2010.12.31.
Álomfejtés – másképpen
A másképpen azt
jelenti, hogy nem az álmoskönyvek szisztémáját követve vizsgáljuk
az álomjelenségeket. Nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy egy-egy
álomkép, vagy álom-kompozíció mit jelent jóslatként, mit
hoz, mit ígér az álmodónak. A kabalisztikus álommagyarázat
nagyon régi, folklorisztikus múltja van. Tudósok, filozófusok
különösen a 19. században, próbálkoztak az álomjelenségek
tudományos magyarázásával. Az álomértelmezés tudományos
vizsgálatában a valódi fordulatot Freud főműve, az Álomfejtés
hozta el. 1900-ban jelent meg, most éppen száztíz éves. A
pszichoanalízis megalkotójának volt annyi pszichológusi-orvosi
tapasztalata, hogy hatalmas művét megalkothassa. Tudása természetesen
a 19. században alapozódott meg. A munkájához felhasznált
irodalom javarésze is e századból való. Kitűnő arányérzékkel
egészségesek és neurotikusok álomtörténéseit is egyaránt
vizsgálat alá vonja. Vigyáz, hogy ne keverje a kórosat az egészségessel.
Jóllehet azt is megjegyzi, hogy a két állapot közti mezsgye
nagyon keskeny. Az Álomfejtés valóban tudományos igényű
munka, Freud megtalálta – kialakította az álomjelenségek
elemzésének orvosi szempontból megalapozott módszerét. Fő
vizsgálódási elve a pszichoanalitikusé. Olyan tudós fekteti
le itt álomboncoló elméletét, aki a tudatot nem merev-zárt képződménynek
tekinti, nem befolyástól mentes, szuverén valóságértelmező
„szervnek”, hanem mélyről eredő, impulzusoktól bombázott
„szellemi struktúrának.” A tudatalatti, a mélytudat sokkal
nagyobb tartománya a lelki valóságnak, mint a regulázott tudat
köre. A tudatalatti, a mélytudat, a tiltott és elfojtott törekvések
és vágyak „kényszer-lakhelye.” A felettes én, amely
felvigyázza a tudat társadalmi erkölcsiségét s illemtanát,
voltaképpen cenzúrázza a mélytudati késztetéseket. Ha képes
rá. Mert némely esetben nem sikerül. Hogy milyen ősi indulatok
s elfojtott vágyak „telephelye” a tudatalatti, nem ismerjük.
Feltehetően elementáris szándékok és vágyak „vadonja.”
Ezt a jelenséget nem Freud ismerte fel elsőként. Nagy íróink
már régen megértették, hogy a tudatalatti és a tudat átjárható
képződmények. Csak Dosztojevszkijt említsük, aki nagy erővel
ábrázolja, hogy az ember nem egyszerűen tudata diktátuma
szerint cselekszik. Alakjaiban állandóan küzd a két szféra: a
homályos mély s az alig világosabb tudat. De az irodalmi ábrázolás
nem tudományos bizonyítéka a tudat rétegezettségének. Világos
érveléssel, meggyőzően, a tudományos gondolkodást is befolyásolóan,
Freud mondta ki, hogy a tudat több összetevőjű. Létezik egy sötét,
óriás bozótja s egy világos fennsíkja, ám a vegetáció összefolyik
a kettő között. Határ van is, nincs is. Úgy kettő, hogy:
egy. Úgy egy, hogy: kettő. Freud szemléletes megfogalmazása
tudományos kategóriává avatta a tudatalattit és a tudatot.
Elmélete a pszichiátriát, a pszichológiát, a filozófiát, az
irodalmat mindmáig befolyásolja.
Az Álomfejtés
tudományos értékét nincs szándékomban vitatni. Nem az én
szakterületem. De köze van a filozófiához, csak ezen a címen
kívánok megjegyzéseket tenni. Tudom, hogy a pszichoanalízis
eredményeket ért el a gyógyító tudományokban. De mára már
a modern agykutatás szűkítette az analízis mozgásterét. Az
agy biológiai és kémiai folyamatainak ismerete, receptoraihoz
illeszkedő gyógyszerekkel tartós hatást érhet el. Freud álomelemzéseiben
olykor-olykor nagyon is merész, nagy szabadságot ad a fantázia-munkának.
Ami következhet a pszichoanalízis szabad asszociációs szisztémájából
is. Mondjuk így: ötletesen költői. Ez az irodalomban dicséret.
Tudományos munkában, ha nem a tények szigorú interpretációja,
feltétlenül kihívja a kritikát.
Freud a tudat, a
teljes tudat szerkezetét pontosan mérte fel és fogalmazta meg.
Használhatóan. Száztíz év után is, a tudat alapjellegzetességeit
illetően, elmélete modernnek nevezhető. De mélytudatának legfőbb
motiváló ereje, a minden emberi megnyilvánulást, cselekvést
uralma alá vonó hatalom, a szexualitás vesztett egyeduralkodó
szerepéből. Mítosznak bizonyult, hogy a nemi vágy a neurózisnak
szinte egyetlen „kórokozója”. Nem kétséges, hogy a szexus
embervoltunk része: a nő s férfi kapcsolatának vonzó tényezője.
Az ősember nemi vonzalma még spontán, bűntudat nélküli természetességű.
Nem okozott lelki feszültséget. A civilizáció kialakította az
illemtani tartózkodást. A nemek megközelítésének – koronként
változó – szokásformáit. A felettes én, az ösztönkésztetések
cenzora, felügyelte az elfogadható emberi megnyilvánulások
rendjét. Visszaszorította a nem kívánatos hajlamok törekvéseit.
Ám azok léteztek továbbra is, a tudatalatti kényszer-térben.
Kitörésre készen, de számolva az őrt álló cenzorral. A társadalom
kulturális gyarapodása megteremtette a tudatalatti elfojtások
felszabadító formáit is. Azokat a profán „rituálékat”,
amelyek hozzásegítik az elfojtásokat a szabad megnyilvánuláshoz.
Talán éppen a szexualitás terén ment végbe a legnagyobb
forradalom. A gyűlölet, a harag, az irigység s más mélytudati
tartalom, ma már sokféle kiáramlási utat találhat. Segíthet
a pszichológus, az orvos, a lelkész, stb.
A tudatalatti és a tudat, természetesen, ma is ugyanazt a
struktúrát mutatja, mint száztíz évvel ezelőtt. Létezik
elfojtás és abból következő magatartászavar is. Ám az
elfojtott indulatok rendjében, a szexualitás primátusa nem
bizonyosodott be. Túlhajtott elv volt az Álomfejtés megszületésének
idején is. Ebből következik, hogy Freud álomfejtése, minden
alapossága ellenére, némely pontján töprengésre ad okot. A
szerző a tudatalattiról, a tudományos igényű álomfejtésről
elődeinél már talált felhasználható adatokat, elgondolásokat.
De ezek elszórt adalékok voltak. Elmés töredékek, mintegy
felkínálkoztak összegyűjtésre. Rendszerbe foglalásra. Freud
többet tett. Eredeti jelentés-szálakat bontott ki, anyagát újragondolta.
Szintézist teremtett. Eredetisége ebben rejlik. Néhány
gondolatát az idő elejtette. De az Álomfejtés századnyitó vállalkozásnak
bizonyult a pszichológia világában. Jelképes és valóságos
értéke egybevág. Maradandó és elavult együtt található
Freud művében. Ezt a szempontot szem előtt tartva, érintjük a
könyv néhány pontját. S továbbugorva ismerősöktől kölcsönzött
álomanyagon magyarázatra, megfejtésre is vállalkozunk. Nem álmoskönyv
módszerrel, némileg Freud szellemében. Bölcseleti szempontokat
követve. Csak viszonylagos igazságra tartva igényt. Tudva, hogy
itt a pszichológusok szakterületéről van szó. Minden álomanyag
értékes. És minden elemzés is. Az álomjelenség, anyaga által.
Magyarázata pedig, módszere és szellemisége révén.
Első lépésben
ismerkedjünk meg az Álomfejtés néhány saroktételével és
olyan állítással is, amit e sorok szerzője kételkedve fogad.
Freud főműve két fontos tudós erényt mutat: hatalmas
irodalomra támaszkodik, de nem felmondja azt, alaposan megszűri.
S ami a legfontosabb, önálló koncepciót alkot. A közhiedelem
ellenében, a saját és betegeinek álmait elemezve, arra a
felismerésre jutott, hogy az álmodásnak nincs jóslat jellege.
Nem azt közli, hogy mi fog történni. Freud ezt írja: „Az álom
teljes értékű lelki jelenség, méghozzá vágyteljesülés.”
Az ember vágyainak egésze, erkölcsileg és illemtanilag
problematikus. Nagyobb hányada nem is tudatosul. De létezik és
az álomban ,,szót kér”. A morálisan tilalmasat, kvázi-cselekvésként,
az ember álmában megteheti. Ám nem csupán azt, amit nem
szabad. Kellemes, de a realitás síkján akadályozott vágyai is
teljesülhetnek az álmodásban. A tudatalatti nem ismeri a
lehetetlent, a nevelés intő ujját. Kibontja a bekötött vágy-zsákokat.
A vágyteljesülésben lehetnek kellemes álomtörténések, amit
a személy erkölcsi állandója jóváhagy. És megjelenhetnek
morál-idegen jelenségek is, amiről azt hiszi az álmodó, hogy
nincs hozzá semmi köze. Úgy tetszhet a tiszta életű és lelkületű
személyiségnek, hogy ártó erők tolakodtak be álmai világába.
Az ilyen ember gyaníthatja személyisége kettéhasadását is.
Tegyük fel, hogy azt álmodta, gázolt és áldozatát
cserbenhagyta. Máskor meg azt, hogy a valóságban nagyon
tisztelt, vallásos főnöknőjével csókolózott. Hogy még
nehezebb legyen az álom: ő maga is tisztaéletű, hívő ember.
Az efféle álmot laikusnak feldolgozni nagyon nehéz. Ébren
ilyesmit mondhat: ez nem én vagyok. Soha meg nem cselekedném.
Idegen tőlem. Ébren felelősen és következetesen viselkedem.
Az ilyen álomtörténés immorális. Egész életem cáfolata álmaim
felelőtlen kalandjának. Vegyünk ide egy valóságos példát
is. Németh László beszéli el életírásában, hogy miután
hipertóniában megbetegedett, nehéz álmai voltak. Szokatlan víziók
gyötörték. Olyasmit cselekedett-beszélt, amit ébren – úgymond
– soha meg nem tett. Káromkodott. A morális beállítottság
felfüggesztődött az álmodás folyamatában. Nagy regényei élet-recept
művek. Legfontosabb elvük: miként teremtsünk magunknak minőségi
életfeltételeket. Morális alapú cselekvési viszonyokat. Az író
erkölcsi igényessége kétségtelen. Az álmodás meglepő
kompozíciót hoz létre: az író káromkodik. A fenti példák
és ez utóbbi is, rokon-jelenségek. Az éber magatartás intakt,
az álmodás – úgy tetszik – kétes-kalandos. Pedig mindkét
cselekvési mód morálisan fegyelmezett karakter része. E nem kívánatos
álmokat viszonylag harmonikus személyiség vízionálja. Nem kétséges,
a szilárd erkölcsiségű ember éber tudata csak rész-tudat. Mélyre
nyúló hányada viszont rendezetlen. Elfojtott, nem cenzúrázott
vágyak, törekvések és indulatok fékentartott ,,telephelye.”
Kíséreljük meg
értelmezni az utolsó álompéldánkat. Az író álmában káromkodott,
holott ébren nem volt szokása. Freud azt mondja, az álom vágyteljesülés.
Milyen vágy teljesülhetett itt be, a közönséges szavak kimondásával?
Németh László mellőzött volt. Megbélyegzett. Kéziratát félretették.
Műveletlen lektorok, újságírók frocliztak vele. Brossúra-felkészültségű
tanárok kioktatták Sztálin tanairól, holott ő már a
harmincas évek elején franciául olvasta Sztálin műveit, s a
Tanúban bírálatot is írt róluk. A vele történtek megalázóak.
Indulatot, sőt haragot gerjesztettek az íróban. Nyilvános válaszra
nem volt lehetősége. Szellemi fölényével tisztában volt. Erős
moralitású, jól nevelt ember. Érvei, ellenfeleiről alkotott
ítéletei elfojtódtak. Kétszeresen is. A világi cenzúra és a
felettes én mélyre szorította sérelmeit. Ám a tudatalatti az
álommunkában felszínre hozta azokat. Káromkodással foglalt állást.
Miért nem az író stílusában? A mélytudat nem illemtani kategóriákkal
operál. Az álmodóhoz szól, s nem a világhoz. Közlése intim.
Ős-felkészületlenül radikális. A megalázás ebben a tartományban
nem nyilatkozik meg szalonképesen. A tudatalatti adekvát válasza
a megszégyenítésre: a káromkodás. A judíciumnak ehhez semmi
köze. A reális bántás közönséges volt. A válasz, a káromkodás
is az. A mélyben lent egyfajta lelki „vérbosszú” történt.
Vágyteljesítő ez az álomjelenség is. Nem az akaraté. Nem az
intellektusé. Az egész tudatvilág mondja ki itt, az álom
semleges terén, a teljes igazságot, az álomjelenségek rejtélyes
képeiben.
Pillantsunk még
vissza az előző példánkra. Milyen vágyteljesülés az, amikor
a tiszta erkölcsiségű ember szexuális álomképeket vizionál,
olyan személlyel, akit ébren tisztel? Akihez nem is vonzódik
valójában. A vágy a másik nem iránt elemi erejű. Meggyőződésünk,
hogy nem abban a túlfokozott, erősen neurotizáló értelemben,
amiként az Freud elgondolásában szerepel. Az ember viselkedésének
kétségtelenül motiváló energiája. Jogi, vallási, élettani,
illemtani, erkölcsi tényezők szabályozzák a férfi és nő
viszonyának normáit. Azonban jól nevelt, etikus viselkedésű
emberek álmaiba is betörhetnek idegenül ható álomtörténések.
Szexuális kísértések. A jólneveltség elfojtást is jelent.
Aztán ott vannak a plátói érzelmek. A tiszta rajongás. A nem
kívánt érzéki álmodás, azt hozza tudomásunkra, hogy
nincsenek steril érzelmek. Ha csak egy szem-szín tetszik, vagy
valamely hang szépsége, a tudatalatti kibontja ezek értelmét:
a rajongás, a gyönyörködés, az egész ember megnyilatkozása.
A mélytudat erkölcsi állandónkat figyelmen kívül hagyva, de
természetünknek megfelelően, érzéki kombinációt hoz létre.
Amiben ős-ember voltunk nyomai ismerhetők fel. A társadalmi
ember kirekesztődik. Ő nevelt lény. Comme il faut követő. Önmagát
nem vállalja teljes egészében. Valójában nyíltan nem is
teheti. Az álom teljesíti a vágyat, a nemtetszés ellenére is.
Az álomfantázia látszólag szeszélyes kombinációkat hoz létre.
Az álomfejtés hozzávetőleg tisztázhatja az álomépítkezés
szürrealizmusának természetét.
Álmaink mi
vagyunk. Szép álmainkat elfogadjuk, de mi a helyzet a kriminálisokkal?
Erkölcsileg felelős-e az ember botrányos álmaiért? Freud említ
egy esetet. Valamelyik római császár kivégeztette alattvalóját,
amiért azt álmodta, hogy megölte a császárt. Nem volt igaza,
mondja az álomfejtő tudós. Az álom valójában nem azt
jelentette, ami a felszínen történt. Az álomkombinációban
rejtve van az értelem. Az álomnak nincs erkölcsi vonatkozása.
A kriminális vízió – harmonikus személyiségről van szó
– voltaképpen leképezi a valóság botrányos történéseit,
hozzáadással és elferdítéssel. Ebben a folyamatban a nemesebb
hajlamok „szemlélődő” pozícióban maradnak. Találunk egy
Pláton gondolatot, amely régi tapasztalatot összegez. Freud
ezzel válaszol e kemény kérdésre. „Az erényes ember csak álmodhat
a rosszról. A gonosz megcselekszi valóságosan.” A tudós
pszichológus szerint nincs értelme tiltakozni az álmok erkölcstelensége
miatt. Bölcs megállapítás. Az álmodó személyiségnek nincs
választási szabadsága. Következésképpen felelősnek sem
tekinthető. Az álomvíziók nem felületi képeken hordják értelmüket.
Asszociációs struktúrájukban. Az álomfejtő mély igazságot
mond ki: A jellem megítélése a tettek és a gondolkodásmód
alapján lehetséges. Freud fontos sarktétele az is, hogy az álom
a múltból ered. Legtöbbször az előző nap eseményei az építő
elemei. De igen sokszor magához von rég megtörtént, homály-patinás
mozzanatokat is. Az álom – úgymond – a jövőt is eltalálja.
De szabadon nem képes jövőt tételezni. Az álmodott jövő
voltaképpen a múlt meghosszabbítása. Ez is fontos alaptétele
Freud álomfejtésének.
Egész életművének
s fő művének az Álomfejtésnek a legvitatottabb pontja az,
amit a szexualitásról vall. Hogy a nemi vonzalom elementáris
erejű, ezzel tudományosan igazolt felismerést közöl. Abban is
igaza van, hogy ennek erős nyomatékot adott. Hogy mi évült el
a száztíz éves elméletben még is? A túlzás. Az a meglódult
általánosítás, amely a nemi késztetésnek a neurózis értelmezésben
és az álomfejtésben primátust biztosít. Ezzel hátráltatta
azt a korszerű felfogást, hogy a pszichés zavaroknak nem egy-két
okuk van. Az okok egész nyalábjával kell legtöbbször számolni.
Figyelmet keltő, ahogy Freud az álomfolyamatban bizonyos jelenségeknek,
tárgyaknak szexuális vonatkozást tulajdonít. Az álomszimbolika
kategóriáját részben a tudományos irodalomból vette át, aztán
meg betegeinek álomelemzése is megerősítette, hogy bizonyos álmodott
dolog magához asszociálhat szexuális képzet-koefficienst.
Ahogy írja, „minden hosszúkás és éles fegyver: kés, tőr,
lándzsa, a férfi nemi szervet képviseli…” Dobozok, skatulyák,
szekrények, kályhák a női testnek felelnek meg…” A szerző
óvja az elemzőket az efféle szimbolikus tárgyak túlértékelésétől.
De mégsem veti el ezeket a szexualitást jelképző dolgokat. Az
álom azonban eleven és eredeti látomásalkotó folyamat.
Mindenkinél más anyaggal és struktúra-teremtő módszerrel
alkotja meg kombinációit. Szeszélyes tevékenység, ebből inkább
az következik, hogy nem ismeri a sztereotípiákat. Egyéni jelképrendszere
van. Valószínű, hogy a szexuális vágyközlés az álmodás színterén
individuális. Tudományosan nem meggyőző állítás, hogy a tárgyak
sablonos vágyjelzők lehetnek. Inkább irodalmi álmoskönyv
lapjaira való az ilyen szexuális szimbólumok példatára. Úgy
tetszik nekem, hogy a tudományos igényű Álomfejtés-nek itt
egy gyenge, hervatag hajtásával van dolgunk. Lehet, hogy a
gyakorló analitikusok másként látják. Az ő tapasztalatukat
nem kívánom cáfolni. A fent mondottak csak kifogás morzsák. Bölcseleti
nézőpontból.
Freud tudományos
alapvetést adott az álomfejtésnek. És inspirációt is, egy újfajta
álomelemzéshez. A katonaságnál, ma így mondanák, a seregben,
együtt szolgáltam egy pszichológus végzettségű bajtársammal.
Szabad időnkben álomeseményeket boncolgattunk. A praxisából
felkínált nekem néhány érdekes anyagot. Arra volt kíváncsi,
hogy mit bont ki belőle egy bölcsész. Érdekelte a nem kórtani
megközelítés is, a bölcseleti nézőpont. Kezdjük egy rövid
történettel. Egy édesanya azt álmodta, hogy fia, aki távoli városban
tanult, megbetegedett. Felébredvén, ezt mondta lányának. Pétertől
távirat fog jönni, beteg. Ezt álmodtam. A távirat valóban meg
is érkezett. A kérdés az, milyen üzenetet fogott álmában az
anya szervezete. Nem valószínű, hogy gondolatposta érkezett.
Az anyai szervezet feltehetően biológiai-fiziológiai jelzést
kapott. A testi és idegrendszeri közelségről, az átlagosnál
sokkal finomabb-érzékenyebb anyai receptorokról van szó.
Minden más magyarázat ma még alig bizonyítható. De nézzünk
egy másik anyagot. Egy férfi álmaiban koronként megjelenik
katonai kiképző-őrmestere. Ilyenkor másnap mindig összeveszett
valakivel. Itt az tisztázandó, hogy miféle köze van az álombeli
őrmesternek az álmodó nappali összeveszéseihez. A férfi többször
elhatározza, hogyha megjelenik ez az álomkép, erős önfegyelemmel
visszafogja indulatait. Egyébként békés ember, szándéka
ellenére, egészen véletlenül, újfent és újfent
belekeveredik valamely konfliktusba vagy szóváltásba. Nem kétséges,
az őrmester és a viszálykodás asszociációs kapcsolatát a
tudatalatti rendezi. De milyen szisztéma szerint? Ebben az álomsorozatban
nem önkényesen működnek a mély erők. A magyarázat majdnem kézenfekvő.
Az őrmester akkor látogatja meg az álmodót, amikor annak idegi
ingerküszöbe észrevétlenül mélyre száll. Kimerül, kifárad,
ingerlékeny lesz. A tudatalatti ezt a szervezeti érzékenységet
a parancsoló őrmester előhívásával jelzi. Az ingerlékenység
antropomorfizálódik. Az ingerültség a visszatartó szándék fölé
kerül. Észrevétlenül így képződik a konfliktus.
A következő álomsor,
egészét tekintve, szimbolikus értelmű. Egy válófélben lévő
hölgy azt álmodta, hogy férjével vonaton utazik. Olyanfélén,
amilyen a debreceni Zsuzsi nevezetű kisvonat. Sokáig mentek. A
szerelvény egy ódon városban állt meg. Kiszálltak. Sétálgattak.
A férj azt mondta, hogy most nem térben utaztak. Időben.
Jelenleg a 19. században vannak. Innen csak száz évenként
indul vonat. Darab ideig még szótlanul andalogtak. Sípszó, a
vonat megindult vissza a 20. századba. A férj felugrott a mozgó
kocsiba. A feleség lent maradt. A férfi vigyorogva nézett a
vonatról a felesége szemébe. Az asszonyt otthagyta a 19. században.
Száz év múlva térhetne vissza. Száz év magány ódon-ismeretlen
viszonyok között. A feleség tudatalattija megalkotta a korrigálhatatlan,
szívből-időből való kivetettség képét. A tény csak anynyi,
hogy a feleséget faképnél hagyták. Sok ilyen van. Az álom valódi
közlendője nem csak ennyi. Ez a csalódás személyes élmény.
A hölgy nem számított rá. Az álomban ezért jelenik meg a férj
diabolikus megszökése. A történés véglegességét is közli
az álom. A feleség azt is hallani véli, hogy a férj a vonatról
azt kiáltja neki: az irreverzibilis szakítás csak akkor történhet
meg, ha otthagylak a megfordíthatatlan távoli múltban. Az álommunka
ilyen rejtvényes képeket komponál. A feleség ébren csak
ennyit fogott fel, hogy szerencsétlenség történt vele. A
tudatalatti ennél többet ismert fel, amit a maga nyelvén drámai
erővel közölt. Pszichológus katonatársam álomanyagának képsorából
ezt a jelentést fejtettem ki. Nem kétséges, Freud volt a
szempontadó. Távoltartással és kritikával követve őt. De
hol találjuk meg a vágyteljesítő tendenciát, a freudi értelműt
ebben az álomkompozícióban? A tudatalatti felismerésben, közlésben
rejlik. A vágy itt nem az óhajtottat jelenti. Annak szükségszerű
átélését az álomban, hogy két ember érzelmi egysége a
megszokás nyomására kettészakadt. Nem felemelő vágyteljesülés.
Tragikus. Az együttélés tehercipelésében volt rejtve a vágyteljesülés
mozzanata. A nyomasztó megszokásban a szabadulás vágya. Ez a
feleség mélytudatában sejtésként élt.
Freud életműve,
de különösen az Álomfejtés, új szemléletet hozott a lélek-orvoslásba.
De más tudományokba is behatolt. Híveket nyerve, kritikusokat
pedig bírálatra ingerelve. Magyar írók is tanultak tőle lelki
mélybemerülést. József Attila többféle filozófiai, lélektani
elmélettel érintkezett. Freud termékenyítő „iskolájába is
járt.” Kosztolányi Dezső gyakorlatiasan alkalmazta a mélylélektan
legértékesebb elemeit. Regényalakjainak sorscsináló elvévé
avatta. (Édes Anna, Pacsirta, A rossz orvos) Az Álomfejtés
karcsúsodott az elmúlt száz évben. Néhány tétele elévült,
kihullott. De a maradék a tudományt s a művészetet még sokáig
fogja gazdagítani.
Dr. Kiss Lajos
|