2010.02.19.
Őrizzük meg magyarságtudatunkat
Pörneki Anikó énekművész, magánének
tanár Orosházán született.
1991: - érettségije után – állattenyésztő- és állategészségügyi
technikusi végzettséget szerzett, s rá egy évvel elvégezte a
Mezőgazdasági Gazdaasszonyképzőt. 1996: műdal -és koncerténekesi
diploma (Royal Academy of Music, Brüsszel). 1998: főiskolai
diploma (Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Szegedi Konzervatóriuma
– magánének tanár). 2003: pedagógus –szakvizsga, közoktatási
vezető (SZTE Juhász Gyula Tanárképző, főiskolai kar).
Az
orosházi Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolában tanított
magánéneket, valamint rövid ideig igazgató helyettesként is
dolgozott. Ebben az időszakban alapította meg a Bel Canto® Művészeti
Egyesületet, melynek keretén belül működik a saját tanítványaiból
alakult Bel Canto® Énekegyüttes. A Tomanek Társulat
operettprimadonnája. Mint énekmester, magánének tanár, hangképzést
tanít, a bel canto énektechnikát. A Békés Megyei Jókai Színházban
is dolgozott több évig, mint hangképző tanár. Balatonszemesen
létrehozta a Bel Canto® Művészeti Műhelyt, amely szakmai segítséget
nyújt mindazoknak, akik komoly elhatározással és megfelelő énektudást
szeretnének felvételizni színművészeti vagy zenei irányba.
2009 márciusától, 2009. decemberéig ének-zene tanár a
balatonszemesi Reich Károly Általános és Zeneiskolában. 2009
márciusától a szárszói
Soli Deo Gloria Kórus karnagya.
– Január 22-én Balatonszemesen lépett
fel, mikor Csurka István a településen a Magyar Kultúra Napja
alkalmából előadást tartott. Majd művésznő részt vett a
Magyar Megmaradás Közösségének január 24-ei, fővárosi
konferenciáján. Három dalt énekelt el, s zongorán Medveczky
Ádám kísérte. A pesti rendezvény után azt nyilatkozta, hogy
nagyon örül a Magyar Megmaradás Közössége létrejöttének.
Mi az, ami megfogta ezen mozgalom célkitűzésében?
– Akik nem bekötött szemmel járják az országot, látják,
hogy milyen pusztítást végeztek a hatalmon lévők az elmúlt
időszakban, s azt szeretnék, hogy jól működjön az igazságszolgáltatás,
az iskolarendszer, a média, a gazdaság és a kultúraközvetítő
intézmények hálózata. Megvan bennük a jobbító szándék. A
Magyar Megmaradás Közössége (MMK) pedig arra is hívatott,
hogy a tenni akarókat összefogja, s feltárja az összefogásnak
azokat a lehetőségeit, amelyek társadalmunk jelenlegi szorított
helyzetéből kivezethetnek. Szükséges tehát egy törvényes,
alapvető változásokat hozó rendszer, s hogy meglegyen az
alkotmányozáshoz a kétharmados nemzeti többség. A szemesi előadás
is arra világított rá, hogy saját értékeinket – nem
azokat, melyeket a bulvársajtó hangoztat – kell közvetíteni
az emberek felé. Azon értékeket, melyek a társadalmat, a
magyarságot megtartják és összekovácsolják. A kultúra területén
dolgozom, és így itt tudok tenni valamit a magyarságért. A
január 24-ei konferencia – ami a gazdasági fejlődés lehetőségeit
vizsgálta – pedig azt mutatta, hogy tudományos kérdésekben
is szükséges józanul gondolkodnunk. Mezőgazdasági technikumot
is végeztem, így amit Szabadkai Andrea mondott az MMK második
konferenciáján a kistermelők helyzetéről, azt is megfontolásra
ajánlanám egy következő nemzeti kormánynak. Van egy kapocs
is, hiszen a kultúra szó eredetét tekintve a latin colere igéből
származik, mely jelentésében valamifajta művelést, elsősorban,
a föld művelését, gondozást, ápolást, gondoskodást
jelentett. A magyarság az ősidők óta foglalkozik mezőgazdasággal
és állattenyésztéssel, ezekhez a Kárpát-medencében
megvannak az alapvető feltételek. Nem véletlen, hogy mindent,
amiből talpra tudna állni ez a nemzet, tudatosan tönkretesznek.
– Kulturális életünk is romokban
hever. Sok emléknapot jegyzünk, de úgy látom, hogy a Magyar
Kultúra Napját a sajtó többsége megpróbálja elbagatellizálni.
– Az emléknapnak manapság inkább egy szórakoztató
jeleget akarnak adni. Miért nem mutatják be azokat az irodalmi,
zenei, képzőművészeti értékeket, melyek híressé tették a
magyarságot? Mindezért a Magyar Kultúra Napját sokkal nagyobb
ünneppé kéne tenni.
– Ön szerint vannak, akik nem merik
felvállalni magyarságukat? Dorgálják ma az értelmiségieket,
hogy otthon ülnek begubózva, s nem mernek megnyilatkozni a
magyarságot érintő fontos kérdésekben.
– Igen, mert nem kevesen vannak, akik féltik egzisztenciájukat,
féltik azt a kis vagyont, amit összekuporgattak az évek alatt.
Úgy akarják túlélni a válságokat, hogy a harcot szívesen
megspórolnák. Sokszor mondják: a kultúra legyen
politikamentes. Erre azt válaszolom, valóban legyen mentes a pártok
csatározásától, de a politikamentesség nem egyenlő azzal,
hogy feladjuk magyarságunkat. Azt az értékrendet, amit a jó
nevelés megadott bizonyos korosztálynak, azt kell tovább adni.
Tanárként és énekművészként is ezt az értékrendet próbálom
közvetíteni. Ma a diákok egy divatzenét követnek, s ha magyar
népdalt próbálunk nekik oktatni, akkor szinte kinevetnek
minket. Jómagam megpróbáltam úgy színesíteni az énekórákat,
hogy olyan zenéket vittem be, melyek a magyar népdalt feldolgozzák.
Azzal is ösztönöztem a gyerekeket, hogy zongorakíséret
mellett énekeljenek. Hiszen ez egy különleges dolog számukra.
– Még térjünk vissza az értelmiség
szerepvállalására. Elképzelhető, hogy vidéken jobban részt
vesznek az értelmiségiek a közéletben, mint a fővárosban?
– Vannak, akik keseregnek a nehézségeken, de nem tesznek
semmit saját magukért és a magyarság sorsa érdekében. Mástól
várják el a küzdelmet. Tipikus magyar szokás a kesergés, s
az, hogy siratjuk magunkat. Vidéken mindig nyitottabbak, összetartóbbak
az emberek, mint a fővárosban. Nem szabad struccpolitikát
folytatnunk. Balatonszemesen és környékén az értelmiség igényli
a kulturális előadásokat, több olyan fórumot próbálunk
szervezni, melyeken az előadók tájékoztatják a térség lakóit
arról, merre fele halad az ország, s melyek a kitörési lehetőségeink.
Egy példa: dr. Papp Lajos szívsebész professzor volt a vendégünk
még tavaly ősszel, s telt ház előtt beszélt sorskérdéseinkről.
Az biztos: vannak olyanok, akik szeretik megmondani azt, mi a
rossz, min kell változtatni, de semmit nem tesznek a változásért.
– Ön elfogadta a felkérést, hogy
Somogy megyében a MIÉP képviselőjelöltje legyen, az MMK támogatásával.
Szokták mondani, egy művész ne politizáljon, hanem fessen,
szavaljon, énekeljen. Mi erről a véleménye?
–Ha művészetemmel azt a hitet és meggyőződést, amit
a személyem tükröz, hitelesen át tudom adni másoknak, akkor
az egy missziót jelent és politizálását is. A munka kettős:
egyrészt magam mellé kell állítani a hasonló gondolkodásúakat,
másrészt meg kell győznöm a bizonytalanokat a MIÉP és az MMK
igazáról. Sok politikus olyan kifejezéseket használ a kampányban,
melyek távol állnak az emberektől. Ezért én a lehető
legegyszerűbb nyelven szeretném felvilágosítani a választópolgárokat
arról, amit a MIÉP meg szeretne valósítani. Örülök annak,
hogy egy olyan cél érdekében dolgozhatok, amit az MMK és a MIÉP
a közelmúltban tartott konferenciákon megfogalmazott. Ezeknek a
céloknak és gondolatoknak pedig el kell jutni a választópolgárokhoz.
Ez nem könnyű, mert a sajtó az elhallgatás fegyverét választotta
ellenünk. Ezért szükséges és kiemelkedően fontos feladat a
helyi szintű felvilágosító munka. Minden településen,
mindenki a maga területén küzdjön a magyarság jövőjéért.
A változást pedig először magunkban kell elkezdeni.
–Szűkebb pátriájában,
Balatonszemesen és környékén milyen változásokra lenne szükség
ön szerint a közéletben és a kultúra területén?
–Sokkal nagyobb kapcsolatrendszert kéne kiépíteni a
Balatonföldvári Kistérségen belül. Olyan programokra lenne szükség,
melyek alapján jobban megismerjük mások értékeit. Szakmai
napokat kell tartani, melyeken a különböző civil szervezetek
elmondhatják elképzeléseiket. Problémának tartom, hogy nem
vesznek részt kellő számban a lakossági fórumokon, hogy
jobban meg tudjuk vitatni a helyi problémákat. El kéne indítani
egy ökoprogramot is. Tudatosuljon az emberekben, hogy itt a
Balaton partján olyan természeti érték közelségében élünk,
aminek kiaknázása messze meghaladja a turisztika problémáját.
Ezért ebben a témában fórumokat, konferenciákat szeretnék
szervezni. Olyan kulturális programokat kell megvalósítani,
melyek arra hívják fel az emberek figyelmét, hogy ápoljuk és
őrizzük a magyarság értékeit. Arra is szükség lenne, hogy
Magyarországon a nemzeti szintű kulturális pénzalapok a
jelenleginél jóval nagyobb részét osszák el helyben, lehetőleg
megyei szinten. A kultúra mindig is támogatásra szorult, de
sajnos jelenleg inkább az elvonásokat lehet tapasztalni. A pályázatok
pedig sok esetben úgy vannak kiírva, hogy szinte lehetetlenség
teljesíteni a feltételeket. Ha pedig nincs az önkormányzatnak
pénze, akkor nem tudunk olyan művészeket lehívni, akik az értékes
kultúrát képviselik. Az pedig nem jó, hogy pénz hiányában
csak a gagyit adjuk a népnek. Helyi közkincseink sorába
tartozik a római katolikus templom, a Latinovits Zoltán Emlékmúzeum,
a Hunyady-kastély, a magtár, a Posta-múzeum, a Bagolyvár és a
Sóhajok hídja. Célom, hogy ezeket is minél többen ismerjék
meg, mind a térségben, mind az országban. Jó lenne, ha a
Balaton visszakapná az értékét, s ne Horvátországot válasszák
a turisták a magyar tenger helyett. Mindehhez vonzó kínálattal
és árral kell várni a vendégeket. A gazdasági válság kihat
az idegenforgalomra is, az emberek többsége nem engedheti meg
magának, hogy 4-5 napnál többet a Balaton partján üdüljön.
Ha nehéz a megélhetés, akkor az emberek a kultúrán és
kikapcsolódáson, üdülésen szoktak spórolni. A művelődési
ház Szemesen úgy próbál nyaranta bekapcsolódni a kulturális
életbe, hogy programokat szervezünk a település különböző
pontjaira, és megrendezzük a Szemes Fesztivált. A nyári
rendezvények előnye pedig az ingyenesség. Ez a művelődési háznak
és az önkormányzatnak jelent nehézséget, mert pályázatok útján
kell a megfelelő pénzt előteremteni.
–Miből élnek a szemesi emberek? Hová
járnak dolgozni?
–Sokan
az idegenforgalomból élnek. Vannak olyan szállók, üdülők,
vendéglátóhelyek melyek télen is nyitva tartanak és a helyi
munkaerőt foglalkoztatják. Mások Siófokon, Lellén és Földváron
dolgoznak. Sőt még Pécsre is lejárnak. Térségünkben többen
borászattal is foglalkoznak. Nagy problémát jelent, hogy öregedik
a lakosság, kevés a fiatal. A jobb megélhetés reményében a
fiatalok a nagyobb városokba költöznek, vagy kimennek külhonba
dolgozni. A legutóbbi MMK-konferencián dr. Andrásfalvy Bertalan
említette, hogy az önkormányzatnak legyen arra módja, lehetősége
– az állam adjon ehhez segítséget - , hogy ösztöndíjjal támogassa
a helyi tehetséges gyerekeket azzal a feltétellel, hogy a
diploma után a településen maradnak, s ott kamatoztatják tudásukat.
Ehhez viszont szerintem alapfeltétel a minél korszerűbb helyi
infrastruktúra. Vannak olyan szülők, akik kimennek külföldre
dolgozni, hogy a megélhetést tudják biztosítani családjuk számára.
Ez azért is probléma, mert ezzel tönkremennek az egészséges
családok, a gyermek így egy ideig úgy nő fel, hogy alig látja
szüleit. S ilyenkor ki neveli őt? Az utca, vagy a televízió.
Helyben kell tehát munkahelyteremtő létesítményeket építeni.
–Most térjünk rá pályájára. Ön
énekel operettet, operát, népdalt, musicalt. Mi volt az, ami először
megfogta a zenében? Kodály Zoltán, Lehár Ferenc, esetleg
Webber?
–Kodály ás a magyar népzene. Már általános iskolában
is énekkaros voltam és nagyon szerettem a népdalt. Amikor főiskolára
kerültem, az opera volt rám nagy hatással. A műfaj hangvétele
bűvölt el engem. Hangom kiteljesedett, de volt tanárom azt
mondta: ez nem elég, a hanggal bánni is kell tudni. Mikor ezt
megtanultam, azután kezdtem el operaáriákat, operettdalokat és
Kodály-feldolgozásokat énekelni. Az operett műfajával akkor
találkoztam, mikor a Békés Megyei Jókai Színház énekmestere
lettem. Akkor lettem tagja a Tomanek Gábor színművész által
vezetett társulatnak. Nem egy komplett operettelőadást viszünk
színre, hanem gálaműsorokat. Ezekkel járjuk az ország településeit.
Engem pedig hangom arra predesztinál, hogy primadonna-áriákat,
operett-gyöngyszemeket adok elő, pl. a Vilja-dalt, Marica belépőjét,
Szilvia belépőjét a Csárdáskirálynőből. Színházban nem játszottam,
pedig meg van a szépsége annak, hogy estéről estére különböző
karaktereket formálunk meg. Sajnos már nincsenek társulatok, így
szerepre szerződtetik a művészeket. Akik megalázó módon
kilincselnek, s meghallgatásokon –ma ezeket már castingnak hívják,
ez is példa az amerikanizálódásra – kell részt venniük. A
meghallgatások kimenetele pedig sok esetben nem is a művészetről
szól. Operaénekeseknél sokszor csak másodlagos, hogy tud-e énekelni
az, aki a szerepre jelentkezik. A fiatalok között sokan tudják
a mesterséget, viszont az egyéniségeket elnyomják. Sematikussá
vált szinte minden. Régebben, aki igazán tehetséges volt és
nagy színész, az elnyerte a közönség kegyét és a sajtó is
foglalkozott vele. Ma erről szó sincs, így nagyon sok tehetséges
művészről nem is tudunk, de arról már igen, hogy ki nyerte
meg a különböző sztárkereső műsorokat. Az a szörnyű, hogy
a fiataloknak az ilyen műsorokban fellépő ember lesz az ideál.
Legalább 4-5 év kell a hang kiteljesedéséhez, s ehhez képest
a tévékben énekelnek olyanok, akik néhány hónapja
foglalkoznak csak zenével. A fiatalok ezáltal türelmetlenné válnak
az énekórákon. Volt olyan tanítványom, aki közölte velem: két
hónap múlva megy felvételizni, s tanítsam meg énekelni. Ezért
sincsenek karakterek a művészeti életben. Attól, hogy jól be
van csomagolva egy árú, még lehet romlott is. Nem a pillanatnak
kell élni tehát, hanem annak, hogy értéket teremtsünk.
––Több énektábort is szervezetett.
Ilyen pl. a SOM, ami a sanzon, operett, musical kezdőbetűiből
kreálódott. Hol a magyar népdal?
–Azt szokták mondani, hogy egy musical énekléséhez nem
kell akkora tudás, mint az operetthez, vagy az operához. Ez
bizonyos tekintetben nem igaz, de ennél fontosabb az, hogy aki nálam
musicalt akar tanulni, annak először népdalokat kell énekelni.
Ez az az alapismeret, amire építeni lehet.
–Egy érdekes momentumot olvastam az életrajzában:
a ’90-es évek elején képesített gazdaasszony lett. Mihez is
kell értenie egy gazdaasszonynak?
–A mezőgazdasági gazdaasszony képesítéssel rendelkező
alkalmas a korszerű életvitel, a kiegyensúlyozott családtervezés,
a szülői szerep, a háztartási tevékenységek, az alapvető
mezőgazdasági munkák és a mezőgazdasági termékek előállításának,
feldolgozásának, értékesítésének elvégzésére és szervezésére.
Tanultunk főzni, varrni, lakásdíszítést, gyermekápolási
ismereteket, növénytermesztést. A gazdaasszony képző bentlakásos
iskola volt, s nagyon jó közösségformáló erővel bírt. Újra
Andrásfalvy professzor úr előadására utalnék, aki szerint
vissza kell állítani a tankerteket. Régebben a tankertekben a
tanítók oktatták a metszést, az oltást, a természetbarát
viselkedést. Erre ma nagy szükség lenne, azért is, mert jobban
megbecsülnénk azt, ami a mienk. Így a magyar konyhaművészetet
is. A magyar konyhaművészet nem csupán az összetevőket
jelenti, hanem bizony az étel elkészítésének módját is, sőt,
igazán ez határozza meg a mi konyhaművészetünknek a
jellegzetességeit.
–A gazdaasszony képző után felvették
a zeneművészeti főiskolára, de rögtön halasztott.
–Mivel mezőgazdasági érettségim volt, így a zenei tárgyakból
külön vizsgát kellett tennem. Így egy évig előkészítőre jártam.
Ezt követően felvettek a főiskolára, elvégeztem az első évfolyamot,
s utána halasztottam, mert két évig Brüsszelben, a Royal
Academy of Music-en tanultam. Történt, hogy egy Magyarországról
elszármazott külföldi tanár, Jeremiás Margit tartott egy énekkurzust.
Elmentem hozzá meghallgatásra, s ő ajánlotta, hogy menjek ki
hozzá Brüsszelbe tanulni. Két év alatt lediplomáztam, de
itthon folytattam tanulmányiamat, mert ezt a kinti oklevelet nálunk
a felsőoktatási rendszerben nem fogadják el. 1998-ban diplomáztam
le Magyarországon, s ezt követően visszatértem szülővárosomba.
Azért is, mert hálás voltam a segítségükért, hiszen több
ösztöndíjjal támogattak. A városi zeneiskolának lettem a magánének
tanára. Megfogalmazódott bennem: a fiatalokat össze kéne kovácsolni,
és egy értékes közösséget kell létrehozni. Így alakult meg
a Bel Canto® Művészeti Egyesület 2001 őszén, aminek elnöke
és művészeti vezetője vagyok.
–Aztán Orosházáról Balatonszemesre
került.
–Magánéleti válságba kerültem, s elhatároztam, hogy
minél messzebbre költözöm Orosházától. Turnéztunk a
Tomanek Társulattal a Balaton partján, s úgy döntöttem, miután
megismerkedtem párommal, Siófok közelébe, Somba
költözöm. Párom, Róka László pályázat útján
elnyerte a balatonszemesi Latinovits Zoltán Művelődési Ház
igazgatói állását, így kerültem én is Balatonszemesre. A
Bel Canto® Művészeti Egyesület és énekegyüttes még működik
Orosházán, rendszeresen lejárok hozzájuk tanítani. Annak idején
18 fős kamarakórussal kezdtünk, ahol egyházi énekeket,
dalokat és musicaleket is előadtunk. Feltétele volt a tagságnak,
hogy mindenki tanuljon hangképzést, mert a playbacket károsnak
tartom. Amikor Szemesre kerültem, elindítottam a Bel Canto® Művészeti
Műhelyt, aminek tavaly decemberben volt a bemutatkozása a művelődési
házban.
–Németh László egyik munkájának címe:
Ha én miniszter lennék. Mit tenne Pörneki Anikó első intézkedése,
ha oktatásügyi és kulturális miniszter lenne?
–Visszaállítanám a falusi iskolákat. A kisiskolák
egy-egy település létét is jelentik. Az a falu, ahol megszűnik
az iskola, már nem létezik. Szeretném, ha létrejönne egy
„utazó nemzeti színház”, mely az ország legkisebb településére
is eljutna, s bemutatná a nagy magyar írók műveit.
Medveczky Attila
|