyházszakadás, ami 1054-ben
kezdődött – és amit Konstantinápoly 1204-évi megbocsáthatatlan
kirablása csak elmélyített és elmérgesített – nem kis mértékben
Kúzai Miklós diplomáciai tevékenységének köszönhetően
1439-ben végetért. (A kudarcba fulladt Negyedik Kereszteshadjárat
katonái, akiket inkább martalócoknak, mint keresztesvitézeknek
kell tekintenünk, miután 1203-ban a védtelen magyar Zárát
kegyetlenül feldúlták és kifosztották, még a templomokat sem
kímélve, e „hőstettük” után Konstantinápoly kirablására
indultak, és ott a záraihoz hasonló pusztítást vittek végbe
a következő évben, 1204-ben.)
Nem Kúzai Miklóson
múlt, hogy a skizma megszüntetése írott malaszt maradt. A két
egyház újraegyesítése sohasem valósult meg, részben az
orthodox egyházközségek ellenállása miatt, de főleg azért
nem, mert nem egészen másfél évtizeddel később, 1453-ban,
Konstantinápoly elesett és meghódolt az ostromló ottomán török
hadseregnek. A kelet-római birodalom pedig – több, mint ezer
éves fennállás után – megszűnt létezni.
* *
*
Tudomány azért vált lehetségessé a dolgok és jelenségek
kaotikus birodalmában, mert Isten kegyelméből az ember
rendelkezik valamivel, amivel az állatok nem: különbözö
dolgokat és jelenségeket fel tud úgy is fogni, mintha azok
azonos dolgok és jelenségek lennének. Megvan a képessége
arra, hogy a konstans = relációt, az egyenlőséget, a változó
ş relációval, az ekvivalenciával helyettesítse. Az egyenlőség
nem más, mint az ekvivalenciának a két véglet közül az egyik
szélsőséges speciális esete. Úgy hirdeti Isten dicsőségét,
mint a végtelen világmindenség teremtőjét, amelyben minden
egyedi létező önmagával azonosítható és azonosítandó. Ez
a nézet, mint láttuk, nem alkalmas a világnak az emberi értelem
által való megismerésére. A másik véglet még kevésbé
alkalmas rá, amelyik minden létezőt egymással ekvivalensnek nyílvánít,
azonosítva őket mint Isten teremtményét. Ez elmos a teremtmények
közt minden lehetséges és elképzelhető különbséget.
A nagy ismeretelméleti
áttörés akkor következett be, amikor a tudomány rájött.
hogy e két véglet között végtelen sok más ekvivalencia is
van, amelyeket lehet és kell is tanulmányozni az egyenlőség
megszokott szabályainak felhasználásával. Ezek: reflexivitás:
x = x; anti-szimmetria: x = y
Ţ y = x;
tranzitivitás:x = y & y = z Ţ x = z. E szabályok érvényesek
az ekvivalenciára is: x ş x; x ş y
Ţ y ş x;
x ş y &
y ş z Ţ
x ş z.
Mindez azt
jelenti, hogy a tudomány belátja saját tehetetlenségét a végtelennel
szemben, és úgy segít magán, hogy fellazítja a szigorú értelemben
vett egyenlőség fogalmát. Ezzel nemcsak veszít, de nyer is.
Veszít a szigorúan vett pontosságból, ami voltakép nem is
igazi veszteség, hiszen szigorú pontossággal számunkra a valóság
megközelíthetetlen, mint fentebb már elismertük. Nyer, mivel a
végtelen dimenziót végesre redukálja, ahol már otthonosan
mozog.
Úgy kell elképzelni
az egyenlőség fellazítását, mint amikor a fix-fókuszú lencsét
a fényképezőgépen kicseréljük egy változó-fókuszú
„zoom” lencsére, amelynek minden adott távolsághoz van egy
optimális fókusz-beállítása. Természetesen ezt az optimális
beállítást meg is kell találni, de ha megtaláltuk, akkor a fényképezőgép
eddig nem tapasztalt csodákat tud művelni, és eddig nem sejtett
mély titkokba enged bepillantást.
*
* *
Kúzai Miklós 1440-ben kiadott korszakalkotó könyve hangsúlyozza
az emberi tudás alapvetően tökéletlen és hézagos voltát.
Egyedül Isten képes a világegyetemet annak minden zugával és
mozzanatával együtt felfogni és megérteni. Ha érvelését
annak teológiai burkából kihámozzuk, akkor mondanivalóját úgy
fogalmazhatjuk át, hogy az emberi ész számára két különböző
dolog vagy jelenség sohasem lehet azonos (vagy azonos, vagy különböző
— tertium non datur). Ebből kifolyólag a világ megismerése
az ember számára reménytelen feladat. A végtelen világegyetem
a véges emberi elme számára örökké megismerhetetlen kell,
hogy maradjon. Minden mérés szükségkép pontatlan; minden
kalkuláció irreleváns, ezért haszontalan. Az egyenlet illúzió:
„a hallucináció visszhangja”.
De – mint erre már
fentebb rámutattunk – Isten végtelen kegyelme révén az ember
elnyerte a racionális gondolkodás és az okoskodás képességét.
Ennek segítségével el tudja érni az isteni bölcsesség
alapfokát, amennyiben különböző dolgokat és jelenségeket
fel tud úgy is fogni, mintha azok azonos dolgok illetve jelenségek
lennének. Ezzel az adottsággal a végtelent véges dimenzióra
tudja redukálni. Fogalmakat teremt és azok között viszonyokat
létesít. Tudja, hogy egy fogalom sohasem fed tökéletesen egy
valóságos dolgot vagy jelenséget, de ez az eltérés szándékos
és termékeny. Csakis ezáltal válik a mérés és a kalkuláció
lehetségessé és értelmessé; csakis ezáltal formálhat jogot
az egyenlet arra, hogy a megismerés legfontosabb módszere
legyen.
* *
*
A matematika segítségére siet az ismeretelméletnek és
megalkotja a kvócienshalmaz fogalmát. Mielőtt azonban ezt a
fogalomalkotást bemutatnám, megismétlem, hogy az csírájában
már jelen van a De Docta Ignorantia címben is. Ez a csodálatos
cím a latin nyelv utólérhetetlen tömörségével ugyanis
sugallja a szándékosságot. Az ignorancia nem tekintendő átoknak
többé, ami alatt senyved az emberiség, mivel tudományos módszerré
tudtuk azt előléptetni. Ebben benne van Szókratész egész
filozófiája is: „én magam semmit sem tudok, csak — másokkal
ellentétben — én nem hiszem magamról, hogy tudom azt, amit
nem tudok”. A tudás nélkülözhetetlen eleme a nem-tudás, tehát
az a képességünk, hogy bizonyos különbözőségeket szándékosan
„ignoráljunk” a jobb megérthetőség érdekében. A tudatos
ignorancia a katalizátor, amin a tudás gyöngyszemei kicsapódnak.
A kvócienshalmaz
fogalma modern megfogalmazásában alig háromnegyed évszázadra
tekint vissza, és ez alatt a rövid idő alatt nem is tudott igazán
gyökeret verni. Feltehető, hogy a matematikusok többsége soha
hírét sem hallotta. Akik hallották, szinte kivétel nélkül
mind félreértették.
A kvócienshalmaz
modern fogalmát Nicolas Bourbaki vezette be 1937-ben. Bourbaki
kollektív írói álnév; az elmúlt 75 év matematikatörténetére
visszavonhatatlanul rányomta a bélyegét. 1934 végén a párizsi
École Normal Supérieure fiatal matematikusainak egy csoportja
elhatározta, hogy összeállítja a matematikai analízis egy javított
tankönyvét. Hamarosan kiderült, hogy szükség van a terv kibővítésére,
és a tankönyvírást kiterjesztették a matematika egészére.
Ezt a tervet nem
sikerült megvalósítani. A matematika fontos tradicionális
fejezetei, többek között a logika, a számelmélet, a
kombinatorika; a modern fejezetek között pedig a kategóriák és
a funktorok elmélete, kimaradtak Bourbaki Éléments de Mathématique
című monográfia sorozatából, melynek kilenc kötete látott
napvilágot 2009-ig. Az első kötet 1937-ben jelent meg először;
ez tárgyalja a kvócienshalmazok elméletét. A kötetek listája:I.
Halmazelmélet, II. Algebra, III. Topológia, IV. Egyváltozós
valós függvények, V. Topológiai vektorterek, VI. Integrálás,
VII. Kommutatív algebra, VIII. Lie csoportok, IX. Spektrálelmélet.
Az írói álnév
azt a célt szolgálta volna, hogy a szerzők kilétét titokban
tartsák, ami persze nem sikerült. Az álnév maga három gyökérből
táplálkozik. Charles Denis Bourbaki francia tábornok volt, aki
a krimi és a francia-porosz háborúban teljesített szolgálatot
— ez a gyökér jelenti a gloire de
la France
ideálját. A tábornok görög származású volt — ez a gyökér
vezet vissza az ókori görög matematikához és Euklídészhez.
A Nicolas keresztnév természetesen Kúzai Miklósnak akar emléket
állítani, akinek a De Docta Ignorantia című korszakalkotó de
feledésbe merült művéből Bourbaki megmentette a kvócienshalmaz
fogalmát. Ez Bourbaki halhatatlan érdeme.
Elfogadhatjuk tehát,
hogy a kvócienshalmaz fogalma Kúzai Miklós művében, sőt
annak a címében is, legalábbis csírájában már megvolt. De
Docta Ignorantia: hogyan lesz a tudatlanságból tudomány. Vagy
akár: ignorancia, mint a tudomány építőköve.
* *
*
A kvócienshalmaz egy teljes osztályozás, tehát egy
ekvivalencia reláció következményekép jön létre. Például
a tárgyak halmazát szín szerint osztályozva megkapjuk a színek
halmazát. Itt az ekvivalencia reláció ş szerepét az „egyszínűség”,
a kvócienshalmaz szerepét pedig a színek halmaza játszsza. De
lehet a tárgyak halmazát szaguk, ízük, csengésük, alakjuk
szerint is osztályozni. Az itt fellépő ekvivalencia relációk,
tehát az „egyszagúság”, „egyízűség”, „egyhangzatúság”,
„egyalakúság” elvezetnek a dolgok halmazának különböző
kvócienshalmazaihoz: a szagok, az ízek, a hangok, és a téridomok
halmazához. Az anyag halmazállapot szerinti osztályozása
megadja a fontos háromelemű kvócienshalmazt melynek elemei a
szilárd, a cseppfolyós és a légnemű halmazállapotok.
Vagy vegyük a világ
népességének a halmazát, amit lehet nem, faj, vallás,
anyanyelv, stb. szerint osztályozni, hogy megkapjuk az emberiség
halmazának fontos kvócienshalmazait: a nemek kételemű halmazát,
a fajok, a vallások, az élő nyelvek halmazát, stb. Láthatjuk,
hogy a statisztika szerepe megfogalmazható úgy is, mint a
legfontosabb kvócienshalmazok megszerkesztése és a közöttük
lévő kapcsolatok feltárása.
A jelenségek
halmazát legtöbbször az egyidejűség ekvivalencia relációja
szerint szokták osztályozni, ami elvezet a jelenségek halmazának
a háromelemű kvócienshalmazához, melynek elemei: múlt, jelen
és jövő.
* *
*
A számfogalom felépítése a kvócienshalmazok szerkesztésének
kiemelkedő példája. A természetes-, az egész-, a racionális-,
a valós- és a komplex számok
N Ě Z Ě Q Ě R Ě C számrendszerei
felsorolásunknak megfelelő hierarchikus viszonyban állnak egymással.
A hierarchia közvetlenül következő magasabb szintjét a kvócienshalmazok
segítségével lehet egységes módszer szerint bevezetni. Ez
filozófiailag igen fontos, mert lehetővé teszi a számfogalom
egységesítését, amire enélkül nincs lehetőség.
Eszerint egy szám
nem más, mint alacsonyabbrendű számok valamely ekvivalencia
osztálya, s a hozzátartozó számrendszer pedig ezek kvócienshalmaza.
Ezt a kvócienshalmazt a közvetlenül alacsonyabb hierarchiájú
számrendszer számaiból konstruálhatjuk meg. A számfogalom kibővítését
az a körülmény indokolja, hogy az inverz műveletek elvégzése
– az egyenes műveletekkel ellentétben – obstrukcióba ütközik.
Más kifejezéssel élve: az inverz műveletet definiáló
egyenlet nem minden esetben oldható meg az adott hierarchiájú
számok rendszerében.
Az obstrukciót a
matematikus úgy küszöböli ki, hogy tekinti a számok halmazának
azokat a részhalmazait, amelyektől a megoldást várja. A gond
most az, hogy ezek végtelen sok megoldást javasolnak. Hogy lényegileg
egyértelmű megoldásokat kapjon, a matematikus ekvivalencia relációt
vezet be, amely a különböző de összetartozó megoldásokat
azonosítja. A kibővített számrendszer, amelyben az adott
inverz művelet lényegileg egyértelmű módon már mindig elvégezhető,
a megfelelő kvócienshalmaz lesz.
* *
*
Az euklídészi síkgeometriában az egyeneseket párhuzamosság
szerint osztályozzuk. A párhuzamosság tehát szintén
ekvivalencia reláció – a matematikatörténet egyik
legfontosabb relációja. A síkbeli egyenesek egy párhuzamos
osztályát a sík egy végtelen távoli pontjának, az osztályozásból
származó kvócienshalmazt pedig a sík végtelen távoli egyenesének
szokták hívni. De beszélhetünk a tér végtelen távoli síkjáról
is. Ezt is úgy definiáljuk, mint a tér egyeneseinek párhuzamosság
szerinti osztályozásából származó kvócienshalmazát. A tér
végtelen távoli egyeneseit pedig úgy nyerjük, hogy a tér síkjaiból
készített halmaznak vesszük a párhuzamosság szerinti osztályozását
és a hozzátartozó kvócienshalmazt.
Ekkor egy igen érdekes
tapasztalatra teszünk szert. Nemcsak az igaz, hogy a tér két végtelen
távoli pontja egyértelműen meghatározza a tér egy végtelen távoli
egyenesét, hanem az is, hogy a tér két végtelen távoli
egyenese mindig metszi egymást a tér egy végtelen távoli pontjában.
Ez azt jelenti, hogy az Euklídészi tér végtelen távoli síkja
már nem Euklídészi sík! A tér végtelen távoli síkjában
nincs párhuzamosság. A végtelen távoli térelemek megkonstruálása
kimeríti új elemeknek a párhuzamosság révén történő
bevezetését: a módszer másodszor már nem alkalmazható.
Valójában az
euklídészi tér végtelen távoli síkja prototípusa a projektív
síknak. Egyszerűbb is és szimmetrikusabb is, mint az Euklídészi
sík. A projektív síknak tehát ez a második lehetséges származtatása.
Az első az Euklídészi síknak a végtelen távoli elemekkel való
fentebb tárgyalt kibővítése, ami megmutatja, hogy a projektív
síknak már a topológiai szerkezete is különbözik az Euklídészi
sík topológiai szerkezetétől. A topológus ezt úgy fejezi ki,
hogy a „nem-kompakt Euklídészi síkot lezárta, azaz kompakttá
tette, egy egyenes, a sík végtelen távoli egyenesének a hozzáadásával.”
A projektív síkot tehát úgy is származtathatjuk, hogy a végtelen
távoli elemek kitüntetettségét megszüntetjük.
Így született a
projektív ábrázolás, a Reneszánsz művészetének büszkesége.
A végtelen távoli térelemek fogalmát Johannes Kepler
(1571-1630) német asztronómus kodifikálta először, habár
azokat intuitíve Albrecht Dürer (1471-1528) német grafikus és
festő már száz évvel korábban alkalmazta.
* *
*
Láttuk, hogy egy adott halmaznak több kvócienshalmaza is
van. Ezek a „finomítás” relációja szerint rendezhetők.
Adva egy X halmaz két kvócienshalmaza A és B, azt mondjuk, hogy
A-t „finomítja” B vagy, ami ugyanaz, A „durvítása”
B-nek, jelben: A Ě B, ha B minden ekvivalencia osztálya részhalmaza
A valamelyik ekvivalencia osztályának. Példaként említjük,
hogy az Euklídészi sík háromszögeinek a halmazában a hasonlóság
és az egybevágóság ekvivalencia relációk. A megfelelő kvócienshalmazokat
úgy is hívhatjuk, mint a háromszög alakjainak és méreteinek
a halmaza. A há-romszög alakjainak a halmaza durvítása a háromszög
méretei halmazának.
Két
kvócienshalmaz nem mindig hasonlítható össze egymással a
finomítás szempontjából: lehetséges, hogy A Í B & B Í
A. Másrészről A, B rendelkezik egy legkisebb felső korláttal,
amit ezek szuperimpozíciójának hívunk, és A Č B szinközös
-vel jelölünk, és rendelkezik egy legnagyobb közös alsó korláttal
is, amit ezek amalgámjának hívunk és A Ç B -vel jelölünk.
Č és Ç úgy is tekinthetők, mint műveletek az X kvócienshalmazainak
a halmazán. Nyílván e műveletek eleget tesznek a kommutativitás
és az asszociativitás törvényeinek. Az olyan halmazokat,
amelyek rendelkeznek egy Í relációval melyre nézve létezik a
legkisebb közös felső korlát Č és a legnagyobb közös alsó
korlát Ç, háló-nak hívjuk. Ezzel a terminológiával élve
tehát azt mondhatjuk, hogy az X halmaz kvóciens-halmazai hálót
képeznek. A hálónak van legkisebb és legnagyobb eleme: 1 az
egyelemű, X pedig az univerzális kvócienshalmaz.
Mindez teljesen
analóg az X részhalmazaival, amelyek a tartalmazásra, Í-re
mint rendezésre nézve hálót képeznek, mivel két részhalmaznak,
A-nak és B-nek van legkisebb közös felső korlátjuk és
legnagyobb közös alsó korlátjuk: A Č B ami úgy is
ismert, mint A és B egyesítése, és A Ç B ami úgy is ismert,
mint A és B metszete. Ennek a hálónak is van legkisebb eleme Ć,
az üres halmaz; s legnagyobb eleme X, az univerzális részhalmaz.
A halmazelmélet
(azaz a részhalmazok elmélete) és a kvócienshalmazok elmélete
között „gyenge dualitás” áll fenn. A dualitás azt
jelenti, hogy az egyik elmélet minden fogalmának megfelel a másik
elmélet egy fogalma, és az előbbi minden tételének megfelel
az utóbbi egy tétele (duáltétel). A duáltétel nem szorul külön
bizonyításra, mert az eredeti tétel és annak bizonyítása
pontról-pontra dualizálható. Dualizálni annyit tesz, mint
minden fogalmat duálisával helyettesíteni. Az eredeti tétel érvényességéből
következik a duáltétel érvényessége is. (Van „erős”
dualitás is. Ilyen a projektív sík dualitása, amely a pontok
és az egyenesek halmazai közt létesít duális viszonyt.)
A fordított
dualitás a részhalmazok és a kvócienshalmazok halmazai között
már nem áll fenn. Ez magyarázza a „gyenge” kvalifikációt.
Ez pontosabban azt jelenti, hogy a halmazelméleti tételek duáltételei
a kvócienshalmazok elméletében már nem szükségkép érvényesek.
Erre példa a két disztributivitás és az egyértelmű
komplementa-ritás törvénye, melyek érvényesek a halmazelméletben,
de érvényüket vesztik a kvócienshalmazok elméletében. A kvócienshalmazok
hálójában a komplementum már nincs egyértelműen meghatározva:
valamely kvócienshalmaznak több különböző komplementuma is
lehet. Megjegyzendő azonban, hogy ha a kvóciens-halmaznak meg
van adva valamely egyelemű reprezentációja, tehát ha az
ekvivalencia osztályok mindegyikéből ki tudtunk választani
egy-egy reprezentáns elemet, akkor ezek a reprezentánsok a
komplementumot már egyértelműen fogják meghatározni. A „kiválasztási
axióma” szerint az ekvivalencia osztályoknak mindig létezik
egyelemű reprezentációja még akkor is, ha végtelen halmazról
van szó, amelynek minden ekvivalencia osztály is végtelen
halmaz.
A halmazelmélet
jellegzetes antinómiái a matematika alapjainak a kvócienshalmazok
segítségével való felépítésében már nem lépnek fel. Ez
annak köszönhető, hogy a kvócienshalmazok egy halmaza mindig
korlátos, tehát nem merülhet fel az „összes halmazok
halmaza”, minden baj okozója.
Az episztemológia,
magyar szóval: ismeretelmélet, a filozófiának azon ága, amely
a tudás illetve a megismerés lényegével és korlátaival
foglalkozik. Minden tudományágon belül felállít egy hierarchiát,
melynek az a feladata, hogy az általánost a speciálistól megkülönböztesse.
Ez a hierarchia szintén rendelkezik a kvócienshalmazoknak azzal
a tulajdonságával, hogy finomítása mint rendezés lép fel. Az
általános elmélet durvább, a speciális mindig finomabb. Ez a
rendezés tehát azonos a kvócienshalmazok rendezésével. Ebből
már az is következik, hogy az ismeretelmélet nem nélkülözheti
a kvócienshalmazok fogalmát és módszereit.
Túl a szaktudományokon,
az ismeretelmélet megtestesítője a kvócienshalmazoknak.
Tartalommal tölti meg a kvócienshalmazoknak a hálóját. Kiszűri
a dolgok és a jelenségek érdektelen kvócienshalmazait.
Tudvalevőleg ezek vannak túlnyomó többségben. Részletesebben,
az ismeretelmélet feladata megkeresni a dolgok és jelenségek
„érdekes” és „hasznos” kvócienshalmazait. Ezek részhálói
a kvócienshalmazok hálójának. Az ismeretelmélet kapcsolatot létesít
ezek között a részhálók között, és a hálóelméleti műveletek
segítségével a korábbi kvócienshalmazokból újakat konstruál.
Összefoglalva, két
nagy ismeretelméleti módszer: a részhalmazok és a kvócienshalmazok
módszere vetélkedik egymással. A kettőt összehasonlítva azt
mondhatjuk, hogy a kvócienshalmazok módszere átfogóbb és
teljesebb, mint a részhalmazok módszere. Ugyanakkor hatékonyabb
is. Ennek oka abban rejlik, hogy a részhalmaz a dolgoknak és a
jelenségeknek csupán egy-egy tulajdonságára szorítkozik, míg
a kvócienshalmaz egy teljes osztályozás eredményeképpen jön
létre. Nem korlátozódik az egyes tulajdonságoknak önmagukban
vett tanulmányozására. Kiterjed az alternatív tulajdonságok
vizsgálatára is: az egyes tulajdonságokat a többivel létesíthető
összefüggésében tekinti. A részhalmazok módszere magán
viseli az arisztotelészi episztemológia bélyegét, amely a
fragmentációt részesíti előnyben Plátó unifikációs módszerével
szemben.
Azzal, hogy a kvócienshalmazok
elméletét a középpontba helyeztük miután onnét a halmazelméletet
elmozdítottuk, eljutottunk az ismeretelméletetnek egy teljesen
új és tökéletesebb felépítéséhez. Ezt a felépítést
legjobban az egységes módszer jellemzi. Ebben a felépítésben
az ismeretelmélet alapfeladata úgy is megfogalmazható, hogy
konkrét tartalommal kell megtöltenie az absztrakt kvóciens-halmazokat.
Ki kell szűrnie közülük azokat, amelyek érdektelenek. Meg
kell találnia a dolgok és a jelenségek „érdekes” és
„hasznos” kvócienshalmazait. Ezek azok, melyek az ismeretelmélet
voltaképpeni tárgyát képezik; ezeket úgy kell tanulmányozni,
mint a kvócienshalmazok hálójának részhálóit. A közöttük
lévő kapcsolatok feltárása a megismerés útja.
Arra a kérdésre,
hogy a dolgok és a jelenségek kvócienshalmazai között melyek
a hasznosak és az érdekesek, s melyek nem, többféle válasz is
lehetséges annak megfelelően, hogy az ismeretelméleti „halászok”
nagyszemű vagy aprószemű hálóval dolgoznak. Néha „kis
halak” jelentik a „nagy fogást”. Erre példa a fizikában a
kvantummechanika és az elemi részecskék elmélete.
Az ismeretelméletnek
ez az itt bevezetett újabb felfogása a plátonista episztemológia
kiteljesedésének tekinthető, amelyet az arisztotelészi szakadár
episztemológia megpróbál mindenáron elgáncsolni. Mint
ismeretes, a nagy aposztata tanítvány Arisztotelész megtagadta
mesterét Plátót, akinek a filozófiája a szellem és az anyag
szükségszerű egységét tételezte fel. Arisztotelész követői,
a szakadárok, a századok folyamán nagy sikereket értek el,
melynek során kialakult a ma általánosan elfogadott világkép,
ami az elmének a testtől, s a gondolatnak az anyagtól való
gnosztikus elkülönítésével jár. Az eretnekség mai ellenzői,
a plátonisták, erről mint a filozófia „sötét korszakáról”
és a matematika „arisztotelészi rabszolgaságáról” beszélnek.
Nem adták fel az egységes világnézetért folyó küzdelmet. Kúzai
Miklós ökumenikus fáradozásai, sajnos, nem jártak sikerrel.
Remélhetjük-e, hogy úttörő ismeretelméleti munkássága
meghozza majd a kései sikert, aminek köszönhetően véget
vethetünk annak a sokkal régebbi és sokkal mélyebb skizmának,
ami Arisztotelész aposztáziájával kezdődött és különösen
a matematika, általában pedig az összes tudományok fragmentációjával
mindmáig folytatódik?
Dr. Fekete Antal
Forrás,
hivatkozások
Nicolaus Cusanus: A tudós tudatlanság, Fordította: Erdő
Péter, Kairosz kiadó, Budapest, 2000
Wikipedia: Nicolas Bourbaki, http://north.edu, November 8,
2009
Fekete Antal: Arisztotelész és a nagy egyházszakadás,
Havi Magyar Fórum, XVIII.1, 2010. január
Fekete Antal: A matematika hamupipőkéje, Havi
Magyar Fórum, XVIII.3, 2010. március
|