2010.02.05.
A magyar összefogás kérdései
Sok
mindenben nem értettek egyet a felek az Erdélyi Magyar Egyeztető
Fórum (EMEF) január 8-ai ülésén, amelyen egyebek mellett az
RMDSZ kormányzati részvételéről, az erdélyi magyar összefogás
jelenéről és jövőjéről, illetve az EMEF működésének
folytatásáról tárgyaltak Marosvásárhelyen – derül ki a Népújságból.
Míg Markó Béla szerint az RMDSZ és az Erdélyi Magyar Nemzeti
Tanács (EMNT) együtt tudnak dolgozni az elkövetkező időszakban,
addig Tőkés László szerint a magyar összefogás veszélybe
került. Minderről és az RMDSZ kormányzati szerepvállalásának
következményeiről Toró
T. Tibort, az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács ügyvezető elnökét kérdezem.
–
Az EMEF létrehozása fontos eredménye a múlt évi együttműködésnek,
és ha az ennek keretében kialakított megegyezés közös
politikai cselekvéshez is vezet, az EMEF valóban műhelye marad
a Magyar Összefogásnak. Mi azt látjuk, hogy az RMDSZ vezetői
az EMEF-et olyan keretnek tekintik, ahol a két szervezet képviselői
kölcsönösen fogják egymást tájékoztatni a magyarság ügyeiről,
a politikai lépésekről. Az EMNT képviselői azt szeretnék, ha
az EMEF a magyar összefogás fóruma lenne, ahol nem csak tájékoztatjuk
egymást és próbálunk egyeztetni a politikai kérdésekben,
hanem a közös célokat közös cselekvés is követi. Az elmúlt
hónapok történései és az EMEF legutóbbi ülésén
elhangzottak azt mutatják, hogy az RMDSZ vezetői a Magyar Összefogás
politikai programjának ellehetetlenítésével az EMEF intézményét
egyszerű konzultációs keretté akarják visszaminősíteni. Ez
az alapvető nézeteltérésünk az EMEF-fel kapcsolatban. Ne értsék
félre, fontosnak tartjuk a tájékoztatást is, de akkor nem
egyeztető, hanem csupán konzultációs fórumról beszélhetünk.
– Az RMDSZ elnöke szerint
munkacsoportokban együtt dolgoznak önökkel az elkövetkező időszakban,
és közösen készítenek elemzést a kisebbségi törvénytervezetről,
a tanügyi reformról, decentralizációs problémákról és más
fontos, a magyarságot érintő kérdésekről. Ez nem szép
gesztus a részükről?
– Ebben az a szépséghiba, hogy nem működnek a
munkacsoportok. Egyedül az autonómia munkacsoportban történt
érdemi munka. De ez sem működik már egy jó ideje. Reményeink
szerint a kisebbségek jogállásáról szóló törvénynek a
helyzete jó alkalom lehet arra, hogy ezen a héten ismét felvegyük
a munkát. Az ülésen az említett törvény képviseletére
szeretnénk egy közös álláspontot kialakítani, ugyanis ez a
jogszabálytervezet két táborra osztotta a magyar közösséget.
Sajnos az RMDSZ nem tartotta fontosnak, hogy egy magyar egységet
teremtsenek a törvénytervezet mögé. Az egyik tábor a törvény
visszavonását kérte és a további munkát. Az RMDSZ pedig
fontosabbnak tartotta az egyeztetést a többi kisebbséggel, és
később a kormányban. Olyan tervezetet képviselt, amit a
nemzeti-polgári tábor nem érzett a magáénak, így nem is
tudta felvállalni. Mi most arra tennék egy kísérletet, hogy
ezt a tervezetet – ami néhány éve már a parlament néhány
bizottságának a fiókjában hever –, ha előveszik és
leporolják, olyan módosításokat eszközöljenek benne, ami köré
ismételten el lehet képzelni a nemzeti egységet, és általa
felerősíteni a nemzeti szolidaritást. Így megkönnyítenék a
tervezet elfogadását.
– Milyen módon látja ezt lehetségesnek?
–
Egyezzünk meg abban, ez a törvény a kulturális autonómia elérésének
eszköze lehet. Megteremtené a törvény a kisebbségek számára
a kulturális autonómia jogi kereteit, sajátosan persze a magyar
közösség számára. Hiszen főleg a magyarok tudnak és akarnak
élni azzal a közösségi joggal, amit kulturális autonómiának
neveznek. Ha sikerül azokat a módosításokat bevinni a
tervezetbe, melyek valóban a kulturális autonómia jogi kereteit
jelentenék, akkor ismételten megnyílik a tér a közös cselekvésre.
Azért is, mert ezt a tervezetet nem csak a parlamentben kell érvényesíteni.
A megfelelő környezetet is meg kell teremteni ahhoz, hogy a törvényt
megszavazzák. Ennek vannak belpolitikai és külpolitikai eszközei
is. Gondolom, hogy az EMNT és annak elnöke, Tőkés László,
aki EP-képviselő, elsősorban a külpolitikai eszközöket tudná
hatékonyan használni. Nem elhanyagolható az sem, amit mi felvállaltunk,
az, hogy egy olyan autonomista mozgalom jöjjön létre, amely egészen
a kis közösségekig, az emberekig viszi le az autonómia
gondolatát. Ha van valami, akkor az elmúlt évek komoly adóssága
az, hogy a politikai elitnek nem sikerült az autonómia gondolatát
a programok és döntések szintjéről olyan szintre levenni: érezzék
az emberek, a saját életük lesz jobb attól, ha az autonómia
jogi kereteit megteremtjük és működtetjük.
– Térjünk rá az RMDSZ kormányzati
szerepére. Kelemen Hunor, az RMDSZ ügyvezető elnöke szerint ők
azzal kötöttek szövetséget, akit Tőkés László támogatott.
Az EMNT az államfőválasztásokon Kelemen Hunort támogatta.
Igaz úgy, hogy előtte nem egyeztettek önökkel. A második
fordulóban aztán az RMDSZ a szociáldemokrata Mircea Geoanát támogatta,
míg önök kimondták: Basescu a kisebbik rossz. A sajtó szerint
pedig a mostani kormányfő, Emil Boc, Basescu embere.
– Eléggé cinikus ez a kijelentése Kelemen Hunornak. Az
RMDSZ nem abban téved, amikor nem ideológiai alapon köt szövetséget
különböző román politikai pártokkal, mert egy kisebbségvédelmi
szervezet ideológiája elsősorban magyar. A magyar érdeket kell
képviselnie. Számomra nem elfogadhatatlan, hogy az RMDSZ néppárti
szervezetként egy más pártszövetségből való szervezettel
egyezik meg, ha az a magyar érdeket szolgálja. A problémát az
jelenti, hogy ezeknek az egyességeknek nincs kézzel fogható
eredményük. Az autonómia ügyét sem tudják a kormányzati
szerepükkel előbbre vinni. Mi ilyen alapon bíráltuk az
RMDSZ-t, mikor nem támasztottak olyan feltételeket Emil Bocék,
a demokrata liberálisok felé, amelyek a magyar közösség jövője
szempontjából lényegesek. Az igaz, hogy az EMNT a második
fordulóban azt mondta, hogy mindenki szavazzon a lelkiismerete
szerint. Tőkés László továbbment, ő mondta: a kisebbik rossz
Basescu. Azt remélte, hogy a néppárti tagság segíthet az erdélyi
magyarság stratégiai kérdéseinek érvényesítésében. Nem
kell ahhoz nagy politikai elemzőnek lenni, hogy rájöjjünk: az
RMDSZ bármilyen esetben valószínűleg kormányzati szerephez
jutott volna. Csak abban a kormányban nem vehetett volna részt
az RMDSZ, amely a két nagy párt koalíciója alapján jött
volna létre. A választási csata pedig eldöntötte, hogy erre
nem fog sor kerülni. Mindkét fél számolt győzelme esetén az
RMDSZ-szel, mint kormányzati tényezővel. Tizenkét éves
tapasztalatunk: amíg az RMDSZ kormányon volt, az autonómia területén
nem történt előrelépés. Innentől kezdve az a dolgunk, hogyha
már az RMDSZ kormányon van, akkor úgy alakítsuk a történéseket,
hogy közelebb kerüljünk az autonómiához. Ebben pedig az EMEF
igen fontos eszköz lehet.
– Bővülhet-e a Magyar Összefogás?
Tagja lehet-e a Magyar Polgári Párt és a Székely Nemzeti Tanács?
– Tőkés László tett már arra kísérletet, hogy az
EMNT vezetőin kívül a stratégiai partnerszervezeteknek próbált
helyet csinálni a tárgyaló asztaloknál. Így az SZNT-t és az
MPP-t is ehhez az asztalhoz várta. Az SZNT nem kívánt élni
ezzel a lehetőséggel, hiszen elutasították azt, hogy részt
vegyenek az egyeztető fórum munkájában. Az MPP viszont komoly
belső legitimitási problémákkal küzd. A romániai bíróság
azt tárgyalja, hogy szabályos volt-e az a kongresszus, ahol az
új vezetőséget megválasztották és fontos döntéseket is
hoztak. Mindaddig, amíg ez a kérdés nem rendeződik, nagyon
nehezen tudunk ennek a szervezetnek a vezetőségéhez
viszonyulni. A párt megyei szervezeteivel viszont szeretnénk egy
konzultációs fórumot elindítani és reméljük, hogy
valamilyen módon sikerül majd integrálni ebbe az egyeztető fórum
munkájába az MPP szakértőit és politikusait is. Ez viszont
nem csak rajtunk múlik. Az az elképzelés, hogy az MPP is ideüljön
ehhez az asztalhoz, az elsősorban az RMDSZ egyet nem értése
miatt bukott meg. Fontosnak tartjuk mi az EMEF-et, s úgy hiszem:
az összes erdélyi politikai szereplőnek ebben az eszközben
kell gondolkodnia, s megragadni a lehetőséget, hogy ezeken az
egyeztetéseken részt vegyen.
Medveczky Attila
|