2010.02.12.
Hagyomány és korszerűség
Fritz
Mihály szobrász és éremművész
Marosvásárhelyen született 1947-ben, 1961 óta Szegeden él.
1969-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász-szakán.
1969-től 2009-ig szobrászatot tanít egykori középiskolájában,
a szegedi Tömörkény Művészeti Szakközépiskolában. A Magyar
Alkotóművészek Országos Egyesülete, a Magyar Képzőművészek
Szövetsége, a Művészeti Alap és a Szög-Art művészcsoport
tagja. Egyéni és kollektív tárlatokra, megbízásokra portré-szobrokat,
domborműveket, köztéri figurális szobrokat, érmeket, emlékérmeket,
rajzokat, alkalmazott grafikai műveket készít. 1988-ban munkáival
kiérdemelte a „Világ legszebb érme” kitüntetést. Köztéri
szobrai láthatók (más települések mellett) Szegeden,
Szentesen, Oroszlányban, Mindszenten, Ópusztaszeren, Hódmezővásárhelyen,
Makón, Mórahalmon, Kiskunhalason.
–Gyermekkora Erdélyhez
kötődik. Marosvásárhelyen született, de a család csakhamar
Zilahra költözött, majd pedig Aradra. Milyen emlékek élnek önben
azokból az időkből?
–1961-ben jöttünk
át a szüleimmel, akkor még messze voltunk a tömeges áttelepüléstől.
Érthető módon nincsenek gyerekkori emlékeim Marosvásárhelyről.
Zilahról már vannak emlékeim, igaz akkor még nem koptattam az
iskolapadot. Emlékszem: a Meszes-hegység csodálatos vidék
volt. Akkoriban a várost főleg magyarok lakták. Ma viszont
magyar szót ott alig hallani, és a sok panelházzal tönkretették
a panorámát. Borzasztó, amit ott a környezettel művelnek. Az
általános iskolát Aradon végeztem. Ebből az időszakból már
sok emlékkép él bennem. A középiskolát éppen csak elkezdtem
ebben a partiumi városban, s az első év felénél jöttünk át
Magyarországra.
–Arad éppen
olyan alföldi város, mint Szeged. Csak ott tiszta időben lehet
látni a hegyek alját. Amikor ott vagyok, úgy érzem, mintha
semmi sem változott volna az évek során. A két városnak
nagyon egyforma a jellege. Aradnak az a Maros, mint Szegednek a
Tisza. Építészetileg is az eklektikus stílus dominál. Az én
időmben még a magyar beszéd volt az általános. Nem volt olyan
üzlet, ahol ne beszéltek volna magyarul. A helyzet azóta nagyon
megváltozott. Ha végigmegyek a főutcán, alig hallani magyar szót.
Nem szoktam hosszan tartózkodni Aradon, főleg iskolai
kapcsolatok és kiállítások ürügyén megyek át oda. Általános
iskolai igazgatóm, Réhon József mindent megtesz azért, hogy összefogja
volt diákjait.
–Szülei mivel keresték kenyerüket?
–Édesapám
gyerekorvos volt. Azért születtem a marosvásárhelyi kórház
területén, mert apám ott volt egyetemi tanársegéd. Így
Marosvásárhelyen volt szolgálati lakása. Majd Zilahra helyezték,
Aradon pedig a klinikaigazgató volt. Itt Szegeden megyei főorvos
lett. Édesanyámnak nem volt állandó munkahelye, foglalkozása.
Mivel remek kézügyessége volt, így iparművészeti dekorációkat
készített bedolgozóként. Dísztárgyakat festett ügyesen és
ízlésesen.
–Ön abban az iskolában tanít jelenleg, aminek szinte
legelső diákja volt. Ez a Tömörkény Művészeti Szakközépiskola.
Honnan eredt a képzőművészet iránti tehetsége?
–Amikor Szegedre
érkeztünk a Radnóti Miklós Gimnázium elsős diákjaként
folytattam tanulmányomat. Éppen a következő évben indult a városban
a művészeti középiskola, ahová szüleim támogatásával felvételiztem.
Az újságban olvastunk erről a lehetőségről, s emlékszem: a
húsvéti szünetben volt a felvételi. A következő tanévtől
így én is a Tömörkény diákja lettem. A rajz iránti szeretet
szülői örökség. Nem csak édesanyám, hanem apám is
szeretett rajzolni, és sok kiállításra vittek el, múzeumokat
látogattunk. Mint minden kisgyerek, én is rajzolgattam. De amíg
legtöbben serdülő korukban abbahagyják, én nem akartam
leszokni róla. A kisgyermekkor még az önfeledt rajzi kifejezés
időszaka, utána maguktól is rájönnek a gyerekek, hogy nem úgy
néz ki a világ, mint ahogy eddig lerajzolták. Akkor már valódi
tárgyábrázolás és látvány kell.
–Tehát szülei pártolták, hogy művésznek tanuljon.
Édesapja orvos volt. Azt hallottam, hogy volt egy időszak,
amikor szinte mindenki orvosnak, vagy mérnöknek szánta a
gyermekét.
–Édesapám –
aki zeneileg is képzett volt - nem azt akarta, hogy rajzoló
legyek, hanem zenésznek szánt. Meggyőződése volt, hogy ehhez
nagyobb a tehetségem, mint a rajzhoz. Később is hangoztatta:
jobb zenész lettél volna, mint szobrász. Végül is az unokája
lett zenész, mert fiam zongoraművész.
–A múlt év végén készítettem a szintén Szegeden
élő Tóth Sándorral egy interjút. De csak nemrég tudtam meg,
hogy az ön tanára is volt a szakközépiskolában. Az ő hatására
lett szobrász? Hiszen grafikusnak tanult.
–Igen. A meghatározó
tanáraim Kopasz Márta, Tóth Sándor és Szalay Ferenc voltak. Tóth
Sándor nagyon jó tanár volt. Elég erőszakos, rámenős és
mindenkiből kihozta a maximumot. Annyira tetszett az ő hatalmas
akarata, ambíciója, hogy szinte észrevétlenül a szobrászat
kezdett vonzani. Grafikus létemre bejártam a szobrászokhoz, kőfaragókhoz
mintázni és faragni. Azt nem bánom, hogy grafikus tagozatra jártam,
mert megtanultam rajzolni, s a rajz minden képzőművészeti ág
alapja. Megtanultam a tipográfiát is, hiszen ipari szakközépiskolának
indult a Tömörkény, s csak később lett művészeti. Szalay
Ferencről is szólnom kell, aki festő létére hihetetlenül
forma-centrikusan rajzolt. Tóth Sándor és Szalay is a forma
fontosságáról győztek meg. Ha rajzolok, akkor is a formát, s
nem a dekorativitást, vagy a faktúrát keresem. A Tömörkény
kiváló iskola volt számomra, és ezt – igaz már egy éve
mentem onnan nyugdíjba – ma is jónak tartom.
–Ha jól számolom az éveket, akkor egyenes útja volt
a főiskolára.
–Így van, elsőre
felvettek.
–Nem érezte magát idegennek a fővárosban?
–Nem, mert Kalmár Márton barátomat, aki a szobrász
tagozatra járt, szintén felvették a Képzőművészetire.
Mindkettőnknek nagy szerencséje, hogy a hatalmas túljelentkezés
ellenére elsőre bekerültünk. Marcival még a kollégiumban is
egy szobában laktunk. Majd együtt jöttünk vissza Szegedre tanítani,
s egyazon évben mentünk nyugdíjba. Tehát: voltak ismerőseim a
fővárosban, sőt a testvérem a Műszaki Egyetemen tanult
akkoriban. Izgatott is Budapest mozgalmas világa. Azt nem mondom,
hogy tetszett is, s azt sem: szívesen laknék ott.
–Annak idején a Képzőművészetin az volt a „jó
diák” aki munkásokat, vörös katonákat mintázott?
–A főiskolán
általánosságban akkor nem volt hatása a politikai szellemnek.
Nem várták el, hogy tematikus szobrokat tervezzünk. A lényeg
az emberábrázolás elsajátítása volt. Élő modellről
kellett mintázni. Pátzay volt a mesterem, aki egy nagy,
klasszikus szobrász volt. A főiskolán „régi típusú”
szobrászok tanítottak, akik időnként azért rendelésre készítettek
egy Sztalin -, vagy egy Lenin-szobrot is.
–Pátzay Pál elismert, nagy szobrász volt. Tanárként
is jó volt? Igaz, nem a képző-,de a zeneművészet terén
ismerek olyanokat, akik nagy művészek, de tanítani már nem
tudnak.
–Tanárként
visszafogott volt. A korrigálást sosem „vitte túlzásba”. A
rend kedvéért hetente bejött a főiskolára, és megeresztett
egy-egy anekdotát. Voltak vitriolos megjegyzései is. Ritkaságszámba
ment, amikor valakit megdicsért. Alapos korrektúrákat, vagy
nagyobb eszmefuttatásokat nem kaptunk tőle. Így is örültem,
hogy például nem Somogyi Józsefhez kerültem, mert ő pedig túl
vehemens volt, s akik hozzá jártak nehezen tudtak szabadulni hatásától.
Somogyi stilárisan is hatott tanítványaira. No, ez Pátzaynál
nem fordult elő. Mi főleg egymástól tanultunk a főiskolán.
Átjártunk más műtermekbe is. Grafikusként eleinte azt sem
tudtam, hogyan kell gipszet önteni, agyagot gyúrni, így mindent
a többiektől lestem el. A festők műtermébe is bejártunk. A főiskolának
nagyon jó könyvtára volt, s ott tanultam meg a művészettörténetet
alaposabban. Ebédidőben, vagy szabadidőben beültünk oda, s
kivettünk könyveket, albumokat. Így fedeztem fel például
Tilman Riemenschneidert, Vermeert, akik azóta kedvenceim.
–Kik
voltak szobrászként a példaképei?
–Amikor főiskolára
jártam, akkor Medgyessy Ferenc volt az általános példakép.
Vaskos, leegyszerűsített munkáit szerettem, mégis távol álltak
tőlem. Inkább Ferenczy Béni csendes, lírai világa volt
szimpatikusabb a magyarok között. Mészáros László szobrait
is akkoriban ismertem meg.
–Mi volt a diplomamunkája?
–Nekünk akkor már nem kellett kimondott diplomamunkát készíteni.
Kiraktuk azokat a munkákat, amit a fél évben készítettünk.
Azt megtekintette a zsűri, s adott rá egy osztályzatot.
–Lehetősége lett volna diploma után a főiskolán
maradnia, ingyen műterem állt volna rendelkezésére. Miért
ment vissza mégis Szegedre? Annyira vágyott haza?
–Ez is hozzájárult
elhatározásomhoz. Amikor megkaptuk a diplomát, jöhetett volna
az ún. művészképző. Nekem pedig ehhez nem volt nagy kedvem.
Pedig ösztöndíjat is kaphattam volna. Régi szegedi tanáraink,
Tóth Sándor és Szalay Ferenc visszahívtak bennünket Kalmár
Marcival a Tömörkénybe tanítani. Ez a felkérés nagyon jól
esett nekünk. Azt is tudni kell, hogy hiába végeztük volna el
a „művészképzőt”, attól még a jövőnk nem lett volna
bebiztosítva. Igaz a tanításból sem lehetett úri módon megélni,
de legalább biztos keresetünk volt. Nekünk lehetőségünk volt
főtárgyként oktatni a rajzot. Tele ambícióval vágtam neki a
tanításnak. Nem csak a mintázást, a rajzot, hanem az ábrázoló
geometriát is tanítottam. Az utóbbit a főiskolán kedveltem
meg.
–Nem is szobrászatot, hanem grafikát tanított.
–Így van.
1969-ben nagy lelkesedéssel mentem dolgozni, Kopasz Mártát váltva
grafikai szakismeretet, rézkarcot, betűrajzot tanítottam. De később
már mintázást, kőfaragást is.
–Nem hiányzik az oktatás? Nem is a strapa részére
gondolok, hanem arra, hogy sokan szeretik átadni azt a tudást,
ami bennük van.
–Hiányozna, ha most hirtelen egy nihilbe csöppentem
volna. Viszont nem ez történt: a szegedi egyetem rajz tanszékén
óraadó tanár lettem.
–Sok fiatal művész számára meghatározók a külföldi
tanulmányutak. Ön merre járt?
–Már főiskola alatt, a nyári gyakorlaton pályáztunk
csoportosan tanulmányutakra. Voltunk az akkori NDK-ban és a
Szovjetunióban is. Az utóbbi esetben inkább nyaralás jellege
volt az útnak, mert nem kellett dolgoznunk. Görögországban és
Itáliában már magánemberként jutottam ki a főiskola után.
Miután lediplomáztam módszeresen jártam Európa jelentős művészeti
múltú országait.
–Akkor
ismeretséget is kötött kint élő mesterekkel? Rendelkezik
ilyen kapcsolati tőkékkel?
–Igen, de nem a tanulmányutak hozadékaként. Később részt
vettem nemzetközi művésztelepeken. Így a villányi kőfaragótelepen,
a nyíregyházi éremművészeti táborában és az egykori
NDK-ban, Hoyerswerdában is. Ezeken a helyeken mindenféle náció
tagjai megfordulnak.
–Műtermében körbenézve egyetlen egy olyan szobrot
sem látok, amiről nem tudnám mit, vagy kit ábrázol. Mi a véleménye
a nonfiguratív művészetről?
–Elismerve bárki
ellentétes ízlésének létjogosultságát, nekem szubjektíve
nem tud absztrakt forma katartikus esztétikai élményt adni. Jómagam
abszolút a figurális művészetben tevékenykedem. Nekem nincs
hajlamom, nem is jut eszembe, hogy valami absztrakt művet
alkossak. Akinek nincs csiszolt esztétikai műveltsége, nem
foglalkozott művészettörténettel azt könnyen becsapják az
ilyen munkák. Pláne, ha még megerősíti egy rafinált kritika,
ami felkarolja, agyonmagyarázza, és elhiteti, hogy jó. Egy jóhiszemű,
gyanútlan ember ezt a kritikusi véleményt elfogadja, mert azt
hiszi, nála szakértőbbek mondják, az ő véleménye csak egy
laikusé.
–Azt is hallani, ami figurális, hagyományos, az nem
korszerű.
– Mint bármelyik klasszikus alkotás a maga korában, úgy
egy mai figurális szobor is korszerű és korhű, ha tükrözi az
alkotója érzéseit, és arról is mond valamit, akiről vagy
amiről mintázták. Sőt: ha én egy barokk művet akarnék
utánozni, abban is benne kell, hogy legyen a mai szellem, hiszen
jómagam ebben a korban élek. Tehát, ami jelenünkben készül,
az korszerű.
–Bár
eddig képzőművészetről beszéltem, volt tanára Tóth Sándor
szerint azért mondják ezt, mert megszűnt a szépművészet.
Kevesen alkotnak szépet. Mi erről a véleménye?
–Van benne igazság.
Kimondottan szépet alkotni ma nem elvárás. Pedig az emberek nem
visznek be lakásukba olyan alkotást, ami „csúnya”,
visszataszító. A művészetnek mindig is szerepe volt, hogy
megszépítse környezetünket, s felhívja arra a figyelmünket,
ami szép a világunkban. Mozart mondta, hogy a zene mindig
muzsika kell legyen.
–Hol volt az első műhelye?
–Először egy társasház negyedik emeletén, ami nem
volt ideális, ám készítettem ott köztéri szobrot is. Később
aztán kertes házba költöztünk és egy jó műtermet tudtam
kialakítani.
–A tanítás mellett mikor ért a révbe szobrászként
is?
– Nagyon
akadozva. Eleinte sokkal több volt a grafikai megbízásom. A
szobrászatot szinte csak hobbiként űztem otthon, leginkább
portrékat készítettem. Megbízásom évekig nem volt, végül
személyes barátságunknak köszönhettem, hogy kollégiumunk
igazgatónője engem kért fel a Majakovszkij-dombormű elkészítésére.
Ez a vörös márványból faragott munkám ma is ott látható a
kollégium kapualjában. Aztán beneveztem, és meghívást
kaptam a villányi kőfaragó táborba. Jó volt szakmabeliekkel
megismerkedni, és együtt dolgozni, bekerülni a művészeti közéletbe.
De nagyobb szobor-megbízással azóta se vagyok túlterhelve.
–Mennyire segítette munkáját, hogy Szegeden működik
a fővárosi után a legrangosabb hazai éremverde?
–Hogyne! Ez segített engem abban, hogy minél több megbízásom
legyen. Az éremverde alapítása Szabó Géza nevéhez fűződik.
A Magyar Nemzeti Bank is rendszeresen hív emlékpénz érmepályázatokra.
Számomra mindig roppant izgalmas kihívás, ha a sok megkötöttségen
belül kell valami lényegre törőt, egyénit, eredetit kitalálni.
Kevés eszközzel találni egy olyan motívumot, ami már első ránézésre
kifejező, betűvel is összehozható, és minden egyéb feltételnek
is megfelel.
–Ön tervezte például a Teller Ede-emlékpénzt.
Ennek névértéke 5000 Ft.
Ilyen esetekben fotókat szokott tanulmányozni?
–Nem csak fotókat,
hanem régi filmfelvételeket is. Számtalan mozgó-képet néztem
meg, hogy a legjellemzőbb arckifejezést tudjam megjeleníteni az
érmén. Azért választottam egy kicsit korosabb portrét, mert
úgy éreztem ekkorra érett be a karaktere.
–Történelmi témájú érmeket is készített?
–Természetesen. Egy székesfehérvári felkérésre
megmintáztam az összes magyar királyt. Több erdélyi
fejedelmet is megmintáztam. És aztán vannak zenével és
sporttal kapcsolatos érmeim is.
–Ön az egyik alapítója a Szög-Art Egyesületnek.
Mit kell tudni erről?
–Célunk az
volt, hogy a szegedi, illetve a városhoz kötődő művészeket
egy táborba tereljük. Történt mindez 1991-ben. Célunk a közös
kiállítások lehetőségét megteremteni és valamilyen szakmai
érdekképviseletet is felvállalni. Nem azonos gondolatokat közvetítő,
nem azonos stílusban alkotó művészekről van szó, inkább
meglehetősen kiforrott, szuverén alkotókat tömörít egybe az
egyesület.
–Az nem zavarja, hogy egy vidéki művész, legyen bár
tehetséges, kb. annyira ismert a fővárosban, mint egy afrikai?
Olyan van, hogy egy vidéki szobor elkészítésére pesti művészt
kérjenek fel, de nem hallottam az ellenkezőjéről.
–Ez így van.
Országos pályázatokon van lehetőségünk megmérettetni
magunkat, de nem sok eséllyel. Tudomást sem vesznek arról, ha
egy jelentősebb vidéki alkotónak életmű- kiállítása van
valahol. Nem hiszem, hogy ez ellen a szemlélet ellen tudnék
tenni. valamit. Ezért inkább annak örülök, hogy hagynak
dolgozni. A helyi média viszont többször megkérdez minket,
szegedi alkotókat, így legalább helyi szinten ismertek vagyunk
és maga a város is elhalmoz kitüntetéseivel.
Medveczky Attila
|