2010.02.12.
Beszélgetés a Közalapról Fazekas László püspökkel
A
Közalapi törvényről és a volt Segélyalapról kérdezték a
református egyház püspökét, Fazekas Lászlót a Református
Újság januári számában.
–Püspök úr! Egyházunk zsinata
legutolsó ülésén elfogadta a közalapi törvényt, s az 2010.
január 1-én hatályba lépett. Ezzel a törvénnyel képessé válik
Egyházunk az önfenntartásra, vagy szükség van további lépésekre
is.?
–A közalapról szóló törvény egyesíti magában az
eddig különállóan működő pénzalapokat (segélyalap, missziói,
egyházzenei, ifjúsági, közoktatási stb.), amelyek egyházunk
különböző tevékenységi területeit próbálják anyagilag
segíteni. Ez a közalap építkezési és egyházépítő kerete.
Ezen kívül létre lett hozva egy operatív keret, amely az egyház
olyan kiadásait hivatott fedezni, amelyre más forrás nem áll
rendelkezésre, mint pl. az egyes egyházi világszervezetekbe
befizetendő tagsági díjak, vagy az esztendő folyamán felmerülő
rendkívüli kiadások. Külön keretet képez a személyi keret,
amely lénygében az a pénzgyűjtő keret lenne, amelynek az évek
folyamán fel kellene duzzadnia annyira, hogy lehetővé váljon a
lelkészi jellegű személyek javadalmazása. És ott van még az
alaptőke.
A
közalap egy progresszív pénzalap, amely egy megfelelő keretet
biztosít arra nézve, hogy igyekezzünk önfenntartóvá válni.
Ezzel a nagyságrendű befizetéssel, amivel ezt az esztendőt
kezdjük természetesen nem leszünk képesek ezt megtenni, de
pontosan ezen a téren van szükség lelkipásztoraink,
gondnokaink, presbitereink és gyülekezeti tagjaink odafigyelésére,
felelősségvállalására és elkötelezettségére. El kellene
jutnunk arra a szintre, hogy gyülekezeti szinten éppúgy, mint
összegyházi szinten az adott esztendő bevétele fedezze az
esztendő kiadásait.
–Már 1998-ban, az akkori segélyalapi
törvény azért lett megalkotva, hogy egyházunk felkészüljön
a várható állami támogatások megszüntetésére. Erre szolgált
volna az az alaptőke, amelyet a 2005-ös módosítást követően
kölcsönként gyülekezetek kaptak meg. Zavartalan a törlesztések
és a kamatok fizetése?
–Tudtommal akkor még nem teljesen az a cél vezette egyházunk
vezetőségét, hogy önfenntartóvá tegye egyházunkat, bár a társadalmi
fordulat után várható volt az addig működő struktúrák megváltoztatása.
Inkább építkezést segítő alapot és biztosítási alapot kívánt
létrehozni. De ezt jobban tudják azok, akik akkor vezető tisztséget
töltöttek be.Ami a kölcsönök visszafizetését illeti, a törlesztés
zavartalan. Minden kölcsönt kérő gyülekezet 5 évre kapja a kölcsönt
a Zsinati Tanács által megállapított kamattal. A kölcsönfelvétel
engedélyezése előtt kikértük a HEKS véleményét, akik a segélyalap
elindításakor az alaptőkét biztosították, s ők engedélyezték
az alaptőke kölcsönként való felhasználását akkor, ha azt
ilyen formán gyarapítani tudjuk és a gyülekezetek számára
segítséget jelent.
–A Segélyalap fontos célja volt az
egyházi pénzek egyházban történő megtartása, aminek érdekében
a segélyalapnak biztosítási funkciót is be kellett tölteni. A
közalapi törvény ezt a feladatot nem vállalja. Történt
valamilyen felmérés arról, hogy most milyen nagyságú biztosítási
összeg áramlik ki gyülekezeteinktől, ami szintén a Közalapot
gyarapíthatná?
–A közalapról szóló törvény nem tudja felvállalni
az egyházi épületek biztosítását, mivel ahhoz sokkal nagyobb
alaptőkére lenne szükség. Az állami biztosítótársaságok
sem csak önmagukban működnek, hanem más biztosítótársaságokkal
vannak körbebiztosítva. A segélyalap alaptőkéjének növekedése
nem volt annyira progresszív, hogy akár néhány év eltelte után
kezességet vállalhatott volna ilyen téren az egyházközségek
ingatlanaiért. A lélekszám szerinti befizetések ugyanis építkezésekre
és javításokra mentek, az épületek felértékelt összegéből
befolyt befizetések 70%-a íródott az alaptőkéhez, a 30% pedig
a rendkívüli támogatásokra ment (lásd: az 1/2001-es számú törvény
szövege). Természeti csapás esetén, a rendelkezésre álló összeg
egyetlen templom helyreállítására sem lett volna elegendő. Így
veszélybe sodortuk volna a gyülekezeteket, nem is beszélve az
egyházközségek alkotmányos képviselőit érintő felelősségről.
A kezdeti időszakban rendkívüli kárrendezésre sok esetben aránytalanul
lett igényelve támogatás, és az ingatlanok felértékelése
sem egységes kritériumok alapján történt. Tehát a segélyalapi
befizetéséket illetően nem beszélhetünk egységes és igazságos
teherhordozásról. Felmérés a gyülekezetek által fizetett
biztosítási összegekről nem történt. Volt ugyan lehetőség
az elmúlt esztendőben az ingatlanok biztosítása után fizetett
összegek csökkentésére egy biztosítótársaság felajánlása
alapján, amely külön csomagot készített volna egyházunk számára
egyházmegyénként, viszont ez nem talált meghallgatásra a gyülekezetek
részéről.
–A Segélyalap legnagyobb gondja az
egymásért vállalt kölcsönös felelősségvállalás megtagadása
volt. Egyes források szerint gyülekezeteink mintegy 30 %-a nem
fizette a járulékokat. A nem fizetők sajtóban történő
megjelentetése elég ösztönzés lesz a közösségi felelősség
vállalásához?
–Kétféle nem-fizetőről kell beszélnünk ennél a kérdésnél:
a tényleges nem-fizetőkről és azokról, akik nem olyan összegben
fizették be a járulékot, ahogy kellett volna. Mindkettő sajnos
világos képe hitbeli állapotunknak és felelősséghordozásunknak.
Szomorú dolog az, ha valaki csak önmagával törődik és nem próbál
segíteni mások terheinek hordozásában. De az is nagyon szomorú,
amikor hamissághoz folyamodik valaki azért, hogy könnyítsen a
saját tehervállalásán. A közalapról szóló törvény igazságosabb
módon próbálja megoldani a közteherhordozást, éspedig azzal,
hogy az egyházfenntartókra épít, akiknek száma ellenőrizhető,
valamint a bérleti díjakra, amelyek ugyancsak ellenőrizhetőek
az esperesi hivatalok által. A törvény azon rendelkezését,
mely szerint a tartozók jegyzéke és a tartozás összege nyilvánosságra
lesz hozva, szintén egyházunk Zsinata hagyta jóvá, azzal a
meggondolással, hogy ösztönzőleg hasson a közterhek hitben
való felvállalása és hordozása érdekében. Pedig közöttünk
ennek nem kellene így lenni! Ezen kívül természetesen a
nem-fizető egyházközségek igényeiket sem érvényesíthetik a
közalappal szemben.
–Várható a volt Segélyalap gazdálkodásáról
szóló tételes beszámoló és elszámolás azon gyülekezetek
számára, amelyek lelkiismeretesen fizették az elmúlt 10 évben
is járulékaikat?
–A Segélyalap gazdálkodását egy kuratórium irányította,
amelyben minden egyházmegyét 1-1 küldött képviselt. Ennek a képviselőnek
volt a kötelessége nemcsak a kuratórium ülésein való részvétel,
hanem az egyházmegye informálása is. 2005-től a Kálvinista
Szemlében is megjelent a kimutatás minden esztendőben a befolyt
és az egyes gyülekezeteknek odaítélt támogatásokról.
Ugyanezt megkapták az egyházmegyék is, tehát ezek ilyen módon
ellenőrizhetők. Természetesen nem zárkózunk el egy kimutatás
készítése elől, bár ez összegyházi szinten elég nagy munkával
jár.
(Forrás:
felvidek.ma)
|