2010.02.26.
A magyar próza atyja
Pázmány Péter művei
Valamikor
a „történelem előtti időkben”, 1983- ban adta ki a Szépirodalmi
Könyvkiadó Pázmány Péter műveit. Pázmány Péter 400 évvel
ezelőtt élt és alkotott Magyarországon, Esztergom érseke
volt, aki megkoronázta II. és III. Ferdinánd osztrák császárt
magyar királlyá, és azt híresztelik róla, hogy az ellenreformáció
atyja volt, és reggelire református és evangélikus prédikátorokat
fogyasztott el. Ezzel szemben Pázmány Péter abban az időben élt
itt e hazában, amikor fölöttünk nagyon magas volt az ég, és
roppant elhagyatottságunkban távol került az Isten. Falvak üszkösödtek
el, városok tűntek el a magyar térképről, és romba dőltek a
templomok és a kolostorok. Néhány, a szerzetesrendekből elüldözött
barát járta fáradhatatlanul az országot, és egy-egy még
megmaradt templom falára felírták az üzenetet, hol merre jár
a török és mit pusztított el. Ők mindig előre mentek, de az
üzenetet hátrahagyták. Így tájékozódott az ország, mert
tudvalevő, hogy hála Istennek nem volt rádió és televízió,
ez volt az újság, a templom fala. Na már most ezek a prédikátorok,
vándor emberek az idők folyamán műveltségben és teológiai képzettségben
elkoptak. Bizony-bizony olyan eszméket hirdettek nemegyszer, ami
távol állt a nagy és szent római egyház hitvallásától. Ők
magányosan értelmezték a szentírást, ha egyáltalán volt
nekik. Tanulatlan népség volt ez, de volt köztük nagyon is
nagy műveltségű ember. Tanulttal és tanulatlannal vitatkozott
Pázmány Péter, Esztergom érseke, aki tíz éven keresztül
tanult Bécsben és Rómában teológiát, filozófiát, egyszóval
hittudományt. Ebben az időszakban, 1593-at írtak akkor, a
Collegium Romanumban ténykedett az akkori világ legnagyobb
hittudósa, Bellarmin Róbert jezsuita. Bellarmin Róbert 1542-ben
született és 1621-ben halt meg. Tanítása, hatása kora irodalmában
és hittudományában kitörölhetetlen.
Visszatérve
a Szépirodalmi Könyvkiadóra, amelyik gondozta Pázmány Péter
műveit, ez a könyv a Magyar Remekírók sorozatában jelent meg.
Elgondolkodom, kik azok a remek írók, és vannak-e mostanában
remek írók magyar földön. Hogy Pázmány Péter remek író
volt, az biztos. A sorozatot a szerkesztőbizottság
szerkesztette, név szerint: Illés Endre, Illyés Gyula, Juhász
Ferenc, Király István, Klanitzay Tibor, Pándi Pál, Sőtér
István, Szabolcsi Miklós és Vas István. A sorozatszerkesztők
között az ember nem kételkedik a nagy nevekben, azon viszont
elgondolkodik, hogy mit ért Pázmány Péterhez Pándi Pál,
Szabolcsi Miklós és Király István. Király Istvánnak az édesapja
református lelkész volt kétségkívül, de nagy marxista
irodalomtudós lett belőle. Pándit meg a Szabolcsit nem kell
bemutatni, ők is marxisták voltak – és zsidók. Semmi baj,
csak az ember a kételyeket akarja elűzni, amikor e hatalmas könyvet
kézbe veszi. Biztos, ami biztos. Pázmány Péter ragyogó műfordításai
közül itt olvashatjuk a világirodalom legkiválóbb aszketikus
művének, Kempis Tamásnak Krisztus követése című munkáját.
De nem olvashatjuk a kötetben az „Isteni igazságra vezérlő
kalauz”-t. Ez viszont Pázmány Péter alapműve. De olvashatunk
számos vitairatot. Először ezekről, majd néhány szót ejtünk
Pázmány Péter élete tevékenységéről, mert ez az érdekes.
Nem minthogyha érdektelenek lennének a vitairatok. Csak azoknak
ajánlom e könyv lapozását és olvasását, akik ma, a XXI. században
képesek beleélni magukat Pázmány Péter korába. Mert lesz itt
szó ördögökről és gonoszságokról bőséggel. (A mai
felpuffasztott agyú gondolatvilágban az ördög nem is létezik.
Sátán pedig van! A sátán Isten bukott angyala, minden
rossznak, gyötrelemnek és bánatnak, nyomorúságnak az ősforrása.)
Magyari Istvánnal vitatkozik (ő egy fő protestáns) Pázmány Péter.
És ezek a protestánsok nem békülnek a Boldogasszonnyal.
Esztergom érseke vitatkozik, s méltó választ ad Magyari Istvánnak.
Azt írja vitairatában Pázmány:
„Boldogasszonyt
Magyarország pátrónájának fogadá ezen király (Szent István),
sok szentegyházakat építe, és végre 1034-ik esztendőben,
Boldogasszony mennybevitele napján (mely napot hogy az magyar
nemzet mindenkor megillené, azelőtt erősen megparancsolta vala)
meghala. Halála után is angyali énekszókat hallottak az ő
koporsójánál, betegek gyógyultak és halottak is támadtak
fel. Ezután a magyar nemzetben mindenkor megmaradt ez a vallás,
melyet Szent László király igen öregbíte, sok szentegyház és
klastromépítéssel. És több dolgai között, mikor vadászna,
egy angyal által megjelenté Isten néki, hogy Váradon
Boldogasszonynak emlékezetire szentegyházat és várast építeni.
Ezután 1095-ik esztendőben meghala, és mikor az ő testét Váraddá
vinnéjek, és aluván azkik viszik vala, az szekér őmagátul,
lovak nélkül, szinte Váradig méne az testtel, mely test által
az Isten számtalan sok csudákat cselekvék, úgymond Bonfinius.”
Úgyhogy
Pázmány Péter tudván tudta, hogy a magyarok szívéből sem
reformátusok, sem luteránusok, sőt még a zsidók sem tudják
kiűzni a Boldogasszony szeretetét. Szóval volt egy belső ellenállás
a protestánsok között, amiről így ír Pázmány Péter:
„Ha
jól megértenék, semmiképpen nem gyűlölhetnéjek. De csak
ebben restül meg az emberi elmének nyughatatlan volta; érteni
sem akarják, amit egyszer mód nélkül meggyűlöltek. …Az tévelygők
szokása ez, hogy más ember nevével könyveket írjanak, és elváltoztassák
az hívek írásait. Így olvassuk, hogy az pelagiánusok a Sixtus
Pythagoraeus pogány könyveit Szent Sixtus mártírnak tulajdoníták.
Az korinthusbéli Szent Dienes is panaszkodik, hogy az ő könyveit
megszaggatták és elváltoztatták az tévelygők. Mi üdőnkben
is Calvinus 1534-ik esztendőben az ő Institutió-it Alcuinus, az
első Károly császár mestere neve alatt nyomtatá ki, hogy
nagyobb böcsületi lenne az tudatlanoknál.”
Szóval
Magyari uram, akivel vitatkozik Pázmány, és sok más szerző
protestáns prédikátor oda jut, hogy a pápa maga az
Antikrisztus. Sőt meg is nevezik azt a két pápát, aki
egyenesen az ördöggel társalkodott, mint Luther Márton. Az
egyik pápa II. Szilveszter, aki a mi István királyunknak küldte
a Szent Koronát, a másik meg VII. Gergely, akinek a nevét
szentként tiszteli mind a mai napig a római egyház. Szó ami szó,
az ember társalog időnként a sátánnal, az ördöggel, vannak
akik egyenesen incselkednek vele, Luther is szólt az ördöghöz.
Nyomát ma is láthatjuk Wartburg várában, amikor az ördög ismét
megjelent a nagy hittudósnak, Luther Márton menten hozzávágott
egy üveg tintát. El is tűnt a beste férge. Az a korszak nagy
viták korszaka volt. A magyar szellemi közélet szinte felmérhetetlenül
gazdagodott e disputák által. Pázmány Péter kortársa volt
egy másik szellemi óriás, Bethlen Gábor, a nagyfejedelem. Érdekes
a két férfiú életkülönbözősége. Pázmány Péter 12 éves
koráig református hitben nevelkedett, majd 13 éves korában
katolizált, és 17 éves korában belépett a jezsuita rendbe.
Bethlen Gábor édesanyja katolikus volt, így a gyermek is. Aztán
az élet alakította sorsát, és református hitvalló lett, mert
Erdély érdeke így kívánta. Pázmány és Bethlen sokat
vitatkozott egymással, de mélységes szívélyes viszony volt
kettejük között, mert a haza érdeke így kívánta. Pázmány
pontosan látta, hogy Erdély megőrzése a magyarság megőrzését
jelenti. Bethlen Gábor Pázmány Pétert Magyarország királyi
helytartójának nevezte. „Pázmány politikai ideálja pályája
kezdetén a katolikus vallás teljes helyreállítása volt, és a
tridenti zsinat szellemében mind az egyházszervezés, mind a
papnevelés és térítés területén gyors, szinte látványos
eredményeket ért el. Később, főként Bethlen sikerei nyomán,
be kellett látnia: dédelgetett terve ifjúkori ábrándnak
bizonyult.” E sorokat a Pázmány életművet jól ismerő Tarnócz
Mártontól idéztem. Ismét egy idézet következik az esztergomi
érsekről: „Pázmány, az európai látókörű államférfi,
az egyházi és világi ügyekben egyaránt járatos diplomata, a
sokat tapasztalt, sokat megélt ember bölcsességével új utakat
keresett. Vallásának megmaradását és további erősödését,
gyarapodását csak a Habsburgoktól remélhette. A magyarság
fennmaradásának biztosítékát csak Erdélyben láthatta. Mivel
az ország egyesítése egy koronás fő alatt Bethlen Gábornak
nem sikerült, a török kiűzésére pedig belátható időn belül
nincs remény, Pázmány egyensúlyi helyzet kialakítására törekedett
Erdély és a királyi Magyarország között. Legyen erős a
katolikus királyi Magyarország, és álljon minél biztosabb
alapokon a protestáns erdélyi fejedelemség. »A protestáns Erdély
biztosítéka a magyar szabadságnak, a katolikus Magyarország
pedig biztosítása annak, hogy Magyarország szíve katolikus
marad.«” Ezeket a sorokat a protestánsfalónak kikiáltott Pázmány
Péter írta le tanulságul a mi korunknak is.
Megint csak egy találó idézet a Pázmányi
jellemre:
„»Pázmány Péter úgy lép elő a következő század elején,
mint a nagy színész, aki mielőtt páratlan jelenését eljátszaná,
maga előtt bocsátja a kisebbeket «. De ezek a kisebbek: Oláh
Miklós, Telegdi Miklós, Monoszlói András, Pécsi Lukács tették
lehetővé, hogy Pázmány a maga hatalmas tehetségével az egész
katolikus egyház jövőjét meghatározó főszerepet játszhasson.
»Ő már Telegdiék hagyományát folytatta kora új eszközeivel
és a lángelme nagyarányúságával, de mikor a katolicizmus ügyét
diadalra vitte, azok a palánták hozták meg dús termésüket,
amelyeket Oláh Miklós ültetett el és Telegdiék nemzedéke óvott
növekedésében.” Az óriás hitszónok megírta vitairatainak
koronáját, az Isteni igazságra vezérlő kalauzt. Aquinói Tamást
a skolasztika fénykorának kiváló teológusát követi.
Hihetetlen széleskörű kitekintéssel hivatkozásai között
gyakran találkozunk Cicero, Seneca, Arisztotelész, Galenus,
Platon, Suetonius, Tertullianus nevével. A kalauz Pázmány életében
három alkalommal is megjelent. Pázmány Péter imádságos életű
ember is volt. Mit sem számít, hogy szerette a pompát, az ezüstöt
és a finom ételeket, hiszen nagy úr volt, a király után a második.
De mindenek fölött tudott imádkozni. Mi sem jellemzőbb, hogy
Mihálykó János eperjesi prédikátor Pázmány imádságos könyvét
saját neve alatt kiadta a protestánsok számára. Legszebb
darabjának kifejezőereje, stílusa, belső zeneisége,
legnagyobb bibliás költőink, Balassi és Ady Endre hangjával
rokon. Ezt az imát ismerjük meg, másoljuk le, tegyük bele imakönyvünkbe,
vagy helyezzük el az esti lámpánk mellé, és időnként
mondjuk el, gyönyörű ez az ima, figyeld Olvasó:
„Adj
vizet szemeimnek, hogy sirassam gyakran bűneimet. Adj az én életemnek
megjobbítására igyekező szándékot. Tégy alázatossá képmutatás
nélkül, víggá csélcsapság nélkül, igazmondóvá színmutatás
nélkül, gyorssá, fáradság nélkül. Adjad, hogy rettegjek
teelőtted, kétségbeesés nélkül; reménységem nagy légyen
benned, vakmerű bizakodás nélkül. Ad j tiszta és benned bízó
szűvet, felfuvalkodás nélkül. Adjad, hogy felebarátomat
szeressem, képmutatás nélkül; megdorgáljam vétkeirűl, bosszúállás
nélkül; építsem őtet mind szómban s mind cselekedetemben,
kevélység nélkül.” Szóljunk néhány szót Pázmány Péterről,
az iskolaalapítóról. A magyar történelem egyik legnagyobb
iskolaalapítója volt. Neki köszönheti létét a pozsonyi, a győri,
a homonnai, a szatmári, gyöngyösi jezsuita nevelőintézet, a
mai Eötvös Lóránd Tudományegyetem is, amely a Pázmány által
alapított nagyszombati egyetem jogutóda. Áldozatvállalásának
mértékére jellemzésként megemlítjük, hogy az összeg,
amelyet Pázmány Péter kulturális célokra fordított, hozzávetőlegesen
egymillió forintot tesz ki. Vegyünk egy nagy levegőt, és írjunk
néhány mondatot Pázmányról, a magyar nyelv XVII. századi édesapjáról.
Ismét idézek Tarnócz Márton tanulmányából:
„Pázmány
politikai szerepének megítélésével kapcsolatos viták míg
sem zárultak le. Iskolaalapító, műveltségpártoló tevékenységét,
de mindenekelőtt írói nagyságát, a magyar próza, a magyar
irodalmi nyelv fejlődésében játszott szerepét, életművének
esztétikai értékeit azonban mindig elismerés és csodálat övezte.”
Tarnócz
Mártonnak tökéletesen igaza van, de kit érdekel manapság a váltakozó
politikai megítélés? Ezt mindig az ideológia motiválta,
illetve irányította. Pázmány minden tekintetben és mindenben
nagyot alkotott, de irodalmi hatása felmérhetetlen. 1637. Négyszáz
évvel ezelőtt elbűvölően hajlékony, szép magyar nyelven
beszélt és írt, máig élvezhetően, nem kell egy szót sem
„magyarítani”. Németh László egy helyen a nagy magyar
nyelvújítóról, Kazinczy Ferencről azt írta: a finnyás ízlésű
Kazinczy. Így Kazinczy a nagy finnyás. Kétségkívül neki köszönhetjük
az új magyar nyelv átütő és kifejező erejét. Kazinczy nyomán
lett a zengő tamburából zongora, a rovátkolt baromból rovar,
és száz és száz magyar szó. De Pázmány nyelvi ereje nem
csak a szavakban rejlik.
„Toldy
Ferenc, a magyar irodalomtudomány megteremtője úgy látta, hogy
Pázmány műveiben »minden oldalú tudás, a világ és az
emberi szív mély ismerete, gazdag képzelem s erős logika«
nyilatkozik meg; s Pázmány az irodalmi nyelvet »új kifejezések
s a nép szájából vett szebbnél szebb és jelentős szólásformák-
és közmondásokkal gazdagította, irályának pedig oly teljességet,
kerekdedséget és bőség mellett is oly hathatóságot kölcsönzött,
hogy méltán egy új aera szerzőjének tekintetik, ki a régibb
kort befejezte, s újat kezdett meg. ...Riedl Frigyes – Toldy
megállapítására is építve – stílusának velős, csattanós,
közérthető voltát emeli ki, s Pázmány egyik legnagyobb érdemének
tartja, hogy erőt, belső tartást adott a magyar prózának. E
próza gyökereit azonban – megítélésünk szerint – igen
szellemesen, a reá jellemző fogékonysággal, de kissé egyoldalúan
jelöli meg, amikor azt mondja:
»Amint
Petőfi a népdalból származott, a Petőfi-féle költészet népdalt
nemesítette meg, amint talán Jókairól azt lehetne mondani,
hogy a magyar adoma tanítványa és Jókai prózájában, elbeszélő
stílusában a magyar adomának tüze és csattanós volta van
meg: úgy azt lehet mondani, hogy Pázmány prózája a magyar közmondás
megnemesítése. Prózája a közmondásból csírázott.”
Gyönyörködve
tapasztalhatjuk Pázmányt olvasva, hogy mennyire szerette és
milyen találékonyan alkalmazta a közmondásokat mind
vitairataiban, mind prédikációiban. Ízelítőül néhány példa:
„A
nyűgbevetett ló messze nem nyargal; Könnyű a borból ecetet
csinálni, de nehéz az ecetből bort; Kövér hasnak nincs éles
elmélkedése; Amit Jancsi nem tanult, nem tudja azt János; Szép
szónak szárnya nem szegik; Bagolynak nincsenek sólyom fiai. Részegesek
kétszer fizetik a bor árát, pénzükkel a kocsmárosnak, lelkükkel
az ördögnek; Kérkedékenyben jó vitézt, sokat kodácsoló tyúkban
szaporán tojót nem láttam. A szók szárnyasak, mint az elbocsátott
madár. Amely orca bocskorbőrré lett, nem tud szégyent.”
Mondotta, írta Pázmány Péter és vitairatban, filozófiai elmélkedésben,
történelmi áttekintésben mindenütt ott van a mélységes népi
bölcselet is. Ez tette és teszi igazán korszerűvé a mi Pázmány
Péterünket.
(Pázmány
Péter művei, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1983.)
Győri Béla
|