2010.02.05.
A kultúra a végső mentsvárunk
Január
30-án Budapesten a Gellért Szálló Gobelin termében „A kultúra, mint a magyar megmaradás eszköze” címmel
tartotta harmadik konferenciáját a Magyar Megmaradás Közössége.
A rendezvény nyitányaként Bobory
Zoltán költő, a székesfehérvári Vár c. irodalmi folyóirat
főszerkesztője szavalta el Nem lehetsz c. költeményét.
Puszt Tibor filmrendező „Az elektronikus média, mint a gyarmatosítás
eszköze” címmel tartott előadást a hazai mozikról, televízió
csatornákról és filmgyártásról. Elmondta, hogy egy felmérés
szerint egy 1990-ben született gyerek 10 év alatt 1092 filmet
tekint meg a televízióban. Az viszont nem mindegy, hogy milyen
filmeket nézünk, hiszen ezek az alkotások nagyban befolyásolják
mind az embert, mind a közízlést. Magyar filmjátékok pedig
alig születnek. 2008-ban 9 millió nézője volt a filmeknek. Érdekesség,
hogy a bevételek 78%-án két cég osztozik: az InterCom és az
UIP-Duna Film.
Az
emberek nagy része ma már nem jár moziba. Ennek oka, hogy a
kisvárosokban alig van már mozi. A fővárosban is megszűntek
– néhány kivétellel – a „moziszerű mozik”. Léteznek
multiplexek a nagyobb városokban. Bár a plázákban lévő
multiplexek közül vidéken, az elmúlt évben három is tönkrement.
Budapesten viszont 127 plázás-moziterem van. Olyan mozik szűntek
meg, mint pl. a Hunnia, a Tinódi. Ez a mozi, de mi van a tévével?
Ma 16 csatornán lehet filmjátékokat nézni. (Nem számolva a
tetemes havidíj ellenében nézhető mozi-csatornákat.) Ezen
csatornákon átlagosan 82%-ban amerikai filmeket vetítetnek. Hiába
vagyunk az EU tagja, európai filmeket alig-alig láthatunk. A
fennmaradó résznek csupán 3-4 %-a magyar készítésű film. Ez
egy súlyos probléma, mert ezzel elveszik kultúránkat. Puszt
Tibor problémának tartja, hogy nincsenek magyar sztárjaink.
Nincsenek szellemi idoljaink. Ezeken a csatornákon kevés
amerikai film pörög, hiszen átlagosan 62%-os az ismétlés. Így
rengeteg dolog tudat alatt berögzül az agyunkba. Az amerikai
filmekben irreális dolgok történnek. A filmek meseszerűek,
amit az emberek boldogan fogyasztanak. Az is érdekes jelenség,
hogy az amerikai filmek 70%-ában a zsidó vallás van jelen.
Ennek oka lehet, hogy ott is sok a zsidó származású-, vagy
vallású filmalkotó. Ha keresztény templom kerül be a
filmekbe, akkor az legtöbbször negatív színezetet kap. A
keresztény ünnepek közül egyedül a karácsonyról van szó, a
húsvétot, a feltámadást mellőzik. A filmek mögött pedig ott
rejtőzik a nemzettelen nemzet fogalma. Az még ugyanis nem
identitás, hogy valaki amerikai. Az amerikai filmek azt hirdetik:
magam vagyok, a magam ura vagyok, s azt teszem, amit csak akarok.
Így mindent kizárnak, ami egy hagyományhoz köthető. Mivel
ilyen filmeket vetítenek, így ezt az ideológiát szuggerálják
belénk. „Mindenki elfogadja az amerikai film jóvoltából a bűnt.
Elfogadjuk azt is, hogy a bűnöző és a butaság győz. Minden,
ami butaság, azt szabadságként állítják be. Ezzel szemben áll
a túlsó oldal, ami azt mondja: van nemzet és hagyomány. Ez
pedig kötelezettséget jelent. A nemzetben viszont a közösség
az egyéni szabadság feladásával jön létre. Ebből következik,
hogy ha erős ez az amerikai típusú szabadság, akkor nincs erkölcs
és nincs szükség kereszténységre. Magyarországon szellemi
gyarmatosítás folyik, olyan egyszerű eszközzel, mint a
film.” A filmrendező szerint mi csak a magyarországi
bejegyzésű csatornák esetében tudjuk visszafordítani a
tendenciát. Meg kéne valósítani, hogy ezen csatornák 50%-ban
európai, s ezen belül fele részben magyar alkotást játszanak.
Itt az előadó nem az amerikai típusú szappanoperákra gondol.
Az is probléma, hogy nem tudunk magyar rajzfilmet adni a
gyerekeknek. Ezért létre kéne hozni egy magyar rajzfilmcsatornát.
Dr.
Medvigy Endre irodalomtörténész előadásában arra kereste
a választ, hogy az előző kurzus által kirekesztett magyar írók
vissza tudtak-e térni a magyar szellemi életbe. „A
magyarságtudat fenntartásának számos eszköze volt és van. Mi
magyarok, jogásznemzet voltunk, így fontos szerepet játszott a
corpus juris, a Hármaskönyv ismerete közjogi küzdelmeinkben.
Sorolni lehetne azokat a művészeti ágakat, amelyek részei
nemzeti önazonosság tudatunknak, de tudjuk: a magyarság története
során az irodalom kiemelkedően fontos szerepet játszott abban,
hogy megmaradjunk magyaroknak. A magyar író évszázadokon
keresztül nem csak magáért az írásért írt, hanem hagyományosan
részt vett függetlenségi küzdelmeinkben. A 20. században, a két
háború közötti irodalomban három jelentős szellemi mozgalomról
beszélhetünk: az egyik a nyugatosoké, a második a népieké, a
harmadik a konzervatívoké.” Dr. Medvigy Endre szerint a
Nyugat szellemi irányzata egyoldalúan favorizált a magyar oktatási
rendszerben. Ezzel nem a nyugatos írók nagyszerűségét kérdőjelezi
meg, de az a tőkés kör, mely a Nyugat fennmaradását segítette,
nem feltétlenül szolgálta a nemzet javát. A népi írók
mozgalmát a „hivatalos tudomány” igyekezett mindig negatív
színben feltüntetni. 1958-ban, az MSZMP KB Művelődéspolitikai
Bizottsága határozatában az irodalmi pálya szélére szorították
a népi írókat. Nacionalistának, harmadik utasnak és időnként
antiszemitának bélyegezték őket. 1990 után fordult a kocka, s
azt halljuk, hogy a népiek baloldaliak voltak, és kompromittálták
magukat a múlt rendszerben. A lényeg: egy bizonyos magyaridegen,
de a társadalomban vezető szerepet játszó körnek az a célja,
hogy a népi írók ne kapjanak kellő tiszteletet, s ne kerüljenek
be a tankönyvekbe. A konzervatív irodalom a kommunista érában
csak szitokszóként hangzott el. Megbélyegzésnek számított,
ha valakire azt minták: konzervatív. „A
maga korában ez az irányzat sem volt elhanyagolható. Tormay
Cecile a Nyugat egyoldalúságával szemben indított folyóiratot
szerkesztette, a Napkeletet. A konzervatív írók között két
Nobel-díj várományos volt: Herczegh Ferenc és Tormay Cecile. A
népi és a konzervatív szellemi áramlatot fokozott figyelemmel
kéne követnünk és értékeiket népszerűsíteni kéne.
Tanuljuk meg egyszerre tisztelni a népi írókat és a konzervatív
irodalom képviselőit. Örüljünk annak, hogy milyen gazdag a
magyar irodalom, s mennyi értékünk van…Ki kell emelni, hogy
az előző korszak kultúrpolitikája arra törekedett, hogy a váteszi
szerepétől megfossza a magyar írót. Igaz, a ma élő írók között
is vannak, akik kiválóan betöltik hivatásukat, de a magyar
szellemi élet manipulált és sajnálttal mondom: nem érzem azt,
hogy a váteszi szerep elismert lenne a hazai társadalomban. Az
irodalomról való leszoktatás érvényesül. Ennek egyik jelensége
az, hogy míg még a szocializmus idején is közöltek a
napilapok verseket, addig a mai sajtót ez nem jellemzi. Az iskolában
is háttérbe szorul az irodalom.” A mi régi magyar
irodalmunk a magyarság számára teljes mértékben érthető.
Viszont: egyesek véleménye, hogy Balassit nem kell tanítani,
mert érthetetlen a magyar diákok számára. Bizonyára a költő
hazaszeretete fáj a liberálisoknak. A ’80-as években egyre többen
érdeklődtek a határon túli magyar irodalom iránt. Egyre több
ilyen folyóirat jelent meg hazánkban. Közös kiadásban
jelentek meg az elszakított területekről könyvek a ’80-as években.
Ma viszont alig lehet az újságos standokon irodalmi folyóiratokkal
találkozni. „Beszélhetünk-e
értékmentésről? Hol az a szellemi élet, amibe visszatérhetnek
a régen kirekesztett írók? Szinte sehol.” Márai Sándor
és Wass Albert sikeresen visszatért, de ez már nem sikerült a
népieknek, így Sinka Istvánnak, vagy Erdélyi Józsefnek. Az már
reményt keltő, hogy szinte mindenki egyetért azzal: korrekt életműkiadásra
lenne szükség. Az előadó szerint olyan szellemi élet kéne,
ahol azok az írók érvényesülhetnek, akik komoly választ
adnak a magyarság sorskérdéseire.
Medveczky
Ádám karmester, a Magyar Állami
Operaház örökös tagja a magyar zeneoktatás kérdéseit vette
górcső alá. „Minden
hanyatlik. Hol az őserény? A virtus?” – idézte Verdi
Falstaffjából a címszereplő monológját. Ma már nem is beszélhetünk
hanyatlásról, hiszen szinte minden tönkrement. „Olyan
fogalmakkal élünk együtt, mint korszerűsítés, karcsúsítás,
elbocsátás – s ezeket annyit hallottuk, hogy teljesen
megszoktuk…Menjünk végig a főváros útjain, s alig találkozunk
magyar nyelvű feliratokkal. Pedig a nyelvünk, a kultúránk a végső
mentsvárunk. A zene és az irodalom is hanyatlik. Kodály Zoltán
híres mondása: egy nemzet csak addig tarthatja fenn magát, amíg
meg tudja őrizni kultúráját. Ezt tudják hazánk vezetői is,
s ezért tesznek meg mindent kultúránk tönkretételére.”
Nemzeti értékeinket elhallgatják, nem jelentetik meg. Több évada
nem játszották például az Operaházban Kodály Háry Jánosát.
Ha mégis játsszák a nemzeti drámáinkat, operáinkat, daljátékainkat,
akkor olyan rendezésben, melynek semmi köze az eredeti darab
szellemiségéhez. Az előadó a Nemzeti Színházban játszott
Tragédiát és a János vitézt említette példaként. Az utóbbiban
Iluska, mint prostituált jelent meg a színen. Nem a kínálatnak
kell kiszolgálni az ízlést, mert akkor sötétben tartjuk az
embereket. A karnagy szerint ma már arra törekednek, hogy a
zenepedagógiát is tönkretegyék. Erkel Ferenc vetette meg a
magyar zenepedagógia alapjait. Az ő munkáját folytatta Liszt,
Bartók, Kodály, Bárdos és Ádám Jenő. Mára ez a kiváló
zenei munka romokban áll. Ma sajnos sokan nem veszik figyelembe,
milyen fontos a zenében az alapoktatás. Gyermekkorban dől el,
hogy milyen a hangszertartás, és sok egyéb lényeges dolog.
Nyugaton, nem úgy, mint nálunk, az alapfokú zeneoktatásban
dolgozókat jól megfizetik, mert tudják, milyen jelentős munkát
végeznek. Ma egy zenetanár fizetése éppen a létminimum felett
van. A döntéshozók számára a kultúra és a zene olyan luxus,
amelyeket „ha süllyed a léghajó elsőként kell kihajítani.”
Medveczky szerint Magyarország elfelejtett énekelni. Nemzeti ünnepeinken
a Himnuszt és a Szózatot nem éneklik, csupán felvételről játsszák.
Pedig az éneklés – ami a zenepedagógia alapja - egy „isteni
adomány, ami végigkísérte az egész emberiséget. Gondoljunk
akár a munkadalokra, a sirató dalokra, vagy a szakrális énekekre.
Kodály éneklő Magyarországról beszélt.” Madách
falanszter-víziója kezd megvalósulni, ahol nincs nemzet, nincs
ország, csupán a száraz racionalizmus uralkodik. A lelki, a művészeti
oktatás éppen olyan fontos, mint az értelmi. Az iskolai énekórákat
pedig sok esetben arra használják fel a tanárok, hogy azokon pótolják
be az elmaradt, fontosabbnak ítélt foglalkozásokat. Aztán a
gimnáziumban a fiatalokat a szolmizálással elriasztják a zenétől.
Mindennek az az eredménye, hogy országos szinten a gyerekek
0,6%-a tanul zenét. Vannak olyan városok, ahol ez az arány
jobb, de tudni kell, hogy Észak-Kelet Magyarországon a
legrosszabb, pedig a cigány gyerekek kitörésének alapvető módja
a zeneoktatásuk lenne. Mintha ezt sem vennék figyelembe, hiszen „2007-ben
egy növendékre 57 ezer forintot ajánlott fel az állam, s ebben
benne van a kotta, a tanár bére, s még sorolhatnám. 2007-től
napjainkig 130 zeneiskola szűnt meg. Nőtt a munkanélküli
zenetanárok száma. S a mostani költségvetés 17%-ot von el a
zeneoktatástól.” További probléma a felsőoktatásban a
bolognai –rendszer. Ez 3+2-es felosztást jelent. Aki csak három
évet végzett el – hiszen a mesterképzésre külön kell felvételizni
– az még tanári oklevelet sem kaphat. Csupán egy amatőr
zenekar tagja lehet. Kiderül, hogy 15 évig hiába tanult, s pályamódosítást
következik. Egyre több zenekar szűnik meg, s így „ismerek
olyanokat, akik könyvelőnek, sőt kéményseprőnek mentek el,
mert nem tudtak megélni a zenélésből.” A Zeneakadémián
a második diplomáért fizetni kell. Ez azért problémás, mert
operaénekesnek, karmesternek, zeneszerzőnek csak olyanok mennek,
akiknek már van egy diplomájuk. Ahhoz, hogy pl. valaki karmester
legyen, szükséges, hogy legalább egy hangszerhez értsen profi
szinten. Ezen diákoknak félévente legalább 600 ezer forint
tandíjat kell fizetniük. Így sokan –támogatók hiányában
– elesnek a továbbtanulás lehetőségétől.
Dr.
Andrásfalvy Bertalan néprajzkutató,
ny. egyetemi tanár, volt művelődési és közoktatási
miniszter azokról a feladatokról beszélt, melyeket egy oktatási
és kulturális kormányzatnak már most is meg kéne tennie, mert
van rá lehetősége. „Mit kell tennünk az oktatás és a kultúra területén? Mit kell előkészíteni
gondolatban? Csak az valósul meg, amit sokan akarnak. Ez eljut
egy javaslatig, majd jogszabály-módosításig, s esetleg szavazásig
is. Ha nem a nép sokasága akar valamit, az nem fog megvalósulni.”
- Vissza kell állítani
a kisiskolákat. A kisiskolák egy-egy település létét is
jelentik. Az a falu, ahol megszűnik az iskola,már nem létezik.
A kisiskolák visszaállítása még az osztatlan oktatással
is megvalósítható. Az osztatlan oktatásnak előnyei is
vannak. Segít pl. a felzárkóztatásban, és a tehetség jóval
hamarabb megmutatkozhat.
- Az iskola fenntartása
állami feladat. Egy gazdag falunak van lehetősége iskolát
fenntartani, de egy szegénynek már nem. Az is üdvös lenne,
ha az oktatást és a kultúrát kivennék a politikai pártok
által jelölt miniszterek fennhatósága alól. Erre a
’40-es években volt már kísérlet. Szükséges egy kormányokon
átívelő kiváló emberekből álló testület a kultúra és
az oktatás irányítására.
- A középiskolákat
tekintve a négy alsó osztálynak mindenképpen helyben, az
adott településen kell maradnia.
- Újra indítsák be a
pedagógiai szakközépiskolákat. Régebben az elkötelezett
falusi tanító a tanítóképzőből érkezett. Egy 14-15 éves
gyermek teljes lelkesedéssel indulhat a pedagógiai pályának.
Elkötelezett pedagógus a tanítóképzőben „születik.”
- Az önkormányzatnak
legyen arra módja, lehetősége – az állam adjon ehhez segítséget
- , hogy ösztöndíjjal támogassa a helyi tehetséges
gyerekeket azzal a feltétellel, hogy a diploma után a településen
maradnak, s ott kamatoztatják tudásukat.
- A művészeti
alapoktatást be kell építeni a rendes állami iskolák
tanterveibe. A művészeti oktatásért ma fizetni kell, mert
az állami támogatás minimális. A művészeti oktatás
sokkal többet jelent egy gyermek számára, mint valamilyen
területnek az ismerete. Itt dől el, hogy közösségi,
magyar ember lesz-e a gyerekből. Az óvodákban pedig a
gyermek megkapja a művészeti oktatáshoz az indítatást.
Ott a gyermek játszva tanulja meg közösség élményét.
Megtanulja – Kodály szavaival – a tudat alatti magyarságot.
- Fontos a testnevelés
óra, s el kell érni, hogy minden nap legyen. A játék pedig
ne legyen versengés. Nem a másik legyőzése a cél, hanem
az együttalkotás öröme.
- Be kell vezetni a kötelező
vallás-és erkölcsismeretet. Hogyan válasszon a gyermek
hitet, ha nem is tudja, mi közt választhat?
- Vissza kell állítani
a tankerteket. Az, hogy Magyarország viszonylag korán legyőzte
a filoxérát,az annak is köszönhető, hogy a tankertekben a
tanítók oktatták a metszést, az oltást. Ma Európa-szerte
nagy irodalma van a tankerteknek, melyekben a természetbarát
viselkedést is tanítanák.
- Meg kell szüntetni a
magyar kultúra megosztottságát. 1514 után a hazai jobbágyság
Európában szinte a legkiszolgáltatottabb lett. A jobbágy
nem része a nemzetnek, hanem szolgarendű Werbőczy Hármaskönyvében.
Azóta vagyunk megosztva kulturális területen. A kabarék témája
lett a „buta paraszt”. Janus-arcú a kultúránk. Hányódó
komp vagyunk Kelet és Nyugat között. Ha ezen nem változtatunk,
el fogunk pusztulni.
Dr.
Soós Sándorné főiskolai
és gimnáziumi tanár az egyházi iskolák szerepéről tartott
előadást. „Napjainkban
nagy szükség van a reményre. Egymás iránti bizalmunk, az összetartozás
öröme lassan feledésbe merült. Nem egyszer testi-lelki erőnket
veszítve a földre roskadunk, de afelől nem lehet kétségünk-
a lélek sötét éjszakáiban sem-, hogy tovább kell mennünk a
nekünk kijelölt úton. Olyan közösségből jövök, ahol a végsőkig
való kitartásnak, a hitnek, a hagyományhoz való ragaszkodásnak
mindig is nagy szerepe volt. Felnevelő intézményem, igazi tanító
iskolám a 800 éves ferences rend, 60 éves szentendrei gimnáziuma.
A barátok példája ragyogtatta fel nekem a saját hazánk és
embert szolgáló szeretetnek ezer arcát, a nevelés soha sem könnyű
apostoli munkáját…Európa-hírű, 1000 éves magyar oktatás
darabokra hullott, az egyházi intézmények is a létezés határán
vannak, egyre több pedagógust bocsátanak el, s a még állásban
lévő tanárok napi megélhetési problémákkal küzdenek. Az
iskolákban is valóságos népbutítás folyik. A Mammon-hit
szellemi értékeket semmibe vevő tombolása idején minden változásért
kiált. Ott ahol a nemzet ifjúságának oktatásának ügye csupán
csak pénzkérdés, ott ezt az első számú feladatot elárulták.”
A keresztény felelősség azt jelenti, hogy mindenkinek a maga
tehetsége szerint kell cselekedni küldetése szerint. Ez elől
elmenekülni nem lehet sem félelemből sem konformizmusból. Csak
úgy lehetünk erősek, ha megvédjük egymást, mert bármelyik
magyar vesztesége a „te veszteséged is.” Sokan mondják a
pedagógusok között, hogy a politikusok és a kormányváltás
majd mindent megold. Ez nem így van. A személyes felelősséget
és a mulasztás bűnének súlyát érezve újra rendet kell
rakni a magyar oktatásügyben is. Nekünk nem kell mindent a
modernizálás ördögi csapdájába esve kitalálni. Keresztény,
magyar, népi, nemzeti hagyományainkhoz, az értékközvetítő
pedagógiához, a keresztény-magyar kultúrára épült
tananyaghoz, az elfelejtett igazságokhoz, az ősforrásokhoz kell
visszatalálnunk. Nem az elkülönülés, hanem az Istentől
kapott gazdagságaink megismerésének szándéka vezet bennünket,
hogy olyan szabadsággal tudjuk a személyre szabott feladatokat
elvégezni, aminek csakis az Evangélium szab határt. Ebben a
helyzetben az egyházi iskolának különös feladatot, missziót
kell teljesítenie. A kereszténység olyan megvilágosító tudás
és bölcsesség forrása, amelyhez a nem hívő ember el sem érhet.
„Az egyházi iskolát
kikezdi az ellenséges légkör, s így soha nem látott nehézséggel
küzd. Az anyagi elvonások a működést veszélyeztetik. A
szekularizált világban és az országban legálisan uralkodó
keresztényellenes légkör pedig állandó készenlétet, küzdelmet
kíván.”
Csurka István író, a MIÉP elnöke, az MMK alapítója
előadása elején örömét fejezte ki az iránt, hogy
micsoda tehetség, erő és erkölcs feszül ebben a népben. De!
„nem éppen a feladatok
sokasága, végtelensége és súlya fog összeroppantani bennünket?
Azért, mert eddig hagytuk, hogy ideáig juttassanak bennünket?
Ha terv, elszántság és hit nélkül fogunk bele a feladatok végrehajtásába,
akkor valóban összenyom minket ez a teher. Ez a
konferenciasorozat is bizonyítja: válaszút előtt állunk.
Most, mintha hirtelen feltárulna egy lehetőség a változtatásra.
Más közösségek is szükségét érzik, hogy összegezzék a kérdéseket,
s keressék a kiutat. Viszont nem lehet békét hirdetni, mikor
egy nemzet ilyen állapotba került. Hiszékenységünk, gyengeségünk,
megbocsátásunk következményeként jutottunk ide.” Csurka
István feltette a kérdést: valami közös borzalom gyűjtőszava
ez a szabad választás, ahogy nálunk ez itt lezajlik? Biztos,
hogy az, amit gondolunk felőle? Vagy pedig nem más, mint tömegverekedés?
„Ez a négyéventi tömegverekedés egy új kultusz. Azt várjuk, hogy
a választás mindent megold…Amiben élünk az a liberális
demokrácia. Ennél többet, jobbat nem is szabad mondani. A
szabadság és a demokrácia össze vannak nőve, és nincs is más
rendszer. A többi rendszer bűnösnek van kiáltva. Azt miért
nem vizsgálják, hogy mennyi értékeket pusztít ki szinte
mindenkiből ez a liberális demokrácia. Kipusztítja a hitet és
a kereszténységet. Az EU-ban, a Lisszaboni Szerződésből hiányzik
a kereszténységre való hivatkozás. Magyarországon, a
hivatalos alkotmányban sincs benne a kereszténység, csak úgy,
mint lehetőség.” Csurka István mondandója megerősítésére
korunk legnagyobb magyar filozófusának, Molnár Tamásnak Az
ellenforradalom c. filozófiai munkájából idézett. „Jose
Antonio 1933-ban írt munkájában kifejti: a liberális állam
gazdasági rabszolgaságot kínál nekünk, azt mondva a munkásnak,
szabadon dolgozhattok, ahogy akartok, senki sem kényszerít
benneteket meghatározott feltételek elfogadására. Mivel mi
vagyunk a gazdagok, a nekünk tetsző feltételeket kínáljuk számotokra,
mint szabad állampolgárok nem vagytok kötelesek elfogadni
ezeket, de szegény állampolgárok lévén, ha nem fogadjátok el
őket, éhen haltok. Természetesen a legteljesebb liberális méltóságtól
övezve.” Ezt a pillanatot ábrázolja korunk is. Ahol
mindenki egoista. Ilyen társadalomban nincs fejlődés. A leszólt,
a nemzeti, az értékteremtő és értéktisztelő társadalmakban,
ha lassú is volt, de volt fejlődés. „Hol
kezdjük az új világ teremtését? Először is magunkban.”
Csurka István úgy látja, hogy a magyar kultúra megőrzésének,
a magyar nép megmaradásának, harc kell, hogy legyen az ára.
„Attól tartok, hogy sokan
a társadalomban az élet-halál harcot akarják elkerülni. Úgy
képzelik, elég jó pártra szavazni. Meg kell találni azt a törvényes
keretet, utat, amellyel az európai, liberális demokrácia szorításából
kikerülünk.”
Dr. Kovács László az MMK elnökségi tagja, a MIÉP országos elnökhelyettese
zárszavában a templom, az iskola és a család kapcsolatáról,
lényegéről beszélt. Utalt a legutóbbi Magyar Fórum vezércikkének
fő gondolatára, miszerint a múlt, az emlékezet elvétele
egyenlő egy nemzet elpusztításával. A családnak, a
templomnak, az iskolának sorsdöntő szerepe van az egyén és a
társdalom alakításában. A család a társadalom legkisebb, de
legfontosabb építőköve, ezért a liberális nemzetpusztítás
elsődleges céltáblája. „Már
a gének találkozása is sok mindent eldönt, de mégsem
elhanyagolható a család, a tudás, a templom és az iskola a társadalom
és a nemzettudat szempontjából. Ha egy gyermek egy tisztességes,
keresztény családban fogan, s örömmel várják, anyanyelv-tudást
és kultúrát közvetítenek felé a dalokkal és versikék ismételgetésével,
akkor ez a kicsiny akarva-akaratlanul ütemet, ritmus, énekkultúrát
tanul, mert ezt közvetítik nekik.” Így később ez a
gyermek minden bizonnyal kulturális javakat fog termelni. Az a
gyerek, akit szellemi sivárság vesz körül, viszont már jóval
nehezebben éri el ezt a szintet. Ezért fontos, hogy keresztény/keresztyén
családmodell legyen követendő példa.
m.a.
|