2010.12.31.
Freud papa színt vall
„Csúfolódhatom,
alakoskodhatom, borzadozhatok hitsorsosaimtól, nem számít, zsidó
maradok. Használhatjuk minden más nép nyelvét, lehetünk bármely
állam polgárai, kitérhetünk, asszimilálódhatunk, összeköthetjük
más kultúrcsaládokkal a magunkét, lehetek keresztény, muzulmán,
buddhista, kommunista, mindegy. Eljön az óra, amikor rálátok
magamban a bújócskázó zsidóra.”
Konrád György
Színváltó János (Csermanek-Barna-Lupták-Kádár) országlásának
kilencedik esztendejében töltöttem be nagykorúsági bárcára
jogosító tizennyolcadik életévemet. Jószerivel csak tejfölös
szájú siheder voltam még, de már „népi demokratikus államrend
elleni többrendbeli izgatás” gyanújával vizsgálati fogságban
csücsültem a kecskeméti terror-főkapitányság egyik zárkájában.
„Én megértem
magát, fiatalember, még ha nem értek is egyet magával minden
tekintetben, de gondolom, erre nem is számít, és nincs is rászorulva”,
nyílt meg előttem „Freud papa” egy szép napon, miután
annak rendje és módja szerint elővezettek a cellámból a
kihallgatószobába. Az alacsony zsidó férfi, akit magamban csak
Freud papának hívtam, igazságügyi elmeszakértőként vizsgálgatott,
hogy a népi demokratikusnak mondott államrenddel való szembekerülésem
nem holmi kamaszkori lappangó agylágyulásból, netán velem született
rejtettheréjűségből eredeztethető-e. Axiomatikusan az tételeződött
föl ugyanis, hogy csakis elmeháborodottak és torzszülöttek
fordulhatnak szembe a szocialistának blöffölt társadalommal,
„az emberiség reményeinek és iparkodásainak üdvös végcéljával,
a történelem végre-valahára megvalósuló téloszával”.
Freud papa jóságosan
megértőnek mutatkozott, elsősorban önmaga iránt, de hát nem
az-e minden tudás kezdete és vége, hogy megértjük és szeretjük
jómagunkat? Lerítt róla, hogy látott már karón varjút, és
sok minden mást is, kivált, mikor egy Arbeit macht frei mottójú
gyűjtőtábor kerítésére szállt le az a bizonyos varjú.
„Megértem, hogy
sérti az érzékenységét a rengeteg tisztátalanság és félreérthetőség,
amit maga körül lát a világban. Tetszik nekem a maga etikai
indíttatású radikalizmusa. Arra azért vigyázzon, hogy ne
vigye túlzásba a radikalizmust, ne legyen »pánradikális«,
mert akkor a fürdővízzel együtt nemcsak a gyereket önti ki,
hanem a fürdőkádat, sőt a gyerek apját-anyját is.
Tetszik a
radikalizmusa, jóllehet egy másféle radikalizmus nevében az én
fajtámnak még az írmagját is ki akarták iktatni a történelemből.
Annak idején engem is feltuszkoltak az auschwitzi gyorsra. Mázlim
volt-e vagy pechem, netán Jákob és Mózes istene segített meg,
de belőlem nem lett »hollókoszt«, visszaszellentett magából
az anus mundi. Úgy is mondhatnám: volt pofám életben maradni.
Azóta is próbálok
eligazodni, miért történt, ami akkor velünk, de ugyanúgy
magukkal is, mindenkivel, az egész emberiséggel történt; magával
persze csak jelképesen, hiszen akkor még nem is élt. Tudni
szeretném, mióta volt az emberiség történetébe rejtjelezve,
hogy tömegesen kizsuppoljanak bennünket nemcsak az életterünkről,
hanem az életből is.
Már akkor ékesszólóan
megmutatkozott az európai kereszténység álcája alatt rejtőző
nyers, vérszomjas brutalitás, amikor a Szent Föld »visszafoglalására«
vezetett hadjáratok során a keresztes vitézek megszállták
Jeruzsálemet. Rettenetes vérengzés következett, lemészárolták
a város valamennyi lakosát, gyerekeket, nőket, öregeket,
mindenkit. A keresztény Európa leadta a névjegyét. Legkorábban
tehát a keresztes hadjáratok óta, vagyis amióta elkezdődött
a zsidók irtogatása, tudni lehetett, hogy mire számíthatunk
ezen a földrészen.
Talán a bennszülött
amerikaiak is figyelmeztethettek volna bennünket, ha odafigyelünk
rájuk. A 16. század elején nyolcvanmillió ember élt az
amerikai kontinensen: másfél emberöltő múlva már csak tízmillióan,
a többieket kiirtották a dicső keresztény konkvisztádorok.
Tudni szeretném,
ki, miben és mennyiben felelős a népirtásokért – egyénileg
és közösségként. Tudni szeretném, hol húzódik a határ
isteni elrendelés, közösségi balsors és egyéni felelősség
között. Felelősek vagyunk-e a bűnökért, amelyeknek áldozatul
estünk?
Tagadhatatlan,
hogy bárhova vetődtek is a világban, a zsidók szinte mindenütt
magukra vonták az etnocentrikus környezet ellenszenvét. A milliónyi
kicsinyes és abszurd előírás, amit kényszerzubbonyként erőltetett
rájuk a Szent Hagyomány, ugyan életben tartotta őket szörnyű
hányattatásaik közben – kicsinyes és abszurd előírásokba
betokozódó törzsi közösségként, de egyúttal megtartotta őket
a többségi társadalom viszolygásában és gyűlölködésében
is.
Ámos próféta hiába
nyilatkoztatta ki napnál világosabban, hogy Isten előtt a zsidó
ugyanannyi, mint a »szerecsen«: »Avagy nem hasonlók vagytok-é
énelőttem a szerecsenek fiaihoz, óh Izrael fiai?«, mert a maga
archaikus, primitív és elavult hagyományrendszerébe zárkózott
zsidóság döntő többsége – legalábbis a 19. századi polgári
emancipáció előtt – nem bírta levetkőzni ormótlan és
intoleráns kiválasztottság-tudatát, természetfölötti önérzetét,
nem bírta levetkőzni a sült galambos messiásvárást, hogy eljő
majd a nap, amikor Jehova – Feuerbach szerint Izrael énje –
megállítja kedvünkért az égen a napot, és megváltoztatja az
egész teremtést: a víz kettéválik, a por tetvekké, a bot kígyóvá,
a folyó vérré, a szikla forrássá változik, ugyanazon a
helyen egyszerre lesz világosság és sötétség, és az egész
világ hasra vágódik előttünk, s ahogy Ézsaiás próféciájában
írva vagyon, »az idegenek« építik meg a zsidók kőfalait, és
a kapuk éjjel-nappal nyitva lesznek, hogy »az idegenek« behordják
hozzánk kincseiket, »az idegenek« királyai szolgálnak nekünk,
sőt az a nemzetség és azok a népek, amelyek nem nekünk szolgálnak,
mindenestül elpusztíttatnak majd.
A többségi társadalom
viszolygását és gyűlölködését kétezer éven át szította
a »Krisztus gyilkosai« elleni ádáz propaganda is, a középkori
passiójátékok, a keresztény teológusok és papok hol nyílt,
hol burkolt zsidóellenessége, s ez aztán az évszázadok során
mélyre ivódott az emberek zsigereibe. Ebben a tekintetben a
reformáció sem hozott változást. Minden idők legocsmányabb
zsidógyűlölő förmedvényét Luther Márton írta, A zsidókról
és hazugságaikról címmel. »Pestisnek«, »dögvésznek«, »szerencsétlenségnek«
nevezte a zsidókat, akik »a sátán fekete hátsóját bámulják
s annak bűzét imádják«. A szó szoros értelmében lincselésre
uszított: »Urunk ártatlanul kiontott vérét súlyos vétek nem
megtorolnunk, és életben hagynunk őket«. Nem csoda, ha Heine
így fakadt ki: »A zsidóság nem sors, nem vallás, hanem pech.«
Több mint húsz
éve töprengek ezeken a kérdéseken. És oda lyukadtam ki,
fiatalember, hogy, bár nem vagyok keresztény (de nem vagyok
nem-keresztény sem, »szakzsidó« meg pláne nem vagyok),
megbocsátottam mindenkinek, aki ellenem, az enyéim, a fajtám
ellen vétkezett. Megbocsátottam a megbocsáthatatlant, mert meg
akarok szabadulni gyilkosaimtól. Ha továbbra is gyűlölöm őket,
foglyuk maradok holtom napjáig.
De mindennek van
egyrésztje meg másrésztje, sőt harmadrésztje és negyedrésztje
is.”
Hogyne tudnám –
villant eszembe –, hogy a lét egyrészt ontológiai tágasság,
másrészt gyorsan kihűlő paprikás krumpli…
„Megértem egyrészt
azokat is, és ez talán magának sem esik nehezére, akikben soha
nem alszik ki a gyűlölet, akik azért jöttek vissza és
maradtak ebben az országban, hogy megbosszulják az embertelenségeket,
megbosszulják a gyökereik feltépését, és olyan világot próbáljanak
létrehozni, amelyben ilyesmi soha többé nem fordulhat elő. Meg
kell értenünk azoknak az indítékait is, akik ilyen értelemben
akarták megváltoztatni a társadalmat. Ehhez persze el kellett
foglalni bizonyos posztokat a gazdasági, a politikai, a tudományos,
a kulturális és az egyházi életben, a közigazgatásban és a
hírközlésben, a katonaságnál és a rendőrségnél.”
Olyan civilizációt
nem lehetne létrehozni – ötlött föl bennem az anarchista
gondolat –, ahol az emberek emberségesek, és a társadalomnak
nincs szüksége se politikusokra, se egyházakra, se rendőrségre,
se más fegyveres erőszakszervezetre?
„Már lehet látni,
hogy a kommunista kísérlet nem tudja megoldani a gondjainkat,
pedig eredetileg arról volt szó, hogy a kommunistának nem az a
fontos, hogy valaki magyar, szlovák, román vagy zsidó. Érzem a
csontjaimban, hogy egy napon véget ér majd a bolsevik dínomdánom,
lehet, hogy békésen, lehet, hogy erőszakosan. Azon a napon
rettentő nagy szükség lesz majd megértésre. Jó lenne addig a
társadalom mélytudatában annyi jóakaratot, elfogulatlanságot,
önismeretet, kivált pedig humorérzéket felhalmozni, hogy ne kiáltsák
majd ki bűnbaknak a kommunistává, netán ávóssá lett egykori
KZ-foglyokat. Hogy zsidóknak és magyaroknak együtt lehessen
majd élni. Nem folyton egymást nézni gyanakvások és szorongások
szemüvegén át, hanem az előttük levő közös teendőkkel
foglalkozni. De ebben az agyalágyultan egydimenziós világban ez
csak vágyálom.
A bolsevik kísérletnek
buknia kell, mert brutálisan megszakította a múlttal való
szerves kapcsolatot és folyamatosságot, és a szellem sokfélesége,
a helyzetek változatossága helyébe butító és mindent ellaposító
egyneműséget erőszakolt. Úgy látszik azonban, elkerülhetetlen
volt, hogy kipróbálódjék a bolsevizmus mint káini lehetőség,
mint gigantikus történelmi melléfogás, és felépüljön a
kontárság új Bábel-tornya – hogy összeomoljon majd, egyszer
és mindenkorra szóló érvénnyel. Egyelőre halvány sejtelmünk
sem lehet róla, mi mindent és ki mindenkit fog maga alá
temetni.
Egyrészt tehát
sok zsidó számára az volt az egyedüli kiút, ha belép a
Kommunista Pártba, mint az egyetlen következetesen náciellenes
szervezetbe. Lieber rot, als tot, ugyebár.”
Én inkább
meghalok, de nem leszek vörös – robbant föl bennem egy újabb
habos torta.
„Másrészt
viszont sokan végleg leszámoltak Európával, és az amerikai
demokráciára voksoltak. Meg lehet érteni őket is, akik kivándoroltak
Amerikába, mert ott, ha akartak, lehettek zsidók, de ugyanúgy
lehettek nem-zsidók is, és ha volt bennük egy kis életrevalóság,
»megcsinálhatták a szerencséjüket«, ahogy mondani szokás.
Harmadrészt
voltak olyanok is, főként falusi meg kisvárosi zsidók,
ilyeneket talán maga is ismer, akik visszamentek a lakóhelyükre,
hogy átvegyék az apjuk üzletét, már persze ha el nem államosították
az orruk elől. Nem nosztalgiából mentek »haza«, mintha
annyira hívta volna őket »szöcske, ökör, torony, szelíd
tanya«, ahogy Radnóti írta, bár talán azért is, hanem inkább
a gravitációs tehetetlenségükben.”
Talán mégis hívta
őket erdő, füttyös gyümölcsös, szőlő és sírok. Meg Vörösmarty
Mihály…
„Terepszínűvé
asszimilálódtak, magyar lányt vettek feleségül, abban a meggyőződésben,
hogy a náci szörnyűségek többé nem ismétlődhetnek meg, a
fiukról meg már senki sem fogja tudni, hogy zsidó származású.
Akadtak köztünk
olyanok is, akik a halál közvetlen közelében az emberiség tökéletesíthetőségéről,
az emberi faj hivatásáról, »a szív kötelességeiről«:
nagylelkűségről, szeretetről és emelkedettségről beszéltek.
A magamfajta javíthatatlan humanista, persze csak módjával, bízik
az emberekben, és csak azért néz hátra, hogy nyugodtan nézhessen
előre. Mert a zsidó várakozást Auschwitz sem olthatta ki, inkább
egyetemes szintre emelte, »spiritualizálta«. Az én várakozásom
középpontjában azonban nem a zsidóság archaikus reménykedése
áll. Szégyennek tartanám hinni olyan istenben, aki, mint Mózes
ötödik könyvében olvassuk, efféléket parancsolt: »És megemésztesz
minden népeket, kiket a te Urad Istened ád tenéked; ne
kedvezzen a te szemed nékik, és ne tiszteld az ő istenüket,
mert tőröd volna tenéked az.« Nem kérek abból a részrehajló,
különbejáratú istenből, aki »megesküdött Ábrahámnak, Izsáknak
és Jákóbnak, hogy megadja tenéked a nagy és szép városokat,
melyeket nem te építettél, és minden jószággal megrakott házakat,
melyeket nem te raktál, és az ásott kutakat, melyeket nem te ástál,
a szőlő- és olajfahegyeket, melyeket nem te ültettél«.
A döntések,
amelyekről beszélek, mind Auschwitz utáni kényszerdöntések,
a túlélők kényszerdöntései voltak. Egyénileg minden ilyen döntés
elfogadható és igazolható, de Auschwitz után már soha többé
nem lehet »holtbiztos« egzisztenciális döntéseket hozni úgy,
hogy időnként ne gyötörje az érintetteket a kétség: nem
lett volna jobb mégis Amerikába vagy Izraelbe menni? Vagy nem
lett volna jobb otthon, mármint itthon, Magyarországon maradni,
és belépni a Kommunista Pártba, ahol tárt karokkal vártak
bennünket: »Forró szeretettel köszöntjük pártunk tagjai között
a büdös zsidó elvtársakat!«
Fel tudja fogni,
milyen az, mikor az ember soha nem élhet önfeledten, mert örökké
készenlétben muszáj lennie: hátha nem is igaz, hogy életben
maradhat, hátha egyszer csak érte jönnek, hogy korrigálják a
tévedést? Mikor az ember minden második éjszaka arról álmodik,
hogy elhurcolta és megölte a Gestapo, és valójában már nem
is él, hanem csak egy halottnak az eszelős élni akarása testesül
meg az ő fantomlétében? Még a nemzedékek óta viszonylag békés
körülmények között, teszem azt, Ausztráliában élő zsidók
is rendszeresen Auschwitzról álmodnak. Ha kiszabadul, fiam,
olvassa majd Adornót!”
Jó… Dialmat
helyett a Negatív dialektikát… Hanák Tibor nemrég beszélt róla
a Szabad Európán…
„Akárhogy mérlegelem
is a helyzetünket, azt kell mondanom magának: muszáj egy erős
Izrael államot létrehozni, még ha Herzl Tivadarnak ezek voltak
is a búcsúszavai: »Nehogy elkövessetek valami ostobaságot, amíg
halott vagyok!« Persze az sem lesz az ígéret földje, de hát
Auschwitz után csak kényszermegoldások adódnak. Ezzel nemcsak
mi, zsidók vagyunk így, hanem a magyarok is, meg itt, Európában
szinte minden nép. Van, amikor az ember annyira nem tud két
rossz közül választani, hogy kénytelen csinálni magának egy
harmadikat.
Bár örök zsidóvá
pofoztak, és a pofon helye szüntelenül sajog, nem könyörgök
nem-zsidó embertársaimnak, hogy hazudjanak selyemkendőt a
szememre. »Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép, s
tudjuk, miben vétkeztünk…« Auschwitz rettenete nem oldoz fel
bennünket bűneink alól, és nem tiltja meg, sőt erkölcsi kötelességként
rója ránk, hogy kérlelhetetlen bírái legyünk fajtánk
rettentő törzsi gőgjének, a számunkra érthetetlen
rendszerekben végrehajtott rombolásainknak, értelmi képességeink
rosszra fordításának.
Feuerbachnak igaza
volt: sok zsidó szemében a természet, a világ egy diktatórikus
igének, Jehova hatalmi szavának a terméke, következésképp a
természetet önös érdekeik, gyakorlati egoizmusuk legalázatosabb
szolgájává teszik, mert az utilizmus, a haszon a legfőbb elvük.
Az életet holmi kalmársakknak tartják, melyben minél több
ellenfél minél nagyobb nyereséggel való legyőzése a
legfontosabb cél. Zsákmányként, megszerzendő javakként
tekintenek az élet valamennyi szépségére, közömbösek minden
iránt, ami nem közvetlenül az én javára vonatkozik, és eközben
elhomályosul bennük, hogy mindannyian az emberiség szolgálatára
vagyunk hivatva.
Kun Bélára meg
az elvtársaira, akik jogosulatlanul »meghamisították a magyar
nép forradalmi mérlegét«, egyáltalán nem vagyok büszke. Nem
tagadom, kínos rágondolnom, hogy alig egy emberöltővel azután,
hogy atyáik beszivárogtak a Kárpát-medencébe valami koszos, bűzös
galíciai stetl-ből, ahol ordibáltak meg lökdösődtek évszázadokon
át, ők máris tudni vélték, bár jószerivel még meg sem
melegedtek, mire van szüksége az őket befogadó ezeréves országnak,
és erőszakosan magukhoz ragadtak minden hatalmat. Súlyos karma
ez, állandóan érzem szörnyű ódiumát.
Mindezt azért
mondom el magának, fiatal barátom, hogy ilyen szempontokra is
figyelemmel legyen, amikor radikális bírálat alá veszi az
itteni rendszer irányítóit és ideológusait, akik netalán
»öklelő agyarnak« használják a marxizmus-leninizmust. Azt
meg, hogy rács mögé került, tekintse különleges fejlődési
és tanulási alkalomnak. Megteszem, ami tőlem telik, hogy a
lehető legkisebb büntetést szabják ki magára. Ami meg a Don
Quijote-i életstratégiáját illeti, hadd idézzem magának
Miguel de Unamunót: »Ne csapd be magad lázas rohamaidban, szomjúhozásod
élet-halál harcában, éhezésed szorongásaiban: egyedül vagy,
végtelen egyedül. Egyedül vagy, sokkal inkább, mint hinnéd, s
még így is csak úton vagy az abszolút, teljes, igazi magány
felé. Az abszolút, teljes, igazi magány az, ha már önmagunkkal
sem vagyunk. Addig nem leszel teljesen, igazán, abszolút egyedül,
amíg meg nem szabadulsz önmagadtól.«
Ízig-vérig
magyar zsidó vagyok, és lehetetlen volna földrajzi határainkon
kívül élnem; a Trianon előtti határokra gondolok. De gyűlölöm
azt, aki csak azért magyar, hogy magyar legyen. Én mindenkinek a
testvére vagyok, és megvetem azt az embert, aki egy elvont
nacionalista eszmének áldozza magát, csupán azért, mert bekötött
szemmel szereti hazáját. A jó beduin közelebb áll hozzám,
mint a rossz magyar. Úgy vagyok zsidó, hogy a csontom velejében
is Magyarországot érzem. De mindenekelőtt az egész világ
embere vagyok, minden lénynek testvére.
Elismerem, hogy túlságosan
művelt vagyok, és ez sokakat ingerel, sőt gyanakvásra késztet;
nem ritkán engem magamat is. Azt mondják, »csöpög belőlem a
könyvkultúra«, megátalkodott Bildungsphilister vagyok, aki
teletömi a fejét nyomtatott betűvel, de alig van hús-vér valósága.
Azt mondják, a levegőben gyökerező Luftmensch vagyok, aki attól
való féltében, hogy ostobának látszik, túltáplálja az
agysejtjeit, és mindent jobban tudó, mindenre intellektuálisan
reflektáló okostojás lesz belőle. Pedig talán jobb ösztönösnek
és ostobának, sőt radikálisan ostobának lenni, mint a
szentek, mint Szent Ferenc vagy Kalkuttai Teréz…
Száz szónak is
egy a vége: akár fiatal az ember, akár öreg, leginkább az árnyalt,
sok szempontú, lankadatlan megértést érdemes gyakorolnia. Én
már régóta csak a megértésben törekszem radikalizmusra. Megértem
a legyet, amelyik ráragadt a légypapírra, annak meg, amelyik még
nem ragadt rá, igyekszem megmutatni, hogyan kerülheti el, hogy ráragadjon.
Nem vagyok se bal-, se jobboldali, mert a baloldaliság, akárcsak
a jobboldaliság, az emberi ostobaság megnyilvánulása csupán;
voltaképp mindkettő az erkölcsi szélütés egy-egy válfaja.
Olvastam egyszer
egy hittudósról, aki meghirdette az igazhitűeknek, hogy az
utolsó ítélet napján Isten megbocsátja a fekete szakállúak
bűneit a fehér szakállúak kedvéért, a fehér szakállúak bűneit
meg a fekete szakállúak kedvéért. Hát én nemigen követhetek
el bűnöket, mert, mint látja, énnekem vörös a szakállam…”
– fejezte be egy parádés poénnal a színvallást Freud papa,
és olyan elégedett képet vágott, mint a dakszli, amelyiknek
sikerült teherbe ejtenie egy nőstényelefántot, vagy mint Rémusz
bácsi meséjében a Nyúl, aki megrémítette a Farkast, a Medvét,
a Rókát meg a Tehenet, elhitetve velük, hogy ő a rettenetes Öhöm-Böhöm…
Engem szaporán visszakísértek a zárkámba, Freud papa meg, önnön
bűntelensége, bölcsessége és megértő jósága kellemes
tudatában, a népi demokrácia büntetéspolitikájának továbbszolgáló
robotosaként törhette a fejét körömkoppadásig, hogy
csakugyan létezik-e ő, vagy csupán egy magánzárkája mélyén
aszalódó fogoly feslett képzelete delejezte életre.
Molnár Miklós
|