2010.02.12.
Móricz Zsigmond: Úri muri
(Nemzeti Színház Nagyszínpad)
Az
Úri muri című regényét Móricz Zsigmond 1927-ben írta, de a
mű 4-5 napig tartó cselekményidejét a millennium évére, 1896
júliusára teszi. Főhőse, Szakhmáry Zoltán, aki az őt lehúzni
akaró, sivár környezetéből fel szeretne emelkedni, de nem
tud, mert visszarántják őt a körülötte élő, a legkisebb változástól
is visszariadó emberek. Becsvágyó terveit elsősorban felesége,
Rhédey Eszter nem nézi jó szemmel. Itt, ebben a név nélküli,
poros alföldi kisvárosban kavargó homok lep el és temet be
minden nagyra törő szándékot, előbbre vivő akaratot. Az Úri
muri főhőséről a következőket állapítja meg az író:
„Volt benne valami nagy vágy, hogy felfogja, s fölemelje az új
idők zászlaját, de az a zászló oly távol volt, még látni
is csak ritkán látta, de megragadni sohase lett volna képes.”
Három napig dorbézolnak a magyar vidék műveletlen, felelőtlen
urai, és tékozolják el erejüket a murizásban, miközben nem
veszik észre, eljár felettük az idő. A regény vívódó főhőse,
a jobb és különb sorsra érdemes Szakhmáry Zoltán a mű végén
nemcsak önmagát pusztítja el, hanem a tanyáját is fölgyújtja.
A jelképes, a tisztító, a szent tűz ennek a Móricz-regénynek
a végén is föllobban. A regény 1928-ban jelent meg, és a Vígszínház
még abban az évben fölkérte Móriczot, írja meg a drámaváltozatát.
Móricz ezt megtette, már csak azért is, mert második felesége,
Simonyi Mária alakíthatta Esztert. Ez a változat nem nyerte el
a nagy író tetszését, sőt kimondottan elégedetlen volt vele,
mert a lényeget kellett kihagynia belőle, ugyanis a könnyed társasági
drámákhoz szokott lipótvárosi közönséget a súlyos
mondanivaló elborzasztotta és ingerelte volna, így Móricz
szimpla szerelmi háromszöggé silányította az Úri murit. Még
a főszerepet játszó Somlay Artúr sem tudta a bukástól
megmenteni, rövid idő elteltével levették a műsorról. Halálának
évében, 1942-ben Móricz átdolgozta a darabot, ezt a változatot
a szovjet megszállást követően, 1948 decemberében mutatta be
a Nemzeti Színház. Filmes adaptációja Bán Frigyes rendezésében
1950-ben készült el. Az utóbbi években – leginkább vidéken
– megszaporodtak az Úri muri-bemutatók: Zalaegerszegen,
Kecskeméten, Szegeden és Debrecenben láthatta a publikum. A fővárosban,
a Nemzeti Színházban most, január 15-én tartották a premierjét.
A
Nemzeti előadása az Úri muri cselekményének nyomán halad, de
nem ragaszkodik szó szerint hozzá, inkább a szellemiségét idézi
fel. A rendező ezzel a zenés darabbal nem magát, a regényt
akarja színpadra vinni, hanem a regény alapján, abból bizonyos
cselekmény-motívumokat kiemelve, a tragikumot éppen csak
felmutatva akar valamiféle látványos zenés-táncos produktumot
létrehozni. A színészeken sok múlik, tudásuk javát kell
adniuk, hogy megfeleljenek a prózai és az énekesi kívánalmaknak.
Az egyébként kiváló László Zsolt szereposztási tévedés áldozata,
ugyanis nem neki való Szakhmáry Zoltán karaktere, idegenül
mozog benne, nem tudja hitelesen eljátszani ezt az önmagával is
meghasonlott, valamint a két nő – Eszter, a föld és víz, a
megkötő Boldogasszony meg Rozika, a szél és tűz, érzéki Szépasszony
– között vergődő nagygazdát. Ellentétét, a fifikás,
csavaros észjárású Csörgheő Csulit Stohl András olyan harsány
férfinek mintázza meg, aki szellemi és testi energiáit ostoba
és gonosz tréfák kiagyalására fordítja, mert nem szeret
senkit, csak a kapitális méretű kan disznót. Rhédey Esztert,
a férje terveiből, álmaiból semmit sem értő asszonyt Schell
Judit visszafogottan alakítja. Martinovics Dorina rutinosan formálja
meg a hideg és számító Rozikát. Lekenczey Mukit, a
vagyontalan könyvvigécet Kulka János, a naphosszat a kocsmában
sörözgető Borbírót Hollósi Frigyes, , a szájhős Zsellyei
Balog Ábelt Lukáts Andor. A mulya Wágner zenetanárt Kovács Márton,
a sima modorú Lefkovitsot, a zsidó ügyvédet Garas Dezső alakítja.
Ezzel
a négytagú zenekarral kísért előadással a rendező, Bezerédi
Zoltán és a két dramaturg, Merényi Anna és Perczel Enikő
igyekszik hű maradni Móricz regényének és nem színművének
gondolataihoz, és felmutatni a szünet nélküli duhajkodások közben
a környezetét megváltoztatni akaró, de annak szorításában
elbukó ember tragédiáját. Szakhmáry Zoltán kiemelkedő képességű
ember, akiben hatalmas, előre mutató tervek lobognak, ezért kiábrándulása
keserűbb és lesújtóbb: nagy akarásai semmivé foszlanak, elszánásai,
tervei zátonyra futnak, az ő sorsa is a bukás. Móricz az Úri
murit nem a dzsentri eltemetésének szándékával írta, vonzó
színeket is felvillant a romlásban, szereti hősét, nem mond le
róla. A Nemzetinek ebben a produkciójában teljesen nem sikkad
el Móricz regényének mondanivalója, a magyar értékek eltékozlásából
és a nép vergődése miatt érzett fájdalomból, a tehetség szétmállásának
a fölmutatásából imitt-amott valami keveset láthat a közönség.
Dr. Petővári
Ágnes
|