2010.12.31.
Kiszűrik a megélhetési
„egyházakat”
Az 1990-ben született
egyházi törvény teret enged a „bizniszegyház- jelenség”
felerősödésének. Ezért is tervezi a kormányzat egy új
jogszabály kidolgozását. A koncepció még idén elkészülhet,
jogszabály jövőre lehet belőle. Az új egyházi törvényről
és az 1%-os felajánlások rendszerének esetleges megváltoztatásáról
Szászfalvi László urat,
a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium egyházi,
nemzetiségi, és civil kapcsolatokért felelős államtitkárát kérdeztük.
– A jelenleg is hatályban lévő egyházi törvényt még
a rendszerváltás előtti Országgyűlés szavazta meg. Ezt a
jogszabályt miért nem változtatta meg a parlament az elmúlt években?
– Az egyházi törvény
ún. kétharmados jogszabály, és az elmúlt 20 esztendőben
egyetlenegyszer sem rendelkeztek a jobboldali, polgári pártok a
parlamentben a módosításhoz szükséges többséggel. Az első
Orbán-kormány első ciklusában – 2001-ben – egy minimális
módosítást akartak eszközölni a törvényben. A tárgyalások
elején az akkori ellenzék – az MSZP és az SZDSZ –
nyitottnak bizonyult, de később mégsem támogatták a törvénymódosítást.
Most viszont adott a lehetőség arra, hogy a parlament kétharmados
többséggel ezt a jogszabályt megváltoztassa, vagy egy teljesen
új törvényt alkosson. Erre megérett az idő, mert az elmúlt
20 év tapasztalatait le kell vonni és az eddigi ultraliberális
szabályozás helyett rendet kell teremteni. Kiváló európai példák
állnak előttünk, tehát nem egy irreális és szokatlan egy
szigorúbb rendszer létrehozása. A most készülő módosítás
alapelve, hogy a hiteles vallási, egyházi, hitéleti tevékenységet
folytató közösségeket, vallási közösségeket megerősítsék,
azokat pedig, amelyek kiskapu- keresési céllal és kifejezetten
a költségvetési pénzek „leszivattyúzására” jöttek létre,
kiszűrjék a rendszerből.
–Mennyi pénzt szivattyúznak ki évente az un. álegyházak az állami
költségvetésből?
–Nem lehet,
nagyon nehéz erre a kérdésre konkrét számadatokkal felelni.
Hozzávetőlegesen évente több száz millió forintnyi
leszivattyúzásról van szó. Ezért is fontos, hogy minél
hamarabb módosítsuk a törvényt. Januárig szeretnénk a törvény
koncepcióját összeállítani, majd április végéig a
parlament elé terjeszteni, hogy az első félévben megszülessen
ez az új jogszabály.
–A koncepciójukban nagy, történelmi, illetve kis és új keletű
egyházakban gondolkodnak?
–A legfontosabb
és legelső szempont, hogy ne a mennyiséget, hanem a minőséget
figyeljük. Így főleg azt: az adott egyház mit tett le a magyar
nemzet asztalára az elmúlt évtizedek, évszázadok során.
Azokat az egyházakat kell megerősíteni, amelyek a nemzet építése
és felemelése érdekében végzik szolgálatukat. Paradigmaváltás
történt tehát az egyházpolitikában, és mi nem pusztán közoktatási,
szociális, egészségügyi feladatai ellátása miatt becsüljük
nagyra különösen történelmi egyházainkat, hanem mert
nemzetfenntartó erővel rendelkeznek. A történelmi honosságon
kívül figyelembe kell venni a lélekszámot, a társadalmi beágyazottságot
és azt, milyen intézményrendszert tart, vagy tartott fenn az érintett
egyház, illetve vallási közösség. Mindezek együtt komplex módon
jelentik majd az új egyházi regisztráció feltételrendszereit.
Ennek a részleteiről most még nem szeretnék nyilatkozni,
jelenleg egy szakértői kör többféle formában próbálja
megfogalmazni ezt a koncepciót, és január közepéig egy olyan
koherens szöveget szeretnénk összeállítani, amit az egyházakkal
való egyeztetések során megvizsgálhatunk. Ebben a periódusban
az egyházaktól érkező javaslatokat még be tudjuk építeni a
koncepcióba. Lényegesnek tartom, hogy végre egy koherens
terminológiát használjunk. Az már önmagában botrányos, hogy
amíg egyházi törvényről beszélünk, addig sok olyan vallási
közösség működik, melyekben az egyház, mint fogalom nem is létezik.
–Szerepel a tervezetben az 1 % felajánlások rendszerének újragondolása?
–Erre lesz utalás
az egyházakról és vallási közösségekről szóló új törvényben.
Jövő év januárjától egy teljesen új adórendszer lép életbe
és ehhez kell igazítanunk az egyházi 1% kérdéskörét is,
hiszen ha csökken az adó, a felajánlható egy százalék is csökken.
Mi pedig azt szeretnénk, hogy a valóban vallási és hitéleti
tevékenységet folytató közösségeknek ez a fajta támogatottsága
ne csökkenjen. Így az 1%-os felajánlások rendszerét 2011 második
felében módosíthatjuk az Országgyűlésben. Az állam és az
egyház kapcsolatrendszerében nagyon fontos, hogy ezt átalakítsuk
és 2012. január 1-jétől életbe lépjen. Az egyházakkal történt
eddigi egyeztetés során megegyeztünk arról, hogy a jövőre ez
a két nagy jogi feladatunk lesz: az új egyházi törvény
megalkotása és az egyház-finanszírozás új rendszerében módosítsuk
az 1%-os felajánlás szerkezetét.
– Az elmúlt nyolc évben az önkormányzati fenntartású intézményekhez
képest jóval kevesebb támogatás jutott az egyháziaknak.
Mennyire tudták ezt önök korrigálni?
– Az előző
MSZP-SZDSZ-es kormányok alatt gyakorlatilag negatív diszkriminációban
részesültek az egyházak és intézményeik. Mindez egy rendkívül
súlyos alkotmányjogi és anyagi következményekkel járó
tudatos döntés volt a szocialisták részéről. Az önkormányzati
fenntartású intézményekhez képest törvényellenes módon
kevesebb támogatás jutott az egyháziaknak, ráadásul az Állami
Számvevőszék is megállapította, hogy mintegy négymilliárd
forintot nem fizetett ki az állam ezen a címen. Az új kormány
kötelezettséget vállalt arra, hogy ezt az összeget
visszajuttatja az egyházi fenntartású oktatási intézmények
felé. A 2009-es zárszámadásról szóló törvényben már ebből
a négymilliárdból egymilliárdot elismertünk, s ezt december végéig
visszakapják az adott intézmények. Kiemelendő, hogy az elmúlt
nyolc évhez képest új helyzet állt elő a 2009-es évről szóló
zárszámadási törvényelfogadásakor, az iskolafenntartó egyházak
ugyanis nem emelték fel a szavukat az úgynevezett kiegészítő
közoktatási normatíva összegének megállapítása kapcsán. A
szocialista-liberális kormányzatok idején ez a tétel állandó
vitához vezetett, mert az állam nem partnerként viselkedett az
egyházak irányában. Ezen túlmenően a következő évben már
úgy tervezzük a költségvetést, hogy az egyházak és az egyházi
intézmények negatív diszkriminációban ne részesülhessenek.
Ez igaz az egyházi oktatási és szociális intézményekre, és
dolgozunk azon, hogy mindezt az egészségügyi területen is elérjük.
A bizalom helyreállítása, a bizalom megteremtése, a szentszéki
– magyar vegyesbizottság újraindítása, a zárszámadás
elfogadása és a költségvetés jelenlegi tervezete bizakodásra
adhat okot mindkét oldal részéről, hogy az állam és az egyház
kapcsolata rendeződjék. Nekünk nem dogmatikai vitákat kell
folytatni arról – mint régebben Bauer Tamásék tették–,
hogy el van-e választva az egyház az államtól, vagy nincs.
Trianon és a világégések után nekünk nem erről kell vitázni,
hanem az egyház különállását az államtól evidenciaként
elfogadva egy új minőségi együttműködést kell létrehozni a
felek között a nemzet felemelkedése és a közjó előmozdítása
érdekében. Ha stratégiai partnerként tekintünk egymásra,
akkor néhány év alatt, közösen, a nemzetért sokat tudunk
tenni. Advent időszakában, a karácsonyra készülve a Magyar Fórumon
keresztül is megköszönöm a történelmi egyházak szolgálatát,
a nemzet életében betöltött feladatvállalását. Egy
„magyar adventben” élünk, és ebben az időszakban hiszem,
hogy nemzeti értékeinket és a világ magyarságának közösségét
kell a középpontba helyezni szolgálatunkban.
Medveczky Attila
|