2010.12.31.
Szőcs Zoltán: Félelmem a feltámadástól
Ezeket a
gondolatokat még az önkormányzati választás előtti hét kampányolásos
hangzavarában írom, a választás kimenetelét még nem ismerem,
bár erősen valószínűsíthető a nemzeti oldal kiütéses győzelme.
Mégis-mégis zavar valami, nevesen a koporsóban fekvő baloldal
tetszhalott jellege: engem valójában nem lepne meg, ha felülne
és kiugrana onnan. Az elmúlt századok során ugyanis ezt már
olyan sokszor megtette, hogy kezdem azt hinni és félni: legyőzhető
ugyan, de halhatatlan. Keresztényként természetesen hiszek a
feltámadásban, de ha a baloldali eszmezavar állandó,
periodikusan visszatérő, szinte menetrendszerű feltámadásairól
van szó, kiver a hideg verejték.
Alaposan el kellene mélyednünk az egyéni (Freud) és a
kollektív tudattalan (Jung) ködös titkaiba, ha elképzelést
akarunk szerezni arról a természetellenes vitalitásról,
amelyet a baloldalon kívül egyedül a mitológiai Főnix madár
tudhat magáénak: olyan közel repül a naphoz, hogy elég,
megsemmisül, aztán némi idő elteltével, mintha mi sem történt
volna, kimászik saját hamujából, újra szárnyra kap és kezdi
elölről a nap ostromát. A történelem folyamán fantasztikus,
fényes szellemi áramlatok, eszmék, vallások tűntek el
gyakorlatilag nyomtalanul, a visszatérés lehetőségének
legkisebb esélye nélkül. Ugyan hány embert találnánk környezetünkben
– szegény Kerényi Károly már halott –, aki akárcsak néhány
mondatot tudna hozzáfűzni ahhoz a tényhez, hogy az egykori görög
Apollón-vallásnak három működő és népszerű változata is
volt: a Homérosz-vallás, a Pythagoreus-vallás, de ezen belül a
Démétér-vallás és az orphikus-vallás. Ki tudna ma érdemi
kiegészítést tenni az alig kétezer évvel ezelőtt a római
birodalomban virágzott Mitrász-kultusz dogmatikájához vagy
beavatási szertartásának jelentéséhez? Miért, hogy az emberi
szellem ezen csúcsteljesítményei az idő multával örökre eltűntek,
kihalványultak, visszacsinálhatatlanul elenyésztek, de a nagy
pofájú, buta, lelketlen és erőszakos Robespierre-ek, Frankel
Leók, Trockijok, Leninek, Sztalinok, Kun Bélák, Szamuelly testvérek,
Rákosik, Kádárok, Gyurcsányok és Lendvai Ildikók keltette
szellemi zűrzavar, társadalmi lárma, tettre kész aktivitás
soha el nem csitul? Kell, hogy legyen rá magyarázat.
Van is, de nem
racionális, teljes mértékben érzelmi gyökérzetű, vagy ha így
jobban tetszik: pszichológiai.
Az emberi lélek
veleszületett, belekódolt adottsága az erkölcs (morál), minek
primitív meglétét még bizonyos állatfajták esetében is
bizonyítottnak vehetjük. Ez az erkölcs – és nem a meztelen ráció!
– dönti el szemünkben, hogy mi a jó, mi a rossz, mi helyes,
mi helytelen, mi igazságos, mi igazságtalan. Már pedig az
emberi sors a teremtés napjától kezdve, in statu nascendi nem más,
mint „földi siralomvölgy”, ahová nem a szórakozás és
kellemes időzés, hanem a megmérettetés és kereszthordozás végett
küldettünk. Alapvetően tehát az emberlét és emberi sors
meglehetősen irracionális, így értelmezéséhez – főképp a
primitív értelmezéséhez – nem marad más eszköz, csupán az
érzelmek világa. Ez viszont nagyon veszélyes, ködös és
iszapos csapás.
A kiváló Révész
Béla, Ady barátja Jön a Megváltó címmel írt egy nagyon ide
vágó novellát a múlt század húszas éveiben. Egy szánalmasan
lecsúszott, elszegényedett proletár szubkultúrában zajló karácsony-várás
hangulatait foglalja össze.*
Az elbeszélés
plasztikus és hiteles képét adja annak a nagyon is érthető társadalmi
folyamatnak, amikor a szívek mélyén háborgó lázongás és
forradalom növeli, erősíti és szárnyassá teszi a Megváltó
utáni vágyat: az evilági gondok kumulálják a másvilágban
való hitet, azaz most még – a szegény ember bajain segítő
– Jézusba kapaszkodik az a proletár, aki majd két évtized múltán
átveszi a hatalmat Magyarországon, ateista államot és oktatást
teremt, betiltatja az egyházi rendeket, üldözi a papokat és a
templomba járókat. Ez finoman szólva is ellentmondás és erkölcstelen
eljárás, csakhogy a helyzet alapjaiban változott: miután
hatalomba került, már nem az erkölcs, hanem a rációnak titulált
„reálpolitikai” belátások vezetik, amíg a hatalmon kívül
volt, érzelmi szempontok és erkölcsi vigaszok tartották életben.
Őket látva, úgy tűnhet, hogy erkölcs és ráció egymást kizáró
minőségek, pedig szó sincsen erről, csupán a műveltség, az
erudíció bizonyos szintjét el kell érnie annak a személynek
vagy társadalomnak, amelyik egyszerre akar erkölcsös és
praktikus lenni.
A XX. század
legnagyobb lélektanásza C. G. Jung volt, aki 1921-ben publikálta
vaskos alapművét a lélektani típusokról, itt néhány bekezdés
erejéig kitér a proletárra is, őszintén szólva nem túl
kedvező képet festve róla. Jung figyelmeztet rá, hogy a proletár,
mint lélektani típus egyáltalán nem a modern kapitalizmus terméke,
ő egyenesen a Kr. e. IV. században, Athén kapui előtt polgárpukkasztással
szórakozgató, Antisztenészt követő ún. cinikus filozófia híveit
tekinti első proletároknak, mivel az összes ehhez szükséges
jellemzővel már rendelkeztek: a perifériáról érkező, nem is
mindig tisztán görög vérű lázongók, helyüket, jogaikat és
szerencséjüket kereső emberek voltak, akik a fennálló rend
minden lehetséges kritikáját, a hagyományos értékek minden
bomlasztását sajátjuknak tekintették, segítették és üdvözölték.
Íme, a proletariátus, Marxot megelőzve 2200 évvel!
Jung keményen
fogalmaz, amikor rámutat, hogy már ezen korai proletárok esetében
jól érzékelhető „az anyatejjel magukba szívott irigység”,
amiből viszont ők egymás között erényt kovácsolnak. Íme az
osztályharcnak is titulált, haladó baloldal örök morálja!
Nem az a baj még
véletlenül sem, hogy az elesettek, gyámoltalanok, nincstelenek,
számkivetettek érdekvédelmében történik társadalmi vagy
politikai szerveződés, a baj ott kezdődik, ha ez nem keresztényi
vagy polgári, hanem baloldali alapokon indul, azaz:
csak a hivatkozási alap tiszta és morális, minden más,
legfőképpen a végeredmény embertelen és lelketlen lesz a
baloldali megvalósulás eredményeképpen. Nincs a történelemnek
hazugabb és kétszínűbb mozgalma, mint a munkásmozgalom története,
amely az emberiség ismert történetének legvéresebb áldozatát
követelte: A kommunizmus fekete könyve szerint csak a XX. században
100-120 millió megölt „ellenséget”, de más, ugyancsak mértékadó
vélemények szerint ez a szám elérte a 200 milliót is! Ezen utóbbi
feltételezés tűnik reálisabbnak, főleg akkor, ha nem csak a
kialakult közbeszéd értelmében vett gulág-baloldal gyilkosságait
számítjuk bele, hanem a hitleri nemzeti szocializmus – mert
szocializmus és baloldali ideológia volt az a javából! –
viselt dolgait is. (Egyáltalán nem véletlen, hogy a kezdetek
kezdetén Sztalin és Hitler annyira egymásra találtak,
lepaktumoztak, összeölelkeztek, mint azt az egymásra talált, közeli
rokonoknál szokás.)
A baloldal veszélyessége,
miképpen állandó újraéledő képessége is ugyanabból az örök
emberi igényből fakad: morális lények vagyunk, nem tűrjük az
igazságtalanságot, a rabságot, az alávetettséget, a nyomort.
Ettől vagyunk emberek. Az első reakciónk tehát a panasz, a
tiltakozás és a lázadás, és mindhárom méltányolható.
Baloldalivá válni könnyebb, mint jobboldalivá, mert az eredendő
emberi részvét és empátia – mindkettő iskolázottságtól független
érzelem – könnyű prédája lehet a mozgalmároknak. A
baloldal ravaszsága abban van, hogy ezeket a jogos indulatokat
mesterségesen is gerjeszti azért, hogy ott legyen születésüknél,
és világra jöttük percétől elhitesse az érintettekkel, hogy
ő, csakis ő – a szervezett baloldal - hivatott arra, hogy ezen
követelések élére állva vezethesse a többit, mert nélküle
reménytelen és kilátástalan minden változás. És mert
nemcsak erkölcseink öröktől valók, de gondjaink, bántásaink,
emberi létünkből fakadó sérelmeink is azok, mindig van egy
jelentős társadalmi réteg, amely bedől a baloldal blöffjének,
elfogadja a mozgalom megváltói primátusát, vezérének tekinti
és megy utána. Minderről Szabó Dezső jutott eszembe, aki nem
győzött szörnyülködni, hogy ha ezen a világon ezer és ezer
éve bármikor, bárhol, bárki éjszaka meggyújtott egy gyertyát,
annak lángjába pillangók, lepkék, kedves kis éjszakai bogarak
tucatjai repültek bele és pusztultak ott, mert évezredek gyertyában
megperzselődött pillangóinak milliói sem elég figyelmeztetés
a mai pillangóknak: az öngyilkosság holnap is és holnap után
is folytatódni fog.
Ugyanígy a
baloldal holnap és holnap után is lépre csalja új, gyanútlan,
tájékozatlan, netán együgyű áldozatait, akiknek az előző
században megölt százmilliók példája is kevés ahhoz, hogy
megrendüljön bizalmuk a doktrinerek ígéreteiben. Naponta
tapasztalom, hogy itt Magyarországon 10 év Rákosi-Révai-Farkas-Gerő,
33 év Kádár-Münnich-Biszku-Marosán, 4 év Horn-Bokros, 8 év
Medgyessy-Gyurcsány-Bajnai-Lendvai, a recski munkatábor, a
hortobágyi kitelepítések, a hajnali csengőfrász, a pobedás
ÁVH rendőrség, az ’56-ot követő akasztások és börtönök,
a kilátástalan, fullasztó, távlatnélküli, de „vidám”
barakklét hazugságrendszere, az öszödi hebrencs vallomása, és
forradalmunk 50 éves évfordulójának, 2006-ban való utólagos,
véres megtorlása még mindig nem elég arra, hogy a baloldal
igazi, gyilkos és önző arcát felismerjék?
Mi kell még, hogy
elhiggyék végre jelentős magyar tömegek – az MSZP szavazóbázisa
-, hogy világméretű, történelmi manipuláció alanyává válik
mindenki, akit a baloldali maszlag befolyásolni képes. Újabbnál
újabb „harcot” hirdetnek a haladók, és ha egyikbe
belebuknak, szemrebbenés nélkül váltanak át a másikra, ha
egyik főemberük pénzéhségében lebukik és börtönbe kerül,
mély hallgatás övezi, miközben helyébe lép a másik, aki ott
folytatja, ahol ez abbahagyta. A szocialisták főpolgármester-jelöltje
nyolcévi korlátozatlan önkormányzati regnálás után, komoly,
kioktató hangon mondja bele a tévé kamerájába, hogy csődbe
jutott a főváros tömegközlekedése, de nincs baj, mert a
szocialisták tudják a megoldást! Hogy akkor viszont eddig miért
nem alkalmazták, azt politikailag inkorrekt, szélsőjobbos dolog
lenne megkérdezni tőlük. Gátlástalanul hazudnak és blöffölnek
a hatalom megszerzése vagy megtartása érdekében. Cinikusak,
korruptak, zavarba hozhatatlanok, orcájukon vastag a bőr. A
baloldal egy ezerfejű sárkány: levághatjuk egy-két fejét, kétszer
annyit növeszt helyette. Elpusztíthatatlan.
Emlékeztet engem
mindez saját egészségi helyzetemre, ugyanis az idő haladtával
egyre több olyan nyavalyát diagnosztál orvosom (magas vérnyomás,
diabétesz, köszvény stb.), amelyet így konferál be: „nem gyógyítható,
de kezelhető betegség”. Valami azt súgja nekem, hogy az a tömegesen
jelentkező tudati torzulás is, amit baloldaliságnak hívnak,
rokon a betegségeimmel: nem szüntethető meg, nem iktatható ki
teljesen, de megfelelő kontrollal, óvatossággal, felelőséggel
és műveltséggel kordában tartható.
Hogy ne ugorjon ki
a koporsójából, ahová sikerült betuszkolnunk 2010 tavaszán.
|