2010.02.18.
Megjelent a Havi Magyar Fórum februári száma!
Tartalomból:
Csurka
István : Áldozat –Sorskérdésünk sorsa (42.) (2.oldal)
Sem
a Károlyi-kormány, sem pedig Kun Béláék valójában nem tudták
a teljes országot birtokba venni. Igazgatni és uralkodni rajta
pedig végképpen nem. A borzalmas dolgok elsősorban Budapesten történtek
és még néhány vidéki városban. Denise ezt látta maga körül,
s érezte a nép hasonló elfordulását a Várostól, s ez csak
megerősítette gyűlöltében undorában. Horthy Miklós tehát,
amikor megállt fehér lován a budapesti Szent Gellért szálló
előtt és elmondta Budapestet feddő beszédét, a „bűnös városról”
kifejezést tartalmazó beszédét, egy meglévő, valódi országos
érzületnek adott hangot. Maga is, kenderesi birtokán hasonló
élményeket gyűjtött össze. Másként érezte és látta, de lényegében
osztozott vele a birtokán élő parasztság és környékbeli
birtokosok is. Pedig Kenderes sokkal közelebb volt a bűnös városhoz,
mint Geszt. Ahová nem jutottak el a vörös gyilkosok, Szamuelly,
Cserni és Korvin –Klein Ottó leninfiúi, és ahol nem álltak
meg rabolni csak éppen átvonultak a román csapatok, ott csak
rendeletileg és a leszűrődő félelem erejéig volt proletárdiktatúra,
Károlyi kormányzás meg sehogy.
Unger László A világméretű pénzügyi válság okai, következményei,
felelősei és tanulságai (5.oldal)
A kapitalista rendszer globális, monetáris és pénzügyi válsága
2007 nyarán kezdődött el az Egyesült Államokban, majd
fokozatosan nőtt és terjedt ki Európára és a többi
kontinensre, országonként különböző intenzitással. A nagy
robbanás 2008 szeptember- októberében zúdult a világra egy
globális, nemzetközi, hitel- és bankközi bizalmi válság formájában,
amely lassan kezd átterjedni a reálgazdaságra is, vagyis az
iparra, kereskedelemre, mezőgazdaságra, turizmusra stb. Különböző
típusú és intenzitású válságok (krízisek) kísérték végig
a kapitalizmus történelmét, kezdve a XVI. századtól
napjainkig: agrárválság (1788- 1789; 1845-1847), ipari és
kereskedelmi túltermelési válságok (több, kisebb-nagyobb a
XIX. és XX. században), olajválságok (1973, 1979 stb.), hitelválságok
(1907-ben és 2007-2008-ban). E különböző típusú gazdasági
válságok jellemzője, hogy az érintett gazdasági szektor –
vagy az egész gazdaság – csak alapvető átalakulással tud
kilábalni a válságból, a meglévő működési mechanizmusok
megváltoztatásával (például: teljesen liberális, kapitalista
gazdaságból egy részben, vagy egészen államilag ellenőrzött
gazdaságba stb.) Tanulmányunk célja, hogy tömöern, közérthetően
felvázolja a jelenlegi, nagyon bonyolult, globális monetráis és
pénzügyi válság alapvető okait, reálgazdasági következményeit,
felelőseit és tanulságait.
Dr. Kiss Lajos: Kontraszelekció (15.oldal)
A kontraszelekció nem végezhet tökéletes kiválasztást, mivel
a szolgálat-alkalmasságot tekinti fontosnak és nem a kvalitást.
A szolgálat utat nyit az álorcás hűségnek. A hitehagyásra
mindig kész akarnokságnak. A minden időben „legyünk élen”
felfogású típusnak. Veszélyesebb az ügy-hívő balgánál. Az
ilyen pozíció-káder szemre olyan, akár az igazi. Csak magának
kapar. Beül minden „jótermésű” székbe. A kontraszelekciónak
az a kiválasztottja, aki maga is kontraszelektál. Saját
haszonra. Az ilyen eszköz-embereket tűrte a diktáló társadalom.
Túlkapásaikért néha meg is intette őket. Fájdalommentesen.
Napjainkban ők a mártírok. Pedig csupán horzsolással úszták
meg a nehéz időket. Azt mondtuk, a demokrácia egyensúlyoz, és
kiszűri az elfogultságokat. Szándék és minőség érzékeny.
A valódi demokrácia, amelyet a történelmi tapasztalat
„nevelt” jól működővé. Ahol a vezetők értékét
cselekedeteik értékén mérik. Ahol műveken, véleményeken
elgondolkodnak az irányítók, mert ez az alkalmasság egyik ismérve.
Egyelőre ez még ideakép. De nem utópia. Régen a három T elvét
alkalmazták. Támogatás, tűrés, tiltás. Ez a három oszlop
tartotta a kultúrpolitikát. Kidőltek. De nem mentek veszendőbe.
Az új szekértáborok védőkerítéseinél felhasználódtak. Jól
zárnak. Keményen és barátságtalanul. A kontraszelekció nem
fog nyomtalanul eltűnni. Feltehető, hogy érettebb viszonyok között:
kártétel lesz a neve. S a megítélése is.
Böszörményi Kozák Miklós: Beszél maga szovjetül? (29.oldal)
A legszívesebben azt feleltem volna: szovjetül igen, de svájciul
és brazilul nem. Ehelyett – komolyságomat nagy nehezen megőrizvén
– így reagáltam.
– Orosz-magyar szakos középiskolai tanár vagyok, vezérőrnagy
elvtárs. Az ELTE elvégzése után hét évig tanítottam. A múlt
év nyarán kerültem a Honvédelmi Minisztérium fordító osztályára.
Tűrhetően tudok oroszul. Miben segíthetek?
A közvetlen főnököm útján magához rendelő tábornok kérdésének
sajátos eredetiségétől elbűvölve, azon tűnődtem, lehet,
hogy a piros csíkos pantalló 50-60 év közötti, kopaszodó
viselője csak viccel velem? Csupán próbára akar tenni, hogy
lesz-e elég bátorságom kijavítani őt, és ha igen, akkor azt
miként teszem? Kioktatólag vagy finoman? Mivel nem szerettem
volna konfliktusba keveredni a személyügyi főcsoportfőnök
egyik helyettesével és egy akkori (a 60-as évek derekán járunk)
miniszterasszony férjével, az utóbbi módszert választottam.
Csak finoman. Pedig a meghökkentő kérdésen kívül még egy
momentum kacérkodott velem, hogy azt a fából faragott és egy közismert
munkásmozgalmi indulóba foglalt ütőszerszámot a helyére
tegyem. Ugyanis, amikor az ELTE mozaikszót kiejtettem, úgy
vettem észre, vendéglátóm egy, a sűrű, sötét erdőbe betévedt
jószág bambaságával mered rám, majd eszeveszetten pislogni
kezd. Talán nem is tudja szegény, mit takar a rövidítés? –
ébredt bennem a rettenetes gyanú, de újfent viszszafogtam
magam. Mivel nem sokkal azelőtt helyeztek át a HM-be, mint új hús
még meglehetősen tapasztalatlan voltam több mindenben. Később
aztán rájöttem: az én szovjetülizáló generálisom csupán a
jéghegy csúcsa, mert az idő előrehaladtával egymás után dőltek
ki a csontvázak abból a bizonyos szekrényből.
Kocsis Géza: Győr-Moson-Sopron megye Árpád-kori eredetű
templomai (10.)
Sopron: Szent Jakab-kápolna (36.oldal)
A kápolna a középkorban valószínűleg teljes egészében ki
volt festve. A falfestmények maradványait Storno fedezte fel, az
1885-86-os helyreállítás előtt. A XVI. század 70-es éveiben
készült reneszánsz festmény alatt Storno még megtalálta a középkori
festékréteget is. A szentélyben a középkori festés összefüggő
felületei kerültek elő. A falfestményeken középkori
bekarcolt feliratok is előkerültek. Az évszámos bekarcolások
igen jelentősek, a falfestmény keletkezési idejének meghatározása
tekintetében. A színezés, valamint az 1437, 1440 évszámok
alapján a falfestmények a XV. Század elején készülhettek. A
bekarcolások valószínűleg azoktól a katonáktól származnak,
akik a XV. Század folyamán a plébániatemplom körüli erődítmény
védelmét, illetve őrizetét ellátták. A kápolnát 1886-ban
Storno Ferenc középkorias falfestményekkel díszítette, melyek
nemcsak a régi maradványokat tüntették el teljesen, hanem az
egész belsőnek kellemetlenül új benyomást kölcsönöztek.
Megjegyezném, hogy ezek ma már nem láthatóak, mert az egész kápolna
fehérre van meszelve. Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a Szent
Jakab- kápolna a főként hazánk nyugati vidékein előforduló
központias elrendezésű csontházak egyik legkésőbbi példája.
Míg a részletformák inkább a román stílushoz igazodnak, a
sokszögű hajóalaprajz és a szentélyzáródás már világosan
gótikára vall. Egészében és részleteiben nem annyira hazai,
mint inkább Alsó-Ausztriai (Tulln) XIII. századi csontházakhoz
kapcsolódik. A kápolnát jelenleg ravatalozónak használják.
Dr. Galgóczy József: Evolúció?
A darwinisták esete a vándorló levéllel (40.oldal)
Az ember nincs az „értés” birtokában. Tör-zúz maga körül.
Státuszát nem vetheti le, mint egy szűk cipőt. Olyan, mint a részeg,
valójában nem tudja mit, miért, hová. Nem is tudhatja. Elméjében
forrong valami, de még nem lát tisztán. Kozmikus üzemzavar állapotában
van? Valaminek túl korán vált részesévé? Kísérlet alanyai
vagyunk? Meglehet, hogy az üzenet szakaszonként érkezik, s még
csak az első szakasz érkezett meg, s fészkelte be magát az
agyunkba. Lehet, hogy a záradékot csak a kiválasztottak
ismerhetik meg. Új, soha nem képzelt törvények jelölnek ki új
határokat a matematika, fizika, csillagászat, biológia területén.
Új szótárak várnak megfejtésre. Nem ismerjük az emberi agy
titkos csatornáit. Az agy huzagolása nagyobb feladat végrehajtására
készült. Húsz éve írtam a fenti pár sort az agyról. Most
kezembe került Küng eredeti nyelvén 2007-ben, magyarul 2009-ben
megjelent műve. Ebből emelnék át egyet a számos idézetből
az agykutatás határai című alfejezetből, a 266. oldalról:
„Milyen szabályok alapján dolgozik az agy; hogyan képezi le
úgy a világot, hogy összeolvad egymással a közvetlen érzékelés
és a korábbi tapasztalat; hogyan éljük át „sajátként” a
belső cselekvést és hogyan tervez az agy jövőbeli akciókat
– mindezt még mindig nem tudjuk, még csírájában sem. Sőt
mi több: egyáltalán nem világos az sem, hogyan kutathatnánk
mindezt a mai eszközeinkkel”. „Mi – állatok –” írja
Dawkins. Milyen egyszerű is volna. Titokban szeretnénk szelídek
lenni, mint ők. Nem lehet. Gonoszok vagyunk. Az állat nem
gonosz. De nem ez a fő baj. Az állat nem válhat megfigyelővé.
Az állat nem rendelkezik éntudattal. Ha hirtelen szert tennének
rá, perek millióit akasztanák a nyakunkba életterük elrablása
miatt. Az emberek – Ward* szavaival élve – meglehetősen
pusztító természetűek. Nyugodtan feltételezhetjük, hogy más
életformák képességeik jobb realizálásával, hatékonyabban
tudnak bekapcsolódni Isten munkájába. Valamint „Nemcsak
egyetlen Omega Pont, azaz végállapot létezik, ahol az egész
teremtés egyetlen egy célja valósul meg” és „Az emberi faj
még nem érte el teljes egészében a hozzá illő célokat, mert
az egoizmus és a pusztító vágyak csapdájában vergődik”
(22, 226.o.). Az ember az egyetlen lény a Világegyetemben, aki
fest. Művészi alkotásokat hoz létre, nem csupán mázol. A
barlangi művészet mintegy félmillió éve vette kezdetét. Az
altamirai ábrázolások kb. 15.000 évesek. A megjelenítés az
alkotó ősember magas szintű művészi igényét mutatja.
Borbély László: Büntetlenek (1. rész) (50.oldal)
(novella)
Szeptember második hete a közlekedési dolgozók sztrájkjával
kezdődött, a hírekben közölték, hogy csak félóránként
indul egy-egy jármű a végállomásokról. Ördög Mátétól ezért
azt kérte a nagyanyja, hogy gyalog jöjjön haza az iskolából.
A gyámhatóság iskolás korában helyezte el a fiút az apai
nagyanyjánál. Ha Csikós Rozália nem fogadja be, akkor
gyermekotthonba került volna. Édesanyját korán elveszítette,
tüdőrákja volt. Édesapja egy kocsmai szóváltás után leszúrta
alkalmi ivócimboráját. Augusztusban múlt tizenhárom éves,
olcsó mp3 lejátszót kapott ajándékba. Útközben mindig rajta
volt a fülhallgató. Ha mások nem látták, a rapzene ritmusára
mozgott. Barna, vékonyszálú haját egészen rövidre nyírták.
Ugyanúgy öltözködött, mint a vele egyidős fiúk, bő
farmernadrág, kapucnis dzseki, tornacipő. Vállán rongyos hátizsák.
Melegen sütött az őszi nap. Máténak úgy tűnt, hogy az ég váratlanul
kinyílik majd összezárul felette, a szeme elől
megragadhatatlan felhők takarták el a boldogság törékeny rétegeit.
Hazafelé jövet belegázolt a játszótéren összegyűjtött, térdig
érő avarba. A padon uzsonnázó közhasznú munkások közül az
egyik mérgesen megfenyegette öklével. Odament a kúthoz, vizet
engedett a tenyerébe és ivott. Egy szemüveges kínai fiúcska
tiszta erőből nekiszaladt a bokájának négykerekű biciklijével.
Máté fájdalmas arccal nézett rá:
– Megvakultál?
A fiúcska körülbelül egy métert hátrált a kerékpárral, aztán
megint nekiment Máténak. Közben hangosan kacagott. Egy szőke
hajú nő szaladt oda hozzájuk.
– Mit csinálsz, Wang?
Megragadta a vigyorgó fiúcska karját, felemelte a bicikliről.
Nem kért elnézést Mátétól, csak ennyit mondott:
– Kezd elegem lenni ebből a kölyökből. Még csak egy órája
hoztam le a térre, állandóan ezzel szórakozik. Kinéz magának
valakit és nekiront – lenézett a fiúcskára. – Soha többé
nem vigyázok rád! Hallod? Nincs az a pénz!
Wang bőgni kezdett. A nő felkapta a biciklit és elindult, a
gyerek egy ideig zokogva nézte, majd követte meg-megállva. Máté
bosszankodva folytatta útját. A történtek kizökkentették
hangulatából. Zsebébe nyúlt, hangosabbra vette a zenét,
mintha azzal segítene magán.
Losonci Miklós: Búcsú Tüskés Tibortól (1930-2009) (64.oldal)
Nem tudok elbúcsúzni tőle, velem van. Lelke, szelleme, magatartása.
Mértékem ő, életműve és embersége. Évente, ha egyszer találkoztunk,
Pécs messze van, mégis úgy éreztem szüntelen, hogy hozzám szól
csöndesen, bíztat, mindig előre és mindig magasabbra, de int
is nagyon halkan, gondold meg ezt a szót, talán kevesebb több
lenne. Hang nélküli hangja most is eljut hozzám, lelkiismeretem
része, hozzájárul tisztulásomhoz. Tüskés Tibor a pannon lelkület
szellemnövelő őrállomása. A Somogy főszerkesztőjeként küldtem
hozzá írásaimat, azonnal válaszolt minden levelemre, mert
szerzőit egyenrangúnak tartotta. Ritka korrektséggel
rendelkezett, ezt a tisztességet gyakorolta.
Legéndy Péter: Műerror (65.oldal)
Hogy a magyar közéletben minden másképp van és összevissza és
teljesen értelmetlenül, ahhoz már hozzászoktunk. Miként ahhoz
az érvhez is hozzászokhattunk, hogy az ’50-es és a ’60-as
évek „szocialista” kultúrpolitikája miatt csak töredékes
és megkésett információk jutottak el a szegény magyar művészekhez,
így ők, a magyar avantgárdok (az Európai Iskola lappangó
csapata és az ifjú titánok!) csupán a ’60-as évek második
felében kezdték bontogatni (vagy újra kibontani) a szárnyukat.
„Emiatt az időbeli és kommunikációs szakadék miatt a
magyarországi avantgárd művészet második hullámát inkább a
neo-előtaggal illetik”. Részben még igaz is e megállapítás,
amennyiben a ’60-as évek nem-szocreál törekvései a
gesztusfestészethez, a pop-arthoz, az op-arthoz, vagy az ún.
happeninghez (akcióművészeti törekvéshez) sorolhatók – de
ez a megkésett „neoavantgárd” sokkal inkább sajnálatra méltó
jelenség volt, semmint művészettörténeti/ esztétikai besorolást
érdemelő kulturális érték.
Szőcs Zoltán: Drezdáról Vonnegut ürügyén (69.oldal)
Tavaly volt egy csendes kis évforduló, melyről kevesen tudtak,
azok is inkább talán az Egyesült Államokban: negyven évvel
ezelőtt, 1969-ben jelent meg Kurt Vonnegut híres „Drezda-könyve”,
Az ötös számú vágóhíd. A Mecénás kiadó kétnyelvű, ünnepi
kiadásban tisztelgett az évfordulónak: az első kiadás angol
nyelvű fakszimiléjét is hozzákötötték a magyar fordításhoz,
így dupla vastagon és dupla áron vehette meg a hazai érdeklődő.
(Csak remélni merem, nem csinálnak rendszert kiadóink az efféle
pazarló, és teljesen felesleges gesztusokból.) Az indianapolisi
– de német vérű – szerző néhány évvel ezelőtt halt
meg, (1922-2007), és önmagát, mint „negyedik nemzedékbeli német-amerikait”
szerette titulálni. Mivel mindig is az őszinteség vezette
tollamat, ne legyen másképpen most sem, ezért szeretném
kijelenteni, hogy nem túlzottabban kedvelem Vonnegut stílusát.
Nekem valahogy túl link, túl komolytalan, hajlamos a humor és
az abszurd irányába torzítani az élet dolgait. Vonatkozik ez
Az ötös számú vágóhídra is. Pedig a szerző jócskán
birtokában volt az átlag háborús tragédián túli döbbenetességű
események ismeretének: 1945. február 13-án és azt követő
napokon is, mint amerikai hadifogoly, Drezdában volt, így
hiteles szemtanúja és tanúságtevője lett minden idők
legaljasabb és legkiterjedtebb tömegmészárlásának. (Azért
élhette túl társaival a poklot, mert a túlzsúfolt városban már
nem tudták máshova elhelyezni őket, csak egy külvárosi vágóhíd
raktárául szolgáló, sötét és büdös, földalatti
sziklabarlangba. Ennek köszönhetően megúszták: mialatt Drezda
holdbéli táj lett, nekik hajuk szála sem görbült.)
Vasvári Erika: Marilyn – avagy ember az ürességben (73.oldal)
Mostanában ismét a színház felé fordult figyelmem. Több oka
van, de amiért írok is róla, az különleges helyzete az általános
szellemi nincstelenségben. A gondolat, a szellemi alkotóerő ínsége
teljes körű: sem Európában, pláne nem Amerikában sehol sem
találni alkotóképes kultúrkört. Ez nem azt jelenti, hogy ne
születnének helyenként jó, érdekes vagy fontos művek, előadások,
alkotások. Csak nagy művek nem születnek. És nincs általános
termőképessége a fehér ember – egyszerűen szólva az európai
– kultúrának. Az okokat tudós emberek, filozófusok, teológusok,
művészek részletezték. A modern kor előbb eltömegesedett,
aztán elidegenedett és kiüresedett. És most üres. Üres, ez kétségtelen.
De azért mégsem egészen. Mégis ember van minden üresség alján,
és az ember mégis nyughatatlan. A jó sem volt jó, de a semmi
sem jó neki.
Keresse a Havi Magyar Fórumot minden hónap 15-én az újságárusoknál!
Olvassa a www.fuggetlenseg.hu
híreit.
|