2010.02.19.
Csurka István: A társadalom kettéválasztása a gyakorlatban
A
közelmúltban két olyan esemény is történt, amelyekben ez a
szétválasztás megvalósult. Mindkettőt a balliberális média
hajtotta végre, elhallgatással és hazugsággal. Az első kulturális
esemény volt, a másik politikai. Csoóri Sándor nyolcvanadik születésnapjáról
minden országos lap és tévé megemlékezett a maga módján. Ünnepelték
és köszöntötték és természetesen némelyek fanyalogtak,
mert joguk van fanyalogni. A balliberális tábornak, a Népszabadságnak
és kapcsolt részeinek, a kereskedelmi tévéknek a „nemzeti költő”,
vagy többműfajú alkotóról lévén szó, a nemzeti sorskérdéseket
boncolgató esszéíró – Csoóri nagy teljesítményei ide
esnek – elfogadása vagy elvetése okozott gondot. Azazhogy nem
okozott: elvetették. Ahhoz, hogy ne legyen nemzet, előbb a
„nemzeti költőből” kell kikasztrálni a nemzetit, a
magyart, a keresztényt. A dolog akkor fordult komolyra, amikor a
Magyar Tudományos Akadémia vállalkozott arra, hogy megünnepli
a nyolcvanéves írót. Ehhez rendelkezésre bocsátotta történelmi
dísztermét és két kiválósága, a jelenlegi elnök, Pálinkás
József és az előző mondott laudációt. Ugyancsak frappáns, tömör
beszédben ünnepelte meg a költő jeles napját Szabó István
református püspök, Csoóri Sándorhoz hasonlóan egykori pápai
diák. Görömbei András akadémikus, irodalomtörténész,
egyetemi tanár pedig az életmű áttekintését kísérelte meg
a szűkre szabott időben. A termet zsúfolásig megtöltötte a
hazai és külföldi magyar értelmiség. A különféle könyvkiadók
egy kisebb könyvtárnyi új kiadással, gyűjteménnyel ajándékozták
meg az ünnepeltet. Volt miből válogatniok. A média viszont nem
válogatott, nagyon kevés kivételtől eltekintve – ilyen volt
a Csoóri által is létrejönni segített Duna tévé – alig
vett tudomást az eseményről. Miért? Mert joga van hozzá. Mert
ma itt ez a sajtószabadság. Mert a szerkesztőségekben olyan
alakok ülnek, akiknek a nemzet és a nemzetihez tapadó minden
tevékenység, azaz igehirdetés, írás, versírás, no aztán a
drámaírásról nem is beszélve, vörös posztó. Büntetlenül
figyelmen kívül hagyhatják az Akadémia két jelesének
megjelenését és felszólalását, s egy meglehetősen széles,
értő közösség ünneplését – kiállását a magyar ügy
mellett. Az ünnepség fővédnöki tisztét, hallgatólagosan
Balogh Zoltán Fidesz- politikus töltötte be. Pálinkás József,
mielőtt az Akadémia elnökévé megválasztották, Fidesz- képviselő
és a Fidesz-kormány minisztere volt. Csoóri Sándor kötődése
a Fideszhez közismert. De az elhallgatás mégsem Fidesz-kérdés.
Nem a választási kampány miatt hallgatják el az efféle
nemzeti összejöveteleket, hanem éppen nemzeti összejövetel
voltuk miatt. A Fidesz sem kell, mert felvállalja a nemzeti érdek
képviseletét, de sokkal inkább maga a nemzet nem kell, a tény,
hogy még van.
A
dolog nem új keletű. A nemzet – és különösen a nép,
amelynek Csoóri jeles fia, sőt büszke fia – állandóan útban
van, évtizedek óta, de a vele együtt elutasítandó párt,
illetve a pártürügy változik. Köztudott, hogy a Fidesz nem
mindig állt azon a poszton, ahol ma áll, de amikor más párt,
vagy más pártok álltak a nemzeti őrhelyen, akkor azok révén
utasították el a nemzetet. És az irodalmát, a költészetét
és a művészetét. Sohasem a párt van útban, hanem az
irodalomnak és a művészetnek, a gondolkodásnak az az ozmózisos
nyomása, amely a gyökerekből felszállítja az életnedveket a
levelekig. Ez lett a többpártrendszerből: ürügy arra, hogy a
nemzeti érdek képviseletét felvállaló pártok bírálatán,
majd elutasításán, majd elhallgatásán keresztül magát a
nemzeti gondolatot bombázzák szét, s a nép agyából, lelkéből
minden nemzeti összetartozásra, felelősségre vonatkozó
gondolatot, érzést, öntudatot kitöröljenek. Persze, ehhez meg
kell szerezni a médiatúlsúlyt. Görömbei többször is
hivatkozott Illyés Gyulára, a Puszták népe és a Hunok Párisban
írójára, mint Csoóri Sándor példaképére. Csoóri önkéntes
vállalása, választott szerepe, s végül betöltött hivatása
lett a nemzetnek Illyési módon való képviselete. Küzdelmek,
kapcsolatteremtés, kiegyenlítés jobb és bal között, amikor még
volt jobb és bal, kijárás, embervédelem, a haza a magasban
eszméjének földre telepítése. Az egész nemzetben való
gondolkodás. De ma már nem csak az a kérdés, hogy hogyan sikerült
neki ez a szerep, mennyire tölti be az Illyési teret, hanem az
is, hogy hol van Illyés? Tanítják-e a középiskolákban és végre
megértik-e az egyetemeken, tanárok, diákok, esztéták az
„Egy mondat a zsarnokságról” nemhogy Duna, de Jenyiszej vagy
Amazonas méretű hömpölygését. Nincsen-e éppen ez a legmélyebben
gondolati, egyetemes mondat és legmélyebb, legsodróbb indulat
által felszínre lökött tragédiasor a legmélyebben elfelejtve
és elfelejtetve? Tanítják? Tétel? Megértik? Avagy nem úgy
van-e, hogy az Akadémia tisztelgését, magát az estet, aminél
nagyobb jelentőségű esemény azon a napon nem volt, csak úgy
lehetett kihagyni, hogy a kihagyást senki nem kapcsolta össze a
zsarnoksággal. Mert az „Egy mondat a zsarnokságról” a fennálló/média/
zsarnokság hatalmánál fogva el van süllyesztve, mert a
zsarnokság fennáll. S azt most nem egy katonai nagyhatalom, nem
megszálló csapatok, hanem egy elenyésző kisebbség és egy még
kisebb médiazsarnokság gyakorolja. A 80 éves Csoóri, költő-
és írófejedelem ma Magyarországon. Felette nincs senki, mert
ő a jelenlegi fejedelem. Jómaga azt hiszem, soha nem gondolta,
hogy Szabó Lőrinc, Illyés, Weöres vagy Nagy László költői
helyére léphet, s azt betöltheti. A saját szerepét mindig éppen
ezek védelmében, gondolataik, dallamaik elemzésében és szétárasztásában
fogta fel, mert számára ez volt a magyarságszolgálat. Most is
ezért kapta megérdemelt jutalmát. S a szolgálatért a
fejedelmi büntetést: egy mondatot se, a zsarnokságtól.
A politikai zsarnokoskodás egyszerűbb is, ravaszabb is.
Orbán Viktor évértékelő beszédéről van szó, amelyet úgyszintén
Balogh Zoltán celebrált. Ezt a beszédet úgy elhallgatni, miként
azt az akadémiai Csoóri-ünnepéllyel tették, nem lehetett s az
nem is állt szándékában a nemzetellenes médiának. Erre már
fenték a fogukat, mivel ez volt két hónappal a választások előtt
a jövő valószínű miniszterelnökének a legnagyobb fellépése.
Orbánnak most minden szavát patikamérlegre kellett tennie, mert
egy éven belül mindegyik szavát számon kérhetik rajta. Senki
más nincs ma Magyarországon, akinek ezzel a felelősséggel
kellene vagy lehetne megszólalni. „Dőltömre Tökmag Jankók
lesnek” – írta Ady – Csoórinak is legfelsőbb hivatkozása
– s ez most teljesen konkrét hivatkozás. A Tökmag Jankók
sora: (a jelentéktelenség sorrendjében) Vona Gábor, Mesterházy
Attila és Bokros Lajos. Mindhárman minősítették, értékelték
Orbán beszédét, illetve mindhárman aláírtak és személyesen
elvállaltak egy esetleg központilag kiadott bomlasztást, lehúzást
erről a beszédről, amelyet meglehet, hogy egy gyakorlott médiás
fogalmazott meg helyettük, mondjuk egy Baló György vagy egy
Vujity Tvrtko. De az is lehet, hogy Gyurcsány hozta magával
Tel-Avivból, ahol Netanjahuval is tárgyalt és a beszédértékelés
ott készült egy Talmud központban, a Talmud számítógépén,
még a beszéd elhangzása előtt. Mert a beszédről alkotott három
pártvélemény csak egyben közös: a beszéd meghallgatása vagy
elolvasása nem volt szükséges hozzá. Mind a három pártillető
azt volt bátor mondani, hogy a beszédből hiányoztak a konkrétumok.
Ez persze hazugság. Éppen a rájuk vonatkozó konkrétumok
voltak nagy súllyal benne az évértékelőben, amikor Orbán azt
fejtegette, hogy előbb igyekszik rendbe tenni az életet, a munka
kérdését, a gazdasági és pénzügyi dolgokat, de aztán és
vele párhuzamosan lesz gondja az elszámoltatásra, a bírósági
felelősségre vonásra és az elkövetett bűnök törvényes,
igazságos büntetésére. Miért nem elég konkrétum ez egy
Mesterházynak, akinek egy névrokonát – ha nem vérrokonát?
– már elérte az igazságszolgáltatás karja és akit húszmilliós
óvadék fejében sem engedett szabadlábon védekezni az ügyészség.
Bizonyos, hogy ő, aki a legsűrűbb időkben MSZP frakcióvezető
volt és ennélfogva komoly dolgok tudója, engedélyezője vagy
elhallgatója, eme politikai bűnrészességével megússza. Él
tovább, boldogan, mint egy törpe párt Tökmagjankója, vagy eléri
a Mesterházyak sorsa? Mesterházynak ezt adták a szájába:
„volt már ilyen magyar miniszterelnök vagy jelölt: programom
ennyi, miniszterelnök akarok lenni.” Ez majdnem szellemes, de
bennünket érdekelne, kire gondolt Mesterházy? Ki volt az, aki
így nyilatkozott? Orbán ezt nem mondta. Kinek a ki nem mondott
mondatához hasonlították Orbán ki nem mondott mondatát? Fene
műveltnek látszik ez a Mesterházy, az embernek leesik az álla.
Egyszer természetesen mindenkinek leesik, amikor már nincs erő,
ami összezárja. De az is megtörténhet, hogy nem a halál ejti
le az ember állát, hanem egy nagy csodálkozás. „Egymást
szedtük rá azzal, hogy tudunk, s a valónál mind mind elámulunk”
ez, Madách, Mesterházy úr. Kerülje tehát a tükröt, mint
olyat, ha megteheti. Vona Gábor úrnak másféle defetizmust
adtak a szájába. Vaskosabbat, radikálisabbat, piszkosabbat és
erőszakosabbat. Ő azt mondta, a beszéd maszatolás volt és átvétel
a Jobbik programjából. Szerinte Orbán a tőle kiollózott szövegekkel
maszatolt. Ezek szerint viszont a Jobbik programjában maszatos
dolgok vannak, elvégre valamivel maszatolni csak akkor lehet, ha
a valamin rajta, vagy benne van a maszat. Maszat nélkül nincs
maszatolás. Ezt a kissé maszatos életű – történelemtanárként
biztonságtechnikai üzletkötőként( eladóként) dolgozó –
Vona nem tudja. Ez nem baj, ez nem is a műveltséghiány, ez a
logika hiánya. De van itt más is, Vona úrral kapcsolatban. A
felelősségre vonás, azaz a Vona felelősségre vonás kérdése.
Vona most úgy lubickol, Mesterházyval ellentétben, aki talán
szorong, hiszen már ki is hallgatták tanúként, hogy őt
fiatalságánál és támogatóinak köre miatt, s a hatalomnélküliség
következtében soha nem lehet felelősségre vonni. A logikátlan
ember gyakrabban téved, mint a logikus elme. A hatalomhiány nem
ment fel bizonyos nemzet-és hazaellenes feladatok hazugságok által
való terjesztésének terhe alól. Vona és egész pártja
hazudik. Nem mondja meg, kik és miért állnak mögötte, kik
fedezik anyagilag a kampányát, kik és mik, mely ország mely
ellenséges szervei akarnak beépülni általa a magyar törvényhozásba,
s kik akarnak a magyarság fölött olyan befolyást szerezni,
amely megakadályozza a nemzet felemelkedését. Ez nem olyan
jellegű bűn, mint a BKV- vagy MÁV-bűnözők bűne, ez hazaárulás-szerűség.
Mégpedig a nemzeti radikalizmus – maszatos? – ruháiba öltöztetve.
Vonának nyolcvan képviselője korábban MIÉP-tag, MIÉP-jelölt
volt. Van, aki vezető tisztséget is betöltött, és nem is az
első pártja volt a MIÉP. Sebaj, nem sajnáljuk őket. Többségük
becsületes ember, akit valamilyen ráhatás ért. Elhalmozták őket
ígéretekkel vagy fenyegetésekkel, vagy mindkettővel. Mondjuk,
megígérték neki, hogyha átáll, nem kap adóellenőrzést. És
ezt be is tartották. De hogyan tudja egy üldözött, féllábbal
betiltott radikális párt ezt az állami ígéretet betartani. Ha
nem áll mögötte az állampárt, a titkosszolgálat, a
Dzserzsinszkij Akadémia? Vona ezt mind el tudta intézni egy történészkongresszuson
Moszkvában, amire hirtelen szembaja miatt csipásan ment ki?
Vona
és társasága felelősségre vonása fordított irányú lesz,
mint Mesterházyéké. Őket azért kell majd megkérdezni, hogy
mit tettek meg a hatalomban és mit nem tettek meg, Vonáékat meg
azért, hogy hogyan kerültek be a hatalomba – ugyanabba, mint
Mesterházyék – és miért tagadták le, hogy benne vannak.
Vona egyetlen képviselőjelöltjének sincsenek fenn az
interneten a személyi adatai. Mikor, hol született, ki az anyja.
Mindannyian ismeretlen tettesek. Ne lehessen beazonosítani, hogy
ki, mikor, hol szolgált, mikor volt MSZMP-tag, pártfunkcionárius,
régi rendőr, netán titkosrendőr és dezertált MIÉP-es. No,
de ez nem lesz mindig így. Minden hazugság kipukkan egyszer és
a társadalom, s különösen a saját szavazóréteg rájön,
hogy becsapták. Egy nemzetellenes proletárpártot, egy éppen a
most lehetséges magyar változást akadályozó és idegenek által
létrehozott, hirtelensült pártot magyar nemzeti színekben tüntettek
fel, vagy hagytak feltüntetni. (Mert még ezt sem ők végzik,
hanem helyettük a TV2-féle balmédia) ez a késleltetett hazaárulás
bűnesete. Ezt ők majd akkor valósítják meg először, amikor
a Parlamentben megnyomják a gombot. Nem azzal, hogy a Fidesz
ellen szavaznak, vagy a MIÉP ellen, hanem azzal, hogy a szavazás
az eskütétel után történik. Vonáék majd szépen leteszik az
esküt és eskütételükkel ellentétben, megbízóik és
megszervezőik igényeinek megfelelően, a nemzeti érdek ellen
fognak szavazni. Mert másként nem tehetnek. Máris erre készülnek,
ezért fenekednek a Fidesz ellen, ezért kiáltják ki magukat
annak, amik nem is tudnak lenni. Magyarnak. Ha pedig a nemzeti többség
ellen utcára vezénylik a csőcseléket, akkor az utcán kapják
a büntetést, attól a rendőrségtől, amely most még kesztyűs
kézzel bánik velük. De ha egy hiteles erős kormány áll fel,
akkor a rendőrsége is olyan lesz, mint a proletár ököl:
„oda üt, ahová köll.” Vona most még vidáman lubickol és
maszatolással vádolja Orbán Viktort, mert ezzel van megbízva.
Helyében számba venném szerény képességeimet és többet
foglalkoznék a biztonságtechnikával. Végül is, valamiből élni
kell, és ha a hazaárulás most jó befektetésnek látszik is, később
az árfolyam alaposan lecsökkenhet. És magasról nagyobbat lehet
esni.
Bokros
Lajost ez a veszély nem fenyegeti, mert ő már lepottyant ember.
Pedig ravaszabb, mint az előző kettő együttvéve. Ő tudja,
nem az számít, amit ő mond, hanem amit írnak róla. Ezért
megegyezett a Népszabadsággal, hogy azt írja róla: Bokros
visszavágott Orbánnak. A szövegből aztán kiderül, Orbán nevét
ki sem ejtette. De ez a mai párbajviszonyok közepett nem is számít.
A fontos az, hogy eggyel több Orbán-ellenesség legyen a
halpiacon. Legyen a nemzetellenes sajtónak mi közt válogatni.
Mindegyik Orbán-ellenesség hozzátesz valamit az egészhez. A fülekben
vagy a maszatolás ragad meg, vagy a visszavágás visszhangzik,
vagy Mesterházy történelmi tódítása. A front felállt, a
Moszados és KGB-s tábornokok meghúzták a lövészárkok
frontvonalát. A kretének mondják a magukét. Követelik, hogy
Orbán álljon ki velük együtt, és külön-külön is. Bokros
Lajos ezen kívül ki van nevezve igazi kihívónak. Ő szeretne a
régi baloldali blokk nevében vitába szállni a nemzeti magyar
fenevaddal. Az erős állam erős emberével, a rémmel, a sárkánnyal.
A nemzet, az egész társadalom állapotára vet rossz fényt,
hogy ilyen kretének ugrálhatnak a porondján. Ez mindent lehúz,
besároz, elégtelenné tesz. Az emberek ebből arra következtetnek,
hogy ilyen a politikai élet, ilyen a demokrácia, ilyen a magyar
élet. Ráadásul van olyan szövetség is, a Magyarok Szövetsége,
amely őstörténeti, táltos gőggel azt javasolja híveinek,
hogy el se menjenek szavazni. Hagyjanak és bízzanak mindent a
kihívókra, a maszatolással vádaskodókra, gyakorlatilag a
megszálló hatalom képviselőire, akik az egyetlen felelős
politikus – Orbán – besározásával vannak megbízva. ( A
helyzetben természetesen mi nem a sokfelől támadott és egyedül
hagyott Orbánt védjük, mert megvédi ő magát.)
Amikor
Odysszeusz Trója falóval való bevétele és hosszú bolyongás
után hazatért Ithakába, a kérők százát találta ott Penelopéja
udvarában. Mind a vagyonra lesett, Ithaka trónjára és nem a már
kissé fonnyadásnak indult asszonyra, Pénelopéra, aki csak szőtt
és font. Odysszeusz azonban szétcsapott a kérők között. Ezek
között a trónéhes, földéhes, idegenek által megbízott,
mihaszna kérők között azonban nem egy mai Odysszeusznak kell
szétcsapni, hanem az értelmes magyar választópolgárnak, a
nemzeti keresztény középosztálynak, mert ez a mostani lesüllyedés,
szélhámosság, idegenszolgálat, züllés, nem tűrhető tovább.
Mert ez maga a nemzethalál. Ez már ugyanis annak is árt, aki
undorodik tőle. Most nem elég undorodni, szét kell csapni köztük.
Ez most a legnagyobb nemzeti veszedelem, ez a piszkoskezű, hazug,
szellemi érték nélküli maszatolás, felelőtlenség, amely hol
radikalizmusnak, hol baloldaliságnak hazudja magát. Tudnia kell
mindenkinek, aki ezeknek a szélhámos Pénelopé-kérőknek a
szekerét tolja, hogy nem ússza meg szárazon, mert bűnös maga
is, hiszen tudja, látja az igazat. Vagy hekatomba következik, százököráldozat.
|