2010.02.12.
Bauer, a nem ingó
Vannak
emberek, csoportok, típusok – Magyarországon különösen
kimagasló számmal –, akiknek mindig igazuk van. Már az óvodában
is nekik volt igazuk, amikor igényt tartottak a másik játékára,
később az egyetemen, a munkahelyeken, és természetesen a bíróságokon
is mindig javukra ítél Justicia. Nem feltétlenül azért, mert
annyira okosak, sokkal inkább abból eredően, hogy az igazmondóak
kasztjához tartoznak, mi által kizárt, hogy tévedjenek.
Ugyanis a társadalmi játékszabályok szerint mindig az az igazság,
amit ők mondanak, mely összefüggés eleve lehetetlenné teszi,
hogy tévedjenek. Ha 10, 20 vagy 50 év elteltével a történelem
mégis valami olyasféle tanúsággal szolgál, hogy netán tévedtek
egykoron ebben vagy abban, azt sem szokás szimpla tévedésként
adminisztrálni: rendkívül tanulságos lecke kell, hogy legyen
– nekünk, az ostobáknak – az a lehetséges, bátor, elvi
megközelítés, amely később – mások, mindig mások hibájából!
– nem jött be ugyan, de akár be is jöhetett volna. (És ha így
nézzük, tulajdonképpen nem is volt tévedés.) Az igazmondóak
kasztjának egyik illusztris képviselője az a polihisztorkodó,
„rendszerváltó” Bauer Tamás, aki nem csupán pártjának, a
néhai SZDSZ-nek volt országgyűlési képviselője és elszánt
ideológiai harcosa, de von Haus aus sem jött üres kézzel:
annak a Bauer Miklós ávós alezredesnek a testi-lelki gyermeke,
akinek szintén mindig mindenben igaza volt. A kétkedőknek elég
belepillantaniuk a kedves papa, alias „körmös Bauer”
alezredes vallatási jegyzőkönyveibe: a végén mindig győz az
igazság, és megtudjuk, hogy hiába volt a kezdeti nagy tagadás,
előkerült a moszkvai manikűrös készlet, azt követte a
beismerés, vagyis az alezredes elvtárs gyanúja minden esetben
jogi bizonyítást nyert.
Temperamentumos,
jó humorú egyéniség volt a papa, aki egy zsák- és
zsineg-nagykereskedő családból sprintelte ki magát és lett ügyvéd.
(Igaz, élő ember még nem tudott információt adni sem diplomájának
hollétéről, sem megszerzésének körülményeiről.) Karrierje
csúcsát – akkoriban rengeteget hencegett is vele belügyi körökben
– az az 1950 nyarán megejtett jogi fegyvertény jelentette,
amikor annyira intranzigensen képviselte az igazságot, az azzal
szembe nézni nem hajlandó Ries István igazságügy-miniszter
vallatásán, hogy közben agyonverte. Elismert, sikeres ember
lett a papa, de valahogy mégis konfliktusba keveredett elvtársaival,
ami azokban az időkben nem volt praktikus. E zaklatott napok terméke
a Rákosihoz írt levél, amelyből idézek:
„Kérem
azonban, Rákosi elvtárs, ne értsen félre, én nem azért érzem
magam a Párthoz tartozónak, mert a Pártban vannak még olyan
személyek is, akiket inkább a becsvágy fűt, mint a lelkesedés
a munkásosztály ügye iránt – nem! Én azért akarok a Párt
tagja maradni, mert ugyanabból a különös anyagból vagyok gyúrva,
mint a többi kommunista, és azért, mert egyszerűen nem tudok más
lenni, mint kommunista, nem tudok másként élni, nem tudok máshová
tartozni, mint a Párthoz, nem tudok másért élni, mint a Pártért.”
Nem csodálkozhatunk rajta, hogy egy ilyen szép levél után
megint csak győzött az igazság: a papa bűnei megbocsátást
nyertek, helyzete konszolidálódott, egyre több időt és energiát
fektethetett a kis Tamás nevelésébe, aki – a genetika alaptörvényei
szerint – nyilván „ugyanabból a különös anyagból”, pártilag
van gyúrva, mint a kedves papa volt. Hát ennyit a soha meg nem
ingó atya, soha meg nem ingó csemetéjének gyermekkoráról és
neveltetéséről. Bauer Tamás tehát nem ingott meg elvi kérdésekben,
de mert maga a kommunizmus megingott, ugyan mit tehetett volna.
Szabó Dezső kérdezte egyszer: mihez kezdhet egy víziló, ha
kiszárad a tó? Bauer Tamás nem jött zavarba és hangadójává
vált az antikommunista frázisok pártjának, az SZDSZ-nek. Nyilván
úgy ítélte meg, hogy ő aztán egy minden kétségen felül
hiteles arc lehet a kommunizmus börtönéből kikecmergő, a
bukott rendszert leváltani akaró nemzet szemében. (Az egészben
az a tragikomikus, hogy a nemzet egy része ezt be is ette.) Aztán
persze a tántoríthatatlan igazmondó, bátor antikommunista szívvel-lélekkel
támogatta az MSZP/SZDSZ-koalíció létrejöttét és azt a
folyamatot, mely ezen koalíció átkozott kétszínűsége révén
az országot soha nem látott mélységű gazdasági és morális
romlásba lökte. Aztán a múlt héten, még ennél a türelmes,
az igazsághoz konzekvensen ragaszkodó, haladó humanistánál is
betelt a pohár: az Élet és Irodalomban felháborodva
tiltakozott Sólyom László államfő azon – a mostani
politikai állapotokat összefoglaló – kijelentése miatt, mely
szerint „Ez így nem mehet tovább”. Bauer úr szerint ez
ugyanis nyilvánvalóan ellenzéki, azaz fideszes vélemény, amit
az államfőnek úgy kellene kerülnie, mint ördögnek a tömjénfüstöt.
Bauer nem magán a helyzeten van kiakadva, hanem a tényen, hogy Sólyom
kritizálni meri az igazság kasztjából valók dolgait:
„Aki
a köztársasági elnöki tisztség betöltésére vállalkozik,
annak tudomásul kell vennie az ilyen helyzetet”. Tudomásul
venni, és nem kifogásolni! Mivel Sólyom ezt az alapszabályt
felrúgta, maga idézte elő a súlyos verdiktet, amit Bauer Tamás
volt bátor kimondani rá: megingott az államfő demokratikus elkötelezettsége.
(Az antivilágban hasonló helyzetben ellenforradalmiságról,
hazaárulásról, frakciózásról, klerikális reakcióról,
rendszerellenes összeesküvésről, netán népellenes szervezkedésről
csacsenolt volna a Bauer-holdudvar. Ma csupán „megingásról”
van szó. Úgy tűnik, azért mégiscsak volt valami hozadéka a
rendszerváltásnak.)
Kifejezetten
sértő volna – főleg a köztársasági elnökre nézve –, ha
én most elkezdeném őt „megvédeni” Bauer Miklós ávós
alezredes fiának vádjaival szemben. Eszem ágában sincsen ilyen
szarvas hibát elkövetni. Inkább érdemes lenne elgondolkoznunk
a megingás fogalmának történelmi relációin. E fogalomról
– okkal vagy ok nélkül – Talleyrand neve jutott eszembe. A
templomok tornyán forgó szélkakast nyugodtan fel lehetne váltani
Talleyrand arcképével. Eleinte XVI. Lajos hűséges szolgája, a
forradalom alatt mint püspök a nemzetgyűlés tagja: ő
javasolja az egyházi kiváltságok eltörlését. Robespierre hűséges
diplomatája. Utána Napóleon külügyminisztere, majd annak bukása
után újból a Bourbonokat szolgálja: ő lesz XVIII. Lajos
diplomáciájának vezetője, és a bécsi Szent Szövetség tárgyalásain
korábbi ellenségeivel (pl. I. Ferenc osztrák császár, I. Sándor
orosz cár) immár szövetségesként, mint a francia királyság
főtárgyalója, kemény viták után alkut köt. Ha volt ember
Európa történetében, aki az elvtelenség, a gátlástalan,
semmiféle erkölcsi vagy érzelmi láncot nem ismerő hatalmi váltások
embere volt, akkor az Talleyrand. Ő lehetne tehát a „megingások”
szimbóluma. Illetve… talán várjunk még egy kicsit ennek a
kimondásával. A szélkakas ugyanis valójában a legkövetkezetesebb
életelvet folytatja: mindig az aktuálisan fújó szél irányába
áll be. Ebben nagyon következetes, megingás nélküli, igaz,
ezt a következetességet nem díjazza az európai morál, mert bárhonnan
nézzük is, alapvetően erkölcstelen. Talleyrand tehát nem védekezhet
azzal, hogy ő következetesen elárult mindenkit, akit szolgált.
Védekezhet viszont egy másik következetességgel, amit viszont
Bauer Tamásnak elég nehéz lesz megértenie: hosszú diplomáciai
szolgálata alatt mindig, mindig, a Bourbonok alatt, a forradalom
alatt, Napóleon alatt, a Szent Szövetségben, aztán, mint
londoni nagykövet csakis és kizárólag, kőkeményen és alkut
nem ismerve a francia nemzeti érdekek legyőzhetetlen,
megvesztegethetetlen képviselője volt! Igen, Talleyrand mint
megvesztegethetetlen! Ebben az egyben ugyanis az volt. Ha
Franciaországról volt szó, ott ő nem ismert sem tréfát, sem
pardont. Nem véletlen, hogy a Bourbonoknak is, a forradalmároknak
is, Napóleonnak is ő – csak ő – kellett, hogy tárgyaljon
nevükben. Megfizették, bármennyit kért is, elnézték világi
megingásait, megbocsátották emberi esendőségeit, mert egy
valamiben nagyobb volt, mint ők: a haza érdekeinek diplomáciai
képviseletében. Vajon Bauer Tamás magyarázó lábjegyzetek nélkül
is képes megérteni mi az, hogy „haza”, mi a „haza érdeke”,
netán beletörik a foga abba, hogy miféle csodabogár pártprojekt
része lehet a haza érdekének védelme? Gyanítom, a kedves papa
erről keveset mesélt neki elalvás előtt.
Szőcs Zoltán
|