2010.02.05.
A képzőművészet forradalmasítása
Kesztyűs
Ferenc háromszoros nemzetközi ezüstérmes grafikus-és festőművész
1932-ben született
Sarkadon. Képzőművészeti tanulmányait a Dózsa György úti MÉMOSZ
művészkörében kezdte. Ezt követően a Dési István
szabadiskolában folytatott tanulmányokat. 1951-1953: Magyar Képzőművészeti
Főiskola (rajztanári szak), mesterei: Papp Gyula, Szőnyi István,
Barcsay Jenő, Domanovszky Endre, Pór Bertalan. 1953: pécsi Tanárképző
Főiskola. 1958: diplomát szerzett a Szegedi Állam- és Jogtudományi
Egyetemen. Elvégezte a MÚOSZ 3 éves újságíró akadémiáját.
1983-ban Honvédelmi Érdeméremmel tüntették ki; 1985, 1987,
1993: Ancona-i Nemzetközi Grafikai és Humor Biennálé ezüstérme.
1985: Nemzetközi bronzérem, Grafikai Biennálé, Havanna. A Művészetbarátok
Egyesületének alapító- és elnökségi tagja, valamint az
egyesület irodalmi és képzőművészeti titkára volt a 80-as
évek végéig. Ezt követően a Móricz Zsigmond Írók és Képzőművészek
Országos Körének lett főtitkára, majd elnöke. A Független
Magyar Szalon alapítója, főtitkára, és 1999 elejéig elnöke
volt. Működött az Országházban, az Operaházban, az Operettszínházban,
a Moulin Rouge-ban, valamint az Örökimádó és a 100 éves
templomban mint díszítőfestő, aranyozó és freskófestő. A
60-as évek első felétől bemutató rajztanárként dolgozott az
Irányi utcai általános iskolában. Ugyanettől az időszaktól
kezdve grafikusként is működik. Neve jól ismert számos hazai,
nemzetközi egyéni és csoportos kiállítás kapcsán. Olaj- és
tűzzománc- kerámia festményeivel, valamint szilikon művészfestékkel
festett képeivel, grafikáival, karikatúráival több
kontinensen számos alkalommal mutatkozott be, nem egy hazai és külföldi
múzeum, s műgyűjtő őrzi műveit. Az olaszországi anconai
nemzetközi grafikai és humor biennálén háromszor tüntették
ki ezüstéremmel, itt és más nemzetközi kiállításokon:
Havanna (Kuba) nemzetközi bronzérmet, Montreal (Kanada),
Guadalajara (Mexikó), Gabrovo (Bulgária), Prága (Csehország),
számos diplomát kapott. Önálló kiállítása volt többek között
a párizsi Ikebana galériában, a bonni Magyar Nagykövetségen,
a Budapesti Vigadó Enteriőr Miliő nemzetközi kiállításain,
állandó kiállítása Budapesten a Hotel Taverna Kesztyűs
Ferenc Termében, a Pacsirta étteremben, a várban a Karmelita épületben,
Thaiföldön a bangkoki Glas Hausban, valamint a The Imperial
Queen's Park Hotelben. Megalapítója a Sarkadi Városi Képtárnak,
ötletadója és első kiállítója az Iskola Galériának, társalapítója
a Büki Képtárnak. Társalapítója és művészeti vezetője a
Glatz Oszkár Bujáki Képzőművészeti Szabadiskolának, a Bükki
nemzetközi-, valamint az Ócsai EU Művésztábornak. Létrehozója
és vezetője a Ráckevei Művésztábornak. Állandó kiállítása
van a budapesti magángalériájában és a ráckevei Kék-Duna
Wellness Hotelben.
Kesztyűs Ferenc zártkörű házi galériája a fővárosban
található. Itt kértem találkozót a művésztől, hogy meséljen
találmányairól, pályájáról, változatos életútjáról.
Attól kezdve, hogy belépek a magángalériába, árad belőle a
mondanivaló. Csodával határos, hogy ennyi energia, ennyi történés
beleférjen egyetlen életbe. A galériában nem csak Kesztyűs
Ferencnek, hanem fiának, Tibornak a képei is láthatók.
***
–
Remélem nem tűnök szerénytelennek, de igen büszke vagyok rá,
hogy háromszoros nemzetközi ezüstérmes művész vagyok, s
1985-ben pedig nemzetközi bronzérmet kaptam. Mindez azt jelenti,
hogy a világon a legnagyobb művészekkel méretettem meg magam.
Itt a Kesztyűs Ferenc Különteremben azért lát az ország különböző
helyeiről tájképeket, mert én a külföldi művészek számára
több művésztábort szervezek idehaza, s nem csak őket engedem
alkotni, hanem természetesen én is festek ilyen alkalmakkor.
Minden évben másokat hívok a táborokba. A meghívott művészeket
az általam jól ismert tájakra, festői paradicsomokba
kalauzolom el. Beállítom őket, hogy ki-ki a neki tetsző tájat
fesse meg.
– Itt látok a falon egy több alakos,
mezőgazdasági munkát ábrázoló képet. Ehhez modelleket használt?
– Már vagyok annyira felkészült művész, hogy nem kell
számomra beállítani figurákat. Ez a cséplési munkát ábrázoló
kép onnan született, hogy még kisgyerek koromban, az egyik sógoromnak
volt egy traktora, amivel meghajtották a cséplőgépet. Én
pedig, mint minden gyerek, szerettem téblábolni a felnőttek körül.
Sógorom féltett is engem, nehogy megsérüljek a cséplés idején.
Tehát „bennem maradt” a téma. Sok téma él egy művészben,
és soha nem lehet racionálisan megfejteni, mikor és miért kerül
hirtelen előtérbe. Nem csak hazai tájakat festettem, hanem külhoniakat
is. Láthatja Velencét és egy horvátországi szigetet is ábrázoló
képemet ebben a teremben.
–„Mögöttem” egy kisfiú, s
mellette egy kard, melynek vége a földbe szúrva.
–A szilikon festék –technikával készült képem címe:
Isten kardjának megtalálása. Attila kardjáról van szó természetesen.
Több történelmi és a magyar mondavilágból eredeztető képet
festettem. Mivel szilikon festéket használtam ennél a képnél,
ez azt jelenti, hogy sok ezer múlva pontosan ugyanazokat a színeket
és formákat látják majd az érdeklődők, amit most mi.
–Mielőtt erről részletesebben beszélne,
essen szó a tájképek és a történelmi témák után arról,
hogy több portrét is alkotott.
–Igen, főleg művészekről. Az egyik Szinetár Miklóst,
az Operaház volt főigazgatóját ábrázolja. Szinetárról két
képet is festettem, az egyiken- kívánsága szerint – rendezése,
a munkája közben ábrázoltam. Láthatja a falon Richard Wagner
portréját is. Ennek az a története, hogy még annak idején készítettem
két portrét: az egyiket Wagnerről, a másikat – rokonáról
– Liszt Ferencről. Ezek az Operaház múzeumában láthatók. A
kiváló színész, Kibédi Ervin nagyon jó barátom volt, és többször
megjegyezte: milyen jó lenne, ha rólam is készítenél egy
portrét. Teljesítettem kívánságát. Kopré Józsefet is
megmintáztam. Az ő nevét már kevesen ismerik. Móricz Zsigmond
mindenese volt a Kelet Népénél, majd író és költő lett belőle.
Cziffra György zongoraművészről és Baranyi Ferenc költőről
is készítettem egy tűzzománc-kerámiaportrét. A Spéter Erzsébetet
ábrázoló képnek külön története van. 2007. július 1-jén
születésnapja tiszteletére és Spéter megsegítésére, hiszen
nagy beteg volt már addigra a mecénás asszony, „Volt egyszer
egy Erzsébet–díj” címmel gálaestet rendeztek Huszák Zsóka
jazz- és táncdalénekesnő kezdeményezésére. Az est bevételét
Erzsébet asszony gyógykezelésére fordították. Erre az
alkalomra készítettem el a portrét. Spéter Erzsébet nem sokára
elhunyt, s úgy halt meg, hogy kezében volt a képem. Zsókától
tudom, hogy ez a kép, a gyászos eseményt követően nyomtalanul
eltűnt. Huszák Zsóka közölte azokkal, akik Erzsébet asszony
halála után bent voltak a szobában, hogyha a kép nem kerül elő,
rendőrségi feljelentést tesz. De csak nem került elő. Megtörtént
a feljelentés és a sajtóban is megírták az esetet, hogy
nehezebb legyen az értékesítés. Erre –láss csodát –
visszacsempészték a képet. Bedugták az ágy mögé, hogy azt
mondhassák: bizonyára oda esett le a halál beállta után.
–Egy portrét ad a megrendelőnek, s
ennek alapján készíti el annak másait?
–Sem tűzzománc-kerámiával, sem más technikával nem
tudnám ugyanazt az alkotást létrehozni. Hasonlót már igen. A
tűzzománc-kerámia esetében ez is igen nehéz, mert égetéssel
történik a munka. A hőfoknak nagyon nagy szerepe van tehát a végkifejletben.
Jótékonyan és károsan is hathat. Ketten készítjük így a képet
a hő és én a művész. Nagyon izgalmas pillanat, amikor még
nem hűlt ki az anyag, de már kezdenek kivehetőek lenni a színek.
Ritkán előfordul, hogy újra be kell tennem a kemencébe a képet,
mert javítanom kell. Nagyon oda kell figyelni, hogy melyik szín
mellé mit helyezek el. Ezek a színek ugyanis nem azonnal ugyanúgy
láthatóak, mint az olajnál, vagy a szilikon festék esetében.
Amikor mi ezt az eljárást kikísérleteztük, minden tégelyre ráírtuk,
hogy milyen szín lesz belőle, ha kiég.
–A már említett másik találmánya:
a szilikon művészfesték.
–Az eddigi festékek kötőanyaga növényi olaj, amely a
nedves levegő hatására duzzad, majd szárazra zsugorodik, a
levegő oxigénje oxidálja, penészedik, és lassan lehet restaurálni
az adott képet. A felsorolt hátrányok kivédése végett
dolgoztam ki Dr. Nagy József Kossuth-és Eötvös-díjas akadémikus
professzorral együtt a SILACOLOR művészfestéket. Annak idején
Dr. Demjén Zoltán igazgató úr is a csapat tagja volt, de egyéb
elfoglaltságai nem tették lehetővé a közös munkát. A művészfestéknek
könnyű és egyszerű a felvitele, kötőanyaga folyékony térhálósító,
amely kétkomponensű szilikon gumivá alakítja a festéket.
Tudjuk, hogy a szilikon víztaszító, így a munkákról lepereg
a víz. A kötőanyag festés közben belekeverhető a festékbe,
vagy sprayvel fújjuk rá a már megfestett képre. A festékkel
festhető akvarellszerűen éppúgy, mint tempera olaj, akril,
festékkel lazúrosan, pasztózusan, vagy vastag ún. háromdimenziós
felrakással. Nem csak táblaképeknél alkalmazható, hanem murális
alkotásoknál is. Természetesen mindezt bizonyítani is kellett.
Öt évvel ezelőtt svájci menedzserem villájának külső falára
két nagyméretű szilikon freskóképet készítettem, melyek azóta
dacolnak az időjárás viszontagságaival. Büszkén állíthatom,
hogy több mint 10 évig tartó kísérletezéssel kidolgoztuk a
falra - nemes vakolatra -, papírra, fára, fémre, üvegre,
porcelánra, máztalan kerámiára, üvegvászonra, festővászonra,
faroslemezre, textíliára és bőrre egyaránt kiválóan használható
szilikon művészfestéket és alkalmazási technológiáját. Előfordulhat,
hogy az idő rövidsége miatt az épület felújítási munkákkal
szinte egyidőben kell festeni a művésznek. Így küzdeni kell a
porral. Ha viszont szilikon alapanyagra festünk rá ezzel a művészfestékkel,
akkor azt műtermünkben is megtehetjük. Ezután már csak rá
kell ragasztani pl. egy oszlop felületére a munkánkat. A
szilikon SILACOLOR festék gyártását a PANNONCOLOR Kft. kezdte
el. Összesen 53 színt kísérleteztünk ki. Eleinte még csak
hat – három fő, két gyűjtő és egy mellék - színben lesz
kapható a művészi munkához szükséges leírással együtt. Utána
12, majd 24 tubusos dobozzal jelenünk meg a piacon.
–Vannak már festők, akik érdeklődnek
a találmány iránt?
–Hogyne, nagyon sok művészhez eljutott már ennek a festéknek
a híre, de amíg nem kísérleteztük ki a technológiát, addig
nem adhattuk ki a találmányt.
–Nagy lokálpatrióta lehet, hiszen létrehozta
a Sarkadi Városi Képtárat. A szülőföld iránti szeretet
jele, hogy külön sorozatot festett a város utcáiról, kertjeiről,
rétjeiről. Sarkad város háláját több elismerés jelzi.
Megkapta a város díszkulcsát, a közgyűjtemények gyarapítását
elismerő oklevelet, 1994-ben „Sarkadért”, 1997-ben „Sarkad
Város Kultúrájáért” kitüntetést. 2000-ben „Sarkad Város
Díszpolgára” címben részesült.
–Így van. A képtár hét teremből áll, s a hetediket Kónya
Sándorról nevezték el. Jó barátságban voltam a világhírű
tenoristával. Miután én alapítottam meg a képtárat, az intézmény
több képet őriz tőlem és fiamtól is. A sarkad díszpolgára
cím kötelez is. A lakosok és a város vezetői rendszeresen
felkeresnek, s képeket rendelnek és tanácsokat kérnek tőlem.
Murális alkotásom a Sarkadi Általános Iskola homlokzatán látható
10 m²-es tűzzománc-kerámia. Szintén az iskolaépület
homlokzatán látható a fiammal együtt készített tűzzománc-kerámia
állami címer. Ennek a két képnek – a találmányom miatt –
nem árt sem a hó, sem a fagy, sem az eső. Ezek a képek, mivel
rárakásos módszerrel készültek, így háromdimenziósak; a
Nap pedig járásával úgy világítja meg azokat, hogy mindig máshová
esik a fény, az árnyék és a vetett árnyék. Ezért szinte él
és mozog a kép. Mit is jelent esetünkben a három dimenzió? A
másodikról akkor beszélhetünk, mikor kis árkot a síkból kivésünk.
Harmadikról, pedig, mikor ezen kívül rárakások is vannak.
–Egyházi jellegű alkotásai is
vannak?
– A sarkadi
katolikus templomnak a keresztelő medence fölötti főfalán látható
a Krisztus levétele a keresztről c. munkám, ami tűzzománc-
kerámia és rá van építve a falra. A Máriaremetei
Kisboldogasszony Bazilika tabernákulumán is látható egy
Krisztus levétele a keresztről c. képem, de ennek más a stílusa,
mint a sarkadinak. Örömmel tölt el, hogy képem az oltáriszentség
őrzésére szolgáló fülkét díszíti.
–Amikor a fiával dolgozik együtt,
akkor ki diktál?
–Mindenkinek megvan a maga részfeladata. Közös a műtermünk,
s mindenki éli a maga művészi életét. Még egy nagyobb murális
alkotást említenék, ami a IV. kerületben, a Blaha Lujza utcában,
a Fecskeházban található, mint „fogadókép”. Ez egy 4 m²-es
kerámiaalkotás és szintén kettőnk munkája.
–Nem esett szó még
a csendéleteiről.
–Szakma szerint „mindenevő” vagyok, így csendéleteket
is szeretek festeni. A külső teremben látható az egyik kétdimenziós
tűzzománc-kerámia csendéletem, ami egy napraforgót ábrázol.
A csendéletek területén is igyekszem valami kuriózumot
alkotni. Amint látja, a napraforgók alatt napozik két figura,
és a sziromban kis alakok vannak elrejtve. Ez is bizonyítja,
hogy a már említett festékkel több hónapos próbálkozás és
tapasztalatszerzés után igen szép és finom produktumokat lehet
alkotni.
–Régebben olyan patinás helyeken is
festett, dolgozott, mint az Országház vagy az Operaház.
–Hogyne, de meg kell említeni még az Operettszínházat,
a Moulin Rouge-t és a Vidámparkot is. Akkor még Angolparknak hívták
a létesítményt. Szinte az összes üzemegységben én festettem
meg a képeket. Dolgozott mellettem asztalos, kőműves és bádogos
is. A mesevasút képeit is én készítettem, vagy újítattam
fel.
–És mit kell tudni a karikatúrista
Kesztyűs Ferencről?
–Mielőtt
konkrétan megválaszolnám a kérdését, el kell mondanom, hogy
három diplomám is van, egy tanári, egy jogi és egy újságírói.
A Képzőművészeti Főiskola tanár szakára jártam. Ám ez a
szak idővel megszűnt. Ekkor a hallgatókat átirányították
festő, szobrász, vagy grafika szakra. Szüleim tanácsára, akik
féltek, hogy a művészetből nem tudok megélni, más irányban
tanultam tovább: a pécsi tanárképző rajztanári szakát végeztem
el. Tanítok is, egy magániskolát vezetek 48 év óta. Nagyon
sok fiatal tehetséget fedeztem fel ez idő alatt. Volt tanítványaim
hazánkban és külföldön is már sikeres művészek. Március
10-én, a nőnap alkalmából a Pestszentimrei Közösségi Házban
tanítványaim együttes kiállítása látható. Már hét éve
kiállítunk ebből az alkalomból.
Az
újságíró diplomát pedig a MÚOSZ keretein belül szereztem, mégpedig
úgy, hogy a hat hónapos előkészítő tanfolyamot követte az
egy éves újságíró iskola és a három éves akadémia. Akadémiai
végzettségem miatt taníthattam szerte az országban az
elektronikus és az írott sajtó kezdő, szakdiploma nélküli újságíróinak.
–Mit tanított nekik?
–A viselkedési normáktól kezdve szinte mindent.
Szerkesztést, stafírozást, tördelést, képszerkesztést, és
még sorolhatnám. Az újságírók oktatását három évvel ezelőtt
hagytam abba. Ebben a korban már csak a festészettel, az ez irányú
tanítással és a művésztáborok vezetésével foglalkozom. Kiállításokat
nyitok, szervezek, zsűrizek. De térjünk vissza a karikatúrára.
Nem minden művészt áldott meg a Teremtő humorérzékkel, s
azzal, hogy ezt karikatúrára átvigye. Nagyon sok humorista létezik,
jómagam is az vagyok, több külföldi és hazai lapban
humorrovataim voltak. Még művészeket is bemutattam a külhoni
magyar nyelvű újságokban. Magyarországon karikatúráztam a
Ludas Matyiban, a Fülesben, az Esti Hírlapnál és több országos
és megyei lapban. Nem csak egy karikatúrám jelent meg a hétvégi
mellékletekben, hanem egész blokkjaim voltak. Külsősként
dolgoztam a lapoknál, de nem azért, mert nem adtak volna belső
státuszt, hanem, mert rengeteg lap kért tőlem anyagot, s nem
tudtam magam egyetlen egy helyre lekötni. A zürichi Európai
Magyar Újságnak is a szerkesztője voltam. Amikor Schmitt Pál
kinevezték Svájcba nagykövetnek, mi mutattuk be őt a kinti
magyaroknak. Karikatúráimat Doki álnéven írtam alá, de
egyszer aztán behívott Tabi László az akkori főszerkesztő és
rávett –mondván szép családnevem van – , hogy saját néven
publikáljak. Háromszor kaptam meg az újságírói, egyéni Nívó-díjat.
A bulgáriai Gabrovo város Humor és Szatíra Házában pedig a
mai napig kint vannak az 50x70 cm-es színes karikatúráim. A
kanadai Humor Múzeum is őrzi a képeimet.
–Jogászként is dolgozott?
–Szegeden végeztem el a jogtudományi egyetemet. A
diploma után „ott tartott” a város, így lettem a megyei jogú
városi tanácsnak az igazgatási előadója. Majd Nyíregyházára
kerültem egy ügyvédi munkaközösségbe, s utána a
Parlamentben dolgoztam festőművészként. De jogászkodásom közben
is alkottam és lapokban jelentek meg írásaim, karikatúráim. A
Szegedi Egyetem c. lapnak pedig szerkesztőbizottsági tagja
voltam. Tehát olyan soha nem volt, hogy csak festettem, csak írtam,
csak jogászkodtam, vagy csak tanítottam volna.
–Térjünk vissza a festészetre. Tanítványait
nem csak magyarországi, hanem külhoni művésztáborokba is
elviszi?
–Három évvel
ezelőtt hoztam létre a horvátországi Iš-szigeten egy magyar művésztábort.
Az egyik képen a mi rezidenciák balkonjának részlete látható.
Arra gondoltam, hogy létre kéne hozni egy horvát-magyar közös
tábort, így aztán a magyar zászlót is kitehetjük majd a házunk
falára. Az Iš-sziget Zadartól 33 km-re helyezkedik el. A
szigeten lévő mindkét településnek van galériája, s fel is
ajánlották nekünk, hogy rendeznek műveinkből kiállításokat.
Akkor még nem volt annyi képanyagunk, hogy egy teljes kiállítási
anyagot adjunk a galériáknak. Erre idén viszont már van esély.
–Jelenleg milyen kiállítása van a
nagyvilágban?
– Ausztráliában egy vándorkiállítást szerveztek,
mely Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország címet viseli. Az
alcím: magyarországi festőművészek kiállítása Ausztráliában
és Új-Zélandon. Tóth Gábor, dunántúli festőművésznek,
fiamnak és jómagamnak a képei láthatók magyar és angol
nyelven bemutatva. Az első állomás Melbourne, azt követi
Canberra, Sydney, Adaleide, majd Új-Zélandra kerülnek át a kiállítás
anyagai.
Azt
remélem, hogy a Teremtő hosszú élettel ajándékoz meg engem,
mert rengeteg tervet szeretnék még megvalósítani. Azzal a
tudattal szeretnék eltávozni ebből az árnyékvilágból, hogy
a képességeimhez mérten a lehető legtöbb hasznos dolgot
produkáltam mind a magyar, mind a nemzetközi művészet területén.
Medveczky Attila
|